BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: treinengek op 27 February 2017, 13:24:58
-
Hallo allemaal, ik heb op MP een Lima koploper gekocht (4 delig). Ik rijd op Fleischmann Profi (nog analoog) die ik pas helemaal gegumd en schoongemaakt heb. De koploper wil echter niet rijden... Ik heb de motor schoongemaakt met was benzine en nieuwe koolborstels geplaatst. Wielen schoongemaakt ) Als ik de voeding nu op de beide koolborstelpolen zet loopt de motor prima. Het gloeilampje voorop brandt ook goed.
Ik heb de bedrading doorgemeten en die is allemaal goed. De wielen zijn geïsoleerd, zo heb ik gemeten.
Als ik spanning op de wielen zet dan gebeurt er niets, op de rail uiteraard ook niet. Zie ik wat over het hoofd, wie weet raad??
-
De stroomafname van de wielen naar de motor is onderbroken?
-
Zet het ding op de rails, zonder kap. Spanning op de rails? Zo ja, spanning op de motor? Zo nee, zoeken waar de onderbreking zit.
-
en de lampjes branden dan wel ?
groet
Harald
-
Kunnen de wielen deels verkeerdom teruggeplaatst zijn?
-
Ja, kijk vooral eens of het loopdraaistel per ongeluk van dezelfde rail stroom afneemt als het motordraaistel.
Verder moet een draad lopen van het loopdraaistel naar een koolborstel. En er moet een draadverbinding zijn tussen de andere koolborstel en de stroomafnemer op het motordraaistel.
-
Kijk de stroomafname plaatjes maar eens na
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20170227_0004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20170227_0004.jpg)
Maken die wel contact?
-
Bedankt voor jullie reactie, de bedrading is allemaal in orde, als hij op de rail staat heb ik ook gewoon spanning op de rail. Als ik er rechtstreeks spanning op zet, dus niet op de rail, loopt hij prima en de koplamp brandt dan ook. Als ik het zo lees allemaal heeft het toch iets met de wielen te maken en ik zal eens kijken naar het motordraaistel, eerlijk gezegd wist ik niet dat daar ook een stroomafnemer zit....
De vorige eigenaar heeft er behoorlijk in zitten prutsen en plakken met soldeer, dat heb ik inmiddels verholpen. In ieder geval kan ik hier wat mee, ik ga ermee aan de slag en met de plaatjes erbij kom ik er wel uit.
Ik houd jullie op de hoogte, met vr.gr.Han
-
Het gemakkelijkste dat je kan proberen is even het loopdraaistel een halve slag draaien.
-
motordraaistel, eerlijk gezegd wist ik niet dat daar ook een stroomafnemer zit....
Meeste Lima's pakken aan het ene draaistel plus en aan het andere min. Bij E-locs is dat in ieder geval zo, en bij m'n BM 4/4 diesel loc ook. Bij de BM 4/4 zit dan het koperen stripje aan de andere kant.
Meestal is bij Lima dus een van de twee het motordraaistel, en de andere het loopdraaistel.
Maar dat is eigenlijk tussen de regels al door anderen gezegd. Als je een Lima test, zorg je daarom altijd dat beide draaistellen op de rails staan (of een draadje krijgen).
-
Bij originele bedrading hoort het als volgt aangesloten te zijn
1x draad van sleper onder de motor naar de koolborstel clip (de kant waar de koppeling zit)
1x van koolborstel clip naar voren (verlichting)
1x van draaistel klem naar lamp. Deze of de vorige heeft een kleine diode
1x van draaistel klem naar motor.
Als ik het nog goed herinner is de tandwiel kant de geisoleerde.
Wat je zou kunnen nakijken
Zijn de stroomafname slepers en de plek waar die op de assen liggen nog schoon
Zitten de wielen in het niet aangedreven draaistel beide in dezelfde richting
Zijn de wielen schoon genoeg (als in: glimmen ze)? die oxideren nogal snel en verzamelen vaak dikke lagen zwarte drek
-
Ik heb het mede dank zij jullie hulp ontdekt, de wielen zaten inderdaad allemaal door elkaar en verkeerd om en op het motordraaistel maakte de koperen strip geen contact. Hij loopt nu weer prima, alles schoongemaakt en nieuwe koolborstels geplaatst, ga ik aan de gang met de volgende project (een Lima hondenkop) waar ook van alles mis mee is en waar veel aan is geprutst.
Ik dank iedereen en succes verder met deze leuke hobby. :)
-
Mooi te horen dat het loopt. Ik geef mijn Lima treinen altijd volledige stroomafname op alle wielen. In de standaarduitvoering is het een veredelde twee-asser met dito stroomafname. Mijn Martinair Koploper heeft volledige stroomafname op alle wielen in de motor- en stuurstandbak.
-
Ik geef mijn Lima treinen altijd volledige stroomafname op alle wielen.
Dat is een goede tip, dat ga ik ook 'ns proberen.
Maak je die extra stroomafname stripjes zelf?
-
Hallo Jan-Willem,
Bij mijn Koploper heb ik Fleischmann 4000 veertjes gebruikt. Dat zijn handige veertjes voor het aanbrengen van stroomafnemers in loks. Tegenwoordig gebruik ik ook vaak dun fosforbronsdraad.
Veertjes Fleischmann 4000
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Contactveren_3.jpg)
Contacten in Koploper draaistel
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Draaistel2_3.jpg)
-
Esu heeft ook speciale contactveren in de handel gebracht. Deze nemen van zowel het linker als rechterwiel tegelijk de stroom af. Maar fosforbrons werkt uiteraard net zo goed.
-
Ik maak ze ook wel eens van latoenkoper.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/latoenkoper-0025mm.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/latoenkoper-0025mm.jpg)
Of kijk hier eens op.
http://www.petersspares.com/spares-lima-spares.irc
-
Ah dan kun je net zo goed de originele veertjes erin zetten.
-
Even iets naar beneden (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,42049.msg668123.html#msg668123) scrollen. Hufing sleper aangepast.
-
Kan ook.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/z_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/z_3.jpg)
-
Onverwachte toptips opnieuw. Goed voor Lima lokjes.