BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Falcon10 op 23 December 2016, 10:23:56
-
Ben momenteel bezig met de toegang uit te tekenen voor mijn schaduwstations vanop de zichtbare baan, ik lijk echter steeds op een probleem uit te komen :
Ik wil eigenlijk proberen om geen keerluskortsluiting te genereren bij de toegang van/naar het schaduwstation ( even ter info : gelijkstroombaan, zichtbare deel : Roco line rail, nietzichtbare deel : Piko A-gleis ).
Ik zit in elk geval ergens met een railspiraal van het hoogste zichtbare baan gedeelte ( dubbel spoor ), dat een tunnel in gaat, en daar op de railspiraal naar beneden gaat.
Deze railspiraal komt vervolgens op het "hoogte 0" niveau van de baan, maar zou tevens zou die spiraal nog moeten doorlopen naar een -x niveau, voor de toegang van het schaduwstation.
Er komt dus een dubbelspoor uit op het "hoogte 0" niveau, en een dubbelspoor op het schaduwstation niveau onder de baan.
Nu om halverwege de railspiraal het dubbelspoor af te taken naar het "niveau 0" dubbelspoor, moeten de 2 sporen elkaar kruisen en zijn er paar wissels nodig om dit te bewerkstelligen. Om polarisatiekortsluiting te voorkomen is het makkelijkst om de kruising een niet bedienbare kruising te nemen.
Maar ik vind maar niet hoe ik dit verwezenlijk.
Ik vermoed dat ik het te moeilijk zoek, terwijl de oplossing poepsimpel is.
Ik vermoed dat dit soort aftakking op een railspiraal niet uniek is en dat nog mensen dit hebben.
Iemand die hier een schematje van heeft ?
-
Het maakt toch geen verschil uit of die dubbelsporige aftakking in een spiraal ligt dan wel in de volle baan.
Met een "normaal" kruis zou het dan toch moeten werken. je kan dan wel enkel gewoon recht oversteken, maar dat wil je toch.
-
Falcon,
als je verder geen connectie wil maken tussen het linker en rechter spoor, kun je iets eerder aftakken en ruimte tussen de twee sporen laten.
Hierdoor kan de spiraal verder omhoog draaien, terwijl het andere spoor wel mee draait maar op niveau blijft. Voor dat deel spiraal liggen er dan vier sporen naast elkaar, op een gegeven ogenblik kan het aftakkend spoor dan onder het spiraal door en heb je afgetakt zonder kruisingen. In ieder geval niet gelijkvloers.
-
Hey Frans, inderdaad, ik zocht het echt te moeilijk, dit is dus de oplossing die ik zocht :
(http://up.picr.de/12657069zh.jpg)
Alleen lijkt het erop dat noch de Piko A-gleis als de Roco Line rails, net zoals op de foto bij de Marklin M rail zo mooi een railspiraal kunnen maken.
De gewoon R3 - R9 bochten gaan alle kanten uit, maar komen niet mooi boven/onder de afslag te liggen op de eerstvolgende verdieping.
Arbhin : mmm, ook een mogelijkheid, en dan best werken met meegebogen wissels. Eens uittekenen of dat goed gaat met de R bochten.
-
Wissels en kruising zelf bouwen volgens je eigen geometrie? Of is dat een brug te ver?
-
Op deze manier denk ik dat het vragen is om derailments.
Omdat in de beweging van de ronde spiraal, opeens over de wisseltongen gereden moet worden, terwijl de wielkrachten buitenwaards gedrukt worden.
Meegebogen wissels zouden beter werken. Waarna achter de gebogen wissel een dergelijke kruising geplaatst kan worden.
Ook bij deze vormen van rechte kruisingen moet je rekening houden dat deze (tenminste mijn ervaring) nogal ontsporings-gevoelig zijn.
Succes,
Arbhin
-
Klaas : Brug te ver vrees ik ja. Ben nu wel handig, maar daar ga ik me niet aan wagen.
Arbhin : Heb je ook een heel goed punt, dat veel vergeten wordt, en ik ook niet aan gedacht heb. Al kan het beetje omzeild worden door de railspiraal meer een ovaal vlak te laten volgen ipv een circkel, met bv 1 of 2 rechte stukken rail hier en daar ertussen om de ovale vorm te verkrijgen waar rechte wissels kunnen gebruikt worden.
Of ik kan het sporenplan proberen te versimpelen, en ipv te kunnen kiezen tussen van hoogste niveau naar 0 niveau gaan of schaduwstation kiezen voor een oplossing : hoogste niveau, dan 0 niveau en dan schaduwstation en weer terug naar 0 niveau en dan pas hoogste niveau.
Minder speelplezier, maar wel een versimpeling van het banenplan en elektronica natuurlijk.
-
Hoi,
Alleen lijkt het erop dat noch de Piko A-gleis als de Roco Line rails, net zoals op de foto bij de Marklin M rail zo mooi een railspiraal kunnen maken.
Uhm... Kijk even in dit draadje: Atelierbaan: bouw van klimspiraal (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22460.msg3221702369.html#msg3221702369). Een beetje wat je wil.
Zet anders hier wat tekeningen wat je precies wil met je plan. Ik zie een brij aan tekst maar geen plaatjes wat je precies wil. Dan kan er wat gemakkelijker meegedacht worden.
Groeten Ronald.
-
Op deze manier denk ik dat het vragen is om derailments.
Omdat in de beweging van de ronde spiraal, opeens over de wisseltongen gereden moet worden, terwijl de wielkrachten buitenwaards gedrukt worden.
Dat doe je toch "altijd" als je door een wisselstraat rijdt.
In deze blijft je beweging zelfs continu en heb je geen slingers te maken wat wel het geval is in sommige wisselstraten.
-
Klein detail over de geposte oplossing: Dat is ook zelfbouw. Gewoon de zaag in gezet. An sich is zelfbouw niet echt moeilijk, het is alleen veel werk en het hangt redelijk nauwkeurig, alhoewel ik betwijfel of dat bij jouw probleem ook zo veel werk is. Maar post eens een baanplan ofzo van desbetreffende gedeelte.
-
... dit is dus de oplossing die ik zocht ...
Direct achter het wissel in de buitenbaan zit een kruising met 2x rechte rails, achter het wissel in de binnenbaan zou dus ook eerst een stukje rechte rails moeten zitten met dezelfde lengte als de kruising. Nu zit achter het wissel direct een bocht, op het eind van de bocht kom je dus niet goed uit.