BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: jowi op 15 January 2017, 11:27:01

Titel: Daar gaan we weer: keerlus!
Bericht door: jowi op 15 January 2017, 11:27:01
Ik zit een beetje te brainstormen over een keerlus oplossing mbv een Arduino en een lichtsluis. Lijkt me redelijk simpel te bouwen. De lichtsluis/arduino ziet dat er een trein de keerlus in wil rijden, poolt via een relais de boel alvast om, en de trein gaat verder. Aan het einde van de lus, als de hele trein er in staat, hetzelfde verhaal, de arduino ziet dat de hele trein in de lus aanwezig is, en keert de polariteit weer terug met trein en al zodat ie netjes de lus uit kan rijden. So far so good lijkt me. Daadwerkelijke uitwerking in hardware/software daargelaten. Waar ik nog niet over uit ben is het ompolen met een relais... dat kost tijd en ik ben bang dat de rijdende trein daar een hikje van krijgt, en dat wil je niet. Eigenlijk wil je het stuk rails alleen ompolen als er nog geen trein in staat, dan krijg je ook geen hickup. Moet ik nog verder over denken.

Ik zit ook nog even te denken of dit goed blijft gaan als de (geisoleerde) keerlus tegelijk een blok is mbv stroomdetectie (digikijes modules etc). Kunnen die modules er tegen dat de polariteit wordt gewisseld? Als ik even op z'n JBF's denk (jan boeren fluitjes) dan is het DCC signaal sowieso een signaal wat constant van polariteit wisselt aangezien het een wisselende gelijkspanning is? Dat zou dan toch geen problemen opleveren?

Hier eea ook bij de vrienden van Floodland, zoiets moet het worden:
http://www.floodland.nl/aim/info_arduino_keerlus_1.htm
Titel: Re: Daar gaan we weer: keerlus!
Bericht door: Remunj op 15 January 2017, 12:07:11
Waar ik nog niet over uit ben is het ompolen met een relais... dat kost tijd en ik ben bang dat de rijdende trein daar een hikje van krijgt, en dat wil je niet. Eigenlijk wil je het stuk rails alleen ompolen als er nog geen trein in staat, dan krijg je ook geen hickup. Moet ik nog verder over denken.
Aangezien de meeste (zoniet alle) keerlusschakelingen met een relais werken is dat echt geen probleem. Anders waren we daar 20 jaar geleden wel tegen aan gelopen.

IIk zit ook nog even te denken of dit goed blijft gaan als de (geisoleerde) keerlus tegelijk een blok is mbv stroomdetectie (digikijes modules etc). Kunnen die modules er tegen dat de polariteit wordt gewisseld?
Ja. Elk keerlusblok is volledig geïsoleerd en werkt prima met stroomdetectieschakelingen.

Vraag me alleen af wat nog de meerwaarde is om nog eens het wiel uit te vinden.
Er bestaan al zoveel keerlusschakelingen.
Titel: Re: Daar gaan we weer: keerlus!
Bericht door: RobiN TeunisseN op 15 January 2017, 12:21:43
De keerlusmodule van Digikeijs werkt perfect en bevat dus eigenlijk ook een relais :D
En...wisselende gelijstroom? Nooit van gehoord, wel wisselstroom.
Ergo: Waarom moeilijk doen, als het makkelijk kan?

Succes met je keerlus.
Titel: Re: Daar gaan we weer: keerlus!
Bericht door: Remunj op 15 January 2017, 12:41:21
En...wisselende gelijstroom? Nooit van gehoord, wel wisselstroom.
Is dus gewoon een blokgolf  ;D (y)
Titel: Re: Daar gaan we weer: keerlus!
Bericht door: jowi op 15 January 2017, 12:45:53
Ja ik weet dat er genoeg goed werkende dingen te koop zijn, maar het is toch leuk om zoiets zelf gemaakt te hebben voor letterlijk een paar euro. Want meer kost het niet...

