BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: VolvoV40 op 01 February 2017, 15:52:40
-
Geachte forumers,
Als startend liefhebber (want dat ben ik inmiddels wel geworden, komt ook door dit forum) heb ik om te beginnen een startset H0 van Roco gekocht, met MultiMaus. Rails heb ik verwisseld tegen FLM Profirails. Ook heb ik veel extra rails naast de startset gekocht. Er zijn nu 2 locs aanwezig en wat goederen wagons. Ik heb als doel uiteindelijk de baan uit te breiden tot een L vorm en ik wil alleen maar nederlands materiaal diesel en elec. rijden, jaren '60-'80. Geen ICC en andere snelheidstreinen. De scenery zal ook typisch nederlands worden, inclusief een dijk. (Nu nog uitvoeren.....)
Nu ben ik driftig op zoek naar een leuk banenplan voor deze beperkte ruimte van 2.44 bij 1.22m, die ik op een stevige tafel heb liggen.
Ik heb e.e.a. gemaakt ik Scarm, maar ik bespeurde bij mezelf dat ik niet zo heel creatief ben als ik hoopte. Ik ben tot 2 parallel enkelspoortjes in een ovaal gekomen, met een rangeerlijntje in het midden. Wisselen van binnen naar buitenspoor en andersom heb ik er ook in zitten.
WIE IS ER CREATIEVER??
Ik ben heeeeeeeeeel benieuwd,
Groeten,
Pieter
-
Het helpt nog meer als je een voorbeeld van wat je tot nu toe upload.
Al kan ik me wel voorstellen hoe het er tot nu toe uitziet.
Gr Koen
-
8 X 4 is ongeveer zelfde 122/244 plaat
of 125x250 wat is het tegenwoordig?
https://www.google.nl/search?q=track+plan+8+by+4&client=firefox-b&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiZqP-QwO_RAhXpLcAKHdTWAwoQ_AUICCgB&biw=1573&bih=840
mijn tip.: weinig rails gebruiken in het zicht, veel opstel sporen onder de baan, of zorgen dat je makkelijk met behulp van cassettes hele treinen kan wisselen.
-
Hallo, dank voor je reactie, maar wat is 8 x 4? ( Ben een beginner he)
Ik heb dus een plaat van 2.44 meter bij 1.22 meter.......
Groeten Pieter
-
Hallo Koen,
Mijn server ligt even plat, dus ik kan niks hier neerzetten, maar stel je idd maar voor een ovaal met een buitenspoor en een binnenspoor, en dan aan een kant 2 wissels om van baan te wisselen en een wissel om naar een opstelbaan te gaan.
Groeten,
Pieter
-
Hallo, dank voor je reactie, maar wat is 8 x 4? ( Ben een beginner he)
8x4 voet. Mark heeft even voor je gegoogeld om baanplannen in die maat te vinden. Dan vindt je dus ook baanplannen uit landen die geen metrische maten gebruiken.
-
Pieter,
De betere boekhandel, of anders de betere modeltreinwinkel heeft vast nog wel de MIBA specials "baanplannen voor kleine ruimtes", wel in het Duits. Volledig uitgewerkt met aankleding, etc.
http://www.pdfmagaz.in/wp-content/uploads/2016/09/12/miba-kleinstanlagen-nr-1-2016/MIBA-Kleinstanlagen-Nr.1-2016.jpg
(http://www.pdfmagaz.in/wp-content/uploads/2016/09/12/miba-kleinstanlagen-nr-1-2016/MIBA-Kleinstanlagen-Nr.1-2016.jpg)
Een leuke manier om te starten!
Succes, Gr, Bert
-
Je kunt ook kijken bij de bibliotheek.
Naar het boekje 100 sporenplannen voor kleine en grotere modelbanen.
