BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Overlast op 30 November 2007, 16:23:00
-
Hallo allemaal,
Pas heb ik een bouwpakket van de Arend met rijtuigen gekocht (destijds uitgebracht door Spoorcuriosa). Omdat ik al zo'n set gebouwd heb, lijkt het mij leuk om i.p.v. de Arend voor de 2de keer te bouwen, dit keer locomotief 'De Snelheid' te bouwen. Deze trok met de Arend de allereerste trein in Nederland. Nu wijkt De Snelheid af van de Arend. In 'Onze Nederlandse stoomlocomotieven in woord en beeld' staat wel een tekening, maar zonder afmetingen. Heeft iemand meer info over deze loc, of heeft deze al eens gebouwd?
Maarten
-
Dat zal niet meevallen.
Volgens de breedspoorbijbel van Van Reeuwijk hadden De Snelheid en De Hoop 12,5 inch cylinders en De Arend en De Leeuw 14 inch cylinders. Geen idee of dat uiterlijk te zien is geweest.
De Snelheid maakte trouwens in zijn uppie de testritten. De eerste officiële trein werd inderdaad getrokken door De Snelheid en De Arend.
In het boek staat nog dat ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van het spoor in Nederland een replica van De Arend werd gemaakt, omdat er nog tekeningen waren van de identieke loc De Leeuw. Van De Sneheid en De Hoop waren die kennelijk toen niet te vinden.
Maar goed, de zusterloc van De Snelheid heet niet voor niets De Hoop.
-
Er staan toch hoofdafmetingen in de waldorp? Dan moet het mogelijk zijn om aan de hand van een of meerdere maten de tekening te verschalen en je hebt alle maten die je hebben wilt.
-
Er staan zeer weinig afmetingen in de Waldorp (alleen diameter drijfwielen). Heb inmiddels de tekening ingescand en verkleind naar 1 op 87. Moet nog even kijken hoe ik de loopwielen ga maken. Ik ga er maar van uit dat de tender hetzelfde is als die van de Arend, aangezien ik hier geen tekening van heb.
Maarten
-
zijn de loopwielen van de snelheid anders dan? ik vind m er nogal uitzien als een ingekorte arend of zo.
-
Ja, die zijn een stuk groter. De Snelheid staat ook wat hoger op z'n poten, vergeleken met de Arend. Ik heb nog wat Revellwielen, waar ik wel wat afgietsels van kan maken.
Maarten
-
mischien dat ik hier nog wat wieltjes heb... maar daar ga ik een andere keer naar zoeken. Eerst ronken.
-
yo.
Ik heb even "De Breedspoorlocomotieven van de HIJSM" erbij gepakt en daar staat een tabel met afmetingen achterin. De wieldiameters (zowel loop- als drijfwielen) van de arend en de snelheid zijn op 2 cm na gelijk, dus je kunt gewoon de arend-wielen gebruiken.
-
Aha! dat scheelt weer. Ik heb een domme rekenfout gemaakt: ik dacht dat de diameter van de loopwielen 2 mm groter moest zijn dan bij de Arend :-|
Maarten
-
vraagje,
Ik heb ook nog zo'n setje liggen , en nou had ik het idee om deze in een klein diorama te plaatsen . maat ongeveer 50x50 cm
Heeft iemand foto's , en/of ideen hoe ik zoiets kan aankleden ??
mvg. ronald
-
Ronald,
wat dacht je om het 1 op 1 diorama na te maken wat in het spoorwegmuseum te vinden is, in een soort kijkdoos, het sfeertje vind ik wel geinig daar.
Compleet met moderne bezoekers met koptelefoontjesen je hoeft de lift niet op en neer te laten gaan, alleen een trilplaatje eronder ;)
Ideetje?
Groetjes,
Ries
-
Ries,
Misschien een idee , (moet ik eerst nog even in utrecht gaan kijken , ben na de verbouwing nog niet geweest :-[ )
Want ik weet eerlijk gezegd niet hoe dat "sfeertje"er daar uit ziet
Ik zelf dacht aan een stukje landschap oid , met bebouwing uit die tijd
mvg ronald
-
In de Duitse MIBA van december en januari staat een verhaaltje over de eerste duiste spoorweg: 'Mit dem Adler'
Daar is een hele baan omheen gebouwd. Erg leuk ;)
Grtzz,
Karst
-
Ries,
Misschien een idee , (moet ik eerst nog even in utrecht gaan kijken , ben na de verbouwing nog niet geweest :-[ )
Want ik weet eerlijk gezegd niet hoe dat "sfeertje"er daar uit ziet
Ik zelf dacht aan een stukje landschap oid , met bebouwing uit die tijd
mvg ronald
De sfeer in het NSM stelt station Den Eén honderdroe voor waar het ooit begon...
-
Bedankt voor de info ,
binnenkort even naar de boekwinkel en naar utrecht
mvg Ronald
-
Voor dit soort zaken moet je de boeken van J.J. Karskens hebben. Bijvoorbeeld De Locomotieven van de HSM. Veel van de tekeningen die nu in boeken circuleren hebben rechtsonder de initialen J.J.K. Rond 1945 heeft hij alle loks van de HSM op tekening gezet.
De Snelheid en de Hoop hadden twee veiligheidskleppen waarbij er onduidelijkheid is over de positionering. Op dit punt wijken ze af t.o.v. van de Arend en de Leeuw.
Van de Hoop moet de oorspronkelijke tekening nog ergens in een archief liggen, immers Karskens heeft die gebruikt.
Volgens Karskens zijn de hoofdafmetingen van de Snelheid, de Hoop en de Arend en de Leeuw onderling gelijk.
Ik weet niet wat er in de "De Breedspoorlocomotieven van de HIJSM" staat. Er is een verschil tussen de Arend oorspronkelijk en de Arend replica.
loopwielen was 1140 mm werd 1100 mm
drijfwielen was 1810 mm werd 1800 mm
tenderwielen was 1060 mm en bleef 1060 mm