BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Niels1990 op 16 January 2017, 20:18:44
-
Goedenavond allen,
Ik loop al een tijdje met een idee rond voor een modelbaan.
Na mijn huis verbouwd te hebben begint er langzaam tijd in zicht te komen om bezig te gaan met een modelbaan.
De beschikbare ruimte die ik heb is 3,00x3,00 meter in een L-vorm.
Hoewel de ruimte niet bijzonder groot is zou ik het liefst toch een aantal dingen erin verwerken:
- station het 4-5 sporen;
- stukje industrie/haven;
- en als er een mogelijkheid is een stukje vrije baan.
Zelf heb ik iets proberen te tekenen in Anyrail. Zelf snap ik er nog niet zoveel van, maar voor een "probeersel" vind ik het opzich wel aardig.
Ik twijvel alleen heel erg of het een beetje logisch is. Wellicht dat er hier mensen zijn met tips of leuke ideeën wijzigingen waar ik nog niet aan gedacht heb.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20160803-WA0018.jpg)
In de tekening heb ik een station met 5 sporen getekend.
Onderin een wat ruimere boog (te ruim, ivm bereikbaarheid?) met aan het einde ervan een overloop wissel.
Mijn idee was om dit langzaam te laten dalen om vervolgens in een soort van tunnel/dive-under te verdwijnen.
Aan de bovenkant van het station lopen de sporen ook weer samen naar de hoofdbaan, met overloop wissel.
Dat spoor wil ik ook laten dalen om uiteindelijk ook te laten verdwijnen naar het schaduwstation.
Daarbij wil ik de hoofdbaan daar camoufleren dmv bebouwing.
Het stukje industrie heb ik op de tekening in totaal 4 sporen, van boven naar beneden even fictief genummerd 1 t/m 4.
Spoor 1, het bovenste spoortje wil ik door een bedrijfshal laten gaan, Kibri 39808 Spinnerei H. Zwirn zat ik aan te denken.
Spoor 2 heb ik als omloop-/straatspoor in gedachten en spoor 3 en 4 als (omheinde) kade sporen.
Ik hoop dat ik het plan een beetje duidelijk heb kunnen verklaren.
Wat vinden jullie ervan?
Als jullie suggesties, ideeën en/of verbeteringen hebben hoor ik het graag!
M.v.g.
Niels
-
Beste Niels,
Leuk sporenplan hebben maar het is mij niet helemaal duidelijk waar je jouw station wilt gaan plaatsen.
Kan je dat aangeven?
-
... maar het is mij niet helemaal duidelijk waar je jouw station wilt gaan plaatsen. Kan je dat aangeven?
Volgens de beschrijving: in van het midden van de linker zijkant.
-
Het lijkt mij een goed doordacht plan. Je gaat waarschijnlijk uit van een dubbelsporig traject, waar rechts (of links) gereden wordt. Dat houdt in dat er beperkingen zijn in de rijmogelijkheden. Zoiets is niet erg, want tot ca. 1965 deden we het in NL zo.
-
@ Richard, sorry, dacht dat dat wel duidelijk was. Maar Zoals Martin al zei, langs de linker zijkant.
Het is inderdaad de bedoeling om een dubbelsporig traject te maken.
Veelal met doorgaande treinen. Zowel reizigers als goederen. Het is niet echt de bedoeling om linkerspoor te gaan rijden. Anders blijf ik wissels neerleggen.
Voor het rangeren wil ik kleinere samenstellingen gebruiken.
-
Hoi Niels,
Het begin is er zeker! Toch wat op-/aanmerkingen van mijn kant.
Met wat voor en hoeveel treinen ga je rijden en welk tijdperk? Wat mij als eerste opvalt is dat je station 'uit evenwicht' is. Er liggen namelijk alleen maar extra perronsporen aan de rechterkant (op tekening) van het station. De trein die over het buitenspoor rijdt (tegen de klok in) moet om op een ander spoor te halteren dan het buitenspoor, de treinen die met de klok mee rijden kruizen. Dat levert dus conflictsituaties op en beperkt de capaciteit van het spoor.
Ik vind het leuk dat je je station deels in een boog legt. Ik zou daar verder ingaan en je station van linksonder tot rechtsboven in een halve boog leggen. Je perronsporen worden daardoor langer en dus kun je langere treinen kwijt. Enige nadeel van deze optie is denk ik dat je rangeerterrein wat in de verdrukking komt of moet afvallen. Dat zul je echter even moeten uittekenen.
