BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Arjen52 op 01 February 2017, 15:59:31
-
Voor de belangstellenden (http://www.rijnmond.nl/nieuws/151274/Middenstuk-De-Hef-vroeger-teruggeplaatst)
-
De val is onderweg (http://www.rijnmond.nl/nieuws/151439/Val-van-de-Hef-onderweg-naar-thuisbasis).
-
Net gespot aan de Wilhelminakade, wachtend om door de Erasmusbrug te gaan.
-
Webcam (http://www.fotopaulmartens.nl/webcam/)
-
Ik kan me dezelfde operatie nog herinneren uit 1978.
Toen is het val er ook een tijdje uit geweest na een aanvaring.
Het hijswerk werd toen gedaan door een kraanschip van Heerema.
Mijn oom woonde toen op het adres Oranjeboomstraat 1, dus vlak naast de Hef
(in het pand waarin heel vroeger ook een spaarbank en een politiebureau zaten).
Dus ik kon het allemaal eerste rang volgen.
-
Ik heb destijds de aanvaring van de Nedlloyd Bahrein met de brug gezien. Ergens rond 6.50 uur op een ochtend, datum? Ik zat te eten in de eetzaal van de Hoge Wiek, toen nog personeelsflat van het SFG en had vol zicht op het gebeuren. Jammer dat ik toen m'n camera niet bij had maar ja, daar denk je niet aan als je op het punt staat naar je werk te gaan. Was wel een erg spectaculair gezicht... ;)
Rob
-
Ergens rond 6.50 uur op een ochtend, datum?
Rob, dat was op 10 mei 1978. Bron (https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Hef)
-
Ik heb een mooi boekje over De Hef.
Met zijn hele geschiedenis inclusief de aanvaring met een foto daarvan. ;D
De ondertiteling is "Biografie van een spoorbrug"door Arij de Boode en Pieter van Oudheusden.
Uitg De Hef ,1988 .
Ik heb later nog de afscheidsrit gemaakt 's avonds met de SSN Dat was heel indrukwekkend met fluitende (Stoom)treinen en schepen.
Peter
-
Ik heb destijds de aanvaring van de Nedlloyd Bahrein met de brug gezien. Ergens rond 6.50 uur op een ochtend, datum? Ik zat te eten in de eetzaal van de Hoge Wiek, toen nog personeelsflat van het SFG en had vol zicht op het gebeuren. Jammer dat ik toen m'n camera niet bij had maar ja, daar denk je niet aan als je op het punt staat naar je werk te gaan. Was wel een erg spectaculair gezicht... ;)
Mijn schoonvader is helaas niet echt een verhalenverteller, maar hij was namens de werf de verantwoordelijke aan boord. Ik weet niet precies wat er fout ging, maar alles wat ik weet is dat hij naderhand zijn ontslag heeft aangeboden, maar dat dit niet aanvaard is
-
Mijn oom woonde toen op het adres Oranjeboomstraat 1, dus vlak naast de Hef
(in het pand waarin heel vroeger ook een spaarbank en een politiebureau zaten).
Dus ik kon het allemaal eerste rang volgen.
Dat is mijn ook bekend, mijn herinnering gaat nog verder terug, jaren 50 toen had je aan de Rosenstraat, een heel mooie treinwinkel zitten, waarbij een model van de hefbrug in H0 in de etalage stond. Ze hadden daar veel zelfbouw vooral de mooiste wissels. Met mijn vader heb ik die zaak vaak bezocht. Het pand staat er niet meer maar het was ongeveer 100 meter van het restaurant de hef wat er nu zit aan dezelfde kant
Pauw
-
Mijn schoonvader is helaas niet echt een verhalenverteller, maar hij was namens de werf de verantwoordelijke aan boord. Ik weet niet precies wat er fout ging, maar alles wat ik weet is dat hij naderhand zijn ontslag heeft aangeboden, maar dat dit niet aanvaard is
Een laadboom was losgeraakt en draaide ongecontroleerd heen en weer.
Bij het passeren van de hef raakte hij een kabel van de noordelijke toren. Enkele kabels braken.
Het noordelijke contragewicht kwam heel scheef te hangen, en het val een beetje.
-
Ik heb begin jaren '90 in mijn studententijd heel wat uurtjes doorgebracht bij vrienden die in de 2 appartementen boven de Mayflower (nu cafe De Hef) woonden, met uitzicht op de Hef... als er een zware goederentrein langskwam, schudde heel het gebouw heen en weer 8) mooie tijd (y)
-
Een laadboom was losgeraakt en draaide ongecontroleerd heen en weer.
Bij het passeren van de hef raakte hij een kabel van de noordelijke toren. Enkele kabels braken.
Het noordelijke contragewicht kwam heel scheef te hangen, en het val een beetje.
Ik heb een verhaal dat ie vanaf de werf te weinig geballast was en daardoor te hoog lag. Wat ik me kan herinneren was het de top van een van de masten de brug raakte en toen helemaal uit de torens trok, zwaaide een paar keer heen en weer, er braken wat kabels en toen hing ie (scheef) en stil...
@ Arjen52: in de door jou aangegeven bron staat dat het treinverkeer 14 dagen stillag. Volgens mij kwam het eerder in de buurt van 14 weken, als het niet meer is... Het was een behoorlijke tijd erg rustig op het luchtsoorten toen.
Rob
-
Ik heb later nog de afscheidsrit gemaakt 's avonds met de SSN Dat was heel indrukwekkend met fluitende (Stoom)treinen en schepen.
Ik ben ook op de laatste dag in Rotterdam geweest. De laatste trein kon ik niet meemaken, daar ik nog naar Groningen terug moest.
Maar ik ben die laatste dag nog wel met een Hondekop uit Venlo naar Rotterdam over de bruggen gereisd en heb daar vanaf Lombardijen tot CS geluidsopnamen van gemaakt.
Vlak voor de Hef werd door de conducteur omgeroepen dat de Rotterdam CS naderden en dat we vandaag voor de laatste keer van het uitzicht konden genieten.
-
De allerlaatste "gewone " trein is dacht ik een Beneluxtrein geweest vanuit ri Dordrecht naar Rotterdam ,die kwamen we tegen in Rotterdam Zuid. Na een kwartier gingen wij vanaf Zuid terug als allerlaatste extra trein.
Peter
-
@ Arjen52: in de door jou aangegeven bron staat dat het treinverkeer 14 dagen stillag. Volgens mij kwam het eerder in de buurt van 14 weken, als het niet meer is... Het was een behoorlijke tijd erg rustig op het luchtsoorten toen.
@Rob: In het hier eerder genoemde boek over De Hef staat vermeld (blz. 104-107) dat het brugdeel weer op 19 mei 1978 zou worden teruggeplaatst, maar dat dit op verzoek van de minister van Verkeer en Waterstaat is uitgesteld naar zaterdag 27 mei. De volgende ochtend reed om 06:35 uur de eerste trein weer over de brug. Uiteindelijk is het treinverkeer dus 18 dagen gestremd geweest.
-
Ter verhoging van de feestvreugde / herinnering: 2 dia's van mei 1978.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19780500-990_.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19780500-990_.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19780500-991_.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19780500-991_.jpg)
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent