BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Peter Spruit op 15 January 2017, 20:08:12
-
Ik ben bezig mijn baan oprijvaardigheid te testen. Alles ligt provisoir aangesloten. Rijvoeding gebeurt door een IB en op basis van digitaal 2-rail systeem.
Vanuit de IB wordt de rails rechtstreeks op een 6 tal punten gevoed. Bloksecties zijn voorzien maar nog niet aangesloten waarbij de isolaties voorlopig overbrugd zijn.
Nu merk ik echter dat bij het rijden de loks - zelfs op regelstand 28 - slechts stapvoets rijden en uiteindelijk bijna gewoon still vallen. Op ander momenten rijdt alles in het begin wel gewoon met normale snelheid en dan plots na een 15 tal minuten beginnen bepaalde loks plots op een baansectie heel langzaam te rijden, net alsof een batterij bijna leeg is en er dus gewoon geen power meer uit komt. Nochtans als ik een spanningstester vlak voor de lok op de rails zet, dan heb ik wel stroom.
Vandaag viel na een klein uur dan alles uit. ( Er reden nochtans maar 2 treinen ) Alles in 1x stil. - Geen indicatie van kortsluiting op de IB - maar wel een brandlucht alsof er ergens een electronisch component is doorgebrand doch kon helaas niet lokaliseren waar.
Spanning van de baan gehaald . En na 10 minuten alles weer opgestart waarna alles weer gewoon ging rijden, weliswaar nog steeds met bovenstaande complicaties.
Wie herkend dit of kan mij tips geven hoe en op welke manier ik dit het best kan beginnen onderzoeken.
Tx
Peter
-
Hoi Peter,
Dit probleem komt mij helemaal niet bekend voor. Je kan zeggen over een IB wat je wilt maar ze zijn over het algemeen betrouwbaar en goed in gebruik.
Zou eerst eens proberen met 1 aansluiting op de baan. Kijk ook eens naar de loks. Zijn het altijd dezelfde? Als je wel spanning hebt en de loks doen "gek" is het meestal de decoder. Aan overbelasting moet je niet direct denken. Ik rij zelf met de IB basic met 6 treinen met wagons met verlichting. Nog nooit overbelasting gehad.
Groet,
Kees
-
In de beginperiode heb ik toch veel verhalen gelezen over IB's die overbelast raakten en zelfs overleden.
Heb je al eens aan de koelribben gevoeld die op de achterkant zitten? Als je daar je vingers aan brandt, dan gaat het niet goed. Op onze club hebben we een IB gehad waar een ventilator achter was geplaatst om de zaak koel te houden.
-
Is het de IBI of II/Basic?
Probeer je baan fysiek te delen ,(makkelijker gezegd dan gedaan.) De elektrische brandlucht is natuurlijk niet gezond maar als er grote stromen gaan lopen, - en dat moet dan haast wel- moet of de IB heet worden of uitschakelen. heb je nog trafo's ingebruik op je baan voor bv. wisseldecoders? Gebruik je voldoende dikke draden? 0,25 mm is het minimum met 0,5 als hoofdleiding. De IB's moeten makkelijk 6 ~8 moderne loks aan kunnen.
-
Vanuit de IB wordt de rails rechtstreeks op een 6 tal punten gevoed.
Heb je de polariteit van de 6 voedingspunten met elkaar vergeleken?
gr. Frits
-
Mijn ervaring is juist dat IBs enorm robuust en kortsluitvast zijn. Ik heb meerdere keren meegemaakt dat ze bij een kortsluiting op een baan (K-rail) op die plek een raillas of aansluiting gewoon "wegbrandden". Ik zou inderdaad je baan in secties doormeten en kijken of er ergens een sluiting is...
-
Tx voor het meedenken en de diverse goede tips. Hier kan ik alvast mee aan de slag gaan en beginnen elimineren.
Ter info het gaat hier effectief nog over de IB 1 dus een van de eerste versies. De koelribben worden echter niet uitzonderlijk warm voor zover ik vastgesteld heb.
Buiten de railvoeding is er voorlopig nog niets anders op aangesloten.
-
Hallo Peter,
Als ik zo j verhaal lees zou ook je eindversterker in de IB niet goed meer kunnen werken. De IB levert dan nog wel een beetje vermogen, maar op een gegeven moment zakt de eindversterker echt in en is het uit met de pret. Als de zaak weer een beetje is afgekoeld kan de IB er weer een tijdje tegen totdat de eindversterker er weer de brui aangeeft. Daar zou ook best de brandlucht vandaan kunnen komen.
-
Wat Dirk oppert kan zeker waar zijn.
Even uitwisselen met een andere en je hebt een indicatie. :)
je hebt vast wel een aantal centrales staan. Net zoals ik (in de winkel) ;D
-
Brrr... hoop dat dit niet het geval is..... Maar we gaan eens gaan kijken wat ik zometeen al als oorzaak kan beginnen elimineren. Een reserve IB heb ik helaas zomaar niet liggen maar gelukkig woont een treinenmaatje hier maar een paar straten vandaan dus dan kan ik de zijne wel gebruiken om te testen ;D
-
Als alle apparaten goed zijn ,zou je mss een bedradingsfout hebben. Zet je baan eens aan zonder de treinen erop. Als het na een minuut of 10 toch gaat ruiken ,heb je een bedradingsfout gemaakt. ;D
Peter
-
Of meet de zaak eens door.
Haal alle treinen er af, en koppel de centrale los. Meet dan met een Ohmmeter eens op de aansluitingen van de centrale. Hier zou je geen weerstand mogen meten (oneindige waarde). Meet je een lage waarde van enkele Ohms, weet je dat je een fout in je aansluitingen hebt. En dan maar zoeken.
Groeten Arjen
-
Als er een verwisseling in een aansluiting zit, dan heb je een botte kortsluiting. En dan duurt het echt geen 10 minuten voordat de IB daar last van krijgt.
-
Inderdaad klaas,
Dat kan het niet zijn.
We hebben dus een verdachte 'elektrische'geur en een IB die niet echt heet schijnt te worden maar wel het digitaal signaal op de baan weet te zetten. Of de baanspanning echt daalt weten we eigenlijk nog niet. Je zou een simpel lampje kunnen aansluiten op de rijspanning omdat te zien als er een 'down' moment is. Je kan dat ook doen op de ingang van de IB namelijk de trafo die de IB voedt. Gewoon een 16 volt huislampje ( geen led!)
Uitwisselen brengt meestal duidelijkheid.
welterusten :-\
-
Gisterenavond toch een dikke 3 kwartier gereden met 3 loks waaronder een Roco Ae8/8 met 2 motoren, een gewone Roco en een Trix.
In het begin weer wat problemen gehad met het vermogensverlies. Alles eraf gehaald en dan eerst met 1 , vervolgens 2 en nadien met 3 loks gereden. Aansluitend voorlopig geen probleem meer gehad.
Had wel voordien alle andere voedingspunten losgekoppeld zodat de baan maar op 1 centraal punt gevoed werd.
Ook de IB wordt niet abnormaal warm en voelt heel gewoon aan.
Waar ik eventueel ook als mogelijk oorzaak aan denk is de plaatsing van bepaalde Peco wissels. Staat me iets van bij dat je die op bepaalde punten zou moeten isoleren als ze in een bepaalde stand tegen over mekaar ingepland staan. Maar zou dan eerder verwacht hebben dat ik dan een kortsluiting zou krijgen of het euvel zich permanent zou voordoen
Ga alleszins de tip met het gloeillampje eens proberen en het doormeten
Het rare is dat ik inderdaad geen kortsluitmelding krijg.
Blijft dus verder zoeken ;-)
Groetjes
Peter
-
We moeten wel open blijven staan voor andere mogelijke problemen. Is het daadwerkelijk een spanningsdrop of wordt b.v het digitaalsignaal verstoord. Gaan de lampjes van de loks zwakker branden? is het echt een brandlucht of slechts een deodorant ...
