BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Jes op 01 January 2017, 20:57:33
-
Beste mensen,
Hebben we ze nog in Nederland? Obscure stations en treinen? Van die stations die altijd voorbijgereden worden en waar maar een paar keer per dag een trein stopt, de evenementenstations, de extra trein die maar eens per jaar rijdt, of een andere route neemt, dat soort werk.
Ik denk dan aan Leeuwarden Achter de Hoven (nog steeds in gebruik, 3 treinen per dag), Heerenveen IJsstadion (in principe beschikbaar maar jaren niet gebruikt), halte OLV ter Nood (stop enkele keren per maand, dicht in 2013) maar er zijn vast nog wel meer voorbeelden. Wie weet meer van dit soort obscuriteiten?
-
Station Maarn (oud) Is nog in gebruik bij de spoorwegen, maar wordt al lang niet meer gebruikt als station. Het dienst als kantine/wachtruimte voor de rangeerders. Nu stoppen de treinen op het nieuwe station van Maarn. Bedoel je dat?
-
Ik bedoel meer stations en treinen die gewoon onderdeel zijn van de dienstuitvoering, maar afwijken van het normale. Hetzij omdat een trein slechts sporadisch rijdt, hetzij omdat een halte slechts incidenteel gebruikt wordt. Of een bepaald perron dat zelden gebruikt wordt, spoor 1 in Beesd bijvoorbeeld, waar maar 3x per dag een trein stopt, ik noem maar wat. Maar je zult ze nog wel obscuurder hebben.
-
Zijn meerdere van dit soort stations nabij voetbalstadions.
De Kuip, Arena en Philips Stadion hebben er in ieder geval eentje.
Een enkel perron om de bezoekende supporters naar binnen en buiten te kunnen krijgen.
Treinen rijden er wel altijd langs binnen de dienstregeling.
-
Ik bedoel meer stations en treinen die gewoon onderdeel zijn van de dienstuitvoering, maar afwijken van het normale. Of een bepaald perron dat zelden gebruikt wordt,
Ja, lekker in de Randstad. Den Haag Hollandse Spoor, spoor 1 is een aardig voorbeeld.
Groeten,
Christoph
-
Hoi Christoph, da's een goeie maar zo te zien vertrekt daar sinds de nieuwe dienstregeling elk uur om .43 de sprinter naar Dordrecht. Dus het perron is gedaald in obscuriteit ;)
-
Ohh, ach leuk weetje. Ik zal weer eens met de trein gaan reizen. :)
Groeten,
Christoph
-
Zijn meerdere van dit soort stations nabij voetbalstadions.
De Kuip, Arena en Philips Stadion hebben er in ieder geval eentje.
Een enkel perron om de bezoekende supporters naar binnen en buiten te kunnen krijgen.
Treinen rijden er wel altijd langs binnen de dienstregeling.
Bij thuiswedstrijden in De Kuip stop(t)en er gewoon treinen voor de aan en afvoer van de eigen voetbalsupporters van Feyenoord.
-
Dan heb je nog landgraaf het perron voor de pinkpop trein.
-
Station Maarn (oud) Is nog in gebruik bij de spoorwegen, maar wordt al lang niet meer gebruikt als station. Het dienst als kantine/wachtruimte voor de rangeerders.
Eh, welke rangeerders? Maarn kent al zo'n 25 jaar geen lokaal goederenvervoer meer. Het was tot recent nog wel eigendom van NS Vastgoed, maar verhuurd aan kunstenaars. Nu is het verkocht.
-
....Lelystad Zuid dat nog steeds afgebouwd moet worden of Amsterdam de Vlughtlaan waar nog slechts enkele meters perron van resteren...
Ow het nieuwe kopspoor in Elst waar geen trein komt... zoiets?
Mvg
Sander.
-
Op station Lisse stopten jaren geleden nog treinen voor de Keukenhof. Maar ik zie op streetview dat dat niet meer kan, op het enige nog resterende perron staat een hek aan de spoorzijde.
-
Halte Liempde aan de lijn Boxtel-Eindhoven (dus niet te verwarren met het station aan het Duits lijntje). Alleen voor de jaarlijkse landbouwshow. Verdwenen met de viersporigheid op dat traject.
-
Eh, welke rangeerders? Maarn kent al zo'n 25 jaar geen lokaal goederenvervoer meer. Het was tot recent nog wel eigendom van NS Vastgoed, maar verhuurd aan kunstenaars. Nu is het verkocht.
Was het ook niet gewoon bewoond ?
