BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Herman de Groot op 04 February 2017, 21:07:35
-
Beste Modelspoorvrienden,
Gister heb ik mij voorgesteld in http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,72802.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,72802.0.html)en vandaag maar meteen de stoute schoenen aangetrokken. Ik ben nog steeds de laatste hand aan het leggen aan wat mijn treinenkamer moet gaan worden. Ik heb altijd met veel belangstelling dit forum gevolgd en ga proberen een aantal wijze lessen meteen maar te implementeren. Ik ga dus niet beginnen met een enorme baan op verschillende niveaus maar eerst maar eens iets meer behapbaar om alles eerst maar eens werkend te krijgen. Ik wil graag uw commentaar op het onderstaande plan. De afmetingen zullen 360 cm x 60-100 cm bedragen. Ik ga Peco rails gebruiken en het geheel aansturen met I-train en een IB. De bedoeling is dat er 3 treinen zullen pendelen tussen het stationnetje aan de rechter zijde en de 2 opstelsporen aan de linkerzijde achter de rode coulisse. Dit spoordeel zal ge-electrificeerd worden en de 3 treinen zullen een Mat 46-2, een Mat 64-2 en een DE-2 zijn (periode IIIc). Het overige deel wordt niet van bovenleiding voorzien maar daar zal ik gaan rangeren met een 2200 of 2400 tussen links het haventje, en midden een loods. In de haven komt een coaster en er zal ook een kraan komen. Al met al ambitieus maar ik wil met deze baan zoveel mogelijk ervaring opdoen voor een toekomstig groter project. Ik hoor graag jullie commentaar.
mvg
Herman
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Muurbaan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Muurbaan.jpg)
-
Mooi! Tegenwoordig zijn er hele mooie schepen verkrijgbaar waar je al je kunsten op kunt gebruiken :) Veel succes!
-
Ik zal meteen proberen een beter plaatje toe te voegen. Les 1 er zullen er nog vele volgen ben ik bang.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Muurbaan4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Muurbaan4.jpg)
-
En let op dat je spoortjes achter de wissels lang genoeg zijn voor een lok met een wagentje. Daar kwam ik achter dat er altijd nog wel een stukje vanaf moest voor bijvoorbeeld een stootblok of zoiets.
-
Beste Martijn,
Dank voor dat advies. Ik heb bij veel verslagen gezien dat de baan uitleggen met papieren 1:1 kopieën van de rails een handige manier is om het allemaal nog eens goed te bekijken.
mvg
Herman
-
Toch nog maar een paar veranderingen aangebracht. ;D
mvg
Herman
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Muurbaan_v1.2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Muurbaan_v1.2.jpg)
-
Dag Herman,
Oeps, dat zijn opeens wel veel sporen extra. Kun je iets vertellen over de bedoeling/bestemming van elk spoor?
Het sporenverloop zoals het eerst was, was rustiger voor het oog. Mooi vloeiend.
Het gekozen concept is aantrekkelijk. Een klein stationnetje, wat industrie en een haven. Afwisseling tussen Diesel en Electrisch rijden. Landschappelijk ook mooi denk ik. Eerst maar eens iets kleins (nou ja, 360 x 100 is al best wat ruimte ;)) beginnen om zaken uit te proberen. Je pakt de zaken prima aan. Succes!
-
Ik zou het geheel wat vloeiender maken. De personentreinen slingeren nu naar het station terwijl dat in de praktijk zoveel mogelijk recht zal liggen:
Verder liggen er veel goederensporen waarvan een deel (rechts) alleen met allerlei zaagbewegingen is te bereiken. Links moet je met rangeerbewegingen, om rechts te bereiken, altijd voor de loods langs of over de kadesporen. Zal je zien dat er net wagons gelost worden.. 8)
Je kunt overwegen rechts onder het station een paar goederensporen te leggen waarop treinen rechtstreeks binnen kunnen komen en dan terug steken naar de haven
Zoiets dus:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Muurbaan_v1.2_MdB_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Muurbaan_v1.2_MdB.jpg)
-
Beste Hijlco en Marc,
Dank voor de adviezen. Ik was al weer lekker in de valkuil aan het lopen om toch maar weer extra rails neer te leggen. Ik ga even nadenken wat ik met jullie adviezen ga doen.
Mvg
Herman
-
Hoi Herman,
Lekker bezig en hou het vooral simpel voor je "eerste" baan. Dat pendelen (zeker aangestuurd per computer) bevalt mij vele malen beter dan een rondje in welke vorm dan ook.
Wat al gezegd is, hou de opstelspoortjes na de wissels wat aan de ruimere kant. Dit helpt je zometeen ook in het automatisch bedrijf. Hoewel je natuurlijk keurig kunt afstellen, is een beetje marge inbouwen erg prettig.
Waar je in je totale ontwerp ook gelijk rekening mee kunt houden, afhankelijk van hoe je de onderbouw wilt maken, is de plaatsing van je componenten en eventuele kabelgoten en dergelijke. Ook al sluit je het theoretisch maar 1 keer aan, is bereikbaarheid en overzichtelijkheid hier prettig.
