BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Jeroen Water op 08 December 2016, 08:31:41
-
Beste modelbouwers,
Ik had onlangs een kortsluiting op mijn digitale baan. Ik rijd AC met als centrale een Intellibox IR en bestuurd door Koploper. De IB heeft een eigen voeding en de baan is opgedeeld in twee delen die elk gevoed worden door een booster.
Nadat ik laatst een kortsluiting had op de baan, heb ik enkele treinen die afwijkend reageren.
Bij het inschakelen van de spanning op de baan geven enkele treinen met geluidsmodule een geluidsignaal (bijvoorbeeld de HC fluit, of typhoon). Dit gebeurt elke keer wanneer de spanning op de rails komt. Ook wanneer een van deze treinen ergens geen contact maakt en ik deze een zetje geef, klinkt het geluid weer.
Nog vervelender vind ik mijn Beneluxtrein met reeks 25.5. Ik heb in Koploper twee blokken ingevoerd waar deze loc zijn motorgeluid moet inschakelen. De trein rijdt normaalgesproken door in dat blok. Na de opgetreden kortsluiting stopt de 25.5 in de twee vlokken waar hij zijn motorgeluid had moeten inschakelen, schakelt de loc om en rijdt de trein in de verkeerde richting weer terug.
Kijk ik in het rijscherm van Koploper dan ligt het pad voor deze trein nog gewoon zoals deze hoort te liggen, waarmee ik het vermoeden heb dat Koploper niet de oorzaak is van dit vreemde gedrag. Dat de oorzaak vermoedelijk niet aan Koploper ligt haal ik ook op uit het feit dat enkele andere modellen dus een geluidsignaal afgeven zodra ik de baanspanning inschakel, ook als Koploper op dat moment niet actief is.
Herkend iemand deze vreemde storing?
Kan het zijn dat er instellingen in de IB terecht zijn gekomen, waardoor enkele treinen zich nu vreemd gedragen of moet ik dit probleem in de decoderinstellingen van het desbetreffende materieel zoeken?
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Jeroen
-
Als ik afvink.
Koploper zal niet snel iets oplopen van een sluiting. Resteren de centrale, een bezetmelder of de decoders.
De decoders lijken de meest voor de hand liggende oorzaak. Je kan om te beginnen een van de decoders een reset geven.
-
Eens! Vooral ook omdat je schrijft dat enkele treinen dit gedrag vertonen. Dat vertaal ik als niet allemaal!
-
Nadat ik laatst een kortsluiting had op de baan, heb ik enkele treinen die afwijkend reageren.
Bij het inschakelen van de spanning op de baan geven enkele treinen met geluidsmodule een geluidsignaal (bijvoorbeeld de HC fluit, of typhoon). Dit gebeurt elke keer wanneer de spanning op de rails komt.
Eens! Vooral ook omdat je schrijft dat enkele treinen dit gedrag vertonen. Dat vertaal ik als niet allemaal!
Hallo Jeroen, bedoel je dat al je loks met geluiddecoders dit gedrag vertonen, of slechts enkele daarvan ?
Mijn verdenking ligt bij de centrale, en dan specifiek denk ik dat er een probleem is met 1 van de functies. Misschien was ten tijde van de kortsluiting een opdracht tot het geven van functie X actief en door de kortsluiting lijkt dus nu de centrale elke keer bij het opstarten het bevel tot functie X te geven.
Nog vervelender vind ik mijn Beneluxtrein met reeks 25.5. Ik heb in Koploper twee blokken ingevoerd waar deze loc zijn motorgeluid moet inschakelen. De trein rijdt normaalgesproken door in dat blok. Na de opgetreden kortsluiting stopt de 25.5 in de twee vlokken waar hij zijn motorgeluid had moeten inschakelen, schakelt de loc om en rijdt de trein in de verkeerde richting weer terug.
