BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: gerard trix op 06 February 2017, 16:09:21
-
Even voorstellen ik had met Sint 1957 een Trix express baantje gekregen .
Ben weer een paar jaar bezig en heb een wissel welke regelmatig doorbrand
De lok stond (staat) dan op een reed of ander contactpunt
Ik had laats in een blad een tekening gezien weet niet meer waar.
Kan iemand mijn er nog aan helpen ?
Bij voorbaat dank .
Vriendelijke groeten Gerard
-
Ha, nog een Trix Express'er (y)
Uit je tekst maak ik op dat je wissels automatisch door de trein laat omzetten door met de trein over een contactpunt te rijden, bijvoorbeeld zo'n railstuk:
(http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/mbcstationfraneker/image/cache/full/5a136b902fe44c74bb93de1dd0df89c0ac47c502.jpg)
Het is dan inderdaad van belang dat er geen trein met het sleepcontact daarop blijft stil staan.
-
ja zo iets
Gerard
-
Dan kan je een condensator unit gebruiken. Een schema daarvan staat op mijn website:
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/bonte%20verzameling.html#04 (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/bonte%20verzameling.html#04)
-
Even iets anders: Ik heb nog ergens een doos vol met van die oude Trix Express rails en wissels zoals op de foto. Kan ik hier iemand blij mee maken? Zo ja, stuur maar ff een PB.
gr. Frits
-
Wat ik deed: Ik schakelde de spoel met een gelijkspanning, soldeerde in serie met de spoel een condensator van 100 microFarad. Soms moet de condensator groter worden, want dat is afhankelijk van het stroomverbruik van de spoel. De condensator geeft eenmalig een puls, en daarna niet meer. En zo is de spoel beveiligd.
-
Maar hoe kreeg je die condensator dan weer leeg? Want dat moet wel, voor de volgende puls.
-
soldeerde in serie met de spoel een condensator
en een weerstandje?
-
Hoge waarde weerstand (100k) parallel over de condensator?
-
bedankt ziet er goed uit zal het weekend eens proberen als ik de onderdelen bij elkaar heb
nogmaals BEDANKT Gerard
-
Yep die weerstand was ik inderdaad vergeten. Maar moet wel.
-
Ik heb hier ook nog wat trix spullen voor de belangstellenden ook een diesel locje en een 4 assige shell wagon. Zelf op te halen te Mortsel het is een schoen doos vol.
-
Over spoelbeschermende schema's van condensator en weerstand. Een curieus draadje (want het gaat over een digitaal probleem) bij de oosterburen over de vraag: Dauerimpuls zum Schalten von bistabilen Relais möglich ? (http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=21&t=146044&sid=c2620da823dd6d2f37c4a91441e9d2e9) bevat een schema met condensator en weerstand, en een uitleg o.a. over de vraag "hoe je komt aan een geschikte waarde voor de weerstand".
Niet ombelangrijk want die 100K van 72sonett komt natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen, en is een andere dan in dat schema. In het schema is de te beschermen spoel een recent Honfa bistabiel relais van 12 vDC, en dat kan met 10 muF condensator, 470 ohm weerstand en een paar diodes.
De maker van dat voorbeeld schema, ene Carsten, schrijft erbij:
PS: der Kondensator ist eigentlich nicht notwendig. Er dient nur dazu, wenn der Widerstand sehr groß ist und der Strom nicht mehr zu Schalten des Relais ausreicht, einen Einschaltimpuls zu liefern.
en geeft dan een tweede schema zonder weerstand maar met alleen diodes.
Als je toch bezig bent met het ophalen van je kennis, werp er eens een blik op.
-
De diodes zijn alleen ter bescherming van de uitgang die ze schakelen. Dit omdat een spoel niet zomaar zijn stroom op wil geven met een negative spanning over de spoel te gevolg bij het afschakelen. En dingen als transistoren vinden dat niet zo leuk.
Het tweede schema bevat geen spanning verlaging of stroom limiet omdat hij de spoel afschakelt. En zoals gezegd, je kan een spoel prima even overbelasten. Dus ipv continue de 12V die het relais continue mag hebben geeft hij daarmee een puls van meer dan 12V. Eigenlijk precies wat er in een wissel met eindafschakeling zit 8)
Het eerste schema bevat vooral een weerstand om de spanning te verlagen omdat het een 12V relais is. Grote verschil met een wisselspoel, het relais kan continue 12V aan, een wisselspoel is niet gebouwd om continue bekrachtigd te zijn. De condensator zorgt voor een extra duwtje bij het inschakelen maar de spoel is continue bekrachtigd en waarschijnlijk ergens rond zijn rating.
Maar dit is dus ander gedrag als dat je wilt bij een wisselspoel. Deze kan niet tegen continue (volle) bekrachtiging. Dus ook al zou je een weerstand opnemen om de spanning te verlagen van zeg 16V naar de "werkspanning" van 12V van de spoel zal hij gewoon doorbranden. Hier wil je dat de condensator de overhand heeft zodat je eigenlijk alleen een puls hebt (die voldoende groot is om de wissel te doen schakelen) bij het inschakelen. Dat verklaard ook de grotere condensator want die doet all het werk. De weerstand dient hier om de condensator te ontladen zodra je de spanning er af haalt zodat je opnieuw kunt schakelen. Anders zou er de volgende keer niets gebeuren. Deze wil je alleen relatief groot hebben zodat de bijdrage aan de stroom door de spoel zodra je schakelt verwaarloosbaar is. Maar dan weer klein genoeg zodat de condensator wel in afzienbare tijd ontlaad maar goed, we willen de wissel toch niet zo snel schakelen (ivm warmte productie in de spoel en waarom zou je een wissel iedere seconde willen schakelen?) dus dat is niet zo'n probleem.
