BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: crabbcharles op 15 January 2017, 13:35:02
-
Beste allen,
Ik werk in volgende configuratie : N-spoor, Lenz Handregelaar LH01, Lenz Centrale LZV100, locdecoder Lenz Silver+, voeding Lenz TR100 max. 15V, Lenz ABC module BM3 en Viessmann licht-bloksignaal.
De seinen worden wel aangestuurd door BM3, maar van afremmen of stoppen van treinen zie ik niets gebeuren. De aansluitingen zijn nog eens nagekeken en volgens mij correct uitgevoerd.
Ik had graag de mening van personen die ervaring hebben in deze.
Rechtstreeks contact kan, Crabbcharles(at)gmail(dot)com
Dank bij voorbaat
-
Zijn de decoders ABC compatible en ook daarvoor voor ingesteld.?
-
Beste Peter,
Het een en het andere nagekeken en een deel van de problemen opgelost.Er waren problemen om de tweede bit van cv 51 te openen.
Wat mij nu bezig houd : op de ovaal zijn wissels aangebracht die met reed-schakelaars worden aangestuurd tot zover alles normaal maar de ABC- BM3 reageert niet op het afwijkend spoor, wat wel gebeurt bij het doorlopend spoor. Ik gebruik Peco-wissels die aan alle kanten geïsoleerd zijn en apart gevoed worden. De baan wordt opgesplitst door de wissels in twee blokken die elk hun eigen BM3 hebben.
-
Hoi Crabbcharles,
Doen de treinen inmiddels wat je wenst? Zo ja wat heb jij gedaan om dit voor elkaar te krijgen? Ik heb namelijk een BM2 ingesteld en mijn treinen
doen ook niet wat ik wil. Ik ben er wel achter dat het waarschijnlijk in de programmering van de decoder zit maar weet mij geen raad hoe dit op te
lossen. Volgens de handleiding van ESU moet ik het volgende doen:
Indien LokPilot decoders moeten stoppen wanneer het signaal aan de rechtse kant groter is dan aan de linkse
kant (de dioden zijn dan links ingebouwd), dient bit 0 in CV 27 geactiveerd te worden
Indien LokPilot decoders moeten stoppen wanneer het signaal aan de linkse kant groter is dan aan de rechtse
kant (de dioden zijn dan rechts ingebouwd), dient bit 1 in CV 27 geactiveerd te worden.
Indien er geremd wordt ongeacht de spoorhelft waarin de dioden zitten, dan zet u bit 0 en bit 1 in CV 27 (CV
27=3).
Uit Handleiding ESU-LocPilot-V4NL, 10.5.4. Lenz®ABC remmodus.
Nu heb ik wat met deze CV instellingen lopen klooien en ik heb steeds 2 gevolgen. Of de trein rijdt ten alle tijden door ongeacht of er een rood signaal (stop) gegeven wordt. Of de trein stopt ten alle tijden voor het (fictieve) sein. Als de trein gestopt is en ik zet het sein op groen blijft te trein staan. Wel kan ik de trein achteruit besturen dus van het sein af. Ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen.
PS: Ben overigens nog een digitaal groentje dus uitleg dient in kindertaal verschaft te worden :P.
Gr
Stefan
-
Update
Het instellen van het ABC systeem is inmiddels gelukt. Na urenlang geklooi (wel met de nodige pauzes om t leuk te houden) stopt de lok bij rood
en gaat deze voort bij groen licht. Het enigste wat nog niet werkt is het langzaam rijden bij geel licht maar dat vindt ik op dit moment niet zo
belangrijk. Wat was nou het hele euvel? De beschrijving van Lenz was voor mij niet geheel duidelijk aangezien deze zegt dat er 3 signal inputs
aangesloten dienen te worden. Een voor groen licht, een voor geel en een op een controle groep. Indien de module geen voltage heeft op de groep voor
groen en geel licht zal deze de trein laten stoppen. Nou moest de controle groep geen + draad zijn maar een - draad kwam ik later achter via info op i-net.
Via de handleiding van de locdecoder heb ik de CV27 naar waarde 3 ingesteld en toen deed de loc wat ik wilde althans ik kon niet meer achteruit rijden wat eerst wel kon. Dit kon ik verhelpen door CV27 op waarde 1 in te stellen.
U hoeft dus niet meer te reageren tenzij er natuurlijk nog vragen zijn of u wilt discussiëren over dit onderwerp.
Gr
Stefan
-
maar de ABC- BM3 reageert niet op het afwijkend spoor, wat wel gebeurt bij het doorlopend spoor.
Een BM3 wordt aangestuurd door een signaalleiding van de volgende BM3 (blokken na elkaar). Bij een wissel (in rijrichting) is daarna dus sprake van 2 blokken. Afhankelijk van de stand van de wissel moet de voorgaande BM3 aangestuurd worden door de BM3 in het doorgaande spoor of door de BM3 in het afbuigende spoor.
Dus de signaalleidingen van na de wissel moeten afhankelijk van de stand van de wissel teruggevoerd worden. Dus er moet parallel aan de stand van de wissel een relais omgeschakeld worden, met daarop als ingang de 2 signalen van de volgende BM3's en als uitgang de signaalleiding naar de voorgaande BM3.
-
Eindelijk antwoord van Digital plus Lenz:
"We can not solve this problem. A BM3 will only stop the BM3 that is directly in front of"
Praktisch zijn BM3- ABC techniek niet geschikt om te gebruiken met wissels.
-
Charles is de inrijsectie van je afwijkende spoor wel lang genoeg? Zoniet dan rijdt ie gewoon door.
Daarnaast dacht ik altijd dat een rondlopende baan minstens 3 blokken moest hebben, anders komt de zaak vanzelf tot stilstand.
M vrgroet, Marc (die BM1 in combinatie met inhaalsporen/wissels heeft liggen). Dat alles in 4 blokken opgedeeld