@Robin: "DCC is een bipolaire gelijkspanning, namelijk een gemoduleerde blokgolf. De spanning in de ene rail is dus (bijvoorbeeld) +15 volt ten opzichte van de andere rail, of -15 volt, en wisselt zeer snel van de ene polariteit naar de andere en weer terug" https://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_Command_Control
Titel: Re: Daar gaan we weer: keerlus!
Bericht door: HansKarel op 15 January 2017, 13:39:38
Waarom zou je een conventioneel relais toepassen? Er zijn legio schema's van razendsnelle elektronische relais te vinden op internet. I.c.m. Arduino moet daar inderdaad wel iets moois mee te maken zijn.
Titel: Re: Daar gaan we weer: keerlus!
Bericht door: jowi op 15 January 2017, 13:53:31
Daar zit ik nu ook naar te zoeken, maar ik kan nog niets vinden. Wel inverters die een signaal van een paar mA snel kunnen inverteren (bijv. LT1782), maar er moet wel wat vermogen doorheen kunnen, 1 dcc lok met een stam rijtuigen + verlichting etc... of moet ik naar solid state relais kijken?
Titel: Re: Daar gaan we weer: keerlus!
Bericht door: Klaas Zondervan op 15 January 2017, 14:24:54
Bijna 2 jaar geleden hebben we een discussie gehad over de Lenz LK200. Daarin komt ook het schema voor van de omschakeling met mosfets in een H-brug: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61421.255.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61421.255.html)
Misschien kan je daar iets mee.
Titel: Re: Daar gaan we weer: keerlus!
Bericht door: jowi op 15 January 2017, 14:35:31
Oh ja die discussie ;D zit me net te bedenken dat ik niet alleen een keerlus in mijn schaduwstation heb maar ook bovenop de baan zelf. Eigenlijk wil ik geen IR sensors etc en oogjes op de baan zelf. Je kunt ze misschien wel wegwerken in een hokje of huisje ofzo maar toch... dan ga ik denk ik toch maar voor 1 van de commerciele produkten :)
Titel: Re: Daar gaan we weer: keerlus!
Bericht door: Timo op 16 January 2017, 15:32:50
Wat betreft relais, voor commerciële gebruiken ook een relais en dat gaat ook prima. Eigenlijk niet zo gek omdat de onderbreking amper langer is dan een onderbreking door slecht contact.

En electronisch zou alleen de dit in power op de rails opvangen. Via een H-brug is net zo storend voor de data als een relais.

En voor boven de baan, je kan natuurlijk altijd IR reflectie of stroomdetectie kunnen gebruiken ipv IR detectie.


Timo
Titel: Re: Daar gaan we weer: keerlus!
Bericht door: Fransx op 17 January 2017, 22:14:18
Hoi
Aansluitend op Timo's antwoord over detectie met IR reflectie.
Dit ga ik van de week in mijn keerlus schakeling als detectie aanbrengen, slechts 3 componenten en 3 draden.
De IR zender, IR ontvanger, weerstand 150 ohm, een plus en min draad, en de signaal draad.
Het is klein en zit tussen de bielzen, reflectie gevoeligheid is ongeveer 3 cm afstand.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IR_dect_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IR_dect_1.jpg)
Geen detectie, led uit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IR_dect_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IR_dect_2.jpg)
Detectie, led aan.

(Led en weerstand zijn erbij geplakt voor zichtbaarheid detectie)

Met lichtgeleider zal het een en ander nog kleiner worden in het zichtbare gedeelte.

Groeten Frans



Titel: Re: Daar gaan we weer: keerlus!
Bericht door: gvandersel op 19 January 2017, 12:52:30
Eigenlijk is er als toegevoegde waarde van een Arduino maar een die ik kan bedenken:
Bij de extreme keerlus e.d. (dus de detectie varianten) kan je misschien door het schakelen van het relais wat complexer te maken de sectie C samenvoegen met B en/of D. Hierdoor wordt een iets langere trein mogelijk. Ikzelf heb gewoon vier secties met stroomdetectie die een relais aansturen. Een Atmel (ATtiny2313) stuurt het relais aan afhankelijk van het bezet zijn van een van de secties. Verder staat/zit (doorhalen wat niet van toepassing is) de ATtiny2313 te niksen (bezetmeldingen melden op de SX-bus). Treinen hikken niet bij het binnen rijden en uitrijden.

