BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Chris op 28 November 2007, 21:28:14
-
Goed.
Met mijn verjaardag kreeg ik een airbrush set.
Een kleine compressor met een black bull airbrush (kloon van een simpele badger)
Na 2 minuten begaf de compressor het al, en op Railz hebben we bekeken wat het was.
De airbrush deed het prima, hetzij het ding wel helemaal compleet uit elkaar moest wilde er wat verf uit komen en het afstellen was ook al een ramp.
Nu, een paar weken verder een nieuwe compressor met luchttank en de hele santekraam.
Maar nu deed de airbrush het weer niet.
Lucht genoeg door het kreng, maar het zoog niets aan uit het trechtertje.
Boel schoon gemaakt en in elkaar gezet na 100 miljoen keer een of ander kolere pinnetje op de millimeter nauwkeurig te hebben moeten terug plaatsen, kon ik mijn stelschroef ook weer bewegen, maar nu gaf de airbrush al weer lucht zonder de knop in te drukken dus dat was OOk weer niet goed.
Na 2 uur zenuwen met dat kreng, en een kromme naald de hele bende in de vuilnisbak geknikkerd en heb ik dus een leuke compressor zonder airbrush.
Wie geeft mij advies over een goede maar vooral gebruiksvriendelijke airbrush, want tot nu toe is mijn airbrush avontuur een nachtmerrie die me veel geld gekost geeft en ik amper een spetter op mijn modellen heb gezet.
grom.
-
Chris toch!!
Airbrush Services Almere, Daar moet je zijn voor goed advies, koop informatie, uitleg, advies en redelijke prijzen.
Ik weet zeker dat je daar goed geholpen wordt!
groeten uit Tilburg,
Gert van den Berg
-
Chris er is maar één advies: rij naar Almere Airbrush Services en alle problemen worden ter plekke opgelost en je krijgt ook nog gratis spuitles van de eigenaar.
Groet Jaap
PS zelf heb ik ook tijden zitten klooien met spul dat niet werkte.....
-
Hoi,
ik werk al jaren naar volle tevredenheid met een revell student-plus. Niet stuk te krijgen, en schoonmaken is een fluitje van een cent. Nog een setje fijnere naald/sproeiers erbij en gaan...
Bart
-
Ben je Oost-Indisch doof ofzo! Hoevaak hebben we Airbrush services in almere nu genoemnd. Koop nou eens wat goeds man. Dan maar eeen treinstelletje minder. EvolutionII spuit. Fantastisch man. Helemaal uit elkaar te halen, 2 ringetjes eruit halen en de rest knikker je in de thinner als het moet. Ga er nou maar eens heen en laat je voorlichten, dat doet die man graag.
Frank, laat die Plan T maar zitten.... ;D
-
Jah...dat vrees ik al.
Nou, dat gaat al weer snel de kerstvakantie worden, eer ik daar tijd voor heb. :-|
-
(http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads//Diverse-treinfotos-2751.jpg)
Deze dus Ewout. :)
Groet Jaap
-
Jah...dat vrees ik al.
Nou, dat gaat al weer snel de kerstvakantie worden, eer ik daar tijd voor heb. :-|
Ja, maar je moet ook de tijd nemen om big monnie te gaan uitgeven. ;D
-
Waarom hebben we hier geen icoontjes van hoela cheerleaders???
:hoela cheerleader: :hoela cheerleader: :hoela cheerleader: :hoela cheerleader: :hoela cheerleader:
-
ik werk al jaren naar volle tevredenheid met een revell student-plus.
Welke is dat??? 8)
mvg,
Matthijs
-
De oudere uitvoering van deze:
klik hier (http://www.revell.de/de/produkte/modellbau/airbrush/spritzpistolen/index.html?id=230&KOKANR=04&KOSCHL=01&KGSCHL=&L=0&page=1&sort=0&nc=&searchactive=&q=&SWO=&ARMAS4=&PHPSESSID=be148a2b3e60072d8ea90c2bf331e872&KZSLPG=&offset=3&cmd=show&ARARTN=39107&sp=1)
Een open zuigbeker is niks voor mijn lak, deze droogt onder het spuiten dan teveel in.
