BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Ruud K op 03 February 2017, 11:49:23
-
De modelspoorhobby is de laatste jaren behoorlijk prijzig geworden en Marklin/Trix werken er niet aan mee om die betaalbaar te houden. Het valt me namelijk op dat deze fabrikant(en) bij bijna alle nieuwe locs alleen een versie met sound leveren. Dat vind ik vervelend beleid, want je hebt geen keuze meer en moet zo'n kleine honderd euro meer voor een model betalen. Als ik kan, mijd ik dan ook Trix.
Gelukkig is deze gang van zaken nog geen algemeen beleid onder modelspoorfabrikanten: je kun bij anderen nog steeds kiezen voor een versie met of zonder sound. Laten we dat zo maar houden.
Groet,
Ruud
-
Hoi Ruud,
Ik zal mijn eigen mening/ervaring met sound bijdragen:
Voor het zelf rijden met mijn materieel vind ik sound niets toevoegen, wellicht zelfs storen. Dit ligt ook het feit dat ik "koploper" nog niet zover heb ingeregeld dat ik de sound effecten zo kan oproepen op momenten dat ik het wil, maar in het algemeen zit ik niet te wachten op een overdonderend geluid van een motor die op toeren komt en dan net 1,5 meter verder weer tot stilstand komt in het volgende blok.
Als ik echter bezoekers heb, zie ik ze allemaal erg onder de indruk van de functies die een modelspoor locomotief tegenwoordig te bieden heeft, inclusief licht en geluidseffecten. Dan is het wel weer mooi om te tonen.
Bij aanschaf let ik niet op of het nu sound is of niet. Wil ik een model graag hebben, dan koop ik die vast wel een keer, met sound moet ik aleen wat langer "doorsparen". De vraag bij mij is veelal meer, heeft het ooit mogelijk station "Murnau" aangedaan of niet.
Is dat het geval, dan ben ik misschien bereid de meerprijs voor sound uiteindelijk voor lief te nemen.
Verder koop ik heel weinig nieuw, en wat ik koop tweedehands heb ik een maximum bedrag voor in gedachten. Komt daarbij sound mee, dan is dat mooi en anders maar niet.
Groeten,
Jelmer
-
Kwestie van vraag denk ik eerder, als 99 van de 100 met sound willen..
-
Eenmaal sound, dan verkies ik ook af fabriek voor sound, tenzij het gebodene
niet duidelijk overeenkomstig Is dan draai ik met de software ook eigen files
in elkaar voor mijn materieel.
Helemaal met het rijden op beurzen en tentoonstellingen is het hebben van
sound wel de toekomst, naast het hebben van een mooi gedetailleerde
maquette uiteraard, een draak van een modelbaan is funest wat dat betreft.
Gr,
Robbert Jan.
-
Het probleem met geluid is dat het op de modelbaan niet erg realistisch overkomt.
Recht voor je neus op- en afbouwen is prima, mits niet te hard, maar in het eggie zwelt het geluid aan en sterft ook langzaam weer weg. Zo lang dat op twee vierkante meter niet mogelijk is, geen verplicht geluid in het model dus ook geen extra prijsverhoging.. Men mag de mogelijkheid van geluid wel als optie bijvoegen.
Ik heb zelf 1 (een) motorwagen van de DEIV en daar wordt ik al knettergek van (als dat nog mogelijk is ;D). Ik had een baan van 11 meter heen en 11 meter terug. Het ding bleef hoe dan ook domineren en kwam geluid nooit op zijn bestemming aan.
-
Hoelang zal het nog duren voordat alle autootjes en (industrie)gebouwen ook alleen nog maar met sounddecoder worden geleverd? ::) :P
-
Sound is best wel leuk voor het wow effect en eerlijk gezegd vind ik op een lok die wordt gebruikt in een rangeer of stations / depot omgeving best wel een mooie meerwaarde geven. Zeker een stoomlok in een lokdepot waar langzaam gereden wordt heeft echt wel iets. Het blijft hoe dan ook voor mij persoonlijk een " spielerei " die op een grote permanente baan echter zeer storend werkt en die ik dan ook even snel weer uitzet.
IK blijf dan ook graag zelf de keuze houden welke loks ik wel of niet met sound wil aanschaffen en ben zeker niet bereidt daar af fabriek daartoe verplicht te worden.
Tot heden heb ik 1 soundlok stoom, 3 diesels en 1 e-loc sound en wat mij betreft blijft het daar ook gewoon bij ( muv van eventueel nog een sound stoomlok )
Als spielerei en gadget wind ik het wel goed zo.
