BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Martijn_ op 25 November 2007, 19:39:45

Titel: Holland Scandinavie expres
Bericht door: Martijn_ op 25 November 2007, 19:39:45
Zou iemand mij de treinsamenstelling van de Holland scandinavie expres kunnen vertellen in de periode 1950-1955? En hebben de plan D rijtuigen nog in het turkoois meegereden in deze trein (eventueel ook alleen binnen Nederland). Ik heb foto's gevonden uit 1950 van deze trein in hetutrechtsarchief.nl maar ik kan niet ontcijferen uit welke type rijtuigen deze trein ws samengesteld.

mvg martijn
Titel: Re: Holland Scandinavie expres
Bericht door: Rudolfph op 29 November 2007, 12:57:14
Plan D is pas buitenlandse treinen gaan rijden nadat er voldoende plan E was ingestroomd, wat vanaf 1954 gebouwd is, dus voor die tijd sowieso niet. Ik denk dus niet dat er veel plan D in de Holland-Scandinavië-expres gereden heeft. Verder is plan D de turquoise kleurstelling vrij snel kwijtgeraakt, voor 1955 is men al begonnen met omschilderen, dus al met al zijn blauwe rijtuigen logischer dan turquoise rijtuigen.

Voor de periode 1950-1955 zijn de ovale ramen-rijtuigen (AB7200 en C7200 uit 1928) beter op hun plek, en mogelijk ook bolkoppen (AB7400, ABC7300 en C7210 (?) uit 1938).
Titel: Re: Holland Scandinavie expres
Bericht door: Dennis op 25 August 2008, 22:08:22
Schop ;D

Heeft iemand hier info over??

Gr,
Dennis
Titel: Re: Holland Scandinavie expres
Bericht door: sneek op 25 August 2008, 23:12:00
Blauw Plan D (de A's en de B's ) en later zelfs Plan K heeft zeker wel in de Scandex gereden. Aan Nederlands materieel was verder een Stalen D van de partij, een CIWL WR (Blauwe Roemeen), wat Duitse rijtuigen en rijtuigen type CC en AV van de DSB. Kortom een lekkere ratjetoe en een ideale trein voor de modelbaan. Het was overigens de laatste F-Zug die in West-Duitsland nog met stoom (01.10 vanaf Osnabrück) werd gereden. Vanaf Hengelo naar Osnabrück was het meestal een 03 mit Kurztender, vanaf Lubeck een V200.

Nou, zo ben je weer wat wijzer geworden hoop ik ;)
en meer info? er lopen verschillende draadjes (gebruik zoekfunctie)

succes,
Wim
Titel: Re: Holland Scandinavie expres
Bericht door: Harry62 op 26 August 2008, 11:35:36
In Op de Rails van juli 1955 bij het ns-nieuws staat het volgende hierover, een beetje ingekort: Nu de diverse express-treinen voor een groot deel uit de nieuwe blauwe rijtuigen zijn samengesteld...kan een aantal turkooise AB's, C's en RD's in de internationale D-treinen dienst doen, o.a. in de Holland-Italië express naar Rome, de treinen naar Parijs en in de extra D-treinen zoals de Berglandexpress.

In de periode die jij noemt dus geen turkooisen in de Scandex, maar vanaf 1955 dus al wel in andere treinen naar het buitenland.

Groeten Harry.
Titel: Re: Holland Scandinavie expres
Bericht door: modelspotter op 26 August 2008, 12:27:31
Holland Scandinavië Express volgens
VRM C7512/III drgl van 23 mei tot en met 2 october 1954:

D191
Hld-Amf
eloc
DV Kopenhagen NS serie 7621-7625
ABCd Stockholm DB/SJ
WR Grossenbode CIWL (zie OdR april en mei 2008)
ABCd ,, DB
ABCd ,, DB
DIV (van 26-6 t/m 4-9) ,, DB
ABCd Bad Harzburg DB
ABCd Berlijn DR

Asd-Amf
eloc
ABCd Kopenhagen DSB
BCd Grossenbode DB
DIV Amersfoort NS

Amf-Bh
DB stoom vanaf Odz
BCd (van 26-6 t/m 4-9) vanaf Odz
NS eloc tot Odz
ABCd Berlijn
enz. zie hiervoor.
Het deel uit Asd loopt achteraan.

Dus "niks" NS reizigersmaterieel!

en volgens
VRM C7512/III drgl van 22 mei tot en met 1 october 1955:

"Niks" NS reizigers, wel de bagagewagens.

In het VRM van 29 september 1957 komen twee NS ABd (18/40 zitpl., 45 ton) voor. De ene uit Stockholm en de andere uit Berlijn. Let op: dit is de nieuwe 1e klas en 2e klas en wel plan K.
Het is wel grappig te lezen dat die ABd uit B. wel eens manco is/zou kunnen zijn. Dat merk je bij de grens en dan wordt een DB AB vanaf Hannover gesteld...