Bart
-
Aha, nou tot nu toe dank voor de info.
Alvast een email richting Almere gestuurd met mijn verhaal en wensen.
-
Badger 150, prima ding. Met open en gesloten beker voor nog geen 80 Euri :P
-
Ja maar ook met tig onderdelen in de spuit toch ? Of niet ?
Ik ben net knettergek geworden om een of ander dom stukje ijzer terug te plaatsen wat de trekker in de middenstand liet staan. :-[
-
Geen idee...
Heb hem nog nooit uitelkaar ( hoeven !! ) halen.
Vanaf de eerste drup tot aan nu niet.
Gewoon elke keer netjes leeg spuiten met airbrush cleaner :P
Grtzz,
Karst
-
Naja. Ik wacht de mail wel af.
-
Hoi Chris, ze hebben hem hier al genoemd, de Badger 150, hij heeft bij mij meer dan 1 km. rails moeten spuiten, hij heeft al mijn rollend materiaal mogen voorzien van een likje verf en zo kan ik nog wel even doorgaan hoor, en of ik nu spuit met Humbroll, Revel, Tamiya of Vallejo, hij heeft bij mij nog geen spatje teveel gegeven, wat heeft deze jongen wel altijd nodig, een hele goede poetsbeurt na het spuiten(de badger hé ;D)
Ik haal hem telkens volledig uit mekaar en reinig alles grondig, tot dat alles weer blinkt en schittert als voorheen. ;)
-
Goed.
Met mijn verjaardag kreeg ik een airbrush set.
Een kleine compressor met een black bull airbrush (kloon van een simpele badger)
Na 2 minuten begaf de compressor het al, en op Railz hebben we bekeken wat het was.
De airbrush deed het prima, hetzij het ding wel helemaal compleet uit elkaar moest wilde er wat verf uit komen en het afstellen was ook al een ramp.
Nu, een paar weken verder een nieuwe compressor met luchttank en de hele santekraam.
Maar nu deed de airbrush het weer niet.
Lucht genoeg door het kreng, maar het zoog niets aan uit het trechtertje.
Boel schoon gemaakt en in elkaar gezet na 100 miljoen keer een of ander kolere pinnetje op de millimeter nauwkeurig te hebben moeten terug plaatsen, kon ik mijn stelschroef ook weer bewegen, maar nu gaf de airbrush al weer lucht zonder de knop in te drukken dus dat was OOk weer niet goed.
Na 2 uur zenuwen met dat kreng, en een kromme naald de hele bende in de vuilnisbak geknikkerd en heb ik dus een leuke compressor zonder airbrush.
Wie geeft mij advies over een goede maar vooral gebruiksvriendelijke airbrush, want tot nu toe is mijn airbrush avontuur een nachtmerrie die me veel geld gekost geeft en ik amper een spetter op mijn modellen heb gezet.
grom.
tja, misschien klinkt dit raar, maar zat er geen garantie op ??
als iets niet doet wat het moet doen, draai je het niet uit elkaar maar breng je het gewoon terug toch?
-
Als je het gewoon schoon moet maken niet he.
Een airbrush zal vuil worden.
Ik leg de schuld ook gewoon bij mijn onkunde.
Ik wil gewoon een goede airbrush zonder dat ding iedere keer uit elkaar te moeten nemen als ie hapert en tig kleine onderdelen moet terug plaatsen.
-
Railz organiseert ook airbrush cursussen. Als ik nu cursist ben wat moet ik mij dan voorstellen bij de kwaliteit van de cursus als één van de leden van het team van Railz moeite heeft met het spuitwerk en dit voorlegt aan het forum ??
Wiebe
-
tja, misschien klinkt dit raar, maar zat er geen garantie op ??
Jazeker. Garantie op ellende... ;D
-
Railz organiseert ook airbrush cursussen. Als ik nu cursist ben wat moet ik mij dan voorstellen bij de kwaliteit van de cursus als één van de leden van het team van Railz moeite heeft met het spuitwerk en dit voorlegt aan het forum ??
Wiebe
Die worden niet door Chris gegeven. Chris prutst wat thuis af en toe. ;)
-
@Wiebe : Wat fijn dat je zoveel vertrouwen hebt in Railz.
Beetje jammer van je opmerking. (Beetje ?...)
Maar goed. :-X, tot tien tellen en doorgaan.
Er zijn 4 teams bij Railz.
Het atelier team geeft de betreffende cursus en laat ik nou toevallig teamleider zijn van een ander team, dus wees gerust..... :-X
Tenslotte : Ik heb geen moeite met het spuitwerk. Op Railz airbrush ik ook.
Thuis sinds kort ook (diverse loks)
Ik heb thuis gewoon ruzie met een goedkope airbrush. Punt.
-
@ Chris:
Wat ik doe, na het spuiten met de kleine verfspuit die ik heb, is nog even ' schoonspuiten' met pure verdunner.
Dit helpt over het algemeen wel om de nog aanwezige verfresten in de spuit (nagenoeg) weg te krijgen.
Echter, het is beter om hierna de verfspuit met de kop in de verdunner te zetten om echt alle verfresten eruit te krijgen, wat alleen maar kan als ie niet gedeeltelijk uit plastic bestaat.
Bij opnieuw gebruik van de verfspuit behoef je dan alleen even met ietwat verdunner de spuit schoon te spuiten alvorens je deze gaat gebruiken voor een spuitklusje.
Neemt niet weg dat je na een X aantal keren spuiten de verfspuit toch een keer uit elkaar moet halen om 'm grondig te reinigen.
Een verfspuit van Revell of Humbrol trouwens is van voldoende kwaliteit om goed mee te kunnen spuiten.
Zoals ik al eerder een keer aangaf in een ander draadje is de dikte van je verf van enorm belang.
Is ie te dik, dan zal ie niet door de spuit heen komen, is ie te dun, dan droogt ie te snel.
Ook is het van belang dat het beluchtingsgaatje in het deksel van het verfpotje van je spuit groot genoeg is zodat er geen onderdruk (lees vacuum) in het potje ontstaat, dat heeft namelijk ook tot gevolg dat er geen verf naar de spuit komt.
Ook moet dit gaatje niet toevallig verstopt zijn door verfresten.
De kleine verfspuit die ik heb, heb ik overigens ietwat moeten ' modificeren ' om het gewenste resultaat te krijgen.
Ik heb het gaatje in de nozzle iets ruimer moeten maken omdat de verf nogal snel samenklonterde op dat punt, met de verruiming van dit gaatje was het euvel verholpen.
Een goede test trouwens is om gewoon even te spuiten met alleen water om te kijken of er voldoende ' doorstroming' is in de verfspuit.
Met welke soort verf spuit je eigenlijk?
Olie basis of?
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
@ Chris,
De spuit die Jaap liet zien, de Harder en Steenbeck Evolution II is een prima spuit. In Almere is deze op het moment in de aanbieding en je krijgt er twee naaldsets naar keuze bij.
Ik gebruik deze nu een aantal weken en ben zeeeeer tevreden. Schoonmaken is ook een makkie.
Echt een aanrader.
Ferry
-
@Chris,
Almere is ongetwijfeld een goede oplossing. Maar als je in Rotterdam iets zoekt kan ik je ook Harolds grafiek aanbevelen vlak achter de kubuswoningen. Daar zit ook een airbrush expert (geen modelbouw deskundige) met mooie compressoren en veel verschillende airbrushes waaronder de al genoemde Evolution.
En verder doe ik al 15 jaar met een Badger 150. Veel tijd kost het schoonmaken en onderhoud, maar dat hoort er bij airbrush nu eenmaal bij.
mvg,
Ivo
-
Ikzelf heb ook een Black Bull (de 134), deze doet al ruim 1/2 jaar z'n werk prima, niks geen problemen mee... Dit type airbrush wordt ook gebruikt door 2 andere personen op de MSV, en ook hun hoor ik niet klagen...