Mvg
Peter
-
Ik vind sound wel wat toevoegen, mits niet te hard en overheersend. Maar het zou niet 'verplicht' moeten zijn. Ik kan me wel voorstellen dat het voor Märklin gewoon simpeler is om het logistieke gedeelte zo simpel mogelijk te houden. Maar één versie van elk model binnen het merk (Trix of Märklin) en dus maar één artikelnummer en zo. Maar ik kan me ook voorstellen dat iemand die het ding gewoon in de vitrine zet, of iemand die gewoon het geluid irritant vindt, niet de meerprijs van 80 tot 100 euro er voor over heeft. Er zou keuze moeten zijn.
Toen ik mijn eerste Trix met decoder kocht (Märklin 1211 met alleen de kamelentoeter) vond ik het irritant hoe het ding analoog reed op mijn PWM regelaar. Toen ik een brugstekker van een ander model er in deed om te kijken of het puur analoog beter reed kwam er helemaal geen beweging in. Dus ik weet niet of een lok die ontworpen is voor puur digitaal, ook puur analoog is te maken door een winkelier. Maar dan blijft een winkelier dus straks zitten met (geluids)decoders die niemand wil.
Ik heb zelf de Roco 1201 gekocht met 'verplicht' geluid. Op een realistisch volume komt het geluid amper boven het lawaai van de aandrijving uit. Bij elektrisch materieel vind ik geluid weinig toevoegen. Maar het is op zich wel een leuke gimmick. Zeker bij stoom en diesel materieel.
Stationsomroepen en eventueel fluitsignalen voor het vertrek kunnen ook makkelijk in een station ingebouwd worden. Dit hoeft niet uit de trein zelf te galmen. Maar de hakkepuf en vroem van de trein is wel leuk als het meebeweegt ;D
Mvg,
Robert
-
Het mooiste aan sound is de ervaring van weldadige stilte als je het ding uitzet. Scheelt een tijdvretend bezoek aan een natuurgebied.
En verder moet je voor klachten bij Mätrix zijn.
-
Deze discussie is eigenlijk overbodig. Mijn vraag is: Heeft nou niemand gehoord of gelezen dat je het geluidsniveau van elke "soundlok" via CV's kan dimmen of versterken. Kijk eens in de begeleidende documentatie is het advies. Dus het hoeft helemaal geen "brullende" diesel of luid "sissende" stoomlok te zijn op je baan. Je kunt het allemaal zelf bepalen! Zet dus het desbetreffende geluid zachter of zoals anderen ook wel willen, helemaal op 0 (uit). Ik zou toch rustig nieuw of tweedehands loks kopen met geluid, wie weet wijzigt je mening over sound in de toekomst. Mvg Ad.
-
Denk het niet... :(
-
Ach..als ze het er gratis instoppen en ik het kan uitzetten dan mag het best in van mij. ;D
Maar zo genereus gaan de producenten zeker niet worden en besteed ik die 90/100 toch liever naar eigen keuze .
-
Eens met wat Peter eerder zei. Leuk voor een rangerende stoomloc (of diesel) maar verder niet voor mij.
Ik vind het geluid meestal niet realistisch overkomen. Bij een trein op de vrije baan is vrijwel het enige geluid dat je hoort windruis en het contactgeluid tussen rail en wielen (wielenruis?) Motorgeluiden vallen vrijwel weg.
-
Toen ik mijn eerste Trix met decoder kocht (Märklin 1211 met alleen de kamelentoeter) vond ik het irritant hoe het ding analoog reed op mijn PWM regelaar. Toen ik een brugstekker van een ander model er in deed om te kijken of het puur analoog beter reed kwam er helemaal geen beweging in.
Een decoder op een PWM regelaar gaat niet werken. Het ding vraagt zich steeds af of het nou een digitale of een analoge spanning is die er binnenkomt. Als de loc analoog niet wou rijden dan had je misschien een verkeerde brugstekker, of er zit een bijzondere motor in, een C-sinus bijvoorbeeld.
Ik heb zelf 1 model met sounddecoder gehad, de Roco TEE. Daar werd ik helemaal tipsy van. Eerst is hij een halve minuut bezig om al zijn diesels op te starten, en als hij eenmaal rijdt en er is een korte spanningsonderbreking, dan valt hij stil en begint het hele circus overnieuw. En dat geluid, dat heb ik ook wel gehad na een half uurtje.
Ik heb het ding verbouwd tot echt analoog en de decoder verkocht aan een forumgenoot die hem graag wilde hebben. Wel zo rustig.
