BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Met een sik op 19 February 2017, 12:40:37
-
Vooropgesteld: ik ben heel blij met de Plan U’s die Artitec heeft uitgebracht.
Daarnaast heb ik een soort allergie ontwikkeld voor zichtbare stroomdraadjes in rijtuigen. Om een of andere reden vind ik dat zeer storend.
Wanneer je naar de bakovergangen van de Plan U’s constateer zie je dat:
- er 8 draden van beneden naar boven lopen;
- er een gat in de vloer is;
- er per zijde 2 bankjes ontbreken.
Hier een foto van de gele uitvoering
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF9893.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF9893.jpg)
Hier moest ik dus wat aan doen anders zou dit nachtrust gaan kosten. Het plan was als volgt:
1. Nieuwe draadjes aan de koppelingen solderen en deze door de ruimte tussen bakvloer en onderzijde van de bak, via de toiletruimte naar boven te voeren en daar weer aan te sluiten.
2. Gietmallen maken van de bankjes, bankjes in kunsthars gieten en de goede kleur geven.
3. Het gat in de vloer sluiten.
Ik ben begonnen met de tussenbak. Na opening bleek het niet mogelijk om (eenvoudig) nieuwe draadjes aan de koppelingen te solderen omdat de gesoldeerde verbindingen in een soort hars zijn gegoten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF9843.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF9843.jpg)
Ook bleek het voor mij ondoenlijk om de draaistellen te verwijderen. Er zit een soort extra uitstulping aan de draaistelbevestiging die eenvoudig verwijderen van het draaistel verhindert. Gebruik van geweld zou naar mijn verwachting tot ernstige schade leiden. Ook zit er een soort extra versteviging die makkelijk doorvoeren van de draadjes verhindert.
Mijn oplossing is als volgt gegaan:
1. Draadjes van de printplaat lossolderen
2. Deze draadjes verlengen met dezelfde kleur decoderdraad
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF9834.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF9834.jpg)
3. Passende krimpkous aanbrengen en dan maar hopen dat het nog tussen bakvloer en bakbodem zou passen (dit lukte)
4. Gaten in de toiletten boren en doorvoeren.
Hiermee creëer je wel een nieuwe uitdaging. Er is namelijk geen plaats meer voor het verzwaringsplaatje. De oplossing zie je een stukje verder.
De tweede uitdaging was dus het gieten van de ontbrekende bankjes. Doorgaans zijn stoeltjes en bankjes los/gelijmd in rijtuigen bevestigd, zo niet bij de plan u’s van Artitec. De bakvloer en bankjes bestaan uit één stuk. Dit maakte het maken van gietmallen (latex of siliconen) erg moeilijk.
Poging met siliconen gemengd met Maïzena (zie diverse Youtube filmpjes op het net)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF9819_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF9819_1.jpg)
De beschrijving van mijn geworstel zal ik jullie besparen. Het resultaat was echter niet om aan te zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF9823_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF9823_1.jpg)
Gelukkig ben ik in het bezit van een overzicht van producten die FRIE (hier welbekend) maakt. Daarin staan ook bankjes die passen in een Plan U. Dus met FRIE contact opgenomen en het bleek dat hij zelfs ook enkele bankjes kon leveren. Tevens was hij bereid om deze bankjes van de passende blauwe kleur te voorzien. Het zijn mooie elegante bankjes geworden, vakwerk dus.
Dit levert FRIE
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF9873.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF9873.jpg)
Dat de vloer met bankjes uit één stuk bestaat bleek toch een voordeel te hebben: de bankjes veroorzaken aan de onderzijde holtes die ik met kleine loodhageltjes kon vullen en met houtlijm kon fixeren. Het gewichtsprobleem was hiermee opgelost.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF9832.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF9832.jpg)
Voor de gaten in de bodem heb ik passende stukjes uit een plaatje styreen (0,8 mm dik) gezaagd en op maat gevijld.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF9830.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF9830.jpg)
Deze stukjes heb ik met tweecomponentenlijm vastgezet en glad geschuurd. Dit is voorzien van een voorlopige lichtgrijze kleur. De goede kleur moet ik nog uitzoeken. Diederik Tomeesen van Artitec kon mij op de Rijswijkse modelspoordagen geen kleurnummers geven. Men wist het niet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF9854.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF9854.jpg)
Om alle draadjes een beetje geordend te houden heb ik die maar door krimpkous gevoerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF9856.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF9856.jpg)
Het was een heel geworstel maar ik vind het resultaat de moeite waard om aan jullie te laten zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF9896.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF9896.jpg)
MAARRRRRRRRRRRRRRRRRRR
Een onaangename verrassing, de interieurverlichting in de niet gemotoriseerde bakken brandt niet meer. Een raadsel voor mij. Dat betekende alle draadjes en soldeerverbindingen nalopen.