Of iig de woning boven het station, dat stond me altijd bij.
-
Het kopspoortje te Hengelo aan de enschedese kant.
Daar kwam vroeger de lok uit bentheim te staan die de laatste icb naar bentheim bracht en de eerste ophaalde.
Dat wordt ook niet meer gebruikt.
Als dat er überhaupt nog wel ligt..
Groeten chris
-
Halte Liempde aan de lijn Boxtel-Eindhoven (dus niet te verwarren met het station aan het Duits lijntje). Alleen voor de jaarlijkse landbouwshow. Verdwenen met de viersporigheid op dat traject.
Maar dus niet wat de TO zoekt, want nu verdwenen...
-
Spoor 2 en 4 te Beverwijk, 2 rijden de treinen van Tata nog wel over, maar stopt nauwelijks passagiersspul, 4 lijkt alleen met roestrijden gebruikt te worden. Spoor 4A te Uitgeest lijkt weer aardig in onbruik geraakt te zijn, spoor 3 denderen vooral de IC's over. Spoor 1 en 4 te Wormerveer?
-
In Nederland zijn dit soort interessante obscure lijntjes en stations zo langzamerhand wel verdwenen.
Engeland kent nog het verschijnsel van de parliamentary Train] (https://en.wikipedia.org/wiki/Parliamentary_train). Daarbij rijdt er op een verbinding nog één trein per dag omdat de lijn anders, wettelijk gezien, gesloten moet worden. Op Youtube zijn daar leuke filmpjes van te vinden waarbij treinenthousiasten op jacht gaan naar zulke treinverbindingen, die in de dienstregeling vaak niet te vinden zijn.
-
Tja , Lelystad zuid is al jaren klaar in ruwbouw . De woonwijk rondom "dat" station is er nog steeds niet . Het station is hoog gelegen en er gaat een "weg" onderdoor . Is gebouwd ten tijde dat de spoorlijn ( Flevolijn) gebouwd werd . Ook aan de Flevolijn was nog een halte maar die is niet meer . Kan er niets van terugvinden als ik er met de trein langskom .
Leeuwarden achter de Hoven wordt alleen gebruikt voor de "arbeiders" van de fabriek die daar is gevestigd .
gr Jos
-
Lelystad Zuid is recentelijk alweer deels gesloopt (http://www.omroepflevoland.nl/nieuws/141785/lelystad-gedeeltelijke-sloop-spookstation-lelystad-zuid). Ruwbouw uit 1988 en nooit gebruikt.
-
Top! (y)
Hoek van Holland Strand is zo in de laatste maanden van z'n bestaan ook een vrij obscuur station geworden: slechts 6 treinen per dag. Vertrek meestal vanaf spoor 1, heel soms afgewisseld met spoor 2.
-
Wat dacht je van perron 1 aan Runxputteweg te Heiloo? Ooit het perron voor het jaarlijkse pasenfeest van het klooster hier nabij, tegenwoordig stopt de trein alleen op aanvraag van passagiers bij instappen. Het perron, de halte en alle omstandigheden rondom dit perron bestaan echter nog.
Hoe dit perron in de nieuwe dienstregeling gebruikt wordt weet ik echter niet. Mogelijk dat het gesloopt wordt, of niet, ivm de religieuze achtergrond.
Groet,
Arbhin
-
Oh, je bedoelt Onze Lieve Vrouwe ter Nood (y)
-
Ik geloof dat daar sinds 2013 niet meer gestopt wordt: klik (http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/alkmaar/article25708803.ece/Stationnetje-OLV-ter-Nood-in-Heiloo-gesloten). Mocht dat toch het geval zijn dan is dat wel heel interessant.
-
Ja, zo heette die, inderdaad. Iemand meer info over dit obscuur perron? Of is dit nog niet obscuur genoeg?
-
Volgens mij moet er in het noord-oosten van het land ook nog een aantal van dit soort
station... haltes zijn.
En in de lijn Nijmegen-Venlo ligt ook nog een verlaten stationnetje, wat tegenwoordig alleen nog maar gebruikt wordt als inhaalspoor vanwege het enkelsporig traject, maar de perrons, de halte en dergelijke zijn allemaal verdwenen.
Ik verwacht met een beetje zoek werk dat je langs diverse trajecten nog wel wat obscuriteiten kunt aantreffen langs het Nederlands Spoor.
