BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: De eerste Ivo op 25 February 2017, 11:43:41
-
Beste allemaal,
Ik ben een nieuwe baan aan het ontwerpen.
Afm: 3.6 x 3.1, zijkanten 30 cm diep, bovenkant 45 cm diep en onderin 35 cm diep
Rail: FL Profi, HO
Materieel: 1100/1200/1300/1600 met 4 rijtuigen, plan V, Bnlx, blokkendoos, diverse goederencombinaties.
Ik ga wss geen scenery bouwen. Het gaat mij om rijden op lange stukken spoor met een beetje rangeren. Het stationgedeelte ben ik redelijk uit denk ik. (zie plaatje). Het onderste deel zou ik het doorgaande spoor achter muurtje willen verstoppen en voorin wat industriespoor achtige dingen willen doen.
Iemand suggesties op het bijgaande plan?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan_5.jpg)
Ivo
[
-
Leuke baan, lijkt wel een beetje op mijn hangende baan (voorlopig nog ff in aanbouw). Kijk anders even op de link onder mijn naam, misschien haal je hier nog ideeën uit (y) Let wel op dat de meegebogen wissels niet ideaal zijn maar bij mij nodig zijn ivm. De nodige rijlengte.
-
Tsja, euh... Saai? Het is echt rechttoe rechtaan. Ik vrees dat je er zo op uitgekeken bent. Je schrijft rangeren, maar ik zie hier maar weinig rangeermogelijkheden.
-
Hallo Ivo,
Tja, er moet toch meer inzitten met deze ruimte.
Probeer eerst duidelijk te formuleren wat je wil rijden en wat je wil rangeren.
Wil je bv met 2 personentreinen kruisen in het station?
Eindigt een zijliijn in je station?
Wil je een losweg of een containeroverslag of een chemiedepot?
Zo kun je wensen duidelijk krijgen
Elke wens geeft de noodzaak van een of meerder sporen weer.
Als je dat allemaal aan elkaar plakt komt daar een sporenplan uit.
Deze benadering lijkt mij beter dan rails neer leggen en maar zien wat je er mee kan.
Dat, zoals al gezegd, verveelt bijzonder snel.
succes jandcargo
-
Als je alleen maar wilt rijden dan heb je in ieder geval genoeg rijlengte.
Ben je gebonden aan de diepte maten die je opgeeft en kun je daar meer ruimte pakken? In het laatste geval zou ik wat meer aftakkingen voor industrie-aansluitingen maken en aan een van de zijkanten achter een muurtje een soort van schaduwstation om je materiaal te stallen.
-
Beste allemaal,
Dank voor jullie reacties. Hierbij zo veel mogelijk antwoord op de vragen:
- Ja ik ben gebonden aan de maten. Spoorbaan staat op onze kleine zolder. Links de buitenmuur, rechts de spanten en voor en achter het dak zelf. Op deze manier houd ik in het midden een ruimte over voor een buro;
Daarnaast is het framewerk klaar.
- Ik wil geen uitgebreide scenery bouwen. Vind het leuk om electronica in treinen te stoppen en die vervolgens te laten rijden m.b.v. bv koploper.
- Op spoor 1 wil ik een DE/Motorpost uit laten komen die pendelen;
- Op spoor 2 kan de langere 1200
- Op spoor 3a en 3b kunnen allebei een blokkendoos of Plan V of Beneluxtrein of gewoon een langere 1200
- Op spoor 4 kan ik voorbij rijden met langere goederencombinatie
Ik ben aan het overwegen om onderin het buitenste spoor achter een muurtje te leggen en van het bovenste spoor een zijlijn te maken, met aftakkingen naar chemidepot e.d.
Ik weet dat een deel nu nog saai is. Mede daarom vraag ik jullie hulp :-)
Ondertussen het houtwerk in kaart gebracht. In de hoeken heb ik een schuin verloop gemaakt. Dat is nog niet getekend.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan2_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan2_2.jpg)
Ivo
-
Hallo,
Als je het onderste spoor achter een muurtje legt zou je daar een soort schaduwstation kunnen maken met enkele sporen en oa een kopspoor voor je pendeltrein.
dat vergroot de spelmogelijkheden enorm.
Anders heb je alleen je station waar je iets met de treinen kunt doen.
Met zon schaduwstation kun je ook van treinen wisselen.
De tafel hoeft maar iets breder te worden aan de onderkant; moet kunnen,.
succes jandcargo
-
Hoi Jan,
Ik kan de baan onder niet verbreden. Is al klaar.