-
Het reed wel met decoder en PWM (dat ding van mij had geen rechte blokvorm maar wat meer glooiende pulsen) maar was bij lagere snelheden niet te regelen. Hij blijft stilstaan tot de decoder genoeg spanning krijgt om op te starten en dan ging ie er meteen vandoor. De brugstekker uit de LS Models reeks 11.8 werkte niet in de Trix 1211. Ding reed helemaal niet, dus de brugstekker is anders of zo. Ik had ook hetzelfde met de Roco TEE analoog, super irritant inderdaad, maar ik ben uiteindelijk toch digitaal gaan rijden en nu kan ik het gewoon uitzetten of naar mijn zin programmeren :)
Maar de originele vraag was niet zozeer of geluid leuk is of niet. Maar of fabrikanten straks geluid door onze strot gaan duwen door geen modellen op de markt te zetten zonder geluid. Ik hoop het niet. Iedereen moet deze keuze zelf maken, en niet opgedrongen krijgen. Eigenlijk hetzelfde met andere details. Sommigen willen extra betalen voor binnenverlichting en een toiletpot inclusief wc bril op de toiletjes. Anderen willen hier niet extra voor betalen. Maar dit scheelt slechts een paar euro, niet 90 euro per model.Ik vind dus dat geluid een optie moet zijn, maar het is aan Trix/Märklin om hun eigen bedrijf te runnen zoals ze dat willen. Voor het meeste wat ze leveren zijn andere merken en modellen voorhanden die de keuze wel hebben.
Eigenlijk zou volume dynamisch moeten zijn ten opzichte van een bepaald punt: dus als een trein van dit punt weg rijdt dat het volume dan omlaag gaat en zodra de trein weer terug komt weer volume omhoog. Volume dus afhankelijk van welk blok de trein in rijdt of zo. Maar onmogelijk met de huidige decoders. Tenzij een slim iemand een schakelingetje tussen de decoder en speaker in kan maken die het volume aan kan passen terwijl de trein rijdt. Zou met een soort 'baken' moeten werken wat je bijvoorbeeld in een station bouwt, en als de trein van het baken wegrijdt gaat het volume omlaag. Op een grote layout moet je dan zo'n baken in elk station bouwen of op elk 'point of interest' waar publiek gaat staan.
Mvg,
Robert
-
Dat is het normale gedrag van een decoder bij PBM. Als de pulsen kort zijn herkent de decoder niks. Als de pulsen langer worden en dichter op elkaar komen, ziet de decoder opeens een hoge gelijkspanning en scheurt er vandoor.
Is nog een goede reden om niet standaard geluid in te bouwen. Betekent standaard een decoder en daarvoor zijn niet alle snelheidsregelaars die tweerailers gebruiken geschikt. Zie het ook niet gebeuren. Trix is een afgeleide van Märklin met een eigen niche geworden.
-
Eens met wat Peter eerder zei. Leuk voor een rangerende stoomloc (of diesel) maar verder niet voor mij.
Ik vind het geluid meestal niet realistisch overkomen. Bij een trein op de vrije baan is vrijwel het enige geluid dat je hoort windruis en het contactgeluid tussen rail en wielen (wielenruis?) Motorgeluiden vallen vrijwel weg.
Daar sluit ik me volkomen bij aan! Zeker bij elektrisch materieel dat op een wat hogere, constante snelheid rijdt, gaat het 'lokomotiefgeluid' volledig ten onder in windgeruis en contactgeluiden. Bij optrekken en afremmen hoor je nog wel knallende schakelwalsen of toonladders van halfgeleiders aan boord, maar dat is het dan ook wel. En natuurlijk de remmen.
Wat me bij veel geluidsmodellen opvalt is dat het in beweging komen bijna nog eerder plaatsvindt dan de bijbehorende geluiden, of hooguit tegelijk. Bij een dieselmechanische overbrenging of een losse elektrische lok kan ik me daar nog iets bij voorstellen, maar bij een dieselhydraulische of -elektrische overbrenging gaat toch echt éérst het motortoerental duidelijk omhoog, en pas een paar tellen later komt de boel van z'n plek.
Klein, willekeurig voorbeeldje: bij 3:01 wordt er al opgeschakeld, pas bij 3:07 gaat de boel rijden: https://youtu.be/NcG2wU3cr3U (https://youtu.be/NcG2wU3cr3U)
(en ja, dan gaat ook meteen verrassend vlot, voor een diesel met goederentrein én helling op)
Voor de digitaal-specialisten alhier: zijn er sounddecoders die een 'wegrij-vertraging' kennen? En dan bedoel ik geen langzaam optrekken als massa-simulatie, maar gewoon eerst 5 tellen wél herrie maken, maar daarbij stil blijven staan?
Roald
-
Robert, er zit een fade out/fade in in een sound decoder. Die kun je activeren voor het gewenste effect.
Ik zou niet meer zonder geluid willen. Als je eenmaal geluid gewend bent, is een lok zonder geluid kaal. Soms zet ik het wel eens aan op de achtergrond, al was het muziek.
-
Roco doet dat tegenwoordig toch ook voor de 3-rail modellen?
