BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Leolin op 20 February 2017, 20:54:54
-
Ik heb mijn Fleischmann draaischijf ingebouwd en met een digitale module LK200 van Lenz van stroom voorzien op de rails (2-rail)
De schijf met drie draden (rood-geel-grijs) aangesloten op de draaiknop en deze met zwart en wit op de wisselspanning van de trafo.
de motor van de draaischijf bromt maar draait niet.
Iemand enig idee wat hier aan de hand is?
-
Had hetzelfde.
Probeer of de brug klemt op de losse "inzetstukken" aan de rand (de oprijrails en/of dummy stukken).
Met een hendel (tegenover de bedieningscabine aan de onderzijde van de brug, zie de handleiding) kun je de brug loskoppelen van de aandrijving.
-
Heb ik getest. Met de hendel is de schijf soepel rond te draaien. Ik heb daarna enkele inzetstukjes (aansluitrails) verwijderd en het tandwiel hierin gezet. Bij bediening van de draaiknop draait dit tandwiel ook niet. Lijkt wel of er ergens iets klemt.
-
Zal denk ik de brug er even af moeten om de aandrijving etc. te controleren. Zelf nog nooit gedaan, maar zie ook geen andere oplossing.
-
hoi
het motortje zelf is een gelijkspanningsmotor. de wit/ zwart draden gaan naar de originele wisselspanning aansluiting op de fleischman trafo en de controller bevat een brugcel
Staat er wel gelijkspanning op de aansluit draden ? hoor je het interne relais klikken ? Draait de motor op een stukje draaischijf waar je de rand verwijderd hebt
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/draaischijf_5_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/draaischijf_5_1.jpg)
Demonteren van de brug is simpel maar de smeerpunten kun je ook van bovenaf bereiken
-
Controleer even of de knop wel goed is, bij mij was namelijk de knop slecht, de printbaantjes waren niet lekker en maakte geen contact met de sleper die er overheen gaat
Mark
-
Ik heb de brug los gehaald en aan de onderkant zie ik twee spoeltjes en een condensator.
De draaiknop werkt denk ik goed want op de rode en gele draad staat spanning.
Waarschijnlijk zit het probleem in de spoeltjes Weet iemand waarvoor deze dienen?
Kan ik die overbruggen?
-
Hoi Leon,
Ik had hier een beetje hetzelfde probleem: handmatig OK, maar dmv besturing bleef het 'net niet' hangen.
Ook hier ligt het zeker aan:
1: De dummy stukken die net even net niet genoeg op z'n plaats zitten
2: Ik heb in het midden geen ondersteuning, dus het midden van de draaischijf buigt door, wat punt 1 gevoeliger maakt.
Ik heb het opgelost door de zij/rand stukken nog even een keer goed aan te drukken, en er voor te zorgen dat het midden niet doorhangt, wat er voor zorgt dat de rand met de rand stukken verder naar binnen in zakt.
Ben benieuwd naar jouw verdere bevindingen.
Andre
-
Eindelijk tijd gehad om het geheel door te meten.
De koolborsteltjes (lijken wel potloodpuntjes) zijn versleten en ik denk ook een spoeltje doorgebrand
Wordt dus een nieuwe motor plaatsen
Ik denk dat ik het beste een hele nieuwe module met motor en positieoneerpin kan kopen
Iemand een idee waar deze te koop zijn??
-
Hoi Leon,
Ik gebruik deze site vaak om handleidingen/instructies/onderdelen te vinden, heb er ook een abonnement, erg handig. Er van uitgaande dat je de 6152C hebt, hier een link naar het document op die site: http://www.fleischmann-ho.nl/downloads/detailoverzichten/rails/6152c-2007.pdf (http://www.fleischmann-ho.nl/downloads/detailoverzichten/rails/6152c-2007.pdf).
Als je dan het onderdeel nummer gevonden heb kun je bij verschillende webshops gaan kijken wie die onderdelen levert. Zo doe ik het meestal.
Als je het nummer gevonden hebt wil ik wel even helpen om te zien wie die onderdelen heeft, of kan bestellen.
Andre
-
Hoi Andre,
Nee ik heb draaischijf 6052
Het onderdeelnummer van de aandrijving is 506052
-
Hallo Leon. Zo'n aandrijving is al gauw meer dan 100 euro. Die koolborstels ( 6518)kan je ook los kopen voor n paar euro. Als je wilt weten of de grendelspoel defect is kan je m ff testen door er stroom op te zetten. In het algemeen zijn deze spoelen toch vrij robuust ook omdat ze geschikt zijn voor constante inschakelduur.
Suc6 Marc
-
De draaischijf is voorzien van een hele nieuwe module met motor en grendelspoel.
De schijf draait ook netjes rond, maar als het 180 graden draait gaat het steeds langzamer en stopt het uiteindelijk helemaal.
Na een tijdje werkt het weer. Lijkt wel of de motor warm loopt en daardoor stopt.
Iemand een idee wat hieraan te doen is??
-
Kun je, nadat de brug is vastgelopen, dmv de brughendel de brug nog wel 1 positie verder bewegen?
En daarnaast, wat voor voeding is er op aangesloten? 14Volt? minimaal 500mA? De totale schijf trekt aardig wat stroom, vooral de spoel.
Mijn ervaring met een oude 12V Fleischmann trafo (1A) is dat ie het op gelijkstroom (14V) aanzienlijk accurater deed dan op 12V wisselstroom.