Zelf weleens gebrainstormd in de file over een dergelijke oplossing. Maar naast een berg variabelen en een tijd volgorde diagram ben ik nog niet gekomen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Daar gaan we weer: keerlus!
Bericht door: jowi op 19 January 2017, 12:56:51
[...] de sectie C samenvoegen met B en/of D. Hierdoor wordt een iets langere trein mogelijk
Hier schrik ik een beetje van; is er met de commerciele produkten zoals rosoft, digikeijs etc een beperking qua lengte trein die zich in de lus mag bevinden? Ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen?
Titel: Re: Daar gaan we weer: keerlus!
Bericht door: Karst Drenth op 19 January 2017, 13:01:10
Jowi,

Dat geldt voor alle keerlusoplossingen: De gehele trein MOET binnen de lus passen. ;)

Titel: Re: Daar gaan we weer: keerlus!
Bericht door: RICROO op 19 January 2017, 13:06:26
Jowi,

Kijk eens naar Avontuur in Miniatuur. Daar wordt een Arduino in combinatie met lichtsluizen based oplossing besproken en die heb ik toegepast. Werkt uitstekend.

Is heel goed zelf te bouwen en de ondersteuning indien nodig, is prima.

Ik gebruik ook nog keerlus modules van Lenz, doen het ook prima trouwens.


Succes.

Richard
Titel: Re: Daar gaan we weer: keerlus!
Bericht door: Wim Ros op 19 January 2017, 13:29:23
Hier schrik ik een beetje van; is er met de commerciele produkten zoals rosoft, digikeijs etc een beperking qua lengte trein die zich in de lus mag bevinden? Ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen?

Dat komt omdat jij niet snapt hoe de keerlusschakelingen in basis werken en wat ze doen, om kortsluiting te voorkomen.

Maar je mag het natuurlijk zelf uitvinden. Er zijn 3 opties of mogelijkheden, en dat is op basis van Stroomdetectie, op basis van kortsluitdetectie, en op basis van contactloze detectie.
Je kunt daar hele moeilijke software voor schrijven en bedenken, maar met weinig middelen kun je stroomdetectie of contactloze detectie toepassen zonder 1 letter of cijfer software te moeten schrijven, En het ompolen gewoon door een relais laten doen.

Groetjes
Titel: Re: Daar gaan we weer: keerlus!
Bericht door: Arbhin op 19 January 2017, 14:12:29
Een keerlus kun je omzeilen in een analoog-baan door in de keerlus een station of passeerhalte in te bouwen. Waar, na het station of passeerhalte je handmatig de baan kunt omzetten, of gestuurd vanuit de vertrekkende trein.
Je kunt ook de keerlus in twee delen opdelen, waarbij deel 1: de wissel plus een flinke afstand rails aan weerszijde van de wissel en deel 2: ongeveer vanaf midden keerlus tot aan volgend deel 1.
Zodra een trein de wissel uitrijdt en een van beide richtingen passeert (mogelijk hier een sensor zetten) wordt afhankelijk van het spoor waar de trein dan op rijd deel 2 correct geschakeld zo dat de trein zonder hapering door kan rijden. Wanneer nu de trein deel 2 binnen rijdt wordt deel 1 om gepoold en kan de trein moeiteloos doorrijden terug richting wissel.

Groet,

Arbhin
Titel: Re: Daar gaan we weer: keerlus!
Bericht door: jowi op 19 January 2017, 14:12:41
Dat geldt voor alle keerlusoplossingen: De gehele trein MOET binnen de lus passen. ;)
Zoals het gezegd werd was er sprake van een maximum lengte van een trein, wat dus een maximum lengte van de keerlus zou betekenen, dus ik schrok even. In mijn geval worden de lussen meer dan lang genoeg om de langste treinen in te kunnen zetten.
Titel: Re: Daar gaan we weer: keerlus!
Bericht door: ingenium op 19 January 2017, 14:31:17
Hmm, koffie en chips smaakt raar. ;D