BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: everh003 op 03 January 2017, 16:07:44
-
http://www.nu.nl/buitenland/4373290/lege-trein-rijdt-weg-zonder-machinist-en-ontspoort-in-belgie.html (http://www.nu.nl/buitenland/4373290/lege-trein-rijdt-weg-zonder-machinist-en-ontspoort-in-belgie.html)
-
'Een trein waaraan nog een andere wagon vasthing'. Knap stukje journalistiek weer. :o
-
Om het verhaal even compleet te maken : ging hier om Desiro treinstel.
Deze stond afgesteld in de stelplaats Vorst en tractiestroom was niet ingeschakeld. Technisch gezien is deze dus ook niet weggereden en daar er geen motortractie was ingeschakeld kon ook het noodremsysteem niet in werking treden.
Het treinstel is dan vervolgens via een standaard voorziene ontsporingsrail uit het spoor gelift vooraleer dat deze zelfs op het hoofdspoor kon komen.
Maw een beetje een storm in een glas water.
Oorzaak voorlopig onbekend maar lijkt me eerder te zoeken in de parkeerrem die men of vergeten is geweest op te zetten of los gezet is door vandalisme.
Mvg
Peter ( van de buren )
-
Ligt het spoor daar dan hellend?
-
Ik vind het verhaal in de krant veel spannender, dan de uitleg van Peter.
Ontsnapte trein die zelf aan de noodrem probeerde te trekken en gekantelde wagons; sensatie (y).
Stephan.
-
Het spoor hoeft maar een heel klein beetje hellend te liggen om materieel te laten wegrollen. Een centimeter kan al genoeg zijn.
-
Oorzaak voorlopig onbekend maar lijkt me eerder te zoeken in de parkeerrem die men of vergeten is geweest op te zetten of los gezet is door vandalisme.
Van een mcn van NMSB via Twitter vernam ik het volgende: Desiro's hebben een parkeerrem op 6 assen per stel en automatische vasthoudrem bij v=0
en Trouwens al de 2de of 3de ontsporing daar op 2 weken tijd..
Wat hem en mij dan doet denken aan een technische storing. Maar dat wordt nu onderzocht. Als hij meer weet, laat hij het me weten. ;)