Waar zit er aan te denken om op 3/4 van de zijkant over te gaan op enkelspoor en die achter de muur te laten lopen.
Aan de voorkant kan ik dan idd chemiedepot, fabrieksaansluiting o.i.d. realiseren.
Ivo
-
Hallo Ivo,
Misschien kun je er dan nog een plankje bij aanzetten met een paar steuntjes of op een andere manier nog wat opstelspoor bij frutselen.
Die sporen buiten het zicht kunnen op het rechte stuk behoorlijk dicht bij elkaar lopen voordat je er problemen mee krijgt.
Succes met puzzelen
groet jandcargo
-
Ik had het waarschijnlijk zo gedaan (rood):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan2_alt.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan2_alt.jpg)
door de baan enkelspoors te maken met onderin een stukje dubbelspoor "dwing" je de treinen op elkaar te wachten. Kan voor iets afwisselender verkeer zorgen en zorgt er dus voor dat niet constant dezelfde treinen een rondje rijden.
-
Hallo Jeroen,
Dank je wel voor je input. Omdat ik het ook mooi vind als 2 treinen elkaar passeren op een lang stuk, denk ik dat ik een combi ga doen. De linkerkant enkelspoor en de rechterkant dubbel (of andersom).
Onderin wilde ik juist enkelspoor doen achter het "muurtje" en daarvoor wat rangeerachtige activiteiten met enkelspoor.
In het station overweeg ik een wissel tussen spoor 3b en spoor 5/6
Ik ga vanavond weer puzzelen.
-
En na jullie aanvullingen en gepuzzel, ziet het er zo uit....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Layout_2_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Layout_2_2.jpg)
iemand suggesties?
-
Hallo ivo,
Leuk om je vorderingen te zien.
Waarvoor ga je die kopsporen die er nu links en rechts nieuw zijn bij gekomen voor gebruiken?
En die sporen aan de onderzijde?
Is dat het industrieterrein waar je het over had?
Als het opstelsporen zijn kun je nog veel sporenlengte winnen door links en/of rechts meegebogen wissels te gebruiken
succes jandcargo
-
Hoi Jandcargo,
Meegebogen wissels wil ik niet vanwege radius. Kopspoor links wordt iets van industriespoor. Reat wordt afstelspoor. Rechts midden wordt los/laadweg voor bietentrein oid. Onderin wordt parkeerapoor. Rechts komt loods.
Ivo
-
Leuk plan, de treinen die om je heen rijden. Ben zelf ook zo een soort baan in de bureaukamer aan het bouwen, de maximale breedte van de plank bepaald daarbij de mogelijke scenery. Ben benieuwd wat je er van gaat maken. Al over je deur nagedacht?
Groet, Rens
-
Hallo Rens,
Ik ben meer van rijden en techniek als scenery. Dus over scenery heb ik niet uitgebreid nagedacht.
Bij ons staat aan de onderkant idd ook een bureau. Daar kunnen we bureau dingen aan doen en treinen fixen. Heb nu een lange kabel gemaankt aan mijn Lenz LH100, die hangt aan de digikeys central. Zo kan ik mooi rondlopen.
Aan de rechterkant zit nog ca 1 meter tot het hek rondom het trapgat. Ik heb geen last van de deur, maar moet wel onder de baan doorkruipen.
Ivo
-
Hallo Ivo,
Duidelijk, ziet er goed uit.
Wat nog een mogelijkheid is om wissel 17 en 22 als engels wissel uit te voeren.
Dat geeft de mogelijkheid om lekker te rangeren terwijl op de hoofdbaan de treinen rondrijden.
Succes jandcargo
-
Hoi Jan,
Die 17 en 22 vat ik nog ff niet. Morgen ff naar kijken.
Ander dingetje is de economie. Gewone wissels hen ik genoeg, maar 3 weg maar 2 😉
-
Hoi Ivo,
Excuus voor mn onvolledigheid.
Als je die wissels vervangt door kruiswissels(engelse wissels) en daar een stukje spoor aanlegt dan kan de loc omlopen zonder op de hoofdbaan te komen.
Als je die sporen wat langer maakt heb je ook nog ruimte om de trein met een aantal wagens uit te halen.
je kunt dan rangeren en tegelijk treinen op de hoofdbaan laten rijden.
Toch wel leuk.
Misschien is er nog een investeringsfonds te vinden............................
succes jandcargo
-
Haha Jan,
Maar het investeringsfonds staat al gereserveerd voor een ESU BR94.
Bedankt voor je creatitviteit en meedenken. Kan later nog altijd ombouwen :-)