Maak eens een echte sluiting op de baan - op verschillende punten, gewoon met een € munt - Hoe reageert de IB.. en hoe snel?
Heb door de verschillende aansluitngen perongeluk een stroomkring gemaakt?
staat er toevallig altijd dezelde lok op baan enz enz.
Wordt een lok warm?
Van je Peco opmerking heb ik nog nooit gehoord. als er echt sluiting is dan meot hoe dan ook de IB reageren.
succes
-
Waar ik eventueel ook als mogelijk oorzaak aan denk is de plaatsing van bepaalde Peco wissels. Staat me iets van bij dat je die op bepaalde punten zou moeten isoleren als ze in een bepaalde stand tegen over mekaar ingepland staan. Maar zou dan eerder verwacht hebben dat ik dan een kortsluiting zou krijgen of het euvel zich permanent zou voordoen
Bij Peco wissels met een geleidend hartstuk vormen wisseltongen, hartstuk en de beide spoorstaven die daarop aansluiten elektrisch één geheel, en dienen in elk geval de twee spoorstaven die met het hartstuk verbonden zijn, geïsoleerd te worden, zie:
(http://www.newrailwaymodellers.co.uk/images/dcc%20images/pete12345-picture1-secondpage.gif)
In rechtdoorgaande stand verbindt de aanliggende tong beide afbuigende sporen met elkaar door, bij afbuigende stand worden juist beide rechtdoorgaande sporen met elkaar verbonden. Zonder bovengenoemde isolaties leveren beide situaties dus een pracht van een kortsluiting op, tenzij...
...Tenzij de tongen een beetje vies zijn, of toch niet zo heel strak aanliggen. Dan krijg je wel een verbinding tussen beide sporen/polen, maar met een overgangsweerstand, die misschien wel zo hoog is dat de kortsluitdetectie van de IB niet of niet meteen aanspreekt. Gevolg is dat je enige tijd een hoge stroom (leverde een IB geen 3,5A?) blijft jagen door een weerstand, en dat wordt lekker warm. En gaat misschien ook wel stinken.
Mijn suggestie: zet je baan eens onder spanning met de IB en ga na enkele minuten eens voelen of er niet ergens een Peco-wisseltong héél erg warm ligt te worden. Let wel op dat zoiets echt heet kan zijn!
Iets veiliger voor je vingertoppen is kijken of je op één of andere manier kunt achterhalen hoeveel vermogen je IB afgeeft als er verder helemaal niks op je baan staat. Dit zou vrijwel niks moeten zijn, maar als dat in de honderden mA's loopt, heb je ergens zo'n partiële kortsluiting te pakken. Ik weet alleen niet of een IB in staat is om z'n eigen vermogensafgifte weer te geven.
Roald
-
Ev en een update naar paar dagen intensief testrijden.
De problemen met de IB blijven dus aanhouden.
Peco wissels zijn allen OK en hier zit dus ook niet het probleem.
Heb ondertussen alles losgekoppeld en alles terug even op analoog omgezet.
Aansluiting nu nog op 1 punt van de baan en analoog rijdt alles prima zonder storingen en of overbelasting / kortsluiting en dit zelfs met 1 aansluting op de baan.
De voeding is voorlopig met een zware Fleischmann MSF trafo.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_feb_2017_-_totaal_overzicht_schduwstations_en_niveauverschillen_.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_feb_2017_-_totaal_overzicht_schduwstations_en_niveauverschillen_.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_feb_2017_-_ingang_spiraal_grond_niveau_0__middeniveau__16_.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_feb_2017_-_ingang_spiraal_grond_niveau_0__middeniveau__16_.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_feb_2017_-_spiraal.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_feb_2017_-_spiraal.jpg)
url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_feb_2017_-_zijkant_spiraal_richting_Blausee.jpg](https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_feb_2017_-_zijkant_spiraal_richting_Blausee.jpg)[/url]
Wat opvalt bij analoog rijden is dat zodra de loks ( 2 x Re 6/6 vna Roco in de spiralen komen, deze sterk minderen in snelheid en moeten zwoegen om boven te komen. De Re 460 blauwe BLS loks klimmen dan weer een stuk sneller al minderen ze ook in kracht op de spiraal.