Iets anders samengesteld is de Nord West Express, daarin loopt namelijk wel NS-materieel, volgens
VRM C7512/III drgl van 22 mei tot en met 1 october 1955:

D171
Ut-Bh niet op zat 23-7 t/m 13-8
DB stoom vanaf Odz
eloc
WR, Oldenzaal, CIWL, 54 ton
Cd, Grossenbode, DB, 72 zitpl., 45 ton
WLABC, Kopenhagen, CIWL, (facultatief), 48 ton
WLABC, ,,, CIWL, 54 ton
ABd8u, ,,, NS plan D, 12/36 zitpl., 47 ton
(Let op: dit is de oude 1e luxe klas 2x6 en de oude luxe 2e klas 6x6, turquoise of blauw)
Cd9u, ,,, NS plan D, 72 zitpl., 47 ton (Let op: dit is de 3e klas 9x8, tu. of bl.)
DIV, Grossenbode, DB, 35 ton
ABCd, Helmstedt, 6/18/40 zitpl., DB, 45 ton
Cd, Hannover, DB, 72 zitpl. 45 ton
DIV, Herford, DB, 49 ton
Pd, Osnabrück, NS, 49 ton

Maar het bovenstaande is theorie uit het vs, de praktijk kon afwijken.

Modelspotter



 
Titel: Re: Holland Scandinavie expres
Bericht door: modelspotter op 26 August 2008, 12:47:52
VRM 4 october 1953 t/m 22 mei 1954:

D171 (geen Scandex of NWE, de naam moest no of weer worden uitgevonden)
DB stoomloc vanaf Odz
Eloc tot Odz (uit Ut, trein afkomstig uit Hld)
Pd, Osnabrück, NS
DIV, Herford, DB voor Geall. post
Bd, Braunschweig, DB voor Canad. verlofgangers
ABCd, ,,, DB
DIV, Osnabrück, DB
Cd, Hamburg//Altona, DB
ABd8, ,,, NS (Ovaleramer AB zoals de SGB die heeft)
WLABC, ,,, CIWL
WR, Oldenzaal, CIWL 
Eloc tot Ut

Modelspotter
Titel: Re: Holland Scandinavie expres
Bericht door: modelspotter op 26 August 2008, 12:54:12
VRM vanaf 7 october 1951
D191 "Scandex"
Amf-Bh
NS-stoomloc vanaf Ut tot Bentheim
DB-stoomloc vanaf Bh
ABCd Berlijn
ABCd Bad Harzburg
ABCd Flensburg
DIV Nyborg of Kopenhagen
Cd Nyborg
Cd ,,
ABd8 ,, NS
WR ,, CIWL
ABd8 ,, NS
Cd10,, NS
De NS rijtuigen zijn Ovaleramers...

Plan D mocht de grens nog niet over en de voorloorlogse Bolkoppen zaten oa. in Engelse militaire verlofgangerstreinen zoals Db 80661 Hld-Bh. Achteraan liepen na twee DSG resto's een ABd9 en drie Cd9 rijtuigen van NS.
ABd9 = AB7401 serie
Cd9 = C 7151 serie (ex-AB 7521 serie)
Cd10 = AB7211 serie

Modelspotter






 
Titel: Re: Holland Scandinavie expres
Bericht door: Dennis op 26 August 2008, 18:27:13
Modelspotter, bedankt!

Nu nog even alle afkortingen zien te ontcijferen ;D

Gr,
Dennis
Titel: Re: Holland Scandinavie expres
Bericht door: janw op 11 September 2013, 23:23:55
Plan D is pas buitenlandse treinen gaan rijden nadat er voldoende plan E was ingestroomd, wat vanaf 1954 gebouwd is, dus voor die tijd sowieso niet. Ik denk dus niet dat er veel plan D in de Holland-Scandinavië-expres gereden heeft. Verder is plan D de turquoise kleurstelling vrij snel kwijtgeraakt, voor 1955 is men al begonnen met omschilderen, dus al met al zijn blauwe rijtuigen logischer dan turquoise rijtuigen.
Voor de periode 1950-1955 zijn de ovale ramen-rijtuigen (AB7200 en C7200 uit 1928) beter op hun plek, en mogelijk ook bolkoppen (AB7400, ABC7300 en C7210 (?) uit 1938).

Ik kom toevallig toch hierover iets tegen; ik weet niet of jullie het wel of niet  gezien hebben, daarom plaats ik het maar even.
In het boek van W. van de Dool over de NS 1100 staat op p. 199 bovenaan een foto van de Scandinavie-express D 191 bij Baarn (dus moet het deel Asd -Amf zijn) op 20 juli 1955, bestaande uit vier rijtuigen, waaronder een NS turkooise. Verder lijkt de samenstelling op die die modelspotter noemde voor 1954:

Asd-Amf
eloc
ABCd Kopenhagen DSB
BCd Grossenbode DB
DIV Amersfoort NS

En weet iemand toevallig wat de modelmogelijkheden voor het eerste (Deense?) rijtuig zijn?