BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: erik h op 05 February 2017, 19:39:25

Titel: Problemen met koolborstels, en teveel olie?
Bericht door: erik h op 05 February 2017, 19:39:25
Geachte Forumleden.

Ik zal mij even in het kort voorstellen. Ik ben Erik uit het noorden van het land en ook een herintreder. Ik rij sinds een jaar weer N spoor , ook lees ik al een paar jaar dit forum waar ik al veel aan heb gehad. Tevens help ik mijn kameraad (die mij weer heeft aangestoken) met zijn baan. Ik rij analoog en hij rijd digitaal.
Nu komt mijn vraag. IK constateer telkens dat door de koolborstels de collector van de motor zwart worden. De loks van mij zijn tweedehands, maar ik constateer het ook bij nieuwe loks die binnen een half jaar het niet meer doen omdat de collector echt zwart zijn. IK maak ze weer schoon met wasbenzine en laat de motor weer drogen en daarna rijden ze weer even. Na ongeveer een half uurtje rijden dan gaan de loks slecht rijden en constateer ik dat de collector weer zwart is.
Wat is de reden dat de collector zo snel zwart wordt door de koolborstels. Kan dit door de olie komen? Want sommige nieuwe loks zijn een beetje te goed geolied van de fabriek af.

mvg Erik
Titel: Re: problemen met koolborstels
Bericht door: Theo v Wijngaarden op 05 February 2017, 19:51:45
Hallo Erik,

Allereerst welkom. Wat je probleem betref kan ik zeggen dat er in geen geval olie bij decollector/koolborstels mag komen, alleen de motoras aan beide zijden zeer spaarzaam met een naald. Je zegt dat de collector schoonmaakt met wasbenzine, dat is normaal meestal wel voldoende, maar als ze nog niet echt blank koper zijn dan is een polijstpapier en of poetsblok nodig om het verder blank te krijgen, en dan in combinatie met nieuwe koolborstels( waar geen olie ingetrokken is) zal het wel beter gaan.

Mvg Theo
Titel: Re: problemen met koolborstels
Bericht door: erik h op 05 February 2017, 20:24:37
Hartelijk dank voor de reactie.
Mijn vermoeden wordt bevestigt dat als er olie in de koolborstel is getrokken dat je deze beter kan weggooien.
Wat mij dan wel verbaast dat de nieuwe loks die uit de fabriek komen dan zo zijn doordrenkt met olie. Vooral bij Fleischmann Piccolo was het heel erg. De hele lok onder de kap zaten vol met olie. Is dat ook normaal

mvg Erik
Titel: Re: problemen met koolborstels
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 February 2017, 20:40:19
Nee, dat is niet normaal. Dan zijn ze veel te kwistig geweest met de oliespuit.
Koolborstels die doordrenkt zijn met olie worden zacht en die zachte zooi komt ook in de groeven tussen de collectorlamellen terecht. Je moet dus ook die groeven schoon maken met een puntig houtje.
Titel: Re: problemen met koolborstels
Bericht door: erik h op 05 February 2017, 21:12:13
Dat vermoeden had ik ook al. Dat het een keer bij een lok gebeurd kan ik inkomen, maar ik kom het regelmatig tegen.
De groefjes tussen de collector plaatjes worden bij mij ook mee gereinigd. Bedankt voor het meedenken.

Nou lees ik dat onderdelen van Minitrix en arnold moeilijk te krijgen zijn, geld dat ook voor koolborstel of is dat ook een probleem.

mvg Erik
Titel: Re: problemen met koolborstels
Bericht door: Floris Dilz op 05 February 2017, 23:19:41
bij tweedehands kleine fleischmannmotortjes (N of kleine H0-locs) heb ik tot nu toe altijd standaard de koolborstels moeten vervangen. Die worden inderdaad zacht en zompig en het motortje verliest trekkracht. Vaak gaat zo'n motortje dan na even "warmdraaien" wat beter lopen maar als je er nieuwe koolborstels in zet vliegt ie ineens over de baan op een manier die je niet voor mogelijk hield.
Titel: Re: problemen met koolborstels
Bericht door: Hans Grasmaijer op 06 February 2017, 01:28:41
Ik ben bezig met het digitaliseren van mijn verzameling analoge FLM H0 locomotieven.
Daarbij maak ik de motor grondig schoon. Na een poetsbeurt met de dremel ziet de collector er zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3578_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3578_4.jpg)
Titel: Re: problemen met koolborstels
Bericht door: Biesje op 06 February 2017, 01:39:14
Dag Hans,

Heb je poetspasta gebruikt? Dit laat een vettig laagje achter wat er weer af moet. Wees ook voorzichtig met de Dremel dat de draadjes van het anker niet losraken van de collector. Verder even met een tandenstoker of cocktail prikker tussen de koperen vlakken van de collector poeren om zwarte troep er tussen uit te peuteren. Als de koolborstels niet vet zijn kan je ze schoonmaken (niet met vette troep!) en opnieuw gebruiken maar verse koolborstels zijn natuurlijk leukerder :) Dan weet je zeker dat ze schoon en vers zijn.

Mvg,

Robert.
Titel: Re: problemen met koolborstels
Bericht door: Hans Grasmaijer op 06 February 2017, 04:19:09
Dag Biesje,

De motor is brandschoon, geen vet, geen zwarte troep. Zie foto.
Titel: Re: Problemen met koolborstels, en teveel olie?
Bericht door: Peter Spruit op 12 February 2017, 11:12:44
Zit hier meer dezelfde " problemen " . Wat tweede hands stoomloks waar de vorige eigenaar ze inderdaad ook een oliebad gegeven had en rijdt dan ook met horten en stoten.

Lok ligt ondertussen lekker uit elkaar om een volledige overhaul te geven.

Dompelen jullie het volledige anker onder in wasbenzine of hoe reining je dit het beste ?

Weten jullie trouwens waar ik vlot nieuwe Fleischmann koolborstels kan kopen ?
Het zijn nog deze voor de oude type motors ( bijlage bij lok vermeld artikel 86 )

Groetjes

Peter
Titel: Re: Problemen met koolborstels, en teveel olie?
Bericht door: henk op 12 February 2017, 11:17:15
Paar minuutjes in de wasbenzine dompelen - desnoods het hele motorhuis - en daarna kan je het vuil met een penseel of een zach borsteltje verwijderen.
Fleischmann koolborstels behoren nog wel tot de standaardvoorraad van zelfs een bescheiden modelspoorwinkel.
Titel: Re: Problemen met koolborstels, en teveel olie?
Bericht door: J. Moors op 13 February 2017, 01:03:02
Onder andere hier: http://www.anw-modeltreinen.nl/fl_koolborstels.htm

Groet, J. Moors.