Het rangeergedeelte ziet er leuk uit en heeft twee omloopmogelijkheden.
Heb je nagedacht over een schaduwstation?
-
Opzich een leuk begin.
Alleen wat daan al zegt, hoe ga je uitkomen met je schaduwstation.
Daar is de ruimte om langere treinen weg te zetten toch wel wat beperkt voor.
Hoe lang worden je treinen?
Station verder naar recht doortrekken in een boog kan, maar als de boog dan te krap word zit je met de personenrijtuigen die de perrons raken.
En 1 meter 50 aan de onderkant bij die boog is ook vrij fors.
Of je moet hem nog iets ruimer maken en dan een mangat aan de binnenkant van die boog.
-
Je gebruikt Flex-spoor. Een goede zet, maar nijp dan de sporen ook iets dichter bij elkaar. Ga werken met de tussenafstanden uit de NEM en de verruimingen in de bochten. Het zicht zal er alleen maar beter op worden.
Je zal dan wel een beetje moeten "knippen" in de wissels, maar dat is in de meeste gevallen echt geen probleem.
Als ik naar je station kijk, vermoed ik dat je enkel een perron hebt aan de 3 linkse sporen, waarbij het 3de spoor eigenlijk kan dienen als doorgaand spoor voor goederen verkeer. De 2 rechtse zijn zuiver bedoeld om je rangeerstation te bedienen.
De kronkels die je 3de spoor maakt, zijn evenwel niet erg bevorderlijk voor een "doorgaand" spoor, zelfs aan beperkte snelheid. Vooral boven in de slinger uitgesproken.
Ben benieuwd hoe je het schaduwstation gaat "invullen"
-
Hallo Allen,
Bedankt voor de reacties.
Het zal voornamelijk NS tp4 zijn, dat vind ik zelf een erg mooie periode.
Voor het station had ik de twee linker sporen in gedachten als IC/doorrijsporen en het 3e spoor als spoor voor een dieseltje.
Het was niet echt de bedoeling om het 3e spoor als doorrijspoor te gebruiken.
Spoor 4 en 5 als goederensporen om op om te kunnen lopen om naar de haven te gaan.
Aan de onderkant zit ik nog aan te denken om het normale wissel tussen spoor 3 en 4 te vervangen door een Engelsman, waardoor ik nog een kopspoor kan creëren zodat er met omlopen niet hoeft te worden uitgeweken naar de hoofdbaan.
Die haven zou ik juist graag willen behouden als het even kan, één spoor er tussen uit zit ik nog over te twijfelen.
Denk dat ik de boog dan wat krapper maak, dan blijft er ook nog wat vloerruimte over, ook wel prettig.
Ik heb in loop der tijd al aardig wat materieel verzameld, de hoeveelheid waarmee ik wil gaan rijden weet ik nog niet.
Afhankelijk wat het schauwstation te bieden zal hebben.
Daar zal ik binnenkort eens mee bezig, ik ben zelf ook wel benieuwd wat ik op de ruimte kwijt kan.
De treinen hebben een lengte van 4-6 rijtuigen ex loc, zo ik ze nu heb.
Goederen is heel gevarieerd, lang, kort, er tussenin.
M.v.g.
Niels
-
Ben meteen gaan kijken naar het schaduw station. Hadden wel wat in mijn hoofd, maar als ik het teken ziet het er meteen heel anders uit.
Niet zoals ik hadden gehoopt.
Wel verwacht dat alles in een boog zou staan, maar er is weinig plaats voor rechte stukjes.
Omdat jullie toevallig allen over het schaduwstation begonnen, hebben jullie wellicht een idee?
-
Niels,
Je hoeft toch niet een recht stuk om een schaduwstation te maken? het kan ook in een bocht liggen. Die van mij zit geen recht stukje spoor in. Als je de tussenruimtes houdt zoals in de nee normen staan, dan is het best goed mogelijk om veel sporen in een bocht weg te leggen.
FBG
-
Als je per se de paradebaan in je baanplan wil verwerken moet je vanaf de boog linksboven, de sporen naar beneden doortrekken. Daar laat je ze 180 graden draaien. Vervolgens splits je de sporen in een aantal opstelsporen, laat je alle sporen een bocht maken naar rechts, laat je ze weer samenkomen en sluit je aan op de spiraal rechtsboven in de tekening.
-
Zijn ook nog mogelijkheden... Hmmm.
Bedankt voor de wijsheden, ga eens kijken wat er en hoe het toe te passen is!
Ik kom er nog op terug (y)
M.v.g.
Niels