BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 11 February 2017, 15:23:08
-
Na zijn mislukte avontuur in Nederland heeft de 23-058 lange tijd stil gestaan en geen meter meer gereden. Er komen nu betere tijden aan. De huidige eigenaar, "Eurovapor"en die dat ook zal blijven, heeft nieuw emplooi voor deze machine gevonden. De 23-er krijgt dit voorjaar een "grote overhaul" zodat zij in het najaar weer volop kan stomen.
In de volgende EK van maart 2017 staat over vijf pagina een artikel, gelardeerd met vele historische foto's, de geplande inzet van deze machine. Het is de bedoeling dat de 023-58 in de herfst van 2017 in Heilbron onder stoom staat.
-
Dat is mooi. Blijft het een oliestoker?
Overigens is het nummer 23 058 of 023 058-1 (dus alleen een streepje als het computercontrolecijfer wordt gebruikt).
-
Hoi
Een oliegestookte 23? :o
Bart
-
ja was iets met moljeu enzo....
-
Op biodiesel.
-
Nee hij wordt terug gebouwd naar kolenstook!!!
Dampflok 23 058 geht zurück in die alte Heimat
Für die Eurovapor Grossdampflok Baureihe 23 058 ist nach jahrelangem Stillstand endlich eine nachhaltige und sichere Einsatzperspektive in Sicht. Zur Erinnerung: Am 21. November 2010 verabschiedeten wir die Lok mit einer letzten kohlebefeuerten Fahrt nach Schaffhausen. Nach einem missglückten Einsatz in Friesland, steht die Lok seit dem 1. März 2013 in Sissach abgestellt. Bemühungen für eine Wiederinbetriebnahme mit der Leichtölfeuerung blieben leider erfolglos.
Die Eurovapor hat sich nun dazu entschlossen, die Lok auf Kohlenfeuerung zurück zu bauen und in den nächsten Jahren in Deutschland einzusetzen. Für die Eurovapor wichtig dabei, dass die Lok in ihrem Besitz bleibt. Zur Vermarktung und Betrieb soll die Lok über einen Nutzungsvertrag an Dritte abgeben werden, die unter technischen, rechtlichen und finanziellen Vorgaben der Eurovapor, die Maschine betreuen und betreiben.
Dabei wurde man auf die Gesellschaft für Bahn-Service mbH (GBS) aufmerksam, welche erfolgreich die Vermarktung und den Einsatz der 01 150 aufgezogen hat. In kurzer Zeit wurden sich im Winter 2016/17 die GBS und die Eurovapor handelseinig. Die Eurovapor überträgt der GBS die Rechte zur Vermarktung der 23 058, während der Fahrbetrieb und die Instandhaltung, der dann wieder kohlegefeuerten Lok, von einer „Betriebsgruppe 23 058“ der Eurovapor übernommen wird.
Derzeit laufen umfangreiche Vorarbeiten, inkl. einer Kessel-Hauptuntersuchung, um die Lok im Laufe des Frühjahrs 2017 an ihren neuen Standort Heilbronn zu überführen. Dort werden erforderliche Arbeiten an Bremsen und Fahrwerk stattfinden, damit die Lok im Herbst 2017 wieder unter Dampf zu bewundern sein wird
-
Hoi
Ik vind het voor Onze Oosterburen super dat de BR 23 058 in de herfst weer onder stoom mag staan, mede door dat de BR 23 105 die ook in Heilbronn staat waarschijnlijk nooit meer zal stomen. De BR 23-042 van Darmstad kan nog wel onderstoom maar ik geloof niet dat deze lok vanaf het museum terrein kan aangezien de DB een belangrijke wissel heeft verwijderd of de wissel moet al weer terug geplaatst zijn.
Daarbij hebben onze Oosterburen nog gelukt dat straks de BR 23-023 de Grens over kan door het Indusi systeem wat de BR 23 023 aan boord krijgt. Dan kan de SSN door Duitsland heen rijden oa naar Bochum Dahlhausen. Ooit geloof ik zo 8 jaar gelden de BR 23 023 nog in actie mogen zien in brilon wald tijdens eisenbahnfest im Korbach.
De BR 23-058 paar jaar geleden nog in actie mogen zijn rond de omgeving van Bammental waar de lok werd ingezet tijdens plandampf uber den buckel 2008 samen met de BR 23 042 misschien wordt zo evenement nog eens georganiseerd en zou de BR 23 023 van de SSN mee kunnen doen. Wel moet ik er wel bij zeggen dat de BR 23 058 beter was dan de BR 23 042 die nog al veel pech had tijdens de diverse keren dat ik de lok van dicht bij mocht zien. De laatste keer was tijdens eisenbahnfest im Korbach daar hadden ze ook weer eens problemen met de BR 23 042 verder vond ik de lok erg veel water lekken en dat deed de BR 23 058 juist weer niet.
Tot zo ver mijn reactie op de BR 23 058
Met spoorse groeten,
Bernard
-
Ik heb even moeten googlen wat "het Nederlandse avontuur" van de 023 058 was. Voor degenen die het ook niet fris in het geheugen hadden: gehuurd door de Friese stoomtrein die tussen Sneek en Stavoren wilde gaan rijden. Tijdje gestald bij de STAR in Stadskanaal.
Nam daar geloof ik kostbare ruimte in beslag, maar mocht niet buiten gezet worden. Maar betalen, ho maar. Friese stoomtrein failliet, dus wie gaat er betalen? Enz.
Ok, niet erg geslaagd avontuur dus. Mooi dat 'ie weer gaat rijden! Wij hebben er in Nederland zat (3 stuks), toch? :D Ik vind het zelf erg mooie loks.
Reinout
-
Hoi Reinout,
Ik ben het met jou eens in Nederland zijn er genoeg 23 er's na mijn mening, net als jij vind ik de Br 23 hele mooie machine samen met de BR 41 waarvan er gelukkig ook twee in Nederland zijn sinds vorig jaar alleen jammer genoeg nog niet onder stoom. Daarnaast vind ik de BR 03-10 DB uitvoering waarvan er jammer genoeg geen één van bewaard gebleven is en dan nog de BR 01 neubau kessel gelukkig is daar de BR 01-180 weer regelmatig onder stoom te zien.
met spoorse groeten,
bernard
-
Mooi dat de loc weer een goed plekje krijgt, hoop dat het met de revisie een beetje gaat lukken allemaal. De gasolie-installatie was bepaald niet succesvol...
-
Daarnaast vind ik de BR 03-10 DB uitvoering waarvan er jammer genoeg geen één van bewaard gebleven is
De ketel van de 03 1051 is er nog, zit sinds 1968 op de 41 105 :)