BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: jeroen5822 op 28 January 2017, 15:37:12
-
Hallo allen,
Kleine vraag met betrekking tot het bouwen van mijn baan.
in mijn baanplan veroorzaakt een wissel stroom onderbreking over de hele baan, namelijk :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0334.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0334.jpg)
de middelste wissel rechts naast de stroomtoevoer op de baan.
kan ik dit oplossen door of een 2e stroomtoevoer aan te leggen op de middelste dan wel meest rechtse rails of ....???
groeten Jeroen
-
Nu dat zou ik zeker doen! Gangbaar is om dat zelfs op meer plekken op je baan te doen! Raillassen willen nog wel eens weigeren spanning door te laten.
Groet Jaap
-
Bij mij heeft elk afzonderlijk stuk rail, of flexrail en wissel(s), kruisingen
een stroomaansluiting. Die sluit je allemaal op je ringleiding aan. Wel uiteraard
je puntstukken polariseren, en dan heb je daar in ieder geval geen problemen.
-
Jeroen,
Zou je voor de volledigheid je hele baanplan willen laten zien?
Heb namelijk het vermoeden dat je met deze wisselstraat het ovaal kortsluit.
Doelend op het feit dan rail A en B van het setje op de wissel B en A tegenkomen.
Direct A aan B leggen geeft dan een sluiting waardoor de baan plat komt te liggen.
Zult in een dergelijk geval op zoek moeten naar een keerlusoplissing, of de overloop wissel moeten verwijderen.
-
hey marcel112,
bij deze zo volledig mogelijke foto's van mijn baan.
ik heb er rekening mee proberen te houden dat er niks tegengesteld is zodat ik geen keerlussen in zou moeten bouwen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0335.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0335.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0336.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0336.jpg)
greetz jeroen
-
Gezien de grootte van deze baan zou je toch minstens op 12 plaatsen een voedingsaansluiting moeten maken.
Wat voor wissels zijn het? Op de foto's kan ik het niet goed zien.
-
het zijn wissels van piko, net zoals de hele rails.
tot nu toe geeft de marklin eenheid genoeg stroom af voor de hele rails
-
Piko wissels zijn helemaal doorverbonden, dus zou je overal spanning moeten hebben.
Een regelaar geeft geen stroom af aan de rails, de rails dienen als geleider om de stroom bij de trein te krijgen. Maar door de lengte van de rails en door de vele verbinders krijg je spanningsverlies. Daarom is het aan te raden om op meerdere punten aansluitingen te maken die je met draden verbindt.
-
ik snap wat je bedoeld,maar deze wissel is de enige van allen die zo reageert.
later deze week zal ik nieuwe aansluitingen erbij maken kijken hoe dat werkt als ik die wissel bedien.
maar tot nu toe lijkt het erop dat die wissel in stand a stroom doorgeeft en in stand b helemaal niks doorgeeft.
maar goed..ik zal de conclusie later nog even vermelden..
tnx voor de oplossingen
jeroen
-
Je hebt je aansluiting aan het buitenste spoor. Dat spoor loopt nog niet rond.
De enige manier waarop de rest van de baan van spanning voorzien kan worden is dus door dat ene wissel in het midden.
Je zegt dat je in stand a wel spanning op de baan hebt, in stand b niet.
Met een tweede aansluiting op 1 der binnenste sporen moet het probleem opgelost zijn dan.
Dan ga ik overigens wel arrogant voorbij aan hetgeen wat Klaas stelt. Immers als deze wissels volledig doorverbonden zijn zou dit niet mogen gebeuren. Maar blijkbaar is er toch een reden dat dit wissel in een bepaalde stand geen stroom doorlaat.
-
Ik kwam tot de conclusie dat het wissel helemaal is doorverbonden omdat:
a. dit bij de meeste fabriekswissels het geval is.
b. ik ergens een foto vond van de onderkant van zo'n wissel waarop de doorverbindingen duidelijk te zien zijn.
Maar zoals zo vaak, meten is weten. Haal het wissel uit de baan en meet met een universeelmeter of alle stukjes spoorstaaf die aan elkaar horen te zitten ook echt aan elkaar zitten. En kijk eens aan de onderkant of de verbindingsstripjes nog vast zitten.
-
van beide wederom de tips meegenomen,
ik ga er morgen mee aan de stoei en dan moet het vanzelf goedkomen.
de conclusie volgt :D
grtz jeroen
-
... Maar blijkbaar is er toch een reden dat dit wissel in een bepaalde stand geen stroom doorlaat.
...tot nu toe lijkt het erop dat die wissel in stand a stroom doorgeeft en in stand b helemaal niks doorgeeft.
Zijn dit slimme wissels waarbij je een contactveertje weg kan halen zodat alleen het spoor waar de wissel heenwijst spanning krijgt?
Zo ja, zit dat veertje er nog in?
-
Hartstuk van de piko wissels is geïsoleerd van de tong. Zit een stuk plastic tussen.
Zit alleen een veertje in om de tong goed aan te drukken.
-
de wissel is helemaal compleet.
nieuw gekocht. miss dat er tijdens de assemblage wat is misgegaan zal dadelijk even kijk en vergelijk doen.
grtz jeroen
-
Ik kwam tot de conclusie dat het wissel helemaal is doorverbonden omdat:
a. dit bij de meeste fabriekswissels het geval is.
b. ik ergens een foto vond van de onderkant van zo'n wissel waarop de doorverbindingen duidelijk te zien zijn.
Is 100% zeker ;) Ik heb er hier een 'paar' ;) :P
Dus alstie geen stroom doorgeeft, is er iets defect aan de wissel. ( of zit er een raillas los... )
Grtzz,
Karst
-
nah, dit is apart maar dit draadje kan gesloten worden.
ik heb de wissel omgeruild met een andere wissel in de baan, en wat denk je??
nergens meer last van niks aan het handje loopt als een zonnetje.
meteen maar wel begonnen met een ringleiding..want ach .. ik was toch op zolder :P
tnx aan allen
grtz jeroen