BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: kcwijnen op 27 December 2016, 18:35:49
-
Hallo allemaal.
ik ben al een poosje aan het experimenteren met HET CONNECT remmen.
ik rijd met esu 4.0 micro sound decoders. Maar het lukt maar niet om de remweg bij verschillende snelheden gelijk te krijgen...
Als ik de boel een beetje naar wens heb... En laat een lok met een personen rijtuig (verlichting) de "oefeningen" laat doen veranderd de hele boel weer (wordt de remweg weer langer) ik doe vast iets fout.... Maar wat?
Ik hoop dat er iemand is die de gouden tip heeft
Gr. Koen
-
Wat is HET CONNECT remmen?
-
correct remmen? Denk ik.
Mag ik Koen vragen om nog eens naar zijn tekst te kijken en zo nodig te veranderen. Daar wordt het duidelijker door.
-
Ja nu lees ik het ook, mijn fout (moet die voorspellende tekst eens uit zetten) maar ik bedoelde het "lenz" ABC remmen. Krijg het niet goed voor elkaar.
Koen
-
Koen, ik vermoed dat je je trein een afremsectie in laat rijden door over een onderbreking in de rechter spoorstaaf te rijden. Hangt achter je lok een personenwagon met verlichting, dan wordt de onderbreking overbrugd door de verlichting van je wagon en zal de lok weer door willen gaan rijden. Is de gehele trein de onderbreking gepasseerd, dan gaat de trein alsnog afremmen. Maar dus wel later.... :-[
Als dit een simpele remsectie is (dmv de Lenz BM1 afrem module oftewel 5 diodes ) dan krijg je het effect zoals hierboven. Dat past in het beeld wat jij omschrijft.
Wil jij constante remweg toepassen dan zul je moeten zorgen dat de gehele trein inclusief wagons in de remsectie is voordat de trein moet gaan remmen. Dat kan je bijv doen met behulp van de BM2 module van Lenz. Het juiste gebruik heeft Lenz omschreven in de desbetreffende manuals en ABC toelichtingen die je kan vinden op hun site.
Zelf heb ik het opgelost door een schakelrelais te gebruiken die de in de remsectie de spanning laat schakelen van "doorrijdstroom" naar "afremstroom". Het moment van afremmen wordt bepaald door een reedcontact die ruimschoots voorbij de onderbreking in de afremsectie is aangebracht. Daarmee bepaalt de magneet onder de lok het moment van afremmen. Voorwaarde is dat de gehele trein de genoemde stroomonderbreking is gepasseerd voordat het reedcontact wordt bediend door de lok. Ik heb deze mogelijkheid ongeveer een jaar op mijn baan en het werkt perfect, ik heb zowel ESU V4 als Lenz gold/silver decoders in gebruik. De loks stoppen precies waar ik dat wil (vlak voor het rode sein dus). door de juiste CVs voor de remweg in de decoder te tunen.
M vr groet, Marc