Maw, zelfde circuit, andere waardes met een ander karakter tot gevolg ;D
Timo
-
Het eerste schema bevat vooral een weerstand om de spanning te verlagen omdat het een 12V relais is.
Waarbij het de vraag is of die spanningsverlaging nodig is.
In het Roco TEE treinstel zit een bistabiel relais waarmee je de stroomafname kan omschakelen, zodanig dat alleen de vooroplopende wagen stroom afneemt. Dat bistabiel relais zit domweg parallel aan de motor en heeft een spoel van nominaal 6V. Geen enkele voorziening om de spanning te verlagen.
-
Mm, dat is in ieder geval niet hoe ik het zou ontwerpen ::) Ik heb geen TEE dus even een vraag, hij schakelt niet zijn eigen voeding uit? Zo had ik het ontworpen in ieder geval.
Timo
-
goede dag TIMO
nee de lok schakelt de wissel om . Maar af en toe blijft de lok op de puls staan dan ga er een constante stroom door met doorbranden als gevolg Ik moet er ook nog bij vermelden dat bij Trix alles op wisselstroom schakelt en rij op gelijkstroom.
Groeten Gerard
-
Ik heb geen TEE dus even een vraag, hij schakelt niet zijn eigen voeding uit?
Nee, hij schakelt zichzelf niet uit. Het is een relais met 1 spoel, dus hij schakelt door ompoling en de spoel zit bot parallel aan de motor.
Maar goed, dit was even een zijstapje wat niet veel te maken heeft met de oorspronkelijke vraag.
-
De diodes zijn alleen ter bescherming van de uitgang die ze schakelen.
(...)
Grote verschil met een wisselspoel, het relais kan continue 12V aan, een wisselspoel is niet gebouwd om continue bekrachtigd te zijn.
(...)
De weerstand dient hier om de condensator te ontladen zodra je de spanning er af haalt zodat je opnieuw kunt schakelen. Anders zou er de volgende keer niets gebeuren.
(...)
Ik ben altijd weer blij met de uitleg van Timo.
Ik heb mijn krenten nog even uit zijn pap gevist.
Gerard Trix rijdt Trix, dus rijspanning is gelijkstroom, logica is wisselstroom.
Om stilstand op z'n schakelrail te voorkomen, gebruikte hij een condensator en een weerstand tussen schakelrail en wisselrelais en/of seinrelais.
Een andere oplossing zou zijn: voorkomen dat de trein er stopt door de schakelrail te isoleren en apart van rijspanning te voorzien (maar dat is een zijstapje, en heeft ook weinig te maken met de oorspronkelijke vraag).
-
goede dag TIMO
nee de lok schakelt de wissel om . Maar af en toe blijft de lok op de puls staan dan ga er een constante stroom door met doorbranden als gevolg Ik moet er ook nog bij vermelden dat bij Trix alles op wisselstroom schakelt en rij op gelijkstroom.
Groeten Gerard
Hoi Gerard,
Mijn vraag was dan ook eigenlijk bedoelt tegen Klaas. Standaard op een forum is dan ook dat een vraag bedoelt is voor de post erboven. Zo niet wordt de naam van de persoon genoemd of een quote ernaar. :angel:
Maar goed, je zou dus een CDU (waar Klaas naar verwees) kunnen gebruiken of een condensator en een weerstand. Laatste is denk ik hier het makkelijkste. Voordeel van de CDU is dat (in dat geval) het opladen van de condensator sneller gebeurd waardoor je vrij snel weer kunt schakelen. Je kan daarmee één CDU gebruiken voor meerdere wissels die je direct na elkaar kunt schakelen. Maar aangezien dat niet kan als je (zoal hier) een wissel geschakeld houdt is dezelfde CDU voor meerdere wissels gebruiken toch niet handig. Ook is snel achter elkaar schakelen niet van belang (want daar kan een enkele wisselspoel toch niet tegen) dus lijkt mij de simpele condensator oplossing het eenvoudigst. Wel zou je de condensator weerstand (CRU? Capacitor Resistor Unit ;D) in de gemeenschappelijke wisselspoeldraad op kunnen nemen. Heb je er maar één nodig om beide kanten op te beveiligen.
En ik zie zo snel even niet of het al een keer gemeld was, maar voor zowel de CDU als de CRU moet je schakelen met gelijkspanning. Het ontwerp voor de CDU heeft hiervoor al een diode. Voor de CDU zou je ook een diode kunnen opnemen (als je nu met wisselspanning schakelt). Maar het is misschien nog makkelijker om gewoon één flinke gelijkrichter op te nemen tussen de trafo die de wissels voedt en de baan.
@Te 2/2, graag gedaan :)
@Klaas Zondervan, dank je! Niet zoals ik het zelf ontworpen zou hebben maar schijnbaar komen ze er mee weg :)
Timo