Welk type blackbull heb jij Chris? :)
-
@Chris,
Almere is ongetwijfeld een goede oplossing. Maar als je in Rotterdam iets zoekt kan ik je ook Harolds grafiek aanbevelen vlak achter de kubuswoningen. Daar zit ook een airbrush expert (geen modelbouw deskundige) met mooie compressoren en veel verschillende airbrushes waaronder de al genoemde Evolution.
En verder doe ik al 15 jaar met een Badger 150. Veel tijd kost het schoonmaken en onderhoud, maar dat hoort er bij airbrush nu eenmaal bij.
mvg,
Ivo
Is ook zeker een mogelijkheid. Mijn Paasche air brush (niet de meest geschikte voor modelbouw) komt daar vandaan en ik heb ook altijd gebruik gemaakt van de prima service van Harolds. Zelf maakte ik de air brush alleen met de doorspuitmethode schoon en ik bracht het apparaat één keer per jaar naar Harolds waar het ding dan voor een paar tientjes inwendig werd gereinigd en zo nodig wat onderdeeltjes werden vervangen.
Sinds ik in Utrecht woon is daar beetje het slop in gekomen, maar ik beperkt mijn air brush activiteiten tegenwoordig toch al tot het hoogst noodzakelijke. Aangezien jij toch in Rotterdam werkt, is het voor jou een optie. Dan wel even bellen om te vragen op welke dagen de air brush man tegenwoordig aanwezig is. Die was er vroeger in ieder geval niet de hele week.
Maar ik begrijp dat er tegenwoordig air brushes zijn die veel gemakkelijker uit elkaar zijn te halen en te reinigen.
-
een badger 150 kost helemaal niet veel tijd. Gewoon na het spuiten een flats thinner erdoorheen jagen (boehoe! giftig! aaaaargh!) en de volgende keer haakt ie misschien eventjes maar echt vast zit ie niet. Kwestie van weer een beetje thinner. Als ie echt beroerd gaat spuiten en ie eruit ziet als een stokje dat 3 maanden in het bos gelegen heeft schroef je de luchtkraan eraf (aan de luchtslang laten zitten, raak je m ook niet kwijt) en haal je de rest uit elkaar en mieter je t in een bak met thinner waar je het lekker een dagje laat sudderen. Eventueel afborstelen met een ouwe tandenborstel en de nozzle voorzichtig uitbaggeren met een speld.
Het teflonringetje dat om de nozzle zit kun je eruit halen, maar ik heb het idee dat het ding aardig thinnerbestendig is als het erop aankomt. Dit is dus niet de officiële onderhoudsmethode maar de manier waarop ik het ding mishandel... en het werkt wel.
-
Chris,
Jammer dat het je niet lukt zo, zou zelf ook helemaal gek worden zo.
Maar zat er niets iets van een instructie blaatje of boekje bij waarin je kan opzoeken welk onderdeel waar hoort?
Ja sorry het is wel een beetje een mosterd na de maaltijd opmerking :-[
Anders bij het uit elkaar halen de volgende keer maar gewoon een paar aantekeningen maken van wat waar hoort?
Ik heb zelf een simpele Badger spuit (Want wat er niet op zit kan ook niet kapot ;)) 'k haal 'm zelf wel altijd na het spuiten even uit elkaar om weer mooi glimmend te krijgen voordat ik 'm weer voor een poosje in de kast zet.
In ieder geval veel succes met je nieuwe airbush.. En ga niet lopen haasten voor snel resultaat. Want dat werkt zeker in het begin nooit in je voordeel :)
m.v.g.
Mark
-
Zaterdag de 22e naar Almere geweest. Ik had een Badger 360, waarvan ik de conus had beschadigd. Bij de demonstratie op Railz (airbrush/weatheren cursus) toonde Sjaak ons de mogelijkheden met de Evolution 2 in 1. Mooie spuit en momenteel nog met een extra naaldset verkrijgbaar.
Ik heb nu deze spuit met de 0,15 en de 0,2 mm naald. Dat is erg fijn in vergelijking met de 0,77mm naald van de Badger 360! Nu flink oefenen op oude wagentjes en dan eens kijken of ik een gelijkwaardig resultaat kan maken als Sjaak op de kalkwagens toonde tijdens de cursus!
