BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 18 February 2017, 15:16:47
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leuven.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leuven.jpg)
Weet iemand hier meer van????
-
nieuws.vtm.be heeft een uitgebreide reportage op de site
-
Weet iemand hier meer van????
It wasn't me... :police:
-
....gelukkig niet... :-*
-
Blijkbaar een type AM80 Break :
(http://www.rail-pictures.com/1024/nmbs-break-324-modernised-version-13929.jpg)
foto : Leon Schrijvers
Rare is dat het eerste rijtuig losgekomen is van de rest van het driedelige stel en 180° gedraaid naast het spoor ligt, met zijn neus dus naar wagon 2 en 3.
Er is 1 dode, maar weet momenteel nog niet of het een passagier van de trein is of iemand die naast/op het spoor stond.
-
Iemand die naast/op het spoor stond. :-[
-
Volgens een item op het RTL4 journaal liep iemand over het spoor. De machinist begon een noodremming net op het moment dat de trein enkele wissels passeerde. Daardoor zou de ontsporing zijn ontstaan.
(Dit zegt het journaal - ik kan niet beoordelen of dit een journalistieke invulling is.)
Sander
-
Een gebroken Break ;)
Sterkte aan de nabestaanden en beterschap aan de gewonden.
-
Volgens een item op het RTL4 journaal liep iemand over het spoor. De machinist begon een noodremming net op het moment dat de trein enkele wissels passeerde. Daardoor zou de ontsporing zijn ontstaan.
(Dit zegt het journaal - ik kan niet beoordelen of dit een journalistieke invulling is.)
Sander
Ongetwijfeld, want verder is het een van de meest onzinnige verklaringen die ik ooit heb gehoord.
-
Laatste nieuws is dat het dodelijk slachtoffer weldegelijk in de trein zat, en dus een passagier was, niet één of andere spoorloper ofzo.
-
Eerste rapport van onderzoek blijkt dat de trein over een wissel reed waar maar 40 per uur mocht gereden worden, maar deze met een snelheid van 90 a 100 per uur werd genomen.
Treinbestuurder zegt dat hij sein van 40 per uur niet gezien heeft en 90 reed, en pas op het laatste zag dat de wissel anders stond en nog heeft afgeremd, echter met de gekende gevolgen vandien.
http://www.hln.be/hln/nl/39262/Treinongeval-Leuven/article/detail/3100552/2017/03/09/Oorzaak-dodelijk-treinongeval-Leuven-bestuurder-reed-100-km-u-waar-hij-40-km-u-mocht.dhtml
-
Bedankt voor de update :)
-
Het lijkt erop. dat de trein een andere route moest nemen bij vertrek uit leuven .De mvn verwachtte kennelijke het normale seinbeeld dat 90 km/h zou toelaten.
Als de route niet anders was dan normaal voor zo'n trein had de mcn blijkkbaar te weinig weg kennis...
Peter
-
Ik vind. jouw theorie. bijzonder speculatief en niet aardig. richting de machinist. zeker de laatste zin.
-
Er staan halverwege borden dat de snelheid omhoog mag naar 90 km/uur.
Het zou kunnen als je vertrekt met horizontaal geel groen (40 km/uur) dat je onderweg in een verstrooidheid denkt dat je terug harder mag bij passeren van deze borden.
De wissels liggen ook als laatste buiten het station, ik denk toch na +/- 1.3 km.
Dave
-
De mcn heft wel een ongeluk gehad.
Om het goed te maken naar hem ;
Hij zag wel dat de wissel anders stond dan hij verwachtte. Maar zag niet het sein.
Ik ga niet uit van een rare seinstoring,,, Dus toch een andere route dan normaal ?
Peter
-
Of die route nou anders is dan normaal maakt toch niets uit, dat geven je seinbeelden je immers aan door de bijhorende snelheid af te dwingen.
-
Toch vind ik het vreemd.
Als ik op Google Maps de luchtfoto's bekijk, dan zie ik dat het laatste wissel 100 meter na de onderdoorgang van de Diestersteenweg is gelegen. Maar de plaats van het omslaan van de trein is 800 meter verderop.
Of de luchtfoto's van Google zijn inmiddels achterhaald en er is een wissel bijgekomen. Of de trein heeft na het te hard nemen van het wissel nog 800 meter doorgereden voor deze omsloeg. Vreemd.
-
Bij onze zuiderburen (https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=41&t=13012&start=120) hebben ze het er uiteraard ook uitgebreid over, als je het hele topic doorspit valt er vast wel het nodige uit te halen :)
-
Er hoeft maar 1 as te ontsporen, 800 meter door het grind te hobbelen en daar pas iets tegen te komen en het is zo gebeurd...