Eens eruit schiet alles weer vlot vooruit.
Dit wijst erop dat er toch wel aardig wat vermogen gevraagd wordt van de Transfo's al wordt de Fleischmann zeker niet warm.
Had gedacht dat bij Digitaal rijden en gebruik van lastregeling, de lastregeling deze vertraging deels zou opvangen. Vermoedelijk gebeurt dit ook maar wordt hierdoor de IB extra zwaar belast en /of kan deze hiervoor niet voldoende vermogen leveren. De eerdere suggestie van PHDirk dat de eindversterker er dus de brui aan heeft gegeven lijkt mij dus best wel kunnen.
Ben zelf helaas niet technisch genoeg onderlegd om dit zelf te kunnen doormeten maar heb wel een moderne digitale multimeter liggen . Als iemand kan zeggen op welke meetwaarden ik dit moet instellen en waar ik dan op de iB moet meten dan kan ik alleszins hiermee weer een stap verder. ( heb een Velleman multimeter type DVM890)
De 2 klimsecties in de afzonderlijke spiralen kan ik toekomstmatig voorzien van een eigen booster ( heb 2 x power 3 klaarliggen ). Veronderstel dat hiermee dan ook geen rijspanning van de andere delen van de baan worden weggenomen en dat de IB dan ook de rest van vlakke baan kan voeden ( eventueel al of niet in combi met nog 1 of 2 extra boosters of hebben jullie andere voorstellen? Voedingstrafo's zijn de Marklin 52 VA transformatoren
Mvg
Peter
-
Wordt dit hele spul maar op één punt gevoed? Dan is het nog een wonder dat er iets wil rijden. Je hebt behoorlijke weerstanden in de rails en de railverbinders. In de spiraal krijg je dan een sneeuwbaleffect. De trein rijdt dan in een boog en helling op. Dat kost meer stroom. Door die grotere stroom krijg je meer spanningsverlies, en door de lagere spanning gaat de trein nog meer stroom trekken.
Je kan eens beginnen met een extra voedingsaansluiting te maken in de spiraal.
-
mss eens denken aan een ringleiding en alles om de 2 meter voeden.Zeker in de spiraal is dat belangrijk.Ik heb hier 200 m rails en 40 wissels in 3 rail en alles rijd op elk moment perfekt zonder vermogenverlies.Zelfs met geluid en binnenverlichting aan.
Ringleiding van 2.5 mm en aftakkingen in 0.25 mm of korte stukjes 0.14 mm.Makkelijk is als je van die verdeelplaatjes zelf maakt op strokenprint en schroefverbindingen.
(https://www1.picturepush.com/photo/a/12632974/800/spoorbaanbouw/pcb.jpg)
-
Peter, tip:
http://www.ebay.de/itm/111939288426?_trksid=p2060353.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
Gr / Peter
Verstuurd vanaf mijn Lenovo B8080-F met Tapatalk
-
Peter,
Volgens ebay zouden de verzendkosten 19,80 euro zijn. Geen idee of het klopt, maar pas op !
Sander
-
dat ga je toch niet kopen ? Bestel gewoon de onderdelen in de electronicashop of in china.Een namiddag je solderen en wat gaatjes boren en je hebt alle verschillende formaten.Ik heb er gemaakt met 6 , 8 en 10 kontakten. Kan je combineren zoals je wil als je steentjes koopt van verschilende formaten.Ff opzoekwerk doen.
-
Peter,
Volgens ebay zouden de verzendkosten 19,80 euro zijn. Geen idee of het klopt, maar pas op !
