BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Peter Kleton op 08 February 2017, 11:15:30
-
In verschillende boeken over de NS kan je lezen dat ze in de jaren 40 een groot tekort aan materieel hadden door de geleden schade in de oorlog. Ze hebben o.a. van de Zweedse en Deense spoorwegen materieel gehuurd (?) dat volgens mijn eigen waarneming als 7 of 8 jarig jongentje ook op Zwolle- Emmen reed.
Ik ben in september 1945 naar de lagere school gegaan en ging toen leren lezen. :)
Op een van de Paasdagen na 1946 of 47 gingen we naar Emmen. Ik zat toen in een houten rijtuig ,met daarin tekstbordjes die ik niet lezen kon. Dat was dus Deens of Zweeds.
Weet iemand hier welk materieel dat is geweest en wanneer het daar toen reed ?
Groeten ,
Peter
-
Peter,
In een oud draadje is dit ook al eens ter sprake geweest: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46324.msg745280.html#msg745280
Het waren Zweedse rijtuigen.
Helemaal onderaan:
Zweedse rijtuigen.
Er zijn 20 Zweedse rijtuigen in dienst der N.S. Het zijn de 1494, 1543, 1551, 1556, 1599, 1607, 1613, 1692, 1768, 1772, 1773, 1774, 1776, 1779, 1783, 1793, 1808, 1811, 1812 en 1820. Ze doen dienst op de lijnen Apeldoorn-Zwolle en Zwolle-Emmen. Het zijn 2-assers met 29 zitplaatsen niet roken en 35 zitplaatsen roken en W.C. en zijn voorzien van gasverlichting. Het zijn 3de klasse rijtuigen. Enkelen zijn door beplakking met een „2" veranderd in 2de klasse rijtuigen. Deze rijtuigen lopen in hele Zweedse treinstellen.
Grt, Ronald.
-
Hallo Ronald ,
Bedankt voor het snelle antwoord.
Ik had ergens al gelezen dat ze gebruikt zijn van Nov 46 tot Maart 47.Daarom twijfel ik en probeerde het hier
Het zou kunnen kloppen ,als Pasen 1947 heel vroeg in Maart viel.Of ze hebben nog wat langer gereden... ;D.
Vaag.. ???
Groeten ,Peter
-
Pasen viel in 1947 op 6 en 7 april.
-
Dankje ,Niels ;)
Mss hebben die rijtuigen dan toch nog tot na Pasen gereden. ;D
Peter
-
Op: http://www.nols-maatschappij.info/Exploitanten/Nederlandse-spoorwegen.htm#paragraaf8
wordt genoemd dat de rijtuigen in januari 1950 werden teruggestuurd naar Zweden.
Los van Zwolle-Emmen: ik heb een prentbriefkaart (gezien) van station Nunspeet met een trein richting Zwolle met deze Zweedse wagens.
Er staat mij bij dat ze bij de NS 'veranda-rijtuigen' werden genoemd (door de vele kleine raampjes).
Een jaar of dertig geleden leverde Philotrain deze wagens, als ik het juist heb gebouwd van bouwpakketten van het Zweedse merk Perl.
Ik ben benieuwd naar verdere info hier.
-
Hallo Karben ,
Dan zullen het wel Zweedse rijtuigen zijn geweest en geen Deense ,wat ik altijd heb gedacht.
Of ik Deense of Zweedse tekst zag kon (En kan ) ik niet bekijken. :D
Ik weet alleen nog maar dat ze van binen veel zichtbaar blank afgewerkt hout hadden , ook de banken ,die met latjes waren afgewerkt.
Groeten ,
Peter
-
Het was even zoeken maar ik heb in het boek 'Trein tussen Eem en Rijn', deel I Amersfoort en de Veluwe (Noordwest en Midden) door G.A. Russer op bladzijde 82 een foto gevonden van station Nunspeet met een trein naar Zwolle. Het laatste deel van de begeleidende tekst luidt: "De foto uit 1947 laat de aankomst zien van een stoptrein met o.a. als sluitwagen een Zweeds rijtuig met balkons."
Een echt duidelijke foto van het rijtuig is het helaas niet. Mogelijk duikt er ergens een betere op.
Verder gevonden: In Philotrain Bulletin Nr. 5 van februari 1979 staat een tekening in zij-aanzicht van deze wagens. Philotrain zal deze wagens van Perl voor circa hfl 135,00 als bouwpakket en voor circa hfl 265,00 als gebouwd model leveren. Ook wordt genoemd dat deze wagens onder meer op Apeldoorn-Zwolle en in de Haarlemmermeer reden.
Tot slot een juweel van een foto in "Stoomtractie bij de Nederlandse Spoorwegen 1944-1958" door H. van Poll. Op bladzijde 105 een trein met loc 5706, een D en vijf Zweedse rijtuigen te Hardenberg op 13 maart 1948. Let op: fotobijschrift verwisseld met de bovenste foto.
-
Dan zullen het wel Zweedse rijtuigen zijn geweest en geen Deense ,wat ik altijd heb gedacht.