-
Dat is ingegeven door het feit dat een 3railer altijd voorzien moet zijn van een decoder anders kun je er sowieso niet mee rijden. Als het dan toch mot dan maar gelijk sound, is kostenbesparend t.o.v. 2 versies leveren.
........ zijn er sounddecoders die een 'wegrij-vertraging' kennen? En dan bedoel ik geen langzaam optrekken als massa-simulatie, maar gewoon eerst 5 tellen wél herrie maken, maar daarbij stil blijven staan?
Jazeker.
Gr, Ben.
-
Mwah. Dat scheelt dan toch weer 80 euro, een lokpilot of loksound....
-
De wegrijvertraging heb ik beschreven over mijn Roco TEE treinstel. Eerst 30 seconden de diesels opstarten en dan pas wegrijden. In digitaal bedrijf schijn je die vertraging te kunnen uitschakelen, maar dat heb ik niet kunnen proberen.
-
Mwah. Dat scheelt dan toch weer 80 euro, een lokpilot of loksound....
Het is maar hoe je het bekijkt. En Roco 1200 DC analoog versus DC sound verschilt 7 tientjes in prijs. Prop je in de analoge versie een LokPilot is het verschil nog maar 4 tientjes.
Gr, Ben.
-
ik heb het idee dat we hier tegen een generatiekloof aankijken. Ik vind het heerlijk om die turbofluit aan t horen zwellen bij toenemend aanzetten. Dan laat ik weer een beetje los en geef ik weer gas, prachtig!
En als je loc meteen gaat rijden, is hij niet goed afgeregeld, want het kan wel.
-
Zo man en dan die full throttle optie in de v4.0, lekker verder tokkelen en de diesel laten brullen...lekker hoor..
-
Brullen?
Toch een paar octaven te hoog voor gebrul hoor. Piep piep. ;D
-
Hoewel ik sound ook mooi vind, vind ik het geen goede ontwikkeling dat het in modellen verplicht wordt ingebouwd. Ik vind dat je als koper wel nog steeds de keus moet hebben. Piko doet het de laatste tijd ook al regelmatig en dan met name bij de meeat gewilde varianten van een model. Als je dan alleen verzamelt voor in een vitrine ofzo ben je wel mooi 100 euro extra kwijt...
Mvg, Peter
-
Trek je toch de decoder eruit en verpats je die.
-
Eerlijk gezegd vind ik het het mooist als de motor en de overbrenging zo stil zijn dat je die niet of nauwelijks hoort.
Het geluid vind ik alleen leuk als gimmick. En heel leuk voor de toeschouwers, dat wel.
Voor mij hoeven tractievoertuigen dus zeker niet standaard van geluid te worden voorzien.
Wel jammer dat ze veelal niet met decoder (zonder geluid) geleverd worden. Het naderhand zelf van een decoder voorzien verloopt namelijk niet altijd probleemloos. Dit omdat de decoderinstellingen toch regelmatig moeten worden aangepast voor een optimaal rijgedrag.
Groet, Bas
-
Leuk toch, lekker prutsen. Deel van de hobby.
-
Als je dan alleen verzamelt voor in een vitrine ofzo ben je wel mooi 100 euro extra kwijt...
Dan betaal je ook al nodeloos voor een motor en lampjes. Kan ook wel zonder voor in de vitrine.
-
Zo man en dan die full throttle optie in de v4.0, lekker verder tokkelen en de diesel laten brullen...lekker hoor..
Helemaal mee eens. ESU heeft met Full Throttle iets moois gemaakt.
Over de vraag "sound verplicht". Ik koop over het algemeen loc's zonder sound en voeg dat later toe als ik het nodig vind. Tot nu toe vind ik het alleen bij diesels iets hebben. Mijn elektrische loc's maken al geluid dus daar hoeft niets meer bij.
Het rangeren met een NSB Di3 met ESU Full Throttle is heerlijk om te doen.
Het geluidsniveau is standaard veel te hoog. Breng het volume terug en regel ook de geluiden voor de claxon/toeter etc apart. Dat maakt het allemaal veel plezieriger.
Groeten,
Lolke
-
Sound is leuk maar die speakers zijn niet om aan te horen
dus voor mij hoeft het niet standaard in een lok te zitten
-
Dat stoort mij inderdaad ook nog wel eens. Dat je bijvoorbeeld op de site van ESU een voorbeeld van een soundfile met prachtige volle klanken hoort, maar als je die file dan op de soundpilot hebt staan en alles ingebouwd, dat je dan een heel iel aftrekseltje van dat geluid hebt :( Zo heb ik pas een Br. 01.10 voorzien van geluid (met wat aanwijzingen van een bekend persoon hier op het forum) maar als je het resultaat dan vergelijkt met het voorbeeld op de site van ESU ... :-\
-
Ik heb gemerkt dat je het geluid kan verbeteren door een stukje schuimplastic voor de luidspreker te bevestigen. Dat smoort de schelle klanken waardoor het geluid donkerder wordt.