Dat is op zich goed te doen omdat op de printjes de aansluitingen als volgt zijn genummerd:
1 8
2 7
3 6
4 5
1 is grijs, 2 is groen, 3 is geel, 4 is blauw, 5 is wit, 6 is paars, 7 is zwart en 8 is rood
Voor zover ik kan nagaan zijn alle verbindingen zowel mechanisch als elektrisch goed. Wanneer ik 4,5 volt batterijspanning op de aansluitingen 2 en 4 zet op de print in de motorbak brandt de interieurverlichting in de twee motorloze bakken, dit betekent dat de verbindingen vanaf de print in de motorbak goed zijn, ook de front- en sluitseinen in de ABk werken naar behoren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF9880_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF9880_1.jpg)
Het zou dus kunnen betekenen dat mijn gesoldeer aan de mBk tot beschadiging aan de print heeft geleid. Dus de rode mBk vervangen door de gele, daaraan is nog niets veranderd. Dezelfde fout blijft zich voordoen.
Resumerend:
1. Voor zover door mij is na te gaan zijn alle verbindingen goed;
2. Het printje in de mBk lijkt onbeschadigd omdat vervanging door de gele mBk tot hetzelfde resultaat leidt.
Wie kan mij op weg helpen naar de goede oplossing?
-
Mooie pimp aktie.
Ik denk dat je na terug solderen niet bij alle verbindingen aan twee kanten van de print goed contact maakt.
Of in ieder geval contact aan de zijde waar het nodig is mist.
Kijk daar nog eens naar.Of nog beter meet het door.
Mvg Robin
-
Ik kan het niet goed zien op de foto's maar het lijkt alsof er ingeperste doormetaliseringen zijn gebruikt om beide zijdes van de print bruikbaar te maken voor het leggen van elektrische verbindingen. Dergelijke verbindingen zijn nog wel eens gevoelig voor hersolderen.
Andere mogelijkheid (niet waarschijnlijk in dit geval): een bedradingsfout bij de koppeling. Ook ik heb het wel gehad dat ik het vele 'omgekeerd' denken (de volgorde van de draden is aan de aansluitende kant anders dan aan de instekende kant van de koppeling) soms even niet meer helder had en zaken omkeerde.
Contacten nalopen met een multimeter: begin daarmee bij de bron, hou 1 meetpen op een vast punt en ga met de ander net zolang aftasten tot je ineens geen spanning meer hebt. Dan moet het punt waar het mis gaat zo te lokaliseren zijn.
-
Menno, dank voor je reactie. Ik zal dat in de loop van de week nog eens doen. Is wel erg lastig omdat ik met de meetpen maar moeilijk bij die kleine soldeerpunten kan komen. Maar, diep ademhalen en nogmaals doen.
-
Heb je zo`n duur treinstel gekocht, mag je toch wel vanuit gaan dat dit niet nodig is.
Slechte afwerking van Artitec.
Succes met storing zoeken.
-
Niet goed gelezen zeker .
Als je zelf aanpassingen aan een goed werkend treinstel aanbrengt , vervalt natuurlijk de garantie .
Maar om dan te zeggen dat de fabrikant een slecht product aflevert .....
We kunnen wat tips geven om de storing eruit te krijgen , zou dat niet lukken , dan denk ik dat Artitec niet eens te beroerd zal zijn om te kijken hoe het opgelost kan worden .
-
Heb je zo`n duur treinstel gekocht, mag je toch wel vanuit gaan dat dit niet nodig is.
Slechte afwerking van Artitec.
Succes met storing zoeken.
@Nighttrain1
De storing heb ik zelf veroorzaakt door het aanbrengen van zelf bedachte wijzigingen, ik ben heel blij met het kwaliteitsproduct van Artitec.
@Ronald1956
Ik ben inderdaad op zoek naar tips, afgelopen zaterdag op Rail met Artitec hierover gesproken, een oplossing hadden zij ook niet een, twee, drie voor handen.
-
Ik denk dat hij doelt op de zichtbaarheid van de kabeltjes af fabriek...........
-
Dat is gewoon de constructie van het model. Heel veel modellen hebben lelijke dingen zichtbaar door de raampjes (motoren, decoders, lelijke schroeven etc). Wil je perfecte schaalmodellen dan moet je meer geld neerleggen of het zelf doen. Zoals Roco het heeft opgelost vind ik ook lelijk: een soort huls om de draadjes kleien. Dan is die klont plastic weer permanent in het zicht.
Respect voor de topic starter Met een Sik dat hij dit heeft gedaan (y) Een mooi model verder pimpen naar zijn eigen zin. Ik zou dit ook wel willen doen maar ik begin er voorlopig niet aan, ik heb al genoeg projecten op de plank liggen :P
Mvg,
Robert.
-
Dat is gewoon de constructie van het model. Heel veel modellen hebben lelijke dingen zichtbaar door de raampjes (motoren, decoders, lelijke schroeven etc).
En daar mag iemand prima wat van zeggen toch? Of mag dat niet omdat het Artitec is? Iemand vind het niet mooi, basta. Of moet er dan altijd iets geroepen in de trend van "je moet niet zo zeuren"?
-
Het is ook nooit goed...
-
Gelukkig maar, ik moet er niet aan denken dat alles goed zou zijn! ;D
-
Het is ook nooit goed...
;D
-
Is wel erg lastig omdat ik met de meetpen maar moeilijk bij die kleine soldeerpunten kan komen.