Sander
weet ik, maar Peter en ik kopen weleens iets gemeenschappelijk en delen dan de verzendkosten - bij een groter aantal van bv deze kant-en-klaar klemmen kan je dan niet sukkelen - voor dit geld per klem begin ik echt niet te solderen, ondanks hobby = elektronica
Verstuurd vanaf mijn Lenovo B8080-F met Tapatalk
-
Maw heren als ik het goed begrijp moet ik asap de ringleiding gaan leggen en van daar aftakken naar de diverse sporen toe.
In de spiralen is er gelukkig al per wenteling een aansluitklem voorzien dus die zijn makkelijk aan te sluiten dan. Besefte niet dat het verlies zo groot kon zijn. Tx voor deze info Klaas. Op dit vlak ben ik totaal niet thuis dus alle info en tips neem ik graag tot mij.
Even vooruitlopend op de digitalisering dan zou ik per aparte booster sectie dus ook een aparte ringleiding moeten voorzien. Maw als ik 3 boosters ga gebruiken + de IB moet ik in totaal 4 ringleidingen voorzien ( 1 per boostervoeding en 1 vanuit de IB voeding ) Of sla ik nu de bal helemaal mis ?
(Analoog wil ik dit uiteraard voorlopig zo opbouwen dat ik nadien door enkele draden naar de respectievelijke boosters toe te switchen ik alles vlot kan omzetten )
Wordt nog even puzzelen dan hoe dit optimaal te gaan bedraden :-)
Mvg
Peter
-
Juist ,een ringleiding voor de stukken van je baan die op een booster zijn aangesloten. maar je kan een rail door je hele baan als gemeenschappelijke leiding nemen,alle boosters met een uitgang aan elkaar.
Je moet wel met je meter testen dat je de goede uitgang neemt,
Peter
-
Dus stel dat ik de rechtse railstaaf als zijnde " zwart " definieer dan mag deze volledig doorlopen zonder scheiding zolang dat ook dezelfde booster uitgang als zwart wordt gedefinieerd. En deze booster uitgangen mogen dan ook onderling doorverbonden worden zonder scheiding in deze railsecties?
De andere uitgang ( gedefineerd als bvb blauw/geel / rood en groen - zijnde 1 kleur per booster ) moet ik dan strikt gescheiden en geisoleerd houden en voeden dan de afzonderlijke secties via de eventuele diverse terugmeld modules. Is dit correct?
-
....maar je kan een rail door je hele baan als gemeenschappelijke leiding nemen,alle boosters met een uitgang aan elkaar....
PAS OP !!
Dit kan alleen maar met een z.g CommonGround systeem !! (o.a. Uhlenbrock, Marklin)
@Peter
En ook lekker dikke draden nemen om de rails aan te sluiten ! b.v. 0.5mm2
Grtzz,
Karst
-
Dag Karst ,
Dat wat je zegt heb ik erg onduidelijk en onvolledig geschreven ,maar zo bedoelde ik het wel.
Maar er kan nog een verbinding via de stroomdetectiei (Bezetmelder) nodig zijn.
Toch zou ik wel wat dikker draad nemen ,b.v. zwart installatie draad van 1,5 mm 2.
Peter
-
Peter,
Denk dat je de rail aansluitingen niet met 1,5mm2 kan doen, daarmee kun je de ringleiding onder je baan wel maken.
Eventueel dus per booster. En dan de draden 0,5mm2 richting de rails, dat krijg je er nog mooi aan gesoldeerd.
Groet
Harold
-
Ik vind 0,5mm2 nogal fors om aan de rail te solderen. Zelf gebruik ik 0,5 mm (dat is dus niet hetzelfde). Onder de plaat gaan die direct in een kroonsteentje en vandaar ga ik verder met dikker draad.
-
Hallo Harold & Klaas,
maak je niet ongerust, vanaf de rail gaat het met een dunne draad 20-50 cm naar beneden naar de 1,5 mm 2.