-
Leuk toch, lekker prutsen. Deel van de hobby.
Eigenlijk wel ja.
Behalve als ik in een gemakzuchtige bui ben
-
@Klaas: dat ga ik nog eens proberen :)
geluidsniveau is standaard veel te hoog.
Dat is voor in de winkel, daar is altijd meer omgevingsgeluid. Dan kan de winkelier toch het geluid demonstreren. Alleen als je dan 's avonds laat op je zolder het geluid aan zet, zit ineens het hele huis rechtop in z'n bed ;D
-
Behalve als ik in een gemakzuchtige bui ben
Wacht tot het over gaat. ;D
-
Verplichten gaat wat ver. Overigens ben ik wel een groot voorstander van de mogelijkheid.
-
Ik heb door de jaren heen mijn zoontje stationsomroepen in het Duits of Engels laten inspreken. Het is een traditie geworden en ik laat ze er ook lekker in zitten. Een twee jarige (nu zes) die roept "eh... Achtung am Bahnsteig"... Een mooie herinnering.
-
Ik vind dat geluid echt helemaal niks. Ik zou het dan ook een kwalijke zaak vinden als men dit standaard in zou bouwen in een model. Het is een ding dat best wat geld kost om te ontwikkelen. Ik zou nog veel minder gaan kopen als de treinen nog duurder worden door het er standaard in te doen. Want mijn budget verandert niet ;) Gezien de prijsstijgingen van de afgelopen jaren ( waarbij wel de kwaliteit van veel modeltreinen is verbeterd naar miniatuurtreinen zoals ik altijd zeg ) zit ik er niet op te wachten.
-
Modelspoor is illusie en dat geldt voor dat geluid ook. De sounddecoder geeft een voorzet en de rest moet de toeschouwer invullen. Alleen werkt dat bij mij niet. Jammer voor mij zullen we maar zeggen.
Als de sounddecoders standaard worden heeft dat een prijsopdrijvend effect maar kleiner dan die €100 die nu de meerprijs is. Die €100 is niet de kostorijs maar wat liefhebbers er kennelijk voor over hebben. De marge op de soundmodellen is denk ik een stuk hoger. Wat mij betreft dus verschillende versies houden. De soundliefhebbers sponsoren zo de rest. (y)
-
Geluid is leuk, vooral als het om een stoomlocomotief of diesel gaat.
Maar hoe realistisch is het?
Zo verbaas ik me er over dat stationsbericht in de Marklin koploper (vlaams accent) en laatst de Artitec Plan u (spoor 14 c met een sneltrein naar Leiden Lammenschans, die zo nooit heeft gereden). Hoe komen de makers er op?
-
Ik denk dat Ingenium de spijker op zijn kop slaat met te stellen dat het hier om een generatiekloof gaat. Ik kan me niet voorstellen dat er veel jonge beginners zijn die liever géén geluid hebben. Jammer dat het zo duur moet zijn, maar dan koop je maar wat minder treinen. Beter meer genieten van één trein dan minder van twee.
Maar om het nu standaard in te bouwen, ja, dat lijkt me nou ook weer niet echt nodig. Misschien proberen de fabrikanten het gewoon even uit, zien of het aanslaat.
-
https://www.youtube.com/watch?v=GUnBEdoG7jQ
toen vond ik sound nog leuk. Nu vind ik het stom. :angel:
-
Ik denk eigenlijk niet dat de beperkte jonge aanwas nou uitgerekend de productie van de dure soundmodellen op gang houdt. Generatiekloof? Ammehoelah!
-
vraag me af of de jonge aanwas nog erg onder de indruk is van
dat amechtige gekras die sound, die zijn wel wat beters gewend van telefoons etc. Op de oude garde die stille treintjes gewend is en die minder verwend is met dit soort zaken maakt t allicht meer indruk.
-
Ik voel me een beetje aangesproken met de "jonge aanwas" als 28 jarige. Ik vind de sound in de h0 locs tot nu toe niet om aan te horen. Het is veel te schel en veel te hard af fabriek. Nu heb ik wel de instelling gevonden om het volume terug te draaien en dan is het al wat aangenamer, maar als je na een paar minuten de sound uit zet is het zo heerlijk rustig!
In mijn 0 locs is het een ander verhaal. Ook daar standaard veel te hard, maar na terug draaien komt het fijn over en valt het schelle wel wat mee.
In 0 rijdt ik nu eigenlijk alleen met geluid, maar in h0 liever zonder. Ik denk dat de grotere speakers in de 0 locs gewoon een aangenamer geluid produceren.
Ik vermoed dat het verschil tussen sound in de loc en sound op de computer ook komt door het formaat en de kwaliteit van de speakers.
