BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: ivanzon op 11 December 2016, 21:04:55

Titel: Trafo / rijcontroller verschillen
Bericht door: ivanzon op 11 December 2016, 21:04:55
Ik heb een vraag over de verschillende tpes transformator / rijcontroller die in de handel zijn.

Van Buhler zijn de volgende trafo types bekend:
Zonder MSF  circuits (met 1 kleur over de hele schaal)
Met  MSF circuits (2 kleuren over de hele schaal)

Daarnaat heb je de nieuwe Rijcontrollers, die conform de nieuwe EU normen zijn (trafo en regelaar apart)

Maar wat zijn nou precies de hardwarematige verschillen tussen de hiervoor genoemde bediening apparaten, en welk type werkt het beste in combinatie met een decoder.

Van mijn beide trafos (1x zware Buhler met MSF, 1x lichte Buhler zonder MSF) weet ik dat je pas na 50% een reactie van de decoder krijgt. De trafo zonder MSF lijkt iets eerder een reactie te geven.

Zou het gebruik van een moderne rij controller enig verschil opleveren?
Titel: Re: Trafo / rijcontroller verschillen
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 December 2016, 21:32:05
Van Buhler zijn de volgende trafo types bekend:
Zonder MSF  circuits (met 1 kleur over de hele schaal)
Met  MSF circuits (2 kleuren over de hele schaal)
Hoe weet je dat die trafo's met 1 kleur geen MSF hebben? Bühler heeft identieke trafo's gemaakt voor Fleischmann, Roco en Trix. Alleen de kasten verschilden van kleur, inwendig waren ze identiek. Maar alleen die van Fleischmann mochten gesierd worden met MSF, omdat Fleischmann dit principe had verzonnen.

Met een gewone trafo lever je altijd een stuk van het regelbereik in omdat de decoder pas reageert bij ongeveer 5V.
Wat bedoel je met een moderne controller? Als het er een is met PWM, dan moet je die zeker niet hebben. De decoder ziet het niet als analoge spanning maar denkt dat het digitaal is. Maar het protocol slaat nergens op, dus er gebeurt niks. (ervaringsfeit)

Zelf vind ik het geen goed idee om een loc met decoder analoog te sturen. Ik heb 1 trein waar oorspronkelijk een decoder in zat, maar die heb ik er uit gesloopt.
Titel: Re: Trafo / rijcontroller verschillen
Bericht door: ivanzon op 11 December 2016, 22:47:51
Trafo in kwestie is een LGB, in vorm identiek aan een Fleischmann 6730 in de latere variant (dus met de troep verzamelende knop) Ooit op een rommelmarkt opgedoken

Reden dat ik denk dat er geen MSF circuit in zit is dat er een duidelijk verschil in motorgeluid is bij zeer lage toerentallen (LGB is stiller terwijl de Fleischmann de motor laat grommen)