Boekje is van de kleine modelbaan serie deel 1. (y)
-
Blijf altijd gecharmeerd van dit baantje, de mogelijkheden, de variatie, de hoogteverschillen, vanalles wat. Wel lokaalspoor natuurlijk, maar dat komt mijn inziens ook het best tot zijn recht op zo'n kleine ruimte.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170201/4a6a3a95b0fa6b301a412d006030d6da.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170201/c3e03ae66ebcafac0e5ff316d1f3bb0a.jpg)
Google ook eens op 'ian rice 8x4 'afbeeldingen' ter inspiratie. Die man maakt aantrekkelijke en logische baanplannen!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
Bedankt allen,
Hier heb ik weer voldoende leesvoer gekregen. Ik kan weer vooruit!!
Groeten,
Pieter
-
Ik ben heel creatief. En maak heel graag baanplannen!
Heb je zelf ideeën waar je je baan op wilt baseren? Duits, Nederlands, Frans? Of volledig fantasy?
En dan: Doorgaande route, of rangeren?
Je zult deze onderwerpen even langs moeten om tot een thema en onderwerp van je baan te kunnen komen. Vaak als je deze dingen voor jezelf uit kristalliseert kom je vaak al vlugger tot een eind resultaat.
Het liefst wil elke modelbouwer een stuk of drie doorgaande stations, met één groot station waar gerangeerd kan worden. Dan voegen we er ook nog een industrie bij, zodat je hoofdstation ook nog een goederen afname heeft met een trein dat tussen deze twee heen en weer rijdt. Maar dat alles kost teveel ruimte. Dus zul je moeten kiezen waar je onderwerp van je baan komt.
Succes,
Arbhin
-
Hallo Marc,
Dank voor je tips! Begrijp wel, ik ben een absolute rookie, een ras-beginner, dus van schaduwbanen etc heb ik (behalve dat ik weet wat het zijn) nog geen idee, laat staan plannen. Voorlopig wil ik een leuke baan die niet vast komt te liggen ofzo, om gewoon te experimenteren en te leren.
Enfin, ik hou iedereen op de hoogte hier.
Groeten,
Pieter
-
Hallo Reinier,
Bedankt voor je reactie, en ja, ik heb de baanplannen gezien. Nu ben ik zo'n echte beginner..... dat ik het liefst een concreet plan heb in H0 Fleischmann Profirail, zodat ik zie wat ik nodig heb en niet of om te reken, hahahaha!
Enfin, de diverse layouts helpen me wel met ideetjes, dat dan weer wel!
Groeten,
Pieter
-
Hallo Harry,
Dank voor je reactie. Ik ga inderdaad maar eens op zoek naar een boekje. Gelukkig zit de firma WSUM hier in Waalwijk, dat is precies 6 km van mijn huis, dus ik ga daar zo snel mogelijk eens snuffelen.
Groeten,
Pieter
-
Hallo Arbhin,
Dank voor je reactie en de vragen komen me bekend voor! Het volgende staat al vast iig, Nederlands materiaal in diesel en electrisch, doorgaande banen want ik wil treinen zien rijden, ook een stuk laad en loswerk, want voorlopig heb ik alleen goederen wagons.
Als jij een leuk plan hebt voor 1.22 x 2.44, dan hou ik me aanbevolen he!!!!!!
Groeten,
Pieter
-
... doorgaande banen want ik wil treinen zien rijden...
Neem een stuk touw van ca 8 m lang, knoop de einden aan elkaar en leg het op de plaat. Zo krijg je een indruk van wat kan.
-
Deze boekje bedoel ik.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/a_50.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/a_50.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/b_35.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/b_35.jpg)
-
Harry!
Die heb ik vroeger echt helemaal grijs gelezen! En alle boekjes uit die serie!
Wat heb ik die lang niet meer gezien. Geweldig!!!
-
Pieter,
had je al gedacht aan het doorzagen van de plaat?
Dan kun je namelijk in de lengte gaan werken. Dit noemt men modules. Dan kun je met modules van 1.22 lang gaan werken, en dan een stuk of vier achter elkaar heb je een flinke baan, die je overal kan opzetten. omdat je nu een plaat hebt van 2.44x1.22 kom je op vier platen van 1.22x0.61 (ex zaagverlies), dan hoef je ook niet de hele plaat in zijn geheel in 1 keer af te bouwen, je kunt dan deel voor deel afwerken.
