BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: everh003 op 18 December 2016, 15:45:22
-
Hallo,
ik rijd met het HCCm systeem en heb daar last van klapperende wissels.
Ik heb het advies gekregen ontstorings condensatoren te plaatsen. Nu kom ik kreten tegen als MKM, MKP.
Kom er niet echt uit wat het verschil is behalve gebruikte materialen, of zijn er andere zaken die meespelen?
Jeroen
-
Voor zo'n toepassing gebruik ik meestal keramische condensatoren. Maar MKT of MKP of hoe die dingen allemaal mogen heten, zal ook wel werken.
-
Is er dan ook nog een standaard waarde die je gebruikt of kan je dat berekenen?
-
Voor zo'n toepassing gebruik ik meestal keramische condensatoren.
Inderdaad, ook mijn voorkeur (y)
-
De waarde die je nodig hebt hangt af van waar ze in een schakeling komen. Kan je een schema laten zien?
Meestal kom je ergens uit tussen 10nF en 100nF. Erg kritisch is het overigens niet. Zelf pak ik iets wat op voorraad ligt. Als het niet genoeg blijkt te zijn dan een paar stappen groter.
-
Even snel getekend en gescand:
Voeding (zowel collector als base) 13,8V DC
T1: BC547A of BC547C
D1: 1n4148
R1: 4k7
De spoel is een monostabiel relais.
Volgens mij moet de ontstorings condensator tussen de base en de emitter
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schema_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schema_8.jpg)
Jeroen
-
De ontstoorcondensator moet in dit geval inderdaad tussen basis en emitter. Ik denk dat elke waarde tussen 10nF en 100nF wel zal voldoen. Maar het zou ook kunnen met een weerstand tussen basis en emitter van b.v. 10k om de zaak wat minder gevoelig te maken. De vraag is waarom het zo gevoelig is. Zit er misschien een lange draad tussen R1 en het apparaat waaruit het stuursignaal komt?
Ook lijkt mij de waarde van 4k7 wat aan de lage kant. Dat zou naar mijn gevoel best wat groter kunnen, b.v. 47k. Maar om dat zeker te weten moet de spoelweerstand van het relais bekend zijn. Wat voor type relais zit daar?
-
Dit is het relais:
https://www.conrad.nl/nl/fujitsu-ftr-k1ck012w-printrelais-12-vdc-16-a-1x-wisselaar-1-stuks-504384.html (https://www.conrad.nl/nl/fujitsu-ftr-k1ck012w-printrelais-12-vdc-16-a-1x-wisselaar-1-stuks-504384.html)
De lengte tussen het stuurapparaat en r1 is max. 3m schat ik.
Inmiddels heb ik via een mailinglist van de HCCm ook al een tip gekregen voor een aanpassing in de voeding van het stuurapparaat, dus kijken wat dat voor effect heeft.
Maar mocht dat onvoldoende blijken dan moet ik toch naar deze printen kijken.
Jeroen
-
Dat relais heeft een tamelijk lage spoelweerstand. Dat verklaart de waarde van R1. Zo laten.
Een draad van 3 meter is toch een behoorlijke antenne voor het opvangen van stoorsignalen. Probeer gewoon een van de dingen die ik eerder noemde, dus of een weerstand van 10k of een C tussen basis en emitter. Zou allebei moeten helpen.
-
(y)
Dank je voor je input, ik heb de komende dagen wat te experimenteren.
Jeroen
-
De laatste letter slaat volgens mij op het materiaal van het di-electricum.
Dat kan nogal nauw komen bij hoogwaardige toepassingen in bv. hoogfrequent kringen.
Maar voor een eenvoudige toepassing zoals hier voor de modelbaan, maakt dat helemaal niet uit.
Dan is alleen de waarde van de condensator in Farad's belangrijk.
-
Even een snelle vraag:
ik heb geen 10k weerstanden op voorraad liggen, wel 4k7.
Als ik mijn natuurkunde lessen goed herinner krijg ik als ik twee 4k7 weerstanden achter elkaar zet een 9k4 weerstand.
Is dit dichtbij genoeg?
Jeroen
-
Ja hoor zo kritisch komt het niet met die 10K. Je kunt ze gewoon in serie zetten