BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Ronald69 op 19 December 2016, 19:07:00
-
Mijn vraag is kort en bondig, zitten koolborstels in Roco motoren?
Op het 3Rail forum werd deze stelling geopperd omdat een Roco 2400 na een tijdje rijden stil viel. 1 van de reageerders riep dat het wellicht aan de koolborstels kon liggen waarop ik reageerde dat deze er niet inzitten.
Wie het weet mag het zeggen.
Grt, Ronald.
-
Ze zitten er heus in Ronald. Maar ze slijten nauwelijks dus geen omkijken naar. Ik heb nog nooit borstels vervangen.
Gr, Ben.
-
Ja, er zitten koolborstels in. Waarom dacht je dat het niet zo was?
-
Het zijn 3/4 ronde schijven van +/- 5 a 6 mm doorsnede, ze slijten wel maar door het enorme oppervlak wat ze hebben duurt het erg lang. (waarschijnlijk is de rest van de motor dan ook allang versleten)
-
Klaas en anderen,
Vanuit mijn beleving dat het onderhoudsvrije motoren zijn en dat ze niet worden genoemd op het Ersatzteile blatt.
Weer wat geleerd. Dank voor jullie antwoorden.
Grt, Ronald.
-
Zo heeft het forum ook een mooie naslag-functie. Zijn deze schijven wel los te bestellen? Ik heb er eentje gemold tijdens een open motor-operatie...
-
Roco koolborstels zijn wel te bestellen hoor, vraag maar eens bij ETS modelspoor (voorheen ETS Emmen)
Mvg, Johan
-
Ook die halvemaanvormige borstels? Ik heb die nog nooit los te koop gezien. Die motortjes werden aangemerkt als onderhoudsvrij. D.w.z.: versleten betekent hele motor vervangen. Ik heb zo'n motortje wel eens opengemaakt. Zelfs al zou je die borstels los kunnen kopen, het is een crime om de motor weer goed in elkaar te krijgen.
-
De foto's in deze bijdrage (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=84406.0) hielpen me een eind op weg... alleen de schijven bleken breekbaarder dan ik dacht.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4353_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4353_2.jpg)
Mijn laatste Roco koolborstels op reserve in mijn reserve onderdelendoos doos gekocht nog bij Erwin van ETS Emmen op de beurs te Houten.
Mvg, Johan
-
Johan, dat zijn andere koolborstels dan waar het hier over gaat.
-
Koolborstels van een Roco motorblok stuk?!?
Dan heb je goed je best gedaan!!
Ik werp die motoren dan weg en zet er een van GM&S (http://gmens.nl/) in.
Deze Shimano motoren kosten nagenoeg gelijk, maar kunnen veel meer, gaan langer mee en kunnen je lok ook nog laten kruipen, dat lukt met een Roco niet.
Als je het motorblok al open krijgt, krijg je een leuke uitdaging om de koolborstels te wisselen, en een nog grotere uitdaging om je motor weer netjes dicht te krijgen, ben benieuwd of die het dan weer zo goed doet als toen die het deed een half jaar voor 'm bijna dood ging.
Succes met de operatie. (y)
-
Richard, je bedoelt Mashima. Shimano ken ik ook, dat zijn fietsonderdelen. ;)
De borstels die Johan laat zien kennen ze bij Roco nog wel, maar die worden niet meer geleverd.
-
Kohlebürste ROCO 89743, Dit zijn ronde, zonder contactveer en nog leverbaar .
-
De aanleiding was de 2400. De motor heeft uiteraard koolborstels. Ik heb hier een exemplaar liggen, maar ik zou niet weten hoe ze eenvoudig te wisselen.
Is wel atypisch geworden. Bij moderne Roco motoren kan je de koolborstelhouder eenvoudig naar buiten schuivem.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/28093FBB-EA4F-4C40-AF93-4D6E6D13950C.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/28093FBB-EA4F-4C40-AF93-4D6E6D13950C.jpeg)
Motor uit de Blokkendoos. Was overigens de allereerste keer dat ik koolborstels ging wisselen bij een Roco motor en ik wist niet beter dan dat de hele motor uit elkaar moest. Ik heb hem dus gesloopt, maar wist toen wel hoe het eenvoudig moest. ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BE8C57FB-A4E3-4114-9525-FCDEB0EDBC77.jpeg)
-
Richard, je bedoelt Mashima. Shimano ken ik ook, dat zijn fietsonderdelen. ;)
Hoe kom ik nou aan Shimano ??? ‘t zal de autocorrectie wel geweest zijn, of ....