Vr gr ,
Peter
-
Mocht je ooit in de gelegenheid zijn om wünderland te bekijken achter de coulissen dan zie je wat ze daar hebben gebruikt. Van een heel andere dimensie ten opzichte onze thuisbaan maar toch ... kijk er eens naar.
-
Peter,
Kun je niet beschrijven wat ze bij Wünderland gebruiken ? Niet iedereen kan zo maar even daar naar toe gaan om achter de coulissen te gaan kijken.
Sander
-
Het is al weer tijd geleden dat ik daar geweest ben.
Maar betreft de bekabeling gebruiken ze daar 2,5 mm2 als hoofd leiding en minimaal 0.5 als aftakking.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wunderland_kabels1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wunderland_kabels1.jpg)
Maar goed, dat hoeven we op onze thuisbaan niet na te doen. Zoals gezegd. goede bedrading is essentieel op een (digitale) modelspoorbaan. Elk railsschoentje is een verdachte ( er zijn banen waarbij elke las is overbrugd met een draad, net als in grootspoor) Een aanliggende wisseltong lijkt goed aan te sluiten maar een oxide huidje is voldoende om slecht te geleiden. Zelfs soldeer verbinding kunnen na verloop van tijd onzichtbare breukjes vertonen en plotsseling is er geen verbinding meer (eigen ervaring). Arnold N-spoor rails bv. heeft een hoge eigen weerstand en is eigenlijk niet geschikt voor digitale modelspoor.
Kortom, leg een goede bedrading en zorg voor goede verbindingen en de betrouwbaarheid wordt vergroot.
-
Arnold N-spoor rails bv. heeft een hoge eigen weerstand en is eigenlijk niet geschikt voor digitale modelspoor.
Wat is er dan zo bijzonder aan die rails? Zijn ze b.v. van ijzer?
-
Klaas,
Ik weet niet van welk metaal ze zijn, maar ze zijn gebruineerd. Ziet er wel mooi uit maar werkt weerstandverhogend.
Op deze foto een beetje te zien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/04Arnold2520baan2520038A.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/04Arnold2520baan2520038A.jpg)
-
De 0.5 mm lijkt me zeker haalbaar als aftakking naar de rails toe. De 2.5 mm2 zal ik zeker gaan gebruiken als hoofdvoeding voor de ringleiding
Had me niet gerealiseerd dat er zoveel verlies kan optreden ondermeer door de raillassen.
Nu moet ik zeggen dat ik op veel punten wel reeds de raillassen en terugmeldsecties ( deze zijn uiteraard reeds met een geisoleerde raillas voorzien )met een draad standaard overbrugd heb. Dit met de achterliggende gedachte om nadien deze brug gewoon door te knippen en vlot de bedrading voor de melders aan te kunnen solderen en /of deze als verbinding te kunnen gebruiken naar de ringleiding toe.
In de spiraal zitten deze overbruggingen echter niet ( bij de bouw paar jaar geleden eigenlijk nog niet bij stilgestaan ). Dus waar nog toegankelijk ga ik deze nog zeker hierop vastzetten.
Benieuwd wat het resultaat gaat zijn in combi met de extra voeding naar de ringleiding toe en een lichte verkanting van 1 mm op de buitenste sporen .
Wat zit er trouwens als component tussen de 2.5 mm hoofdvoeding en de 0.5 mm aansluiting zoals te zien op de foto ?
Mvg
Peter
-
Ik denk een of andere stroomdetectie voor de bezetmelding.
Peter
-
De 0.5 mm lijkt me zeker haalbaar als aftakking naar de rails toe. De 2.5 mm2 zal ik zeker gaan gebruiken als hoofdvoeding voor de ringleiding
Prima ! dat gaat zeker werken (y)
Had me niet gerealiseerd dat er zoveel verlies kan optreden ondermeer door de raillassen.
