BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Reinout van Rees op 10 February 2017, 09:22:32
-
Ik wil de front- en sluitlichten van m'n railbus dimmen. Er zit een lokpilot micro v4.0 DCC in.
Ik heb een multimaus die geen CV's hoger dan 255 aan kan. Voor dat laatste is er een truckje met CV 96/97/99, dit heb ik eerder met succes toegepast (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60917.msg3221596133.html#msg3221596133) bij het instellen van rangeerverlichting
Probleem: het lukt me niet de front/sluitlichten te dimmen. Keurig het "hupje" na elke CV. Andere CV's zoals remvertraging reageert 'ie wel op. Ik heb zelfs de lichten op knipperlicht ingesteld: ook geen effect.
Ik ging uit van deze tabel:
(https://images.beneluxspoor.net/abload/12436/screenshot2017-02-10appqji.png)
CV 262 is de helderheid van het ene licht, 270 van het andere licht.
Eerst CV31=16 en CV32=2 (tenminste, dat staat elders als 31/32 combi beschreven als nodig voor de CV waardes hoger dan 255 als je ze voor de front/sluitlichten gebruikt).
Dan CV262=10 (waarde is 0-31 qua helderheid) op de multimaus manier:
CV96=2 (honderdtal)
CV97=62 (rest)
CV99=10 (waarde)
Idem voor CV27 gedaan. En later als test CV259=5 gedaan (knipperlicht). Geen enkel effect.
Vraag: zie ik iets over het hoofd? Heeft iemand een tip die ik vanavond kan gebruiken?
Reinout
-
Eerst CV31=16 en CV32=2 (tenminste, dat staat elders als 31/32 combi beschreven als nodig voor de CV waardes hoger dan 255 als je ze voor de front/sluitlichten gebruikt).
CV31 = 16, CV32 = 0 en dan CV262 en CV270 aanpassen.
Gr, Ben.
-
Hoi Reinout,
Zoals Ben aangeeft zat je op de goede weg met de index register CV's 31 en 32.
Maar had je net een verkeerde combi te pakken.
Met CV31 en 32 kan je inderdaad de CV's 256 t/m 512 bereiken.
Een stukje achtergrond hierover vindt je in de NMRA standaard S-9.2.2:
Configuration Variable 31 Index High Byte
Configuration Variable 32 Index Low Byte
The Indexed Address is the address of the indexed CV page when the decoder is set up for indexed CV
operation. CV#31 contains the most significant bits of the two byte address and may have any value between
245 00010000 and 11111111 inclusive. Values of 00000000 thru 00001111 are reserved by the NMRA for future
use. (4096 indexed pages) CV#32 contains the least significant bits of the index address and may contain any
value. This gives a total of 61,440 indexed pages, each with 256 bytes of CV data available to manufacturers.
Dus afhankelijk van de waardes in CV31 en CV32 adresseer je een bepaalde pagina uit dat bereik.
Elke pagina heeft de CV's 256 t/m 512.
Maar die hebben op elke pagina dus een andere betekenis.
Vergelijk het maar met een stad.
Daar heb je straten met huisnummers.
Die huisnummers kunnen vaker voorkomen maar door het opgeven van de juiste straat bereik je de juiste locatie :D
Jij hebt dus wel een paar CV's aangepast maar op de verkeerde pagina ;D Vandaar dat je geen reactie zag.
En de ESU decoders hebben dus zoveel mogelijkheden dat alle instellingen over meerdere pagina's verspreid staan.
Daarom kan je bij ESU eigenlijk niet meer zonder de lokprogrammer. Zeker als je aan uitgebreide functiemapping doet.
Dan moet je zoveel wijzigen dat het met een MM haast niet meer te doen is. :o ;D
-
Met een multimaus is het inderdaad gillen en krijsen en vooral van te voren goed opschrijven wat je wilt doen. Aaaargh. (Met de "lokpilot standard" heb je dat probleem niet, die is prima met de multimaus in te stellen. Maar ja, ik had de micro nodig om in de railbus te passen.)
CV32=0: aha! Ok, dat ga ik vanavond proberen. Bedankt ook voor de achtergronduitleg.
Die CV32 werd op de pagina voor de helderheidsinstellingen niet expliciet genoemd (of ik heb eroverheen gekeken). Indien dat het geval is moet je hem dus impliciet op 0 zetten? Op zich logisch.
Nou, benieuwd vanavond :)
Reinout
-
Die CV32 werd op de pagina voor de helderheidsinstellingen niet expliciet genoemd (of ik heb eroverheen gekeken). Indien dat het geval is moet je hem dus impliciet op 0 zetten? Op zich logisch.
Staat ook niet op de pagina voor de instellingen maar erna ;D
Met een uitroepteken ervoor:
Bitte setzen Sie die Index-Register CV 31 auf 16 und CV 32 auf 0 ehe Sie Werte ändern.