Vreemde suggestie, maar ik zou eens proberen met een standaard multimeter eens de spanning in die 2 secties te meten. Dit klinkt vreemd, daar een DCC signaal symmetrisch is en je dus niks zou moeten meten. Misschien is er iets mis gegaan in die secties, waardoor er daar nu een assymmetrisch signaal staat (die je dan met je multimeter kan meten). Dan zou de beneluxtrein misschien met een ABC-reactie (van Lenz) kunnen reageren.
Voor wie het nog niet wist. Het ABC-systeem van Lenz zorgt ervoor dat als een DCC-decoder een assymetrisch signaal ziet in een sectie dat hij afremt tot stop en in sommige gevallen zelfs automatisch van richting verandert.
Om uit te kunnen sluiten dat het om de decoders gaat kan je ze 1 voor 1 resetten (niet altijd handig, daar bijv. bij de Beneluxtrein dan je specifieke functieinstelling verloren gaat), maar eerst zouden wij willen weten of alle betroffen decoders van hetzelfde merk zijn.
-
Je kan met de multimeter kontroleren of het DCC signaal symmetrisch is ,in de meetfunctie DC moet je niets meten en in de functie AC moet je ca 20V meten. Als je toch in de DC functie wat meet is het signaal asymmetrisch geworden. Mss een bezet melder in het betreffende blok die nog maar in een richting doorlaat?
Peter
-
Bedankt voor de reacties.
De treinen die afwijkend gedrag vertonen zijn:
Artitec DE-2 HC fluit bij opstarten
Artitec DE-1 Continu typhoongeluid bij opstsrten
Roco Plan T HC fluit bij opstarten
Van Biervliet 25.5 klikgeluid (schakelaar?) bij opstarten en spontaan keren in blokken waar deze trein het motorgeluid aan had moeten zetten.
Mijn Roco Plan V heeft ook sound, maar die doet normaal.
In de 25.5 zit een ESU decoder, dus geen Lenz die een ABC reactie kan geven.
Kun je in de IB ook geluidfuncties e.d. automatisch laten bedienen? Zou het kunnen dat daar instellingen in terecht zijn gekomen?
Jeroen
-
Niet helemaal, Peter:
... AC met als centrale een Intellibox IR ...
Dus kan het maar zo zijn dat Jeroen ook MM protocol gebruikt. In tegenstelling tot een zuiver DCC signaal, bevat MM wel een gelijkspanningscomponent van een paar volt.
Mss een bezet melder in het betreffende blok die nog maar in een richting doorlaat?
Hier kan alleen Jeroen het verlossende antwoord op geven, maar het is niet gebruikelijk bij 3rail om de stroomvoorziening van een sectie via de bezetmelder te laten lopen.
Aangezien het probleem niet alle treinen betreft, ben ik het met Henk eens. Probeer eerst eens een reset van de decoder van een van deze treinen.
-
Ik rijd AC met als centrale een Intellibox IR en bestuurd door Koploper.
Laten we allereerst deze volhardende spraakverwarring uit de wereld helpen, jij rijdt geen AC. Wat jij hier waarschijnlijk probeert te zeggen is dat je 3-rail rijdt ;)
Dat loc's geluid maken herken ik als de betreffende functie op de centrale nog aan staat en je de spanning inschakelt. Dus even op de centrale kijken of bijvoorbeeld die fluit ook werkelijk actief is na het inschakelen. Zou kunnen dat Koploper en de centrale het daar nu even niet over eens zijn.
Het omkeren van de trein is wel raar, Koploper geeft daar dus geen commando voor. En gaat geeft dus ook melding spooktrein? Is dit toevallig het deel waar je sluiting had? En nadat de trein van richting is gewisseld, is de richting van die loc op je centrale ook gewisseld of niet? In het laatste geval is het met zekerheid de decoder (tenzij de centrale zo door de war is dat wat op het scherm staat niet overeen komt met wat hij doen....). En dan zou het best ABC kunnen zijn. Inderdaad meten en/of proberen ABC (en analoog) eens uit te zetten op die decoder.