Precies zoals eerder gemeld: goede uitleg, mogelijkheid om te spuiten met de spuit van je keuze, redelijke prijzen en prettig en enthousiast personeel. Ik ben er meer dan tevreden over. Nu alleen nog iets vinden waar ik die $#@$%% pipetjes goedkoper kan krijgen dan 5 voor 2 euro!
Groeten uit Tilburg,
Gert van den Berg
-
Nu alleen nog iets vinden waar ik die $#@$%% pipetjes goedkoper kan krijgen dan 5 voor 2 euro!
Groeten uit Tilburg,
Gert van den Berg
Hoi,
Ga naar de plaatselijke apotheek en haal een berg wegwerpspuiten.
Bart
-
Bart,
Als jij nou eens wist wat Gert zijn beroep is ;D ;D ;D
Hans
-
7ct./st. Apotheek om de hoek... ;)
-
Ja, ho, leuk, maar tegenwoordig verkoop ik geen pillen meer!
Ik ben niet langer werkzaam in een apotheek, dus is het wat lastiger om het voordeel van werken in zo'n toko uit te buiten. Mijn toenmalige leverancier levert alleen aan bedrijven, daar greep ik dus mis. Maar ik heb nog meer noten op mijn zang. Ik zal slagen!!
En dan nog kun je per staffel een lagere prijs krijgen. Die 7 ct komt trouwens aardig in de buurt.
Groeten uit Tilburg,
Gert van den Berg
-
En je hebt er heel wat nodig, want ze zijn niet geschikt voor langdurig gebruik (gaan scheuren op de lasnaad...)
-
(gaan scheuren op de lasnaad...)
Een woord: Ducttape ;D
-
Oh, ik doe het tot nu toe met KIP 308 afplaktape... ;D Maar goed, op een gegeven moment krijg je ze ook niet meer schoon en dan mik ik ze weg...
-
Goed, de laatste hindernis is vandaag genomen.
De nieuwe compressor met tankje sloeg niet af, ze bleef maar door pompen.
Hein en Floris hebben er naar gekeken en het bleek dat het ventiel wat tegen een microschakelaar moet drukken bij de gewenste druk bijzonder bagger stond ingesteld.
Nu doet ie het op en top en slaat netjes af. Tijd voor mijn eerste model te gaan bewerken.
Nog een laatste vraag.
Laten jullie de tank na gebruik leeglopen, of laat je deze onder druk staan ?
Wat is beter, of maakt het niets uit ?
-
Chris,
Het advies is altijd om de tank te laten leeglopen, maar eerlijk is eerlijk ik doe dat nooit. Ik weet ook niet waarom dat moet. Mogelijk dat er om een of andere reden grotere kans is op corrosie, of misschien zijn er verschillende afdichtingen die dan langer onder druk staan.
mvg,
Ivo
-
Aha, dank u.
-
Onder druk laten staan, maar ik heb wel een snelkoppeling tussen slang en spuit.
Zo kun je de compressor al op druk brengen, de spuit voorbereiden of schoonmaken, wat je wilt. Dan even 'klik' en je kunt beginnen met werken.
Is ook handig als je verschillende kleuren direct achter elkaar doet en bekertjes moet wisselen.
Grtzz,
Karst
P.S. Tankje loopt toch wel na ong. 30 minuten vanzelf leeg.
-
Hoi Karst
Ik heb ook overal klikverbindingen en nog een losse drukregelaar aan de muur, zodat de compressor in een hoekje gezet kan worden.
Ook kan ik via die drukregelaar de tank laten leeglopen als ik dat wil, vandaar mijn vraag
Klikverbindingen zijn inderdaad handig.
Hoe zit het dan met vocht in de tank ? (als je em onder druk laat staan ?)
-
Hoi
Als je de tank steeds laat leeglopen breng je er onnodig veel condens in omdat je steeds vanaf "nul" moet oppompen.
Lekker vol laten dus.
bart
-
Doe ik het per ongeluk toch goed. Het advies van verkopers is altijd laten leeglopen.