Groet,
Arbhin
-
Halte OLVTN in 'betere' tijden, ergens in 1995 (eigen foto).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0081_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0081_1.jpg)
Volgens mij idd niet meer in gebruik, het 'Putje' zelf is natuurlijk nog wel te bezoeken. Maar waarom investeren in slopen van zo'n perron als het niemand in de weg ligt?
-
Een perron ligt bij baanonderhoud wel degelijk in de weg.
-
Maarn oud zit officieel ook nog in de dienstregeling. Alleen stoppen er geen reizigerstreinen meer. Er ligt daar ook geen perron meer, ook al is het stationsgebouw nog compleet aanwezig. Dat treinen er stoppen, komt vanwege het aanwezige rangeerterrein. Soms worden treinen er even(paar minuten) of langer(dagen) weggezet.
-
We stoppen daar inderdaad niet meer, bij "Olv". Staat nog wel altijd als dienstregelingpunt op de tijdtafel. Leuke vraag tijdens wegleggen/wegexamens, "hoe heet die verzameling stoeptegels"? ;D
-
En in de lijn Nijmegen-Venlo ligt ook nog een verlaten stationnetje, wat tegenwoordig alleen nog maar gebruikt wordt als inhaalspoor vanwege het enkelsporig traject, maar de perrons, de halte en dergelijke zijn allemaal verdwenen.
Bedoel je soms Beugen?
Dat was zelfs een dubbelstation tot in de jaren '50.
Onderdoor kruiste de lijn Boxtel-Gennep
-
Het kopspoortje te Hengelo aan de Enschedese kant.
Daar kwam vroeger de lok uit bentheim te staan die de laatste icb naar bentheim bracht en de eerste ophaalde.
Dat wordt ook niet meer gebruikt.
Als dat er überhaupt nog wel ligt..
Groeten chris
Nog vroeger gebruikt voor de pendel tussen H'lo en O'zaal. Spoor 11.
Vergeet niet station (meer halte) FBK aldaar. Voor de FBK Games. Maar is of wordt opgeruimd.
-
Eh, welke rangeerders? Maarn kent al zo'n 25 jaar geen lokaal goederenvervoer meer. Het was tot recent nog wel eigendom van NS Vastgoed, maar verhuurd aan kunstenaars. Nu is het verkocht.
Maarn.... Zat daar de hondentraining van de Spoorwegpolitie destijds niet in het oude stationsgebouw?
-
Stroe was ook zo'n heerlijk vage plek met een oud perron dat soms bij werkzaamheden diende als overstappunt op de vervangende bus. Ik meen dat ik ooit een dergelijke omroep heb gehoord. Helaas is eind vorig (ahum, het jaar daarvoor, het is 2017...) het perron ook daar weggehaald.
-
https://www.google.nl/maps/@52.4865349,5.4685133,291m/data=!3m1!1e3
Hier Station Lelystad Noord.
-
Op heel klein niveau: bij het voormalige station Nieuwerkerk aan den IJssel (nu een restaurant) hebben nog jaren twee betonnen voeten van bovenleidingsmasten in de grond gestaan. De spoorlijn hier is ergens in de jaren 50 verwijderd geloof ik.
Ze zijn 1 of 2 jaar geleden bij de verbreding van de Schielandweg alsnog weggehaald.
Koen
-
Bedoel je soms Beugen?
Dat was zelfs een dubbelstation tot in de jaren '50.
Onderdoor kruiste de lijn Boxtel-Gennep
Ik denk eerder dat Meerlo-Tienray wordt bedoeld. Kruispunt Beugen heeft nog wel een kruisspoor, maar daar is al jaren geen spoor meer van perrons. Ik was er een paar maanden geleden en je moet de oude situatie gekend hebben om te kunnen zien dat hier ooit stations boven (Staats-lijn) en beneden (NBDS) hebben gelegen. Het viaduct is ergens in de 90er jaren vervangen door een aarden dam.
-
https://www.google.nl/maps/@52.4865349,5.4685133,291m/data=!3m1!1e3
Hier Station Lelystad Noord.
Mag het ook Lelystad Zuid heten?
-
Bij Almere had je tot een paar jaar terug nog halte Almere Strand, dat alleen gebruikt werd voor evenementen.
Maar dat is overbodig geworden met de opening van het nabijgelegen station Almere Poort.
Het tijdelijke station Nijverdal-West is ook wel een leuke, hier eindigde de trein tijdens de aanleg van de combitunnel bij Nijverdal. Doorgaande reizigers werden vervolgens met een taxibusje naar station Nijverdal gereden vanwaar men weer verder kon reizen met de trein (en vise versa).
