BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Pt47-65 op 23 December 2016, 19:05:32
-
Stoomdepot Wolsztyn
In Polen heeft de stoomtractie het heel lang vol gehouden. Zelfs in de jaren 90 reden op veel plekken nog stoomlocomotieven. Rond 2000 was het meeste stoom verleden tijd. Hier en daar nog een smalspoorlijntjes met stoom, enkele stoomloc's als reserve, en natuurlijk de vele verwarmingsloc's. Een uitzondering was Wolsztyn. Mede door de vele Duitse en Engelse stoomliefhebbers bleef dit stoomdepot actief. Destijds was dit niet zo kostbaar. Er waren immers personeel en locomotieven genoeg. Enkele goede stoomloc's uit andere delen van Polen werden zelfs overgebracht naar Wolsztyn. Toch was het wel een dalende lijn. Elk jaar minder diensten voor de stoomlocomotieven en rond 2003 stopte ook het goederenvervoer. Na 2009 begon het krap te worden met de stoomloc's. De rijdende loc's kregen steeds vaker problemen en de reizigers klaagden steeds meer door de vertraagde treinen.
De werkplaats van Gniezno ging dicht, waardoor de ketelrevisies nu uitgevoerd moesten worden door het particuliere Interlok.
De rest van de revisies werd (en wordt) uitgevoerd in de werkplaats van Leszno. In het begin leverde dit nogal wat problemen op bij de (veelal) onervaren dieselmonteurs. Hierdoor duurden de revisies veel langer en was de kwaliteit slecht.
(https://c6.staticflickr.com/7/6233/6294359045_7318c49fdf_z.jpg) (https://flic.kr/p/aAdeDP)Granowo / Strykowo (PL) (https://flic.kr/p/aAdeDP) by Treineninhetnoorden (https://www.flickr.com/photos/treineninhetnoorden/), on Flickr
Een onwerkelijk beeld: Een overwegwachter komt uit het huisje om de overweg dicht te draaien voor de trein naar Poznan. Dit keer gereden door de Pt47-65 (2010)
Problematiek en einde reguliere dienst
2011 Was een heel slecht jaar voor Wolsztyn. In het begin van het jaar waren er veel problemen met de Pt47-65 en Pm36-2 waardoor er veel treinen vertraging opliepen. Verder was de Ol49-7 nog in rijvaardige staat. Maar deze had zoveel grote problemen, dat deze tijdens de parade in Mei voor het eerst weer werd opgestookt. In Maart kwam gelukkig versterking. De Ol49-59 kwam na een grote revisie terug uit Leszno. Helaas waren er nog zoveel kinderziekten, dat het maar niet lukte om een betrouwbare dienst uit te voeren met de loc. Vlak na de jaarlijkse parade ging de Pt47-65 uit dienst. Door de grote problemen moest de zeer slechte Ol49-7 wel weer in dienst komen. De locomotief had ernstige lekkages aan de ketel maar kreeg ondanks dat een verlenging van een half jaar :-X .... Met veel gepruts wist men de locomotief rijdend te houden. http://www.parowozy.com.pl/oktober2011/52.jpg De locomotief werd alleen gebruikt als reserveloc maar kwam toch erg vaak in dienst. Tijdens een bezoek in 2011 werd de Ol49-7 opgestookt om een gehuurde trein te rijden. De lekkage was zo groot dat de ketelbeplating weg geslepen werd voor controle. Toen de laskar naar de -onderstoom staande- ketel werd gebracht heb ik maar even afstand genomen... :-X De machinist vertelde dat de trein bestond uit 4 rijtuigen en was ingelegd met 100 km/h. Door al het waterverlies en het water dat in de vuurkist spoot zou de trein niet harder kunnen dan 70... Op 30-11 ging de locomotief eindelijk definitief met pensioen. Al met al was het geen best jaar.
(https://c5.staticflickr.com/7/6128/6025258276_725ae643e3.jpg) (https://flic.kr/p/abr2no)Wolsztyn (PL) (https://flic.kr/p/abr2no) by Treineninhetnoorden (https://www.flickr.com/photos/treineninhetnoorden/), on Flickr
De Ol49-7 vertrekt met een reguliere trein. Deze dag zou de loc voor de zoveelste keer afgesleept worden door een diesel...
In 2012 kwam de Ol49-69 na een grote revisie terug uit Leszno. Blijkbaar heeft het werkplaatspersoneel geleerd van de fouten, want de locomotief heeft betrouwbaar dienst gedaan. Vanaf midden 2012 waren de Ol49-59 en de Ol49-69 de laatste twee actieve stoomloc's. De Pm36-2 is aan de kant gegaan en zou niet meer hersteld worden. De Pt47-65 is voor een grote revisie naar Chabowka gegaan.
Op 31-3-2014 was de laatste dag dat de stoomloc's in reguliere dienst reden... Vanaf toen werd er af en toe een loc opgestookt voor toeristische treinen in de regio of voor gehuurde ritten.
(https://c1.staticflickr.com/7/6080/6025316936_b5b10070b5_z.jpg) (https://flic.kr/p/abrjNL)Wolsztyn (PL) (https://flic.kr/p/abrjNL) by Treineninhetnoorden (https://www.flickr.com/photos/treineninhetnoorden/), on Flickr
De Pm36-2 zal voorlopig niet meer rijden.
Doorstart?
Verschillende bronnen melden dat vanaf 2017 de reguliere stoomtrein terugkeert in het Poolse Wolsztyn.
De meest betrouwbare en leesbare bron is waarschijnlijk wel de Wolsztyn Experience. http://www.thewolsztynexperience.org/news_events.php
Ik weet niet in hoeverre dit gaat gebeuren, maar er is een kans aanwezig dat er binnenkort weer reguliere stoomtreinen rijden. Echter is het de vraag in hoeverre dit gaat lukken met het personeel. Het schijnt dat inmiddels alle stoommachinisten van de PKP met pensioen zijn. Ik weet niet in hoeverre ze bereid zijn om hun dagelijkse werk weer op te pakken en tegelijk nieuw personeel op te leiden.
Locomotieven
In April 2016 kwam de Pt47-65 na een uitgebreide revisie terug uit Chabowka. Eindelijk is er eens geïnvesteerd in een serieuze revisie. De ketel heeft vele nieuwe delen gekregen en de loc heeft nieuwe wielbanden gekregen.
De Ol49-59 is eind 2015 in dienst gekomen na een revisie en kan er voorlopig weer tegenaan.
De Ol49-69 wordt momenteel in Leszno onder handen genomen.
Het is inmiddels al jaren geleden dat Wolsztyn twee betrouwbare locomotieven heeft gehad!
(https://c7.staticflickr.com/9/8001/7686245974_d8c21ecc76_z.jpg) (https://flic.kr/p/cHd29j)Rostarzewo (PL) (https://flic.kr/p/cHd29j) by Treineninhetnoorden (https://www.flickr.com/photos/treineninhetnoorden/), on Flickr
De Ol49-69 in de vroege ochtend onderweg met een reguliere trein naar Poznan (2012)
Groet, Alex (die hoopt dat er weer reguliere stoomloc's in Wolsztyn gaan rijden)