:angel: ;)
-
Aha, daar!
(https://images.beneluxspoor.net/abload/12436/screenshot2017-02-10aymo60.png)
Op een of andere manier staat er sinds een minuutje wel wat meer dan een uitroepteken in mijn versie :D
Reinout
-
De tabellen in de ESU handleiding zijn niet leidend, de tekst is dat. De tabellen ondersteunen de tekst maar zijn alleen min of meer in de buurt van de tekst ingevoegd. Het feit dat je de tekst dus eerst tegen komt zegt dus eigenlijk niets. Idee is dus dat je alle afbeeldingen negeert tot je er een verwijzing voer tegen komt. Eigenlijk zoals in een goed verslag of wetenschappelijk artikel :angel:
Maar de Lopi is zo complex geworden dat ik er eigenlijk niet eens aan begin met de handleiding. Pak gewoon de Lokprogrammer software. Die laat altijd netjes tussentijds de juiste waarde van CV31 en CV32 zien.
Timo
-
Hallo Reinout
Als je van de Esu site, de Locprogrammer download en installeert , krijg je alle cv's die je moet veranderen (als je iets aanpast bij extras/veranderde cv's) te zien.Incl de cv's 31 en 32
Toen ik nog geen programmer had deed ik het ook zo met de mmuis.
vr groet Arie
-
Maar de Lopi is zo complex geworden dat ik er eigenlijk niet eens aan begin met de handleiding.
Buiten het feit dat de handleiding meestal altijd hopeloos achter loopt op de firmware wijzigingen.
Beste is gewoon de lokprogrammer software te gebruiken en een uitdraai te maken van de te wijzigen CV's.
Krijg je ook netjes aangegeven wat de waardes voor CV31 en CV32 moeten zijn :angel:
Zoals hier uitgelegd (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,58351.msg3221453542.html#msg3221453542)
-
Ik heb geen windows thuis (alleen mac en linux), dus ik moet het wat dat betreft zonder lokprogrammer doen.
Nou, zo even naar huis fietsen en ondertussen avondeten kopen en dan snel de CV 32 uittesten :)
Reinout
-
Is Lokprogrammer van Esu niet onder 'Wine' te installeren ?
Dit is doorgaans wel een beetje afhankelijk van de software, maar met Scarm heb ik dit vorig jaar wel aan de praat gekregen onder Linux. Dat is ook een Windows-pakket.
Ik zal binnenkort eens testen, want ik heb thuis ook alleen nog Linux of Mac machines in gebruik.
(Bij Windows8 ben ik destijds afgehaakt)
Groeten,
Pieter
-
Misschien wel. Maar zolang het me met een multimaus nog lukt... ;)
Tadaaaah! Hoera! Gelukt!
De "CV32=0" was inderdaad de oplossing. Het is gelukt om hem te dimmen.
Vooraf (de rechter is de te dimmen motorwagen):
(https://images.beneluxspoor.net/abload/12436/screenshot2017-02-10avwodt.png)
Achteraf:
(https://images.beneluxspoor.net/abload/12436/screenshot2017-02-10a5jok4.png)
Het echte beeld op de baan is anders, maar het verschil is in ieder geval duidelijk.
Bedankt voor de tips!
Reinout
-
Is Lokprogrammer van Esu niet onder 'Wine' te installeren ?
Dit is doorgaans wel een beetje afhankelijk van de software, maar met Scarm heb ik dit vorig jaar wel aan de praat gekregen onder Linux. Dat is ook een Windows-pakket.
Ik zal binnenkort eens testen, want ik heb thuis ook alleen nog Linux of Mac machines in gebruik.
(Bij Windows8 ben ik destijds afgehaakt)
XP SP3 op bootcamp en maak van je machine een dualboot. Werkt geweldig. De Mac is de beste windowsmachine. Ik houd zo al jaren div. niet Apple programma's werkend.
-
Nog even een toevoeging op de pagina's met de diverse instelmogelijkheden bij ESU:
Index CV's Pagina Omschrijving doel pagina
CV31=0 CV32=0 Pagina 0 Basis
CV31=0 CV32=252 Pagina 252 SUSI
CV31=0 CV32=255 Pagina 255 Decoderinformatie / Railcom
CV31=1 CV32=256 Pagina 256 Decoder extra informatie, algemeen
CV31=1 CV32=257 Pagina 257 Decoder extra informatie, functies
CV31=16 CV32=0 Pagina 4096 Functie uitgangen
CV31=16 CV32=1 Pagina 4097 Soundslots
CV31=16 CV32=2 Pagina 4098 Functie mapping 1
CV31=16 CV32=3 Pagina 4099 Functie mapping 2
CV31=16 CV32=4 Pagina 4100 Functie mapping 3
-
Handig. Dat overzicht heb ik gelijk maar uitgeprint voor in m'n decoder-hangmap :)
Reinout