BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: MartijnvdL op 18 December 2016, 18:18:35

Titel: Fleischmann Piccolo: Kortsluiting bij Engelse wissels
Bericht door: MartijnvdL op 18 December 2016, 18:18:35
Hullo:
Ik heb 2 Engelse wissels (niet-electrisch) van Fleischmann Piccolo (nr 9184). Op mijn testbaantje, waar deze 2 wissels pal achter elkaar zitten, heb ik echter een probleem met kortsluiting. Dit doet zich alleen voor als de trein op zo'n wissel afslaat. Rechtdoor vormt geen probleem. Het verplaatsen van de aansluitklemmetjes van de stroomtoevoer maakt ook geen verschil, en beide wissels zijn voorzien van draadbruggen. De kortsluiting lijkt op te treden zodra de loc het stuk rails ná de wissel oprijdt. Elders op de testbaan liggen nog 2 andere Engelse wissels (de gespiegelde variant, 9185), en die doen het helemaal prima.

Heeft iemand een idee wat ik kan doen? Alvast bedankt voor de reactie!

(Zou het evt kunnen helpen als ik de draadbruggen verwijder en zorg dat alle rijrichtingen hun eigen stroompunt hebben? (Wordt dan wel gepriegel waar de 2 Engelse wissels op elkaar aansluiten, maarja, dan moet je maar niet aan N-spoor beginnen  ;) ))
Titel: Re: Fleischmann Piccolo: Kortsluiting bij Engelse wissels
Bericht door: laurent op 19 December 2016, 21:41:32
Heb je een baanplan waarin deze wissels zichtbaar zijn? Wellicht dat je ergens per ongeluk een keerlus toegepast hebt?
Titel: Re: Fleischmann Piccolo: Kortsluiting bij Engelse wissels
Bericht door: MartijnvdL op 19 December 2016, 22:17:21
Hierbij. De 2 wissels waar het om gaat zijn die 2 Engelse wissels linksonder.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sporenplan_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sporenplan_5.jpg)
Titel: Re: Fleischmann Piccolo: Kortsluiting bij Engelse wissels
Bericht door: ivanzon op 19 December 2016, 22:25:34
Zit daar niet nog een bewegende strip verstopt in het ballastbed? misschien is die los / verbogen
Titel: Re: Fleischmann Piccolo: Kortsluiting bij Engelse wissels
Bericht door: VictorPM op 19 December 2016, 23:17:54
Volgens mij was het zo, bij een "denkend" (draadbruggen verwijderd) Engels wissel van Fleischmann, dat dan bij "kruisend" de sporen elektrisch geheel gescheiden zijn, en bij "afbuigend" verbonden.
In afbuigende stand moeten de sporen dus gelijk gepoold zijn, als ze verschillende spanningsbronnen hebben.

Edit: ho wacht even. Ik lees hier (https://www.fleischmann.de/doc/an/2/de/BA_6170_200911.pdf) iets van pijlen, die in dezelfde richting moeten staan. Zit daar misschien de fout?
Titel: Re: Fleischmann Piccolo: Kortsluiting bij Engelse wissels
Bericht door: MartijnvdL op 20 December 2016, 20:22:03
Dank voor het meedenken!...maar daar zit niet de oplossing. Dwz: de pijlen wezen inderdaad niet dezelfde richting uit, maar als ik dat corrigeer verandert er niets.
Titel: Re: Fleischmann Piccolo: Kortsluiting bij Engelse wissels
Bericht door: phdirk op 20 December 2016, 21:37:56
Hallo Martijn,

Ik vermoed dat er iets mis is met het schakelmechanisme van één van de wissels. Normaal gesproken zijn de Engelse wissels van Fleischmann in alle richtingen geïsoleerd. Ik rij weliswaar HO en heb drie Engelse wissels op een rij liggen en dat werkt zonder problemen. N-wissels werken op dezelfde manier. Is er niet ergens een krammetje bij de isolatiestukken verschoven, zodat daar kortsluiting ontstaat. Anders wordt het een kwestie van heel voorzichtig openmaken en kijken wat er aan de hand is.
Ik zou eerst nog eens goed met een multimeter kijken waar de kortsluiting nu precies zit.