Gerard,
Wat de technici vroeger bij mijn baas nog wel eens deden was een dunne stopnaald aan de meetpen vast maken. Je kunt dan gemakkelijker ergens tussendoor frotten dan met zo'n dikke meetpen. Om door te kunnen piepen kan dat wel eens handig zijn.
Marius.
-
Wij namen vaak een paperclip.
Grtn Leen
-
Die naald gebruikte ze ook wel om door de isolatie van een draadje heen te prikken. Dat is met die kleine decoder draadjes bijna niet te doen denk ik :-[, dus is die paperclip ook een goeie optie (y).
Marius.
-
En daar mag iemand prima wat van zeggen toch? Of mag dat niet omdat het Artitec is? Iemand vind het niet mooi, basta. Of moet er dan altijd iets geroepen in de trend van "je moet niet zo zeuren"?
Daar mag iemand prima wat van zeggen, maar om dan te roepen dat het schande is met zo'n duur treinstel dat je dit zelf 'moet' doen vind ik dan weer vreemd. Ik heb vrijwel geen enkel model staan waar ik zelf niet iets aan verbeterd heb. Dat is geen schande en de schuld van de fabrikant, dat is gewoon hobby. Natuurlijk moet het model technisch gewoon in orde zijn en dat er slordig soldeerwerk in zit waardoor sommigen dus problemen ondervinden is jammer. Maar geen enkele fabrikant heeft een product waarvan alles wat op de markt verschijnt ook 100% in orde is. Er is altijd wel iemand die pech heeft. Dan gaat het er om dat het gebrek naar tevredenheid opgelost wordt. Sommigen hier doen dit liever zelf, anderen zijn afhankelijk van winkelier. Mara let wel: dit is een topic waar de eigenaar een prima werkende Plan U heeft maar deze besluit te verbeteren (ofwel pimpen). Dit heeft verder niks met de kwaliteit van het model te maken.
Een model is altijd een afweging van wat er technisch mogelijk is, wat klanten willen en eisen en wat ze er voor over hebben. De bedrading van een 8 polige koppeling onzichtbaar wegwerken is ingewikkelder en ook de Chinezen willen daarvoor betaald krijgen. Dan kom je al snel boven een bepaald bedrag wat als redelijk wordt ervaren.
Ik stoor me zelf erg aan de zichtbare decoder in de gerenoveerde DE2 van dezelfde fabrikant. Daar wil ik ook wat aan gaan doen door de decoder in/onder/tussen de bodem te frotten. Ik heb geaccepteerd dat dit door de constructie komt en als ik er zin in heb ga ik het verhelpen. Op de Plan U heb ik zelf weinig aan te merken. Het gezoem van de binnen verlichting is raar en net als bij elk ander model met binnenverlichting vind ik de kiertjes tussen de wand en het raam die licht doorlaten irritant, net als de rare schittering/lichtbreking die de plastic raampjes plaatselijk hebben. Maar dit heeft elk model met binnenverlichting en hoort ook bij de constructie daar de raamstijlen en sponningen transparant plastic zijn. De aandrijving is mooi weggewerkt. Ik heb zelfs niks aan te merken op de pantografen :) Ik zou eventueel nog overwegen om de koppelingen aan te passen zodat de balgen mooi aansluiten. maar dan is het makkelijker om de balgen simpelweg langer te maken :P .
Voor ieder die ook overweegt om deze modificatie te doen (de draadjes wegwerken) en het metalen plaatje moet weghalen: Ik las in een ander draadje dat er kneedbaar tungsten/wolfraam bij hengelsport zaken verkrijgbaar is. Dit kan ook gebruikt worden om in de holtes van de stoeltjes te proppen (y) . Ook handig voor andere projecten. Het soortelijk gewicht van dit goedje is iets hoger zelfs dan lood en, hoewel het nog steeds niet aan te raden is om het op te eten, ook een stukje veiliger denk ik.
Mvg,
Robert
-
Gerard,
Wat de technici vroeger bij mijn baas nog wel eens deden was een dunne stopnaald aan de meetpen vast maken. Je kunt dan gemakkelijker ergens tussendoor frotten dan met zo'n dikke meetpen. Om door te kunnen piepen kan dat wel eens handig zijn.
Marius.
Marius,
Dank voor de tip, ik heb al een leenovereenkomst gesloten met mijn geliefde ;D
Wij namen vaak een paperclip.
Grtn Leen
Leen, deze suggestie zal ik ook proberen
Even uitzoeken hoe ik deze attributen aan het meetapparaat kan verbinden
Maar eerst even wat anders, de GLG van Philotrain afbakken :)
-
Maar eerst even wat anders, de GLG van Philotrain afbakken :)
Over dure modellen gesproken waar je nog wat aan moet doen. :police: ;D
-
Ik heb zelfs niks aan te merken op de pantografen :)
Hoi Robert,
Inderdaad; niks aan te merken op de pantografen :laugh: ;D
Ik ben nu inmiddels zeer bij met m'n plan U, die gered is door Marcel112.
groeten, Jake
-
Ach ja , wij knutselen aan elke Philo net zo lang tot het rijdt (y)