-
Stroe is in de jaren negentig nog aangepast vanwege de werkzaamheden aan het emplacement Amersfoort (vrije kruising en viersporig Hoevelaken - Amersfoort), vanaf de losstraat werd er een steigerperron gemaakt met provisorische voorzieningen.
Dit scheelde namelijk een half uur in de verbussing. Amersfoort - Apeldoorn ongeveer 1 uur met de bus en met Amersfoort - Stroe was dit maar een half uur. Menig busregeling samen met een collega van toenmalig Midnet gemaakt.
-
Valt Leeuwarden Achter de Hoven ook onder obscuriteiten? Er stopt maar 3 keer per doordeweekse dag een trein...
-
Blijkbaar wel, want Leeuwarden Achter de hoven werd in de startpost al genoemd. 8)
-
Jaa, ik lees het net ook :-X Toch maar eens m'n bril laten controleren...
-
Mag het ook Lelystad Zuid heten?
Ja, dat zeg ik,....
-
In de lijn Zutphen - Hengelo liggen 2 kruisingsmogelijkheden bij wat vroeger stations waren. De stationsgebouwen staan er nog, maar er zijn geen perrons meer. Die kruisingsmogelijkheden zijn Markelo en Laren-Almen.
http://www.stationsinfo.nl/Markelo.htm
-
Ja, dat zeg ik,....
Jij zegt noord, hij zuid he... ;)
-
Doetinchem Stadion is al jaren gesloten, maar in elk geval vorig jaar nog wel een perron aanwezig.
-
Dit is er ook zo eentje:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,72294.msg3221713907/topicseen.html#msg3221713907
Past ook mooi in het draadje "spoordesolaatheid"...
-
Japan ligt niet in Nederland.
Ik weet alleen de halte Van Tuyllpark aan de lokaalspoorweg van de Zoetermeer Stadslijn. Deze is al enkele jaren klaar maar schijnt pas in gebruik te worden genomen als het station BleiZo gebouwd is.
Stephan.
-
Wat ik ook wel een obscuriteit vind is dit (https://www.google.nl/maps/@52.257809,6.916559,3a,75y/data=!3m8!1e2!3m6!1s94043294!2e1!3e10!6s%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fproxy%2Fp5hntY1SLxUjAzzB8-s1jBQ8IohQ0Zd97e-rGEfC1i1Ge4nLPBhZodgUGADNZAdhS7j1a_2J6QdNQf_NmCFtGH48eD4lFw%3Dw203-h152!7i3648!8i2736?hl=nl) bij Lonneker (dat ligt weer bij Enschedé).
Is bedoeld als monument omdat daar eens de EO liep. (niet die omroep)
Zijn er meer van te vinden?
Als ik dit topic kaap, dan graag maar een nieuw topic openen.
-
Is dat nog origineel spoor of is dat er later (weer) neergelegd?
Koen
-
Opnieuw gelegd (2007): http://www.martijnvanvulpen.nl/spoorzoeken/trajecten/111-lokaallijnen-achterhoek-en-twente/374-spoorlijn-enschede-oldenzaal
En geen onderdeel/aansluiting op bestaand spoor, dus off-topic:
Hebben we ze nog in Nederland? Obscure stations en treinen? Van die stations die altijd voorbijgereden worden en waar maar een paar keer per dag een trein stopt, de evenementenstations, de extra trein die maar eens per jaar rijdt, of een andere route neemt, dat soort werk.
Ik denk dan aan Leeuwarden Achter de Hoven (nog steeds in gebruik, 3 treinen per dag), Heerenveen IJsstadion (in principe beschikbaar maar jaren niet gebruikt), halte OLV ter Nood (stop enkele keren per maand, dicht in 2013) maar er zijn vast nog wel meer voorbeelden. Wie weet meer van dit soort obscuriteiten?
-
Hierbij de Vlughtlaan in huidige toestand :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20160706_174034.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20160706_174034.jpg)
Mvg
Sander.
-
Voor wie het leuk vindt: Ik hoop de komende tijd een serie filmpjes te maken rond dit thema. Vandaag ben ik eens gaan kijken op het vrij desolate Hoek van Holland Haven en eindpunt -Strand. Klik! (https://www.youtube.com/watch?v=f3QYYnO9ZSA)
-
Leuk, maar ik vermoed dat je over twee maanden de rest van de lijn ook af kan gaan. :'(
Groeten,
Christoph
-
Als niet alles gelijk grondig wordt opgeruimd...