Ik ben aan het tekenen voor je, trouwens. En gezien je schaal en je plaat oppervlak adviseer ik je om het op enkelspoor te houden. Ik zal je binnenkort wel een paar ideeën toesturen.
-
Weet iemand of het op dit oppervlak mogelijk is om met hoog-laag te werken? Dus een lemniscaat idee? Of wordt dit lastig ivm beperkte ruimte?
-
Laat maar even weten wat je hiervan vind:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan-h0.jpg)
Het is in Autocad getekend. Ik hoop dat het duidelijk genoeg is.
-
Ik ben wel benieuwd of het ondertussen een beetje gelukt is om een baanplan te ontwerpen?
-
Laat maar even weten wat je hiervan vind:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan-h0.jpg)
Het is in Autocad getekend. Ik hoop dat het duidelijk genoeg is.
De hellingen in dit plan zijn in de grootteorde van 7% wat veel te steil is voor een H0-loc en zeker in een bocht.
De lengte van een halve cirkel is max. 1,6m (Pi x diameter /2) wat een effectief mogelijk hoogteverschil geeft van 4,8cm bij een helling van 3% op het loopvlak van de sporen. Dikte van de plaat, bedding en rails bijtellen en je komt 6cm tekort om een trein te laten passeren.
-
Zo te zien wordt er rekening gehouden dat het spoor 5 cm stijgt of daalt op een halve cirkel. Dat komt dicht in de buurt van die 4,8 cm die je noemde.
Het station ligt in dit plan op +5cm hoogte, een halve cirkel later ligt het op +10cm hoogte; een stijging van 5cm.
-
Direct na de wissel zou er al met de afdaling/stijging begonnen kunnen worden. Dus je hebt een goede halve baan om het verschil weg te werken. Persoonlijk denk ik dat het zou kunnen lukken. Maar: Mocht iemand anders een beter idee hebben dan denk ik dat Pieter daar graag meer van hoort.
-
Je komt er inderdaad uit als je zowel daalt als stijgt in de parallele bochten, maar het blijft zeer krap om onder de 3% helling te blijven.
Reken de maximum haalbare straal van de binnenbocht even na en hou daarmee ook rekening met de minimale tussenafstanden volgens de NEM-normen inclusief spoorverwijding.
Verder rekening houdend met het wringen in de bochten... zou dit op termijn wel ten koste van je locs gaan.
De linkerbenenden hoek werkt in ieder geval niet. Daar liggen de sporen te kort bij elkaar in de bocht.
Scenery technisch is het ook niet op te lossen. Je moet met rechte wanden gaan werken, want er is geen ruimte voor een talud tussen de sporen en je gaat de opening toch over een redelijke afstand "open" moeten houden. Een straat kan sneller stijgen en dalen dan een spoor, maar toch... Je moet minstens 6cm vrije hoogte hebben om een dieseltje te laten passeren.
Maar als je daarmee wil starten... het is de TS zijn keuze.
-
SCARM maakt er dit van;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/snapshot1-122x240.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/snapshot2-122x240.jpg)
Die max 3% helling haal je inderdaad niet, het wordt steiler.
-
In een ander draadje staat ook een bruikbaar plan:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_aangepast.jpg
Zelf bouw ik in H0 met mijn zoontje op een iets kleiner formaat. Het is het plan in onderstaand dradje geworden.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,67828.0.html
Groet,
Juroen
-
hoi hoi,
ik had eens een idee om een keukentafel baan te maken, die je kan opklappen dus gedeeld in 2 delen. er zit een helling in en eventueel kan je er wat rangeersporen bij leggen. de afmetingen zijn kleiner als jou afmetingen dus je kan hem zelf groter maken etc. het was getekend met piko A rails. Het hoogte verschil bedraagt 11,5 cm, en het leent zich goed voor een nederlands landschap, (fly-over helling, of misschien een dijk) hierbij een kijkje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/prt_sc_baanplan_klein.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/prt_sc_baanplan_klein.png)
De kleuren geven de scheidingen aan. Het baanplan (zie ik nu) is eigenlijk hetzelfde als wat hierboven in de auto CAD tekening staat, echter met een veel minder steile helling. Dit komt door de lus.