-
Het generatiekloof idee lijkt me inderdaad ook onzin.
Volgens mij is er gewoon markt voor modellen zonder decoder, met een af-fabrikant ingestelde en idem met sound.
Ook voor 3-rail modellen als ik hier en daar zo lees dat die ook liever hun eigen keuze decoder willen insteken.
-
vraag me af of de jonge aanwas nog erg onder de indruk is van dat amechtige gekras die sound, die zijn wel wat beters gewend van telefoons etc. Op de oude garde die stille treintjes gewend is en die minder verwend is met dit soort zaken maakt t allicht meer indruk.
Nou, mijn Walkman van 30 jaar terug klonk eigenlijk ook een stuk beter.
-
Voor mij geen modellen zonder sound .... :-*
lekker veel herrie en veel dampf.
De kwalititeit van het geluid in spoor 1 modellen is veel beter door een grotere speaker en klankkast.
En is standaard in deze schaal...
-
eigenlijk alleen sound voor stoom en diesel. Voor het gros van de E-locs vind ik dat monotone geruis alleen maar vervelend. uitzondering de plan V van roco, zeker vanwege het kenmerkende remgeluid (y)
-
Nou, mijn Walkman van 30 jaar terug klonk eigenlijk ook een stuk beter.
dan hoor je ook bij de jonge generatie blijkbaar, doe je goed. :angel:
-
Ik vermoed dat het verschil tussen sound in de loc en sound op de computer ook komt door het formaat en de kwaliteit van de speakers.
Voornamelijk het formaat van de speakers. Hoe groter de speaker, hoe beter hij lage tonen kan weergeven. Het is niet voor niks dat de basluidsprekers in een muziekinstallatie minstens 30 cm in diameter zijn. Maar dat schijnt niet in een H0 model te passen. ;)
Zoals ik al eerder stelde kan je dat schelle in het geluid onderdrukken door een stukje schuimplastic voor de speaker. Ander dempend materiaal werkt misschien ook wel, b.v. een stukje van een handdoek. Ik zou zeggen, probeer het eens. Ik kan het niet meer proberen want ik heb mijn enige (sound)decoder verkocht.
-
Nou Klaas, dat is ook wat antiek denken, grote speakers zijn trager en geven niet gelijk de beste bassen. In de old ages dachten ze hoe groter hoe beter met 15 en 18 inch basspeakers, in de moderne PA installaties zijn ze vaak niet groter dan 10" met hooguit een vettere subwoofer. Maar die is niet voor de oren maar voor de wapperende broekspijpen.
-
Martin, ik ben ook een beetje antiek. Ik zie ook geen tegenstrijdigheid. Lage tonen zijn trager, dus daar past een trage luidspreker wel bij. Bij lage tonen heb je een grotere luchtverplaatsing nodig, dus daar heb je een grotere speaker voor nodig.
Die kleine prutsspeakers die in een H0 model passen zijn nou eenmaal beter in de hoge tonen, en die kan je met wat demping onderdrukken.
-
Generatiekloof? Ammehoelah!
Dat heb je zelf niet in de gaten. Je denkt dat je nog leuk mee draait, maar ondertussen. ;D
-
Overigens heeft Fleischmann in zijn Bay. D VI lokjes volgens mij van die telefoonspeakertjes ingebouwd, die geven evenzo wel een heel mooi geluid voor zo'n klein dingetje.
-
Die geven ook een bizar goed geluid, als je de beperkingen van de bouwvorm in ogenschouw neemt. Ik pas die speakertjes graag toe hoor.
-
Kun je die eigenlijk gewoon aan een ESU SoundPilot hangen? Als je natuurlijk de Ohm's in de gaten houdt?
-
Ja, de LokSound V4 kan 4-8 Ohm speakertjes aan. Die telefoonspeakers zijn bijna altijd 8 Ohm. Je kan er dan zelfs twee parallel zetten, dan zijn ze samen 4 Ohm.
-
Dat heb je zelf niet in de gaten. Je denkt dat je nog leuk mee draait, maar ondertussen. ;D
Dat weet ik, maar daarom is nog niet alles wat ik wel of niet doe een generatieding. Dit niet. Uittgesloten dat 'jongeren' het soundgebeuren financieel in de lucht houden. Overigens ben ik voor een modelspoorder meer de tusseningeneratie.
-
@Ingenium: bedankt, dan kan ik dat ook nog eens proberen als schuim niet voldoende werkt :)
-
Ik maak liever zelf de keuze LP/sound. Anders wordt de kakofonie te groot...
Modellen met 'verplichte ESU sound decoders' probeer ik te recycleren. De andere 'verplichte sound' modellen laat ik dan maar in de schappen liggen... .
De kleine, maar stilletjes aan alsmaar groeiende producent uit het Vlaamse Ingelmunster heeft het volgens mij goed begrepen...
