BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: MB6400 op 18 January 2017, 22:10:33
-
Allen,
persoonijk ben ik erg gecharmeerd van het baantje "dépôt de Poinzéraut" waarbij een Frans depot voor E-locs wordt uitgebeeld.
Voor degene die dit baantje niet kennen, er staan een aantal fraaie filmpjes van dit baantje op Youtube welke zeer de moeite waard zijn en waarvan dit er één is; https://www.youtube.com/watch?v=1hQM459N_YY (https://www.youtube.com/watch?v=1hQM459N_YY)
Nu vroeg ik me af of er ook een dergelijke situatie bestaat / bestond waarbij NS E-Locs zoals de 1100, 1200, 1300 en of 16/1700 ergens in NL terecht konden voor bv klein onderhoud bij voorkeur direct nog onder de bovenleiding ?
Ik zit hierbij een beetje te denken aan de situatie zoals deze bv in Zutphen was maar dan voor E-locs of voor een combinatie van E-locs en Diesels.
Een situatie waarbij de E-locs door een Diesel in de loods worden gerangeerd zou evt een mooi alternatief zijn.
Wie kent een dergelijke situatie in NL ?
Groeten,
Marc
-
Nedtrain Eindhoven.
Weliswaar veel treinstellen,maar ook 1700 die er voor een kleine beurt komen.
Weet niet wat er nog gebeurd op de nedtrain locatie Hengelo.
Is ook maar een kleine werkplaats.
Groeten chris
-
Ik kan het filmpje niet bekijken, maar Nedtrain Maastricht verricht ook onderhoud aan allerlei electrisch materieel. Daar hangt ook bovenleiding voor zover ik de emplacenentstekening nog voor de geest heb.
-
Niet op typefouten letten, mijn excuses.
-
Over de loods in Eindhoven staat een mooi baanplan in de Drpotspecial van Railhobby 👍🏻
-
In de sporendriehoek in Haarlem staat een loodsje, wel zonder bovenleiding en niet meer door de NS in gebruik. Hier (http://www.spoorpers.nl/driehoek_haarlem.php) staan een paar foto's.
Ik kan het filmpje niet bekijken, maar Nedtrain Maastricht verricht ook onderhoud aan allerlei electrisch materieel. Daar hangt ook bovenleiding voor zover ik de emplacenentstekening nog voor de geest heb.
Dat is meteen een complete werkplaats, niet iets wat op Zutphen lijkt.
-
Nedtrain heeft verschillende plekken waar materieel zelfstandig naar binnen kan rijden:
- Watergraafsmeer
- Zaanstraat
- Leidschendam
- Technisch Centrum (pitstop)
- Maastricht
Er zullen er meer zijn. Ik heb de bekendste gepakt en gewoon even gegoogled. Wil je weten welke werkplaatsen in NL er zijn, kijk even op de site van Nedtrain. Google het vervolgens en je ziet of er bovenleiding hangt.
-
Die tweede ken ik anders niet. ;)
-
Zou wel heel dicht bij jou in de buurt kunnen zijn, maarja 1983 hè.....
-
De loods in Eindhoven: Alleen het linker spoor (161) is voorzien van bovenleiding.
In dit geval staat er een ICM binnen...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160107_205023_Night-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160107_205023_Night-1.jpg)
Mvg
Sander.
-
Nedtrain werkplaats Onnen heb ik nog niemand over gehoord ???
En dit zijnn ook mooie moderne werkplaatsen http://www.nedtrain.nl/diensten/technische-centra/
Mvg jamie
-
Praktisch elke werkplaats van NS Techniek is voorzien van één of meerdere sporen met bovenleiding waardoor je gewoon elektrisch binnen kunt rijden en daarna de bovenleiding spanningsloos en geaard kan worden om aan te werken.
Ik denk dat het makkelijker is om te benoemen welke loodsen er juist niet van voorzien zijn, en dan hebben we het volgens mij alleen over het Technisch Centrum op Arnhem Berg en de werkplaats in Hengelo.