Of ik Deense of Zweedse tekst zag kon (En kan ) ik niet bekijken. :D
Ik weet alleen nog maar dat ze van binen veel zichtbaar blank afgewerkt hout hadden , ook de banken ,die met latjes waren afgewerkt.
Of toch: http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=46324.15
Misschien helpt het als je een privé-bericht naar gebruiker Solvognen stuurt.
Steyn
-
De Deense AF en CP rijtuigen zijn vorig jaar uitgebracht door Heljan.
78€ per stuk en volop te verkrijgen via ebay. Heljan is ook zo slim geweest
om nummers uit te brengen die in NL dienst hebben gedaan. Even kijken
bij jernbanen.dk voor de info onder het kopje personvogn DSB 1910-1941.
In mijn OHJ draadje staan foto's van deze bakken. Zijn zowel vervuild als
opgepoetst te verkrijgen. De Zweedse hokken zijn er geheel niet. Ook niet
in een bouwset. Wil je goede info over deze hebben. Stuur een mailtje
naar de SSJF in Strömsnäsbruk. Die hebben zo'n hok staan. Ik heb nog wel
foto's van het interieur en buitenom.
-
Karben en Stein :
Ik heb de foto gezien in het boek. Niet meer voor te stellen dat ik daar mss in gezeten heb . ;D
Stein :
Wie is die gebruiker ? een Deen ?
Peter
-
Volgens mij is hij gewoon een Nederlander aangezien hij zijn berichten afsluit met Hans.
Grt, Ronald.
-
Net als Hans Christian Andersen zeker.... :P
-
Dit is zo'n zweeds hok:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zweeds_rijtuig.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zweeds_rijtuig.jpg)
opname uit mijn collectie.
Eelco
-
In actieve dienst al een tuinhuisje (y)
-
Zag gisteren iets over Emmen Zwolle, meteen wist ik dat ik daar een paar foto's van moest hebben uit het fotoalbum van mijn vader.
Heb net even gekeken en kon er maar eentje vinden,maar weet zeker dat er nog eentje moet zijn, waarschijnlijk op het station van Zuid Barge.
(https://images.beneluxspoor.net/abload/2865/unnamed1mgu6o.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/abload/2865/unnamed1mgu6o.jpg)
de foto heb ik even gemaakt met mijn telefoon,wil binnenkort deze en andere foto's eens scannen, maar eerst even deze foto.
De juffrouw die er op staat leeft waarschijnlijk niet meer, denk dat de foto rond de oorlog is gemaakt of vlak daarna.(zo'n 70 jaar geleden)
Het is zeker op de spoorlijn Emmen Zwolle, en misschien wel Zuid Barge het rijtuig is de C 1117
ga verder op zoek of ik nog wat bruikbaars kan vinden.
mvgr Evert
-
En dat is volgens mij wel een rijtuig dat van origine Nederlands is.
-
jup, haarlemmermeerbakkie.
-
C 1117 ex HSM C 1217, in 1912 door Gastell (Dld), gebouwd voor de Harlemmermeerlijnen
Serie HSM C 1201-1245, NS 1101-1145. diverse fabrieken, 1912-15.
De C 1117 werd tijdens de Spoorwegstaking tijdens de Hongerwinter naar Duitsland afgevoerd en keerde niet terug.
De foto is dus van voor 17-9-1944.
Dirk
-
Hoi,
Heb de foto willen scannen ,maar de connectie tussen scanner(MP 640) en pc liep moeizaam , daarom maar weer een foto van een foto.
(https://images.beneluxspoor.net/abload/2865/c1117y3uah.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/abload/2865/c1117y3uah.jpg)
omdat ik vandaag even wat meer tijd heb dan gisteren kwam ik een andere foto tegen met het zelfde geribbelde kanten als deze .
achter op de foto staat Pinksteren 1943, dus ga er van uit dat deze foto ook uit deze tijd komt, dus wat dwem schrijft kan kloppen.
ps op het koersbord staat Emmen, de rest kan ik niet lezen, maar tijdens de oorlog reed de trein door in Emmen richting Assen.
mvgr Evert
-
(y)
-
En rechts zie ik nu een rijtuig serie C 1001-1068, ex SS C 1301-1368 uit de jaren 1905/14. Hiervan waren er in 943 nog 23 aanwezig.
Dirk
-
Voor meer foto's kan je ook bij de NVBS site kijken in de beeldbank, Bas heeft een abonnement en als je Emmen of NOLS in toetst komen er prachtige foto's te voorschijn.
Deze foto mogen niet openbaar gemaakt worden, ook heb ik voor een paar jaar terug in het gemeentelijke archief mogen kijken, daar kwam ik foto's tegen met Zweedse wagons, had gehoopt dat ik zelf nog wat foto's van zou hebben, maar helaas.
Toen mijn vader onder andere deze foto heeft gemaakt was het wel oorlog , hij was 17 jaar toen de de oorlog uitbrak en na de oorlog was er waarschijnlijk geen interesse meer.
Kan hem ook niet meer vragen, ook mijn moeder niet meer dus blijf ook gedeeltelijk met vragen zitten waar geen antwoorden voor zijn.
waar je ook nog kan kijken http://www.nols-maatschappij.info/ een hele leuke interessante site.
mvgr Evert en Bas