Gemeten aan mijn helix, kwam ik op 1.8 Ohm over een halve cirkel (5 raillassen) bij 1 Amp ben je daar dus dan al 2 Volt kwijt over een lengte van c.a. 1.7m. Daarom heeft bij mij elke halve circel tenminste twee voedingen (van 0.5mm2)
Grtzz,
Karst
-
Had me niet gerealiseerd dat er zoveel verlies kan optreden ondermeer door de raillassen.
Niet alleen door de raillassen. Je rails zijn waarschijnlijk van nieuwzilver, en de soortelijke weerstand daarvan is ongeveer 2 keer zo groot als die van koper.
Bij een centrale voedingsleiding heb je nog het voordeel dat die niet het spoor van de helix hoeft te volgen. Een verticale leiding langs de helix leggen en op elke etage een aftakking maken naar de sporen. En volgens het advies van Karst beter nog meerdere van die verticale leidingen langs de omtrek. Zo wordt de weg die de stroom moet afleggen van het voedingspunt naar de rails een stuk korter, en ook met een veel lagere weerstand.
-
Gemeten aan mijn helix, kwam ik op 1.8 Ohm over een halve cirkel (5 raillassen) bij 1 Amp ben je daar dus dan al 2 Volt kwijt over een lengte van c.a. 1.7m. Daarom heeft bij mij elke halve circel tenminste twee voedingen (van 0.5mm2)
Dat is inderdaad een stevig verlies Karst en zou veel verklaren. Een 1/2 omtrek in de helix bij mij zit namelijk al gauw op ongeveer 3 mtr raillengte .
Niet alleen door de raillassen. Je rails zijn waarschijnlijk van nieuwzilver, en de soortelijke weerstand daarvan is ongeveer 2 keer zo groot als die van koper.
Bij een centrale voedingsleiding heb je nog het voordeel dat die niet het spoor van de helix hoeft te volgen. Een verticale leiding langs de helix leggen en op elke etage een aftakking maken naar de sporen. En volgens het advies van Karst beter nog meerdere van die verticale leidingen langs de omtrek. Zo wordt de weg die de stroom moet afleggen van het voedingspunt naar de rails een stuk korter, en ook met een veel lagere weerstand.
Inderdaad nieuw zilver Klaas . De verticale leiding langs de helix is zeker geen probleem . We gaan van het weekend eens kijken of we dit al kunnen aanpassen en wat het eerste resultaat is maar heb de indruk dat jullie de nagel op de kop slaan.
Tx aan allen voor het meedenken en de positieve input. Ten zeerste geapprecieerd hoor !
Mvg
Peter
-
Hebben jullie info / webshop link evt waar ik vlot dit dikkere 0.5 mm2 draad kan bestellen.
Zitten hier helaas geen modelspoorzaken meer in de buurt dus ben op internet aankoop aangewezen
Mvg
Peter
-
kijk eens bij Conrad, v art. nr. 1180397
is heel soepel draad, andere kleuren even zoeken, kijk naar de serie 93030, anders zoek je je te pletter.
Omschrijving als zijnde een enkele ader, klopt zoals vanouds niks van, volgens bijgaand pdf file bestaat het uit 100 dunne draadjes, anders was het niet zo flexibel.
-
Je hoeft niet naar een modelspoorzaak voor draad. Zit er geen Brico in de buurt? Ik gebruik meestal luidsprekersnoer uit de bouwmarkt. Voordeel daarvan is dat je beide aders van elkaar kan onderscheiden door kleurverschil of vormverschil.
-
Kijk eens op Mecktronics (https://www.mecktronics.nl/index.php?item=montagedraad&action=page&group_id=8&lang=NL)
En met google vindt je er ongetwijfeld nog veel meer :angel:
-
tx guys. voro de info en conrad referentie nummers. Hier kan ik zeker mee verder. Kijk evanavond eerst nog wel even bij de Brico zoals Klaas voorstelde. Met een beetje geluk ben ik daar dan al mee geholpen. Anders de Conrad ;D