BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Beusi op 26 November 2007, 16:33:52
-
Hallo,
Ik ben volop bezig met de bouw van mijn N-spoor baan, nu kom ik binnekort op het stukje balasten. Maar nu lees ik overal dat het allemaal wordt vast gelijmt, maar dan zit je rails ook gelijk vast. Nu zijn de plannen er om te verhuizen, maar dan komt er hoogstwaarschijnlijk ook een nieuwe baan in het huis. Om dan al die rails los te trekken tussen het ballast, denk ik dat je dan je rails sloopt.
Waarom leg je die ballast steentjes er dan niet gewoon los op?
groetjes Niels
-
Niels als je het los legt word het één grote bende en kan je de tandwielen van je locs slopen door steentjes die er tussen komen. Als je het met verdunde houtlijm vastlijmd, kan je het zo los weken als je een beetje voorzichtig bent. Ik gebruik bij het los weken als het ff kan warm water met afwasmiddel, gaat prima. Er gaat wel eens wat stuk maar het meeste komt goed los als je het maar rustig en voorzichtig doet.
Groetjes Michiel
-
Ja, los leggen lijkt me zeker geen optie. Ik had ballast onverdund vastgelijmd en de rails kwam nog makkelijk los. Schroevendraaier er onder en gewoon rustig los maken. Ik weet niet op wat voor termijn die plannen er zijn om te verhuizen... maar misschien is het anders handig je baan nu als testbaan te gebruiken en er verder niet teveel kosten aan te maken. Als je straks toch een nieuwe baan gaat maken...
Michel
(www.1op160.nl (http://www.1op160.nl))
-
Of je maakt je baan in modules (dus in korte stukken van ongeveer een meter lang). Dan kan je je hele baan in een keer meenemen zonder dat je balst hoeft weg te halen.
Groeten
Hans
-
hans, dat is een oplossing maar hij weet toch nog niet hoe groot zijn volgende ruimte wordt waar hij kan bouwen (toch ???), dan begint hij nu aan modules bouwen en passen ze straks niet meer in zijn volgende kamer :-|
ik zou zeggen,
probeer wat technieken van ballasten begrassen enz. uit op kleine diorama's die kun je altijd kwijt, het is leuk werk en je leert er veel van voor een toekomstige baan. ;)
-
Ja, een diorama is altijd leuk. Wat misschien ook kan is 1 module (=diorama) en de rest voorlopig "los" (bv gespijkerd) laten liggen.
Groeten
Hans
-
Ik zou even wachten tot je meer weet over je verhuizing. en dan bepalen of je wel of geen balast doet.
Wesley
-
Hoi Niels,
Aangezien er veel vaker vragen over inballasten voorkomt hier nog even onze ervaring met muurvoorstrijk:
Wat wij (Railclub Utrecht N-spoor modulebaan) altijd gebruiken is muurvoorstrijk. Muurvoorstrijk is een latex oplossing, is bij veel doe het zelf zaken te vinden. In eerste instantie lijkt het op verdunde houtlijm (ook wittig), het droogt kleurloos op, maar heeft toch wat verschillen met verdunde houtlijm.
Voordelen :
1] blijvend enigszins flexibel
2] direct gebruiksklaar
3] zeer dun (loopt makkelijk tussen de steentjes door)
4] schuimt niet
5] na droging zeer eenvoudig in enkele seconden op te lossen (spiritus)
6] gereedschap met water te reinigen
7] tast geen plastics aan
8] vrijwel onzichtbaar
9] goedkoper dan houtlijm!!!
Nadelen :
Eigenlijk geen ;D (voor zover ik nu weet). Rond de wisseltongen wel uitkijken, de voorstrijk werkt zich erg gemakkelijk overal door heen, maar door een druppeltje spiritus en even wachten is de tong weer los. Je kan ook een druppeltje water op de tong laten vallen vóór je de voorstrijk op de ballast druppelt.
Voordeel als je gaat verhuizen is dat je heel eenvoudig met een beetje spiritus de rails los haalt (Zonder schade!).
Groetjes,
Rik
-
muurvoorstrijk, daar heb ik nog niet aangedacht, zou het ook werken voor H0? ;)
Wesley
-
Waarom zou het niet werken voor H0 ??? Een van onze clubleden heeft het al een aantal jaren op zijn baan in gebruik.
Vorig jaar is hij verhuist en moest zijn baan afgebroken worden. In eerste instantie veel commentaar op de voorstrijk tot hij hoorde hoe hij de ballast los moest maken ;D
Groetjes,
Rik
-
oke, ik wil dat ook wel eens proberen, ik vind het met die houtlijm nogal gesnert(of dat ligt aan mij, kan ook natuurlijk ;D )
Wesley
-
Mijn ballast ligt al jaren los. Geen enkel probleem met tandwielen of wat dan ook.
SK
-
Gut Sobat,
Hoe hou je de baan dan stofvrij? Niet met de stofzuiger neem ik aan...
groeten, Jan
-
@Sobat; Is dat niet heel irritant?
Ik heb een klein stukje los liggen (moet nog gelijmt worden) maar dat verschuift steeds enz.
Peter
-
IK zal je vertellen, en enkele forumleden weten dat ik hier de waarheid spreek, in al de jaren dat ik hier woon, en dat zijn er nu haast negen, heb ik nog nooitmijn baan stofvrij moeten maken om ongestoord te kunnen rijden!!!!Nee ik heb geen pukkeltjes tussen de rails! Soms ben ik weken weg en dan toch stekker er in en rijden maar.
Ik heb dat in al mijn vorige huizen nog niet eerder meegemaakt.
SK
-
@Sobat; Is dat niet heel irritant?
Ik heb een klein stukje los liggen (moet nog gelijmt worden) maar dat verschuift steeds enz.
Peter
De ballast is los, niet de rails!
-
Ik heb het ook over de ballast.
-
Kijk, de rails liggen opgesloten tussen de bermkanten, en daar tussen ligt de ballast. Deze kan dus eigenlijk nergens heen. Je moet ook weer niet te zuinig zijn met aanbrengen, net als bij het 1 op 1 gebeuren.
SK
-
Kijk eens op de site van het sleutelspoor. Op een van de filmpjes zie je mijn PlanU-s over de baan en door het station rijden. Alles is in de losse ballast!
SK
www.sleutelspoor.nl
-
Voordeel als je gaat verhuizen is dat je heel eenvoudig met een beetje spiritus de rails los haalt (Zonder schade!).
Rik,
Inderdaad een goed alternatief, ballasten met voorstrijk. Alleen als je een grote baan hebt kost het dan niet heel veel spiritus? Ik zou er ook niet bij gaan roken ;D
Ruurd
-
Als je er wel bij rookt is je baan toch ook en zelfs nog veel sneller afgebroken?? :-X ;D