Misschien is dit een idee voor je, je kan met jou ruimte het nog uitbreiden en misschien een dubbel spoor maken, voor meer treinen op de baan te kunnen laten rijden.
mvg, remco
-
Heren allemaal, ontzettend bedankt voor jullie reacties. Hier kan ik mee vooruit. Door omstandigheden had ik een paar dagen niet gekeken, maar dit geeft veel inspiratie, dus nogmaals, bedankt!
Groeten,
Pieter
-
Dank dank dank!!!
Groeten,
Pieter
-
SCARM maakt er dit van;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/snapshot1-122x240.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/snapshot2-122x240.jpg)
Die max 3% helling haal je inderdaad niet, het wordt steiler.
Super, ik heb zelf ook Scarm, dus bedankt Sonett!
-
De hellingen in dit plan zijn in de grootteorde van 7% wat veel te steil is voor een H0-loc en zeker in een bocht.
De lengte van een halve cirkel is max. 1,6m (Pi x diameter /2) wat een effectief mogelijk hoogteverschil geeft van 4,8cm bij een helling van 3% op het loopvlak van de sporen. Dikte van de plaat, bedding en rails bijtellen en je komt 6cm tekort om een trein te laten passeren.
Frans, bedankt voor je reactie!
Groeten,
Pieter
-
Laat maar even weten wat je hiervan vind:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan-h0.jpg)
Het is in Autocad getekend. Ik hoop dat het duidelijk genoeg is.
Hallo Arbhin,
Ontzettend bedankt voor al je moeite, ik kan hier mee aan de slag.
Ik zal morgen even wat foto's maken van wat er nu, dus voor al deze suggestie, aanwezig is.
Groeten,
Pieter
-
Heren, ik heb inmiddels wat plaatmateriaal erbij gehaald en samen met een vriend (ras-echte kwaliteits timmerman) gaan we eens kijken hoe en wat we in elkaar kunnen maken om de baan een stuk groter te maken, wellicht zelfs in een L of zelfs U vorm en met een verdieping eronder, het hoofdspoor wil ik graag op ong. 1.30m hoogte hebben omdat ik dat gewoon het mooiste vind om tegen aan te kijken.
I will keep you posted!
Groeten,
Pieter
-
... ik heb ook Scarm, dus bedankt ...
Pb me maar als je het .scarm bestand wil, dan mail ik het.
-
Pieter,
ik volg. Ik ben benieuwd naar de uitwerking.
-
Hallo Arbhin,
Er wordt gedacht en gepuzzeled met vlakken hout en overgangsstukken!
Groeten,
Pieter
-
Geachte heren,
Het baanplan is nog steeds in ontwikkeling, maar het rijdende materiaal maakt vorderingen:
(http://www.nenske.com/trein/trein1.jpg)
(http://www.nenske.com/trein/trein2.jpg)
(http://www.nenske.com/trein/trein3.jpg)
(http://www.nenske.com/trein/trein4.jpg)
We gaan rustig door hier!
