BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: compjoep op 12 February 2017, 15:46:56
-
Hallo allemaal,
Onlangs een Roco startset gekocht, digitaal met een BR140 lok en enkele wagons erachter. Dit rijdt digitaal rond en gaat goed.
Ca. 30 jaar geleden had ik een oude baan, met diverse wagons van Trix. Deze hebben wel dezelfde koppeling als de Roco, maar zo lopen niet soepel op mijn Geoline rails, het lijkt alsof de wielen groter (diameter) zijn en daarom iets " tikken" als ze rond rijden. Nu ga ik geen grote ombouw operatie starten voor deze oude wagons, maar misschien is het gemakkelijk op te lossen.
Bedankt alvast voor jullie opmerkingen en/of tips.
-
Ook even een kort eerste filmpje gemaakt. Kijken of ik dat hier (via een linkje) kan laten zien : http://nmd.sk/azAJTqcN (http://nmd.sk/azAJTqcN)
-
Geheel is op te lossen door of andere assen onder de wagons te zetten of om de huidige assen iets af te, laten, draaien.
Vroeger werden de normen niet zo heel nauw genomen.
Wat zeg ik, normen waren er nog niet eens ;D
-
Ja, vroeger waren de wielflenzen een stuk groter en waarschijnlijk daardoor tikken ze nu op de railschoenen.
Leen.
-
Ook even een kort eerste filmpje gemaakt. Kijken of ik dat hier (via een linkje) kan laten zien : http://nmd.sk/azAJTqcN (http://nmd.sk/azAJTqcN)
Mooi baantje Hans,
Mooi materiaal heb je al staan ook!
Succes,
Pieter
-
http://nmd.sk/azAJTqcN (http://nmd.sk/azAJTqcN)
Please enter your email address.
Tell us who you are by providing your email address
Ja dat doen we dus lekker niet...
-
Ja, vroeger waren de wielflenzen een stuk groter en waarschijnlijk daardoor tikken ze nu op de railschoenen.
Ik ben toch wel benieuwd om welke wagens het gaat en hoe oud ze werkelijk zijn.
30 jaar geleden werkte elke fabrikant met betrekking tot de flenzen volgens de Morop normen. De normen zelf bestaan intussen al meer dan 60 jaar.
-
Ik zal kijken of ik wat van merk en type kan vinden op de wagons en anders wat foto's plaatsen.
Bedankt alvast voor de uitleg.
-
Hi,
Ik kan helaas het filmpje niet bekijken. Ik kom op een site waar je een emailadres moet invullen en dat vind ik vreemd voor het bekijken van een filmpje.
Als het echt hele oude Trix wagons zijn kan het zelfs nog Trix Express zijn en die hadden hun eigen formaat wielen met hele dikke flensen. Die gaan niet rijden op HO-spoor, toen trouwens ook al niet.
-
Vul gewoon een of ander onzin adres in, en je ziet het filmpje. Zelf zonet "wat@onzin.nl" ingevuld. :angel:
-
Het is inderdaad Trix Express. Verder kan ik niets zien van type nummer of zo.
Foto 1 : https://www.dropbox.com/s/gyjsx4aejwq5q90/2017-02-12%2019.52.31.jpg?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/gyjsx4aejwq5q90/2017-02-12%2019.52.31.jpg?dl=0) en
foto 2 : https://www.dropbox.com/s/2pxrmb3wxy7l917/2017-02-12%2019.52.22.jpg?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/2pxrmb3wxy7l917/2017-02-12%2019.52.22.jpg?dl=0)
Heb de foto's via dropbox erin gezet. Geen idee hoe ik de foto " in deze tekst" kan plakken.
Ik denk dat de wagons verder weinig waarde hebben en het was leuk geweest als ik zo kon gebruiken, maar assen vervangen (e.d.) gaat me wat verder. Dan zet ik ze maar in een vitrine kast.
Gr, Hans
-
Trix Express, dat is het oude systeem van Trix. Veel te hoge en dikke flenzen. Daar kan je op een moderne H0 baan niks mee.
Voor het plaatsen van een foto in de tekst, zie Plaatje uploaden in het menu linksboven.
-
Hans,
Trix express geen waarde?
Wordt vrijwel niets meer voor gemaakt.
Wel zijn er nog altijd clubs die banen maken en onderhouden met dat systeem.
Kan dus wel eens meer waarde hebben dan je denkt.
-
Wat Marcel zegt, klopt. Ik kreeg van mijn opa flink wat jaren terug de oude Trix express treinset en na er een tijd mee te hebben gespeeld, nieuwe baan te willen bouwen na overleg te koop aangeboden. Bleek een verzamelaar toch behoorlijk wat geld voor te willen betalen. Maar dat kwam omdat alles nog in zeer goede staat verkeerde. De beide locs reden nog prima en de rails, wissels en schakelaars werkten ook allemaal goed. Er was nog veel rails bij zonder schade. Een nostalgische baan is nog steeds leuk, alĂ 1968 ofzo.
Groeten Jake
-
oude fleischmann wagens hebben hetzelfde probleem op de profi rail. Oude messing rail was iets hoger. Dus ik draai de oude wieler iets af en het ratel probleem is weg.
mvg aad