Dus kan het maar zo zijn dat Jeroen ook MM protocol gebruikt. In tegenstelling tot een zuiver DCC signaal, bevat MM wel een gelijkspanningscomponent van een paar volt.
Oef, klopt ja. Hoe gaat ABC daar eigenlijk mee om? :o
Resetten decoders vind ik wel een paardenmiddel. Zeker omdat dat geenszins verklaart waarom een loc spontaan omdraait aangezien de loc geen weet zou mogen hebben waar het zich bevind (en het dus niet steeds op dezelfde plek zou mogen zijn).
In de 25.5 zit een ESU decoder, dus geen Lenz die een ABC reactie kan geven.
Hoho, het is dan wel een "uitvinding" van Lenz maar veel andere fabrikanten hebben het ook ingebouwd. ESU zeker ;)
Laatste vragen, welke trein heeft de sluiting gemaakt?
En is de 25.5 voorzien van een irritant relais om te schakelen tussen sleper voor en sleper achter?
Timo
-
En als je simpel in koploper de opdrachten verwijderd, en dan test wat er gebeurd
-
Niet helemaal, Peter:
Dus kan het maar zo zijn dat Jeroen ook MM protocol gebruikt. In tegenstelling tot een zuiver DCC signaal, bevat MM wel een gelijkspanningscomponent van een paar volt.
Hier kan alleen Jeroen het verlossende antwoord op geven, maar het is niet gebruikelijk bij 3rail om de stroomvoorziening van een sectie via de bezetmelder te laten lopen.
Aangezien het probleem niet alle treinen betreft, ben ik het met Henk eens. Probeer eerst eens een reset van de decoder van een van deze treinen.
De meeste treinen.op mijn baan rijden in het DCC format, zodat ik 28 rijstappen kan benutten in plaats van 14. Alle probleemtreinen rijden in dat DCC.
Stroomvoorziening van het spoor loopt bij mijn baan inderdaad niet via de bezetmeldsecties. Deze secties zijn geheel geïsoleerd t.o.v. de rest van het spoor.
Vragen van Timo ga ik nog uitzoeken.
Jeroen
-
De meeste, dus dat betekend dat er altijd MM aanwezig is en het niet uit staat. Dit maakt het railsignaal wat asymmetrisch.
Timo
-
OK Jeroen ,
Ik snap het ,jij hebt het Marklin 3 rail systeem ,dan loopt de rijstroom niet door de bezet melders,dus daar zit je probleem ook niet in.
Sukses verdert. ;)
Peter
-
OK Jeroen ,
Ik snap het ,jij hebt het Marklin 3 rail systeem ,dan loopt de rijstroom niet door de bezet melders,dus daar zit je probleem ook niet in.
Sukses verdert. ;)
Peter
Ho ho,
dat kan nog steeds. Indien de rijstroom niet door de bezetmelder loopt, wordt dus de bezetmelding gegenereerd wanneer een as de ingang van de melder verbindt met massa (de andere railstaaf). Als er een beschadiging in de melder zit (bijv kortsluiting), kan dat altijd nog voor een extra asymmetrie van het signaal zorgen, daar er nu een last aan massa hangt (en nee, die is niet altijd 0 V).
Sowieso zou ik bij alle decoders, indien het gemeldt wordt in de handleiding het ABC-gedrag uitschakelen. Ook zou ik de multi-courante decoders die op DCC rijden de automatische herkenning deactiveren en ze permanent op DCC alleen overschakelen.
-
Hoi
Waarom de IB niet eens een reset naar fabrieksinstelling geven? Misschien is het probleem dan opgelost.
Bart
-
Voordat ik van alles ga resetten, wil ik eerst weten wat er nu loos is.