Groeten,
Pieter
-
Geachte spoorders,
Door de overstap naar een andere server waren mijn plaatjes verdwenen. Hierbij staan ze er nu weer:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein1_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein1_9.jpg)
-
Ging iets mis.....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein2_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein2_7.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein3_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein3_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein6_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/trein6_2.jpg)
-
Maaaaaaaaaaaar, geachte spoorders en ontspoorders, ik was dus bezig met een baanplan. Dat heeft even stil gelegen i.v.m. wat gezondheidscomplicaties van mijn moeder van 84. (Het gaat weer goed met haar gelukkig)
Ik heb inmiddels de baan zo goed als klaar, d.w.z. het oppervlak waarop e.e.a. kan gebeuren. Om jullie een idee te geven heb ik een buitenspoor gelegd in Scarm waarbij ik de maximale plaat benut. De plaat (of hoe noem je het) is opgebouwd uit drie losse modules, van verschillende afmetingen, gewoon omdat het zo uit kwam. De afmetingen op de tekeningen zijn dus de realistische maten. De knik linksboven komt door een uitstulping in de muur, zoals op een van de foto's te zien is.
Dit is het dus:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/treinbaanprint_8-5-2017_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/treinbaanprint_8-5-2017_1.jpg)
Dit is dus de maximale buiten omloop. Hierbinnen moet het gebeuren! Iemand een idee? Er is dus een dijk, er zal een dorpje komen met een klein station en ik wil wat industrie met rangeer mogelijkheden. Liefhebbers stuur ik graag een Scarm file per email, om er eens lekker op los te gaan!
(Hoewel ik technisch web designer probeer te zijn, ben ik zo creatief als een olifant pffffffffffffffffffffffffff)
Zelf ben ik natuurlijk ook bezig, zo wil ik graag een brug in die dijk hebben ergens, waar van buitenaf een spoor naar het "binnen terrein" komt. Hoe en wat ben ik momenteel aan het uitpluizen, het valt nog niet mee.
Het zal dus zo zijn, dat de dijk iets lager begint dan nu te zien is, aangezien er van rechtsboven een spoor onder een brug door moet. De rechter bocht op de tekening moet dus al vanaf onder heel langzaam omhoog draaien, zodat ie uiteindelijk op een cm of 8 hoogte is. ( Ik ken de max 3% norm). Enfin, we gaan het zien.
Fijne dag allen,
Pieter
-
Leuk baantje om te zien. Zo ben ik ook begonnen ooit als tiener. Daar is best iets moois van te maken. Ik weet niet wat je verder wilt, vlak landschap of met heuvels en bergen (gezien je NS-materieel lijkt me dat minder waarschijnlijk, maar een heuvel zou nog kunnen).
Ik maakte destijds de klassieke fout om iedere vierkante meter van de tafel helemaal vol te proppen met huisjes en scenery, waardoor het bij mij een erg volle indruk gaf (ik had pas nog een oude foto uit 1991 in m'n handen van de baan die ik destijds had). Een dorp in het midden en het spoor eromheen (Bij NS'ers het beruchte rondje om de kerk).
Maar in ieder geval veel plezier ermee met het bouwen.
-
Als je om een idee verlegen zit:
Vanaf de linkerzijde gaat het spoor buiten langs van boven naar beneden, loopt dan via de onderste tafel lijn naar boven.
Wanneer je nu ipv direct met de tafelrand mee de hoek om gaat, maar het spoor door laat lopen en met de bovenste rail laat mee lopen, heb je aan de onderrand alle plek om een station te realiseren.
Óf je laat het bovenste rail eerder afbuigen, zodat ze kruisen. (Kun je de brug laten doorlopen tot over het andere spoor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ontwerp_2.png)
Even een vlug tekeningetje van wat ik bedoel.
Succes
Arbhin
-
En als je het dan een beetje slim speelt, stop je in die lus links-onder een spiraal die aansluiting geeft aan een schaduwstation onder de baan en kom je terug naar boven in de rechterbovenhoek vlak voor je kanaalbrug.
Daarvoor heb je ruimte zat en je krijgt een afwisselend treinverkeer op de zichtbaan.
Ook zou ik opteren voor een dubbelspoor als hoofdbaan.
-
@ Frans Peters en @ Arbhin ( jij had het al ontdekt), het topic is verplaatst naar:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,74005.msg3221745424/topicseen.html#msg3221745424 genaamd:
Eindelijk mijn eerste baanplan in HO.
Groeten,
Pieter