BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: wjmeijer1986 op 18 February 2017, 16:56:05
-
Foto's volgen nog maar vandaag in Houten iets doms gedaan...Een BR50 in goede staat gekocht maar in een vlaag van totale verstandsverbijstering dus niet opgelet of het een AC of DC was. AC dus.
Nu vraag ik mij af, is deze om te bouwen naar DC om er een leuk hobbyproject aan te hebben of beter meteen weer in de verkoop? Opzich ben ik niet vies van solderen e.d!
-
Nja
Ik weet er niet veel vanaf, maar elektronisch zou het geen probleem moeten zijn. Op dat vlak is de stroomafname wellicht nog een probleem. Als dat in een DC versie in de lok zelf zit en er nu niet in zit dan is het lastiger tenzij je alleen op de tender stroomafname hebt. Is het een tender aangedreven lok?
Wat misschien lastiger kan zijn is de wielen op de juiste afstand te zetten. Of dat nodig is hangt af per lok, maar wordt wel aangeraden. Veel assen iig, en dus ook de wielen die aan de drijfwerk zitten loshalen.
Kan een uitdaging zijn (positief en negatief).
Maar welk artikelnummer is het, dat geeft de kenners hier meer houvast.
-
Ben nog niet thuis uit Houten, Knesselare (Brugge) is toch een eindje fietsen. over een drie kwartier kan ik meer vertellen! Een Google levert op dat het in de basis DC loks zijn bij Roco en dat je eigenlijk de conversie ongedaan moet maken. Met een beetje geluk zijn zelfs de assen al geïsoleerd en is het meer een kwestie van
1) stroomafname aanpassen
2) nieuwe DCC decoder steken
Maar zou het relatief mee moeten vallen. Oh well, problems do not exist, only challenges. Wat bedoel je met de wielen op de juiste afstand zetten?
-
.//Edit: mag weg
-
heb dat ook eens gehad met een set
is wel om te bouwen.
mogelijk moet je wel nieuwe assen in de tender aanschaffen
die waren bij mij in ieder geval niet geïsoleerd, de rest wel
-
Met een beetje geluk zijn zelfs de assen al geïsoleerd en is het meer een kwestie van
1) stroomafname aanpassen
2) nieuwe DCC decoder steken
Decoder hoef je niet te vervangen, die zal al DCC gereed zijn.
Wat ik tot nu heb meegemaakt met het terugbouwen van AC naar DC is dat meestal de wielen niet vervangen hoeven te worden en dat het slechts een kwestie is van sleper verwijderen en wat draden om solderen.
Wat je echter ook tegen het lijf kan lopen is dat er een AC printplaat in zit, of dat er op de printplaat een en ander aangepast moet worden.
De regel is echter dat het vaak een vrij simpel klusje is.
-
Happy me! Dat geeft de mens weer moed!
-
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170218/6e99b80419381b40aa9387ab795f7db2.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170218/df7a5d0b3f7b99686fee842ec525aaa7.jpg)
-
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170218/5217a8c0728df406073bcbe207eed7d7.jpg)
-
8 stipjes, nieuwe stijl doos... Waarschijnlijk een DCC printplaat
-
Wat bedoel je met de wielen op de juiste afstand zetten?
De afstand tussen de wielen op een as is volgens de geldende normen anders voor een AC baan. Is een kwestie van tienden van mm, maar schijnt in sommige gevallen het verschil te maken tussen wel of geen goed rijgedrag.
Blijkbaar heb je verder geluk qua isolatie en dergelijke. Erg mooie lok trouwens.
-
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170219/5b74fa77c3c2acfe7f0718281170352a.jpg)
Zelfs de tenderassen zijn geïsoleerd.
-
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170219/86ca4ffe380cc79834223e82203ce02e.jpg)
De bruine draad kwam van de sleper. Moet even wat doormeten maar volgens mij gaat het meevallen.
-
Manmanman...De loc zelf moest open om nog wat contacten te verwijderen. Niet voor vaak te doen. Open lukt nog maar weer dicht...Anyway het is gelukt. Enkel een lange springveer over die waarschijnlijk te maken heeft met de rookgenerator-voorbereiding. De loc zelf neemt nu geen stroom meer op maar dat is van latere zorg.
-
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170219/02faa814c6f5e27838dfc019eebff90f.jpg)
De verbinding tussen links en rechts verbroken en het draadje van het sleepcontact op 1 opnemer gesoldeerd. Geen sluiting maar ook geen leven. Voordat ik de boel uitrook, iemand suggesties?
-
De decoder eens bekeken en daar staat op: MC6BHC908. Google zegt tegen mij dat dat Motorola is, kan het zijn dat de tender daarom volledig niks doet?
-
Never mind. Stekker van het programmeerspoor in de versterker steken wil ook helpen! Heel simpele conversie eigenlijk. Morgen volledige heropbouw en eens een test baantje aanleggen maar nu slapen. Vanmorgen om 5.30 pas in bed en vannacht er om 1.30 weer uit...
-
https://youtu.be/AERkzJqo55w (https://youtu.be/AERkzJqo55w)
Eerst de tender aangepast. Het enige dat ik moest doen daar was op de motorprint de printbaan tussen beide wielcontacten onderbreken zodat deze elektrisch gescheiden waren.
Dan heb ik het sleepcontact verwijderd. Het draadje dat daarvan kwam heb ik op één van de wielcontacten gesoldeerd waarna de tender eigenlijk klaar was en zelfstandig reed.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170221/979ae234419d8a20093d659c6bd51fd3.jpg)
De aangepaste print. Niet echt ingrijpend, gewoon ter documentatie.
-
https://youtu.be/m1tjWBoJZgE (https://youtu.be/m1tjWBoJZgE)
Hier is de loc volledig herbouwd en rijdt ze als omgebouwde AC loc in DC bedrijf.
Daarvoor heeft ze wel een kleine amputatie ondergaan. Hoewel de assen allemaal geïsoleerd waren kon ik er toch 2 'doorpiepen' met de multimeter. Het bleek dat er ongeveer in het midden een stroomafnemer zit:
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170221/ada0d1dd214a2f1e6b6cfbc6b39a4f6a.jpg)
Ik heb vergeten om een foto van voor modificatie te maken maar het luistert tussen ketel en chassis redelijk nauw en het wilde niet meer echt lekker passen en dan heb ik het nog niet eens over de draden die er nog bij zouden komen dus voorlopig heb ik deze helemaal weg gelaten tot ik misschien ooit eens het onderdeel in DC uitvoering bestel. Maar ik zeg er eerlijk bij dat de kans reëel is dat dat nooit gebeurt.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170221/4a0cd75a04ae35f65ac2b84a009500bc.jpg)
Wel heb ik ben ik bij de heropbouw serieus gevloekt op de lange springveer tussen ketel en chassisprint en uiteindelijk ook maar weggelaten. Er komt wel nog een rookgenerator in maar ik zal deze wel rechtstreeks bedraden.
Al bij al stelt het niet veel voor, meeste werk steekt in het schadevrij demonteren en monteren van de loc.
Anyhow, om het op zijn Achterhoeks te zeggen: Ut løp.