-
Tot een aantal jaar geleden hing er in het TC Watergraafsmeer ook geen bovenleiding. Die is later alleen op het doorgaande spoor aangebracht.
Bij werkplaats in Zwolle ( nu gesloopt ) werdt ook alles binnen gezet door een diesel ivm het ontbreken van bovenleiding.
-
zaanstraat is lijnwerkplaats amsterdam-zaanstraat , gelegen tussen amsterdam -singelgracht --amsterdam sloterdijk - en amsterdam goederen de westhaven
-
Tot een aantal jaar geleden hing er in het TC Watergraafsmeer ook geen bovenleiding. Die is later alleen op het doorgaande spoor aangebracht.
Bij werkplaats in Zwolle ( nu gesloopt ) werdt ook alles binnen gezet door een diesel ivm het ontbreken van bovenleiding.
Dat ben ik niet helemaal met je eens, Zwolle onderhield SM90, Mat'64 en ICM.
Volgens mij waren niet alle sporen van bovenleiding voorzien, volgens mij de twee sporen aan de zijde van het station.
http://www.mobypicture.com/user/ArjanNL/view/8629624
Daar zit je ook de draad boven de ICM en de stoplichten die de status van de bovenleiding tonen.
-
Bedankt allemaal voor de reacties (y)
Een aantal van de suggesties zijn inderdaad wel wat groot vergeleken met het concept uit het Franse baantje maar zeker ook leuk om te bekijken. ;D
De locatie in de driehoek bij Haarlem ziet er erg interessant en sfeervol uit. Bestaat deze locatie vandaag de dag nog en kun je daarbij komen?
Ook de loods in Eindhoven met 1 spoor met bovenleiding is een leuk concept hoewel de lengte waarschijnljk wel wat fors is als er een complete ICM in past ;-)
De combinatie van de sfeer van de driehoek bij Haarlem en wat details in combinatie met het idee van de loods in Eindhoven en Zutphen is wellicht een leuk concept ...
Als jullie nog foto's van interessante (kleine) onderhouds locaties hebben, zijn deze erg welkom. Daarnaast ben ik erg beneiuwd hoe eea in de Eindhoven loods met het spoor met bovenleiding eruit zag.
Groeten,
Marc
-
De locatie in Haarlem bestaat nog wel, maar je kan er niet zomaar bij komen. De loods wordt nu gebruikt door de BSH (http://www.bsh-online.nl/index.php).
-
Ook de loods in Eindhoven met 1 spoor met bovenleiding is een leuk concept hoewel de lengte waarschijnljk wel wat fors is als er een complete ICM in past ;-)
Valt wel mee. Er steekt altijd wel een stukje uit ;D
Zonder de waarheid geweld aan te doen kan je er een korte(re) loods van maken.
-
Marc ea
hier nog een foto van de Eindhovense loods van de andere kant. (met op rechts de kuilwielenbank)
Ik moet ook foto's hebben van binnen, maar das even zoeken.
Je kunt er iig met 3 rijtuigen binnen staan, dus een 80 meter lang is het zeker.
Betreffend spoor (161) is een putspoor, met op het eind een aardwind om draaistellen te wisselen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170131_155811-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170131_155811-1.jpg)
Mvg
Sander.
-
....binnen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170204_190641-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170204_190641-1.jpg)
Mvg
Sander.
-
Op verzoek.......:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170226_014058-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170226_014058-1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170226_014111-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170226_014111-1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170226_014118-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170226_014118-1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170226_014250-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170226_014250-1.jpg)
Mvg
Sander.
-
Mooie foto's Sander. (y)
Ook erg interessant om te zien hoe de bovenleiding is bevestigd.
Bedankt.
-
....NedTrain heeft het nogal druk de laatste tijd denk ik. Of het is toeval dat er iedere keer een trein in de weg staat om even een foto te kunnen schieten als ik in de gelegenheid ben.
Ik hoop dat je er toch iets aan hebt.
Mvg
Sander.