BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Emond Papegaaij op 25 November 2007, 11:45:18
-
Hallo,
Onze modelspoorbaan (H0, Marklin Systems) begint ondertussen aardig vorm te krijgen, waardoor we nu op het punt zijn aangekomen dat de sporen vastgeschroefd moeten worden (straks kunnen we er niet meer bij met de schroevendraaier). Alleen, voordat we het vast kunnen schroeven, moeten we nog nadenken over de blokindeling. We willen graag gaan rijden met spoorbezetmelding door massa-detectie (linker en rechter spoorstaaf electrisch scheiden). Verder wordt alles digitaal, dus ook de terugmelding en schakeling van de wissels en seinen. Nou hebben we wel een paar vragen over de mogelijkheden en wat gebruikelijk is.
Ten eerste is het ons niet duidelijk wat gebruikelijk is om als blokindeling te gebruiken in de volgende gevallen:
(http://s55917298.adsl.wanadoo.nl/~bodylotion/splitsing1.png)
(http://s55917298.adsl.wanadoo.nl/~bodylotion/splitsing2.png)
In het eerste geval splits een zijspoor zich af van het dubbele hoofdspoor. Er was op die plek alleen geen ruimte voor de wissels, waardoor we gekozen hebben om het wisselen van spoor een stukje verderop, in de bocht, te doen. Op het hoofdspoor wordt rechts gereden. Als een trein van links-onder het zijspoor op wil, zal hij dus een stukje tegen het verkeer in moeten. Het is de bedoeling, dat als het zijspoor niet actief is, treinen op het hoofdspoor geen hinder van elkaar hebben. Dus een trein van links moet niet het sien voor een trein van rechts op rood zetten. Het 2e geval is vergelijkbaar, alleen zonder 'tegen-het-verkeer-in' rijden.
Een ander probleem is een spoorwegovergang. Als een trein er aan komt, moeten de bomen natuurlijk niet op het laatste moment dicht gaan, maar als de trein gepasseerd is, gaan de bomen wel meteen open. Gelukkig is alles 1-richtings verkeer, dus dit is makkelijk te doen met de juiste plaats kiezen voor de blokscheiding (een eind voor de overgang en vlak na de overgang). Is dit de handigste manier om dit op te lossen?
Ik hoop dat het 1 en ander zo duidelijk is, en alvast bedankt,
Amanda en Emond
-
Emond,
geen ervaring mee, maar toch even reageren?
Kan je de vraag ook omdraaien? Alleen als er een trein van of naar het zijspoor gaat moet het buitenste spoor gezekerd zijn. Als dat niet het geval is wil je geen hinder.
Voor een rit naar het zijspoor moeten drie wissels omgezet worden. Als dat via een relais gaat (opmerking van Wim Ros in ander draadje) dan kan je het stelsignaal dus ook aansluiten op een sein in de buitenste hoofdbaan, met dezelfde waarde als 'blok bezet voor vorige trein'.
Kan een trein ook van het zijspoor naar het binnenste spoor, qua treinenloop? Dan geldt bij afbuigend wissel in de buitenste dat het blok voor het wissel in het binnenste spoor ook op rood moet (voor je zaagbeweging).
Voor het onderste plaatje geldt in principe hetzelfde. Dat Engelse wissel ligt normaal altijd in doorgaande stand, dus zal je het afbuigend wissel in de buitenste baan moeten nemen voor het instellen van rode seinen op de binnenbaan. En een trein die het binnenspoor opkomt zal dezelfde actie vergen, nu tevens afhankelijk van afbuigend Engels wissel.
Pasklare draadschema's laat ik graag even aan iemand anders over.
Groet, Sicco Jan
-
Het van de andere kant bekijken maakt het inderdaad wel makkelijk. Dit is wat ik nu bedacht heb:
(http://s55917298.adsl.wanadoo.nl/~bodylotion/indeling.png)
Rood is een blokscheiding en blauw een seinpaal. De nummers geven de blokken aan.
In het normale geval zal de seinpaal bij 2 op rood staan als blok 4 of 6 bezet is. Het sein bij 3 staat altijd op rood. Het sein bij 5 staat op rood als blok 1 bezet is.
Als een trein van 5 naar 3 wil, springt het sein bij 2 op rood. Het sein bij 5 geeft rood als 4 of 3 (anders kan de trein nergens heen, en blokkeert hij het hele hoofdspoor) bezet is. Ook worden de wissels bij 5 en 3 geschakeld.
Als een trein van 3 komt, zal hij eerst stoppen bij het sein. Vervolgens moet het spoor vrijgegeven worden, en springt het sein bij 2 op rood. Het sein bij 3 springt op groen zodra de blokken 4 en 6 vrij zijn.
Klinkt dit een beetje logisch zo? Misschien heeft iemand een beter idee?
-
Persoonlijk zou ik wissels niet tot een blok maken.
Bij mij loopt en blok TOT de wissel en gaat NA de wissel verder in een nieuw blok.
Wellicht dat wanneer je dit principe toevoegd je iets beter inzicht in de dingen krijgt?
mvg,
Sander
-
Het maakt het inderdaad wat simpeler, en de scheidingen waren toch al nodig, omdat het op de wissels niet mogelijk is om de linker en rechter spoorstaaf te scheiden.
(http://s55917298.adsl.wanadoo.nl/~bodylotion/indeling2.png)
Een vraag die nog wel over blijft: waar hoort het kleine stukje (15cm) tussen de wissels bij?
-
Dag Emond,
Als je blok 4 slechts 15 cm lang is, kun je die net zo goed helemaal weglaten. Dan hou je een wat langere wisselstraat over. De meeste software rijdt toch van blok naar blok en houdt de wisselstraat bezet, tot die vrijgegeven wordt door aankomst op een veilige afstand van het laatste wissel.
m.vr.gr. Cees
-
Blok 4 is wel iets langer (ongeveer 50 cm). Het ging mij eigenlijk om het stukje tussen de wissels in de bocht, waar je overheen komt als je van 5 naar 4 rijdt. Maar het is dus het handigst om dit gewoon te zien als onderdeel van de wisselstraat?
-
Emond,
het enige voordeel van een klein los terugmeldblokje dat ik kan bedenken is dat je niet alleen aan de stand van de wissels kan zien waar je trein rijdt, maar ook aan het bezet zijn van het blok achter een wissel, in beide richtingen.
Toch nog iets: als je het stroomloos maakt mits de rijweg vrijgegeven is heb je een extra stukje zekering van je doorgaande hoofdbaan (aansluiten op een sein).
Groet, Sicco Jan
-
Ik denk dat we gewoon kijken hoe we uit komen met s88 aansluitpunten. Stroomloos maken is opzich wel een goed idee, maar het is de bedoeling dat de wissels terugmelding krijgen, dus dan zou de software hetdoor moeten hebben als er iets niet klopt.
In ieder geval iedereen bedankt voor de hulp. Het is me nu een stuk duidelijker hoe je dit kunt aanpakken!