Bij hun modellen maak je zelf de keuze tussen: met analoog brugstekker / basis digitaal / digitaal met geluid.
(Al heeft m'n geldbeugel het begrepen voor hun Budget-Line en niet voor hun peperdure B-Models) .
Kan je nadien, indien gewenst, alsnog gemakkelijk 'upgraden' (bij hun HLD T59 lijkt het wel wat moeilijker te liggen).
Enkele jaren terug kocht ik een Murphy Models "CIE Irish Rail GM 071 Class loc" (enkel geleverd met 'een 21p blanco plug'). Murphy Models ging wel in zee met ESU voor de een lopi en sound decoder, die je als Murphy Models decoders afzonderlijk kan aanschaffen. De sound versie kan je gewoon ook via de ESU webstek downloaden en in een 'blanco ESU sound decoder V4.0' overzetten
Maar The Belfast Modelshop bracht een eigen decoder met en een betere kwaliteit en met meer sounds op de markt.
De deur ging daar helaas op slot. En nu had ik graag een 2è gehad. (Blijkt een ZIMO te zijn)
Echter, die mannen zijn met de noorderzon verdwenen (zelfs niet meer op de Ierse fora te vinden).
Ikzelf heb niet veel kaas gegeten om CV's aan te passen. En ik zoek een methode om de ZIMO sounds over te zetten op een 2è geluidsdecoder...
Gr,
Jan
-
Dan kan je lang blijven zoeken, want dat is nu juist de essentie. Je moet de file hebben om erop te kunnen zetten, anders zou je wel heel gemakkelijk alle fabrieksdecoders leeg kunnen trekken en zelf gaan programmeren. Daar hebben ze natuurlijk niet al die moeite voor gedaan. In jouw geval heb je gewoon pech, of je moet op ebay zo'n decoder nog eens tegen komen.
-
Bij hun modellen maak je zelf de keuze tussen: met analoog brugstekker / basis digitaal / digitaal met geluid.
Kijk, daar kan het dus al 3 keer fout gaan in de productie, zou dan ook voor alleen maar sound kiezen als fabrikant
-
Bij hun modellen maak je zelf de keuze tussen: met analoog brugstekker / basis digitaal / digitaal met geluid.
Dat doet Brawa tegenwoordig ook met al hun nieuwe modellen. Of dat fout gaat in de productie ... ik heb er nog niet van gehoord.
Groet,
Ruud
-
Bij Brawa kan je zelfs kiezen voor analoog zonder stekker. Voor de oprechte digitaalhater. ;D
-
Esu loksound is ook bar duur in Plan U of DE-2 stellen, Roco sound modellen is het enkele tientjes... Plan V zonder geluid en met geluid, zonder geluid 2 decoders nodig gauw 60,- praat je nog over 2 tientjes verschil.
-
Het is even een paar pagina's terug, maar:
Zeker bij elektrisch materieel dat op een wat hogere, constante snelheid rijdt, gaat het 'lokomotiefgeluid' volledig ten onder in windgeruis en contactgeluiden.
Dit geldt (wat mij betreft) toch echt niet voor de gemiddelde SGM en 1700 die voorbij komt sjezen.
Bij de SGM zijn de motorloze draaistellen duidelijk te onderscheiden van de motordraaistellen, die met een luid 'woem' geluid voorbij komen.
Ook de 1700 is niet te missen in een dubbeldeks-stam: de rijtuigen gieren alleen maar op de rails, de 1700 komt luid 'brullend' voorbij.
Voor mij hoeft het niet. Het gebrek aan bandbreedte van de luidspreker is voor mij de reden dat ik het een weldadige rust vind als het spul uitstaat.
Ik vraag me ook nog steeds af hoe het zou zijn als je een luidspreker zou maken die de volle lengte van een rijtuig in beslag zou nemen voor de lage tonen en 1 kleine voor de hoge tonen. Er zal vast een formule zijn om te berekenen hoe groot de spreekspoel moet zijn voor een goede lage-tonenweergave, maar het zou me niets verbazen als het met een grotere luidspreker al stukken beter wordt, maar ja, die ruimte is er vaak niet.
-
Analoge stoomloc met sound.
Het kan al jaaaren:
https://www.youtube.com/watch?v=nuwjUZCSB2Y (https://www.youtube.com/watch?v=nuwjUZCSB2Y)
(soort van)
groeten
Hendrik Jan
-
Zo man, een leuke voor de sound haters http://www.soundtraxx.com/dsd/soundcar/soundcar.php
-
Je kunt je ook afvragen in hoeverre het geluid van locs uit lang vervlogen tijden (min of meer) realistisch weergegeven kan worden. Het moet een gok zijn hoe dat echt geklonken heeft.
Mijns inziens is dat zijdelings ook een argument om sound niet standaard aan te bieden.
