BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: ZwolsBas op 22 February 2017, 22:32:12

Titel: Lima / Rivarossi (v)IRM koppelen, hoe ?
Bericht door: ZwolsBas op 22 February 2017, 22:32:12
Nu ik maar liefst 9 (v)irm stellen heb van zowel Lima als Rivarossi, alle versies leek het mij leuk om een paar stellen gekoppeld te laten rijden.

Nu heb ik dus een kortkoppel mechanisme gekocht en erin gebouwd, maar... als ik een Profi koppeling erin prik (die is mooi compact) kan het niet goed op de baan rijden, zodra je door een wisselstraat gaat (fleischmann profirails) gooit de (v)irm de trein uit de rails.

Plaats ik een beugelkoppeling, dan gaat het wel goed maar dan rijden de stellen niet mooi door de vrije ruimte tussen de koppelingen.
Wel zie ik dat de K.K koppelpunt tegen de rand van de (v)irm aan komt, de koppeling dus niet maar het vierkantje.

Wie kan mij helpen, en welke koppeling werkt wel goed?

Zie foto!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/16880045_1203048479816095_1289418102_o.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/16880045_1203048479816095_1289418102_o.jpg)


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/16931101_1203048499816093_1150135883_o.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/16931101_1203048499816093_1150135883_o.jpg)


 ;D
Titel: Re: Lima / Rivarossi (v)IRM koppelen, hoe ?
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 February 2017, 22:50:57
Ik denk dat de opening in de schortplaat te smal is.
Titel: Re: Lima / Rivarossi (v)IRM koppelen, hoe ?
Bericht door: nighttrain1 op 22 February 2017, 22:53:04
Zonder het gat waar de koppeling door het chassis komt aan te passen kan je alleen gekoppeld rijden met hele grote boogstralen. Tenzij je op de plek waar de koppelingen koppelen ook een draaimoment maakt.
Zo niet, vergeet het maar.

Ervaring mee? Ja dus.
Zie m'n draadje ICE-3 koppen bij elkaar. (Ff zoeken).

Succes.
Titel: Re: Lima / Rivarossi (v)IRM koppelen, hoe ?
Bericht door: Biesje op 22 February 2017, 23:12:54
Ik zou het helemaal zonder mechaniek doen, gewoon een normaal draaipunt maken met een NEM schacht. Er zijn immers geen buffers of andere dingen die tegen elkaar komen. Als het draaipunt wat naar voren zit dan kan de koppeling een groter aantal graden draaien. Je moet dan wel een veertje of zo monteren om de koppeling in het midden te houden als deze niet gekoppeld is. Een KK mechaniek zorgt ervoor dat het (virtuele)draaipunt verder naar achteren komt waardoor de koppeling geen grote hoek kan maken. De standaard beugelkoppelingen kunnen ten opzichte van elkaar draaien zodat het wel lukt, maar dezelfde speling die dit toelaat is dan weer nadelig bij rechtdoor rijden.

Er zijn overigens koppelingen verkrijgbaar die wat meer op scharffenbergs lijken van Bemo dacht ik :)

Succes!

Robert.
Titel: Re: Lima / Rivarossi (v)IRM koppelen, hoe ?
Bericht door: ZwolsBas op 22 February 2017, 23:31:54
En Symoba kk mechanisme dan, werkt dat niet beter?
Zat ook te denken aan de koppelingen van de Artitec DE-1/2/3 stellen, deze hebben een vaste stang, maar kan het dan wel een bocht maken blijft mijn vraag, en zijn deze los verkrijgbaar?
Titel: Re: Lima / Rivarossi (v)IRM koppelen, hoe ?
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 February 2017, 23:35:14
Het probleem zit inderdaad in de krappe boogstralen op de modelbaan. Daardoor moet de koppeling verder opzij draaien dan in het echt.
De oplossing is dan het draaipunt dichter bij de opening brengen. Dat moet je niet overdrijven. Anders komen de draaipunten in een S-bocht te ver bij elkaar vandaan te liggen, en moet je de koppelboom langer maken om die afstand te overbruggen.
Titel: Re: Lima / Rivarossi (v)IRM koppelen, hoe ?
Bericht door: ZwolsBas op 22 February 2017, 23:40:15
Het probleem zit inderdaad in de krappe boogstralen op de modelbaan. Daardoor moet de koppeling verder opzij draaien dan in het echt.
De oplossing is dan het draaipunt dichter bij de opening brengen. Dat moet je niet overdrijven. Anders komen de draaipunten in een S-bocht te ver bij elkaar vandaan te liggen, en moet je de koppelboom langer maken om die afstand te overbruggen.

Wat is tegenwoordig een krappe boogstraal dan?
Mijn krapste boog is R3 483,5mm  (6131 Fleischmann) had begrepen dat dit ruime bogen zijn en voor een doorsnee modelbaan te ruim is  ??? ;D


Op manuelSpot zag ik een IRM met Symoba koppelingen, weet iemand hier meer van?

(http://www.manuelspot.nl/manuelspot%202.1_bestanden/image95551.jpg)
Titel: Re: Lima / Rivarossi (v)IRM koppelen, hoe ?
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 February 2017, 00:01:10
Wat is tegenwoordig een krappe boogstraal dan?
Mijn krapste boog is R3 483,5mm  (6131 Fleischmann) had begrepen dat dit ruime bogen zijn en voor een doorsnee modelbaan te ruim is  ??? ;D
In het grootbedrijf zijn de kleinste boogstralen 180 meter, dat zijn de afbuigende sporen van standaard wissels. In H0 zou dat 2 meter worden. Dan mag je 483,5 mm dus best krap noemen.
Titel: Re: Lima / Rivarossi (v)IRM koppelen, hoe ?
Bericht door: Johan de Vries op 23 February 2017, 00:03:16
Ik heb dezen ook via Symoba gekoppeld en inderdaad moest het gat ruimer maken om de bochten door te komen.

Grt
Johan
Titel: Re: Lima / Rivarossi (v)IRM koppelen, hoe ?
Bericht door: ZwolsBas op 23 February 2017, 00:08:22
Ik heb dezen ook via Symoba gekoppeld en inderdaad moest het gat ruimer maken om de bochten door te komen.

Grt
Johan

Heb je een fotootje, en hoeveel ruimer heb je het gemaakt?
Verder gebruik ik als tegen boog voor wissels de 6138 647mm profi rail.

Titel: Re: Lima / Rivarossi (v)IRM koppelen, hoe ?
Bericht door: henk op 23 February 2017, 05:36:10
Vooropgesteld, ik heb het zelf nooit geprobeerd. Maar je kan zien hoe groot de opening moet zijn. Je hebt een Roco-mechaniek gebruikt en dat mechaniek heeft een brede uitzwaai. Als je de schacht opzij beweegt, staat de opening al heel snel niet meer in het verlengde van de schacht. Dat werkt niet. Bij een kleine Symoba zo ver mogelijk naar voren is dat al heel anders. Een kleine Symoba heeft een smalle uitzwaai, zodat het ruimen van de opening binnen de perken blijft.

Maar ik zie dat je Roco Scharfenbergs hebt liggen. Misschien dat je de Roco koppelboom of iets vergelijkbaars van Artitec kan gebruiken en dan een bevestigingspunt net achter de opening kan maken. Op zich is een kortkoppelmechaniek niet nodig bij bufferloze treinstellen.