-
Hallo allemaal,
Dank voor alle adviezen. Ik heb een aantal zaken meegenomen en een versimpelingsslag gemaakt. Sommige keuzes zoals de slinger in het hoofdspoor heb ik verduidelijkt door het riviertje aan te brengen. De loods bij de haven heb ik verplaatst zodat "zagen"gedaan kan worden zonder restricties. Ik wil toch proberen om zoveel mogelijk aspecten in deze baan te gaan uitproberen. Niet alleen qua sporenplan en treinverkeer, maar ook qua landschapsontwikkeling. Ik denk er daarnaast sterk over om mijn 2200 of 2400 uit te rusten met Krois koppelingen voor het rangeerwerk.
mvg
Herman
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Muurbaan_v1.5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Muurbaan_v1.5.jpg)
-
Je kunt overwegen rechts onder het station een paar goederensporen te leggen waarop treinen rechtstreeks binnen kunnen komen en dan terug steken naar de haven
Hoi Herman,
Omdat je met treinstellen rijdt zou dit misschien een optie kunnen zijn voor jouw station? De tweedelige treinstellen kunnen dan binnenkomen op spoor 1, waardoor er ruimte blijft om goederentreinen te ontvangen (van zowel het schaduwstation als rangeerterrein). In de spits kunnen langere personentreinen behandeld worden op spoor 2. Ook het evt 'kruisen' van de personentreinen kan zo afgehandeld worden terwijl er nog een spoor over blijft voor opgestelde goederenwagons.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Herman_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Herman_1.jpg)
Is het ook de bedoeling dat de goederentreinen naar het schaduwstation kunnen gaan? In dat geval zou ik overwegen of je daar niet een extra spoor kunt toevoegen, of misschien een schuiflade (http://farm9.staticflickr.com/8445/8009535916_4b49544195_o.jpg) met drie sporen daar te monteren. Een aansluiting op een losse cassette (https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/03/Fiddle_Yard_Braggels_Baenke_1.JPG) zou ook kunnen, maar ik weet niet of je daar de ruimte voor hebt.
Laatste plan oogt leuk (y)
Groet,
Michel
-
Beste Michel,
Hoewel ik toch al jaren dit forum lees, is dit mijn eerste ervaring met een "draadje". Ik merk dat met al jullie reacties ik iedere keer denk van: "oh ja, dat is ook een goed idee" ik ga eens even kijken of dat stationvoorstel van jou past, ik kan namelijk niet langer dan die 360 cm. Het was eigenlijk niet de bedoeling om met een goederentrein naar het schaduwstation te gaan omdat ik daar geen keerlus heb en omdat mijn gedachte was om met 3 tweetjes (mat 46, mat 54 en DE-2) een automatisch pendeldienst in te richten terwijl ik op de voorgrond lekker kan rangeren tussen de loodsen en haven. Dus ik ga maar weer eens goed nadenken of ik toch niet met een goederentreintje naar het schaduwstationnetje wil. Dank voor de nieuwe inzichten.
mvg
Herman
-
Hallo Herman,
Veel interessante mogelijkheden en ik zou ook een goederentreintje opnemen in het schaduwstation.
Mij is de rol van het omloopspoor in het midden bij de loods niet duidelijk.
De bediening van dit spoor verloop al mbv het omloopspoor links.
Dus dan wordt het een herhaling.
je zou er een tweede opstelspoor/losweg oid van kunnen maken.
succes jandcargo
-
Hoi Herman,
Het station dat ik heb voorgesteld, heb ik gewoon uit de losse pols 'getekend'. Ik heb geen rekening gehouden met jouw railsysteem, noch met de beschikbare ruimte. 1 op 1 overzetten kan alleen daarom al een probleem geven. Eigenlijk heb ik niet meer gedaan dan 1 wissel voor het toegangswissel geplaatst met een aftakking naar het kopspoor.
Het was eigenlijk niet de bedoeling om met een goederentrein naar het schaduwstation te gaan omdat ik daar geen keerlus heb en omdat mijn gedachte was om met 3 tweetjes (mat 46, mat 54 en DE-2) een automatisch pendeldienst in te richten terwijl ik op de voorgrond lekker kan rangeren tussen de loodsen en haven.
Als dat je bedoeling is, dan zou ik dat uitwerken. Adviezen zijn leuk, maar iedereen kijkt vanuit zijn/haar referentie naar een ander. Met je laatste ontwerp kan je volgens mij leuk rangeren. Misschien dat deze sites nog helpen: Instant On Layouts (http://lancemindheim.com/2013/08/instant-on-layouts/), How to Use Your Layout (http://lancemindheim.com/2012/09/how-to-play-with-trains/) en A One Turnout Layout (http://lancemindheim.com/2012/09/a-one-turnout-layout/), zo maar een greep artikelen van Lance Mindheim.
En het is jouw eerste baan sinds jaren, toch? Gewoon gaan bouwen en rijden. Je loopt vanzelf wel tegen een aantal dingen aan waarvan je zegt dat je dat anders zou gaan doen. Dat kost geld en tijd, maar je leert er wel van. Zo heb ik vorig jaar al mijn rails vervangen omdat het niet naar behoren werkte. En zo ploeter en leer ik ook verder :D
Groet,
Michel
-
Beste Michel en Jandcargo,
Dank wederom voor alle adviezen. Ik snap de opmerking over dat omloopspoor ook want je gaat natuurlijk altijd al duwend naar die loods!. Weer iets geleerd. Ik denk dat ik er idd een extra opstel spoor van maak. Ik ga ook nog even met dat station stoeien om toch eventueel de optie van een goederentrein open te houden. Ik kan natuurlijk altijd gewoon een extra loc gebruiken en dan hoef ik alleen maar los te koppelen in het schaduwstation en de oude lok in tweede instantie weer los weg te rijden.
Weer genoeg ideeën om mee te gaan stoeien.
mvg Herman