-
Net als de kleur soms ook een gok is. Dan maar niet meer standaard in de verf zetten?
-
Net als de kleur soms ook een gok is. Dan maar niet meer standaard in de verf zetten?
;D ;D ;D
-
Ik heb één Fleischmann analoge stoomlok met geluid en dat is voldoende. Verder heb ik een iPod met achtergrond geluiden, schapen, een blaffende hond, onweer en regen, verkeer en dat alles overgoten met het geluid van stoomtreinen in een landschap. Voor het station heb ik een digitale omroep en verder op diverse punten MP3 spelertjes met kleine luidsprekers die zorgen voor bijpassende muziek en geluiden zoals op de kermis en het circus, orgelklanken uit de kerk en slijpmachines, zagen en andere werk-herrie uit de werkplaatsen. Dit voldoet voor mij uitstekend en is ook eenvoudig te regelen qua volume of gewoon UIT te zetten.
-
Net als de kleur soms ook een gok is. Dan maar niet meer standaard in de verf zetten?
Mijn argumentatie deugt inderdaad van geen kant....
-
Dan maar niet meer standaard in de verf zetten?
Gewoon grijs. Zo zien ze er uit op die oude foto's. Krijgen we daarna de discussie welke van de 50 tinten het moet zijn. ;D
-
Standaard in de fotoanstrich. Deed men vroeger ook. (y)
-
Net als de kleur soms ook een gok is. Dan maar niet meer standaard in de verf zetten?
Als dat zou kunnen..
-
Wat linkjes om de loksound full throttle functie te illustreren.
https://www.youtube.com/watch?v=3k-MfiBY7eQ
en
https://www.youtube.com/watch?v=Mv9LiZkLA0w
Wanneer je je baan met de computer bestuurt is het toch een kleine moeite om je sound uit te zetten in bepaalde gedeelten van de baan? Tijdens het rangeren en in je stations is het leuk, wanneer je loc uit het zicht is is het ook zo prettig om het geluid weer uit te zetten inderdaad.
-
Hallo
De kwestie van geluid aan of uit op de baan is, denk ik, niet de kwestie.
Natuurlijk kun je het geluid van een geluidsloc aan of uit zetten.
Het gaat om de meerkosten van een geluidsloc t.ov een digitaal voorbereidde loc.
Ik zet het geluid liever uit in mijn portemonee
Bovendien: als je dan toch geluid in een loc wil hebben dan kun je tenminste zelf kiezen voor een decoder naar wens.
Zo heel geweldig zijn de standaard ingebouwde geluiden nu ook weer niet altijd.
Gr. Ron
-
Maakt het rijden wel wat realistischer met de diverse motortoerentallen bij gelijke snelheid. Maar het lijkt een USA/Canada specifiek iets te zijn voor Noord Amerikaanse modellen en soundfiles. Het zou moeten werken op een LS 4.0 en op de LokSound Select (die ook gericht is op N. Amerika). Ik ga het eens proberen als ik weer eens met de lokprogrammer ga stoeien :) . Ben nu bezig met andere dingen (kamer waar mijn webshop komt opknappen en zo)
Het zou ook wel mooi wezen als een decoder inderdaad het geluid uit zet (liefst zelfs geleidelijk volume lager zetten) in bepaalde blokken. Wellicht een mooie functie voor een LokSound 5 :)
Punt blijft wel het geringe frequentie bereik van de speakertjes waardoor het geluid te schel klinkt zonder de benodigde bassen van het motorgebrul. In theorie moet het ook mogelijk zijn om met behulp van een PC die de baan bestuurt externe speakers aan te sturen ipv een sounddecoder in de trein. Elk blok krijgt dan een dikke speaker onder de baan die aangestuurd wordt door de PC. De computer zorgt er dan ook voor dat het geluid mee verhuisd van blok naar blok.
Het wachten is ook op geluidsdecoders voor de car system autootjes :) Dan moeten we straks geluidsmuren naast de baan zetten op beurzen en tentoonstellingen :P
Mvg,
Robert
-
In theorie moet het ook mogelijk zijn [...]
In de praktijk ook.
http://www.modeltrainstuff.com/SoundTraxx-840001-SourroundTraxx-DSP-80-p/stx-840001.htm (http://www.modeltrainstuff.com/SoundTraxx-840001-SourroundTraxx-DSP-80-p/stx-840001.htm)
Absolute takkeherrie, maar zeer zeker realistische takkeherrie.
-
Het zou ook wel mooi wezen als een decoder inderdaad het geluid uit zet (liefst zelfs geleidelijk volume lager zetten) in bepaalde blokken.
Zimo voorziet daar in. De fade-in / fade out tijd van het geluid is instelbaar en te koppelen aan een F-toets.
Gr, Ben.