Bij mij duurt het overigens dagen tot zelfs weken voordat de tank leeg is.
mvg,
Ivo
-
Bij mij duurt het overigens dagen tot zelfs weken voordat de tank leeg is.
mvg,
Ivo
Heb jij dan een oude melktank of zo ;D De mijne is minstens 5x per dag leeg :-|.
Bart
-
Bart,
Nee, ik heb zo'n compressor met een 'koelkast' motor gemonteerd op een stalen tank met olieafscheider, drukregelaar en pompautomaat, keurig in stemmig groen gespoten, gekocht als compressor voor een airbrush. Dit na jarenlang tobben met eerst lucht uit spuitbussen, daarna een membraancompressor, waar je je afvraagt in welke mate je geluidsoverlast veroorzaakt voor de buren, naar een heerlijk stille en ideale compressor (wel duur, orde 350 Euro). Inmiddels meer dan 5 jaar tot volle tevredenheid in gebruik. Het enige wat ik me afvraag of ik eens olie moet bijvullen. Dat schijnt te moeten.
mvg,
Ivo
-
Hoi,
volgens mij is een koelkastkompressor onderhoudsvrij. Ik heb mijn koelkast nog nooit een beurt gegeven ;D
Heb je echter een zuigercompressor dan dien je wel eens olie te vervangen.
Bart
-
Tenzij het een olieloze zuigercomressor is, maar dit staat er dan meestal wel duidelijk op (bij mij tenminste).
Gr. stephan
-
Het enige wat ik me afvraag of ik eens olie moet bijvullen. Dat schijnt te moeten.
mvg,
Ivo
Als je olie moet bijvullen zit er heel duidelijk een peilglas op (meestal aan de zijkant. En staat het ook duidelijk in de handleiding.
Dat heeft overigens niks met het uiterlijk van de compressor te maken. Ook geluidloze compressoren die op een koelkast compressor lijken kunnen oliegevulde compressoren zijn.
Het leeg laten lopen van compressors is trouwens volstrekte onzin. Je krijgt alleen maar meer vocht in de tank. Als je compressor echt goed dicht is (ook de snelkoppelingen !) verliest ie nauwelijks druk.
Hans
-
Het leeg laten lopen van compressors is trouwens volstrekte onzin. Je krijgt alleen maar meer vocht in de tank........
Hans
Da's niet waar, van een tank leeg laten lopen komt ie niet met vocht te staan, dat water wat in je tank aanwezig is komt er al in bij samenpersen van lucht.
Dit omdat de intermoleculaire ruimtes van de lucht moleculen bij compressie kleiner worden waardoor er simpelweg niet genoeg ruimte overblijft tussen de moleculen om water op te lossen.
Als je na gebruik van je compressor de nog aanwezige lucht eruit laat lopen, heeft de lucht om weer naar het ' normale ' volume te komen warmte nodig en onttrekt deze aan de directe omgeving, inclusief aan het aanwezige water in je tank, waardoor het aanwezige water sterk afkoelt.
Ook daar waar de lucht snel naar buiten komt kan zich een ijslaagje vormen door deze warmte onttrekking.
Doordat het water in je tank afkoelt bij het laten leeglopen van je tank kan het water niet tot verdampen komen en wordt zodoende niet opgelost in de lucht.
Dus regelmatig het water uit je tank laten lopen heeft wel zin dus.
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
Dus regelmatig het water uit je tank laten lopen heeft wel zin dus.
Uiteraard, dat wordt ook niet ontkend, het gaat erom dat je niet elke keer je samengeperste lucht hoeft "weg te gooien". Elke keer dat je op moet pompen, krijg je vochtvorming in je tank. En moet je dus steeds ook weer aftappen. Ik laat hem dus rustig een tijd lang onder druk staan en tap maar 1x per maand af... Overigens roest je uitlaat sneller door ben ik net achter... (apk puntje voor volgend jaar...)
-
Dus regelmatig het water uit je tank laten lopen heeft wel zin dus.
Peter,
Volstrekt mee eens. Ik doel niet op het aftappen van water. Ik doel op het iedere keer leeg laten lopen (druk aflaten) waar in een eerdere posting sprake van is.
Hans