Gisteren heb ik als test de typhoon van de DE-2 gecontroleerd. Deze stond na opstarten van de IB uit. Ik heb de typhoon toen bediend met de IB en daarna weer uit gezet. Toen de spanning van de baan en IB en daarna alles weer ingeschakeld. Geen.typhoongeluid vande DE-2, dus dat leek positief. Daarna Koploper opgestart en toen klonk het typhoongeluid weer >:(
Ik heb inmiddels ook geconstateerd dat de boosters zo nu en dan 3x groen en 1x rood knipper aangeven. Ze doen dat nooit tegelijk, maar de ene keer is het de ene booster en de andere keer de andere. Na een of twee keer de noodstop en de go op de IB bediend te hebben is dit euvel weer over.
De handleiding geeft aan dat er een verkeerde spanning op de baan staat. Wat ik dan niet snap, waarom is dit af en toe en niet constant?
Ik ga eerst proberen deze storing op te sporen. Tips zijnzeker welkom!
Jeroen
-
Dit herken ik! Ook al alles geprobeerd...
Geen idee waar dit in zit. Ook de RR 6400n hebben dit.
-
Inmiddels heb ik de storing in de infra gevonden en opgelost. Ik had zeker een keer te veel gezopen voordat ik aan de baan ben gaan klussen, want ik heb op 1 punt enkele voedingsdraden behorend bij de sectie bovenbaan, aangesloten op de ringleiding van de onderbaan.
Dat euvel is verholpen en als ik de booster van de bovenbaan nu loskoppel van zijn ringleiding, dan heb ik op de gehele bovenbaan ook geen spanning meer (zoals het dus hoort).
Nu in infrastoring opgelost zou moeten zijn, kan ik verder met de volgende stap: de treinen die vreemd reageren, weer goed zien te krijgen.
ABC-gedrag?
Ik heb gisteren een flinke tijd met de treinen gereden. Alle treinen die 1 richting op rijden, rijden probleemloos. Treinstellen die op meerdere (opstel) sporen mogen/moeten keren, reageren vreemd:
- Mat'54: wilde gisteren nergens keren, waar hij dat in Koploper wel had moeten doen (eerder heb ik deze storing bij dit treinstel nog niet meegemaakt).
- DE-1: reed een uur probleemloos, keerde overal waar dat moest. Maar na een uur keerde de DE-1 op sommige sporen niet meer.
- Plan V: reed bijna probleemloos, keerde 1x niet.
- Mat'46: reed bijna probleemloos, keerde 1x niet.
- Benelux trek-duw: problemen zijn nog hetzelfde als aan het begin van dit draadje.
- DE-2, Plan T, TEE en 4x 2400: geen problemen
Het rare is ook dat de storingen zoals hierboven opgenoemd, elk kwer dat ik garijden, anders is. Maar wel steeds bij deze treinen.
Zijn bovenstaande rare gedragingen allemaal mogelijk te wijten aan dat ABC-gedrag? Ik heb hier namelijk nog nooit eerder van gehoord.
Heeft dit gedrag op elke decoder een vaste cv waarde? (dat zal vast wel niet, want anders wordt het voor een leek als ik veel te eenvoudig....)
Ik hoop dat jullie me weer een beetje verder op weg kunnen helpen!
Jeroen
-
Gisteren heb ik als test de typhoon van de DE-2 gecontroleerd. Deze stond na opstarten van de IB uit. Ik heb de typhoon toen bediend met de IB en daarna weer uit gezet. Toen de spanning van de baan en IB en daarna alles weer ingeschakeld. Geen.typhoongeluid vande DE-2, dus dat leek positief. Daarna Koploper opgestart en toen klonk het typhoongeluid weer >:(
Eerste kan zijn dat de decoder nog steeds verwachtte dat de functie aan moest staan omdat het nooit het "functie uit" pakketje langs heeft zien komen. Wat betreft Koploper starten, deze lijkt dus toch het commando te geven. Staat in Koploper deze functie soms aan? En heb je nadat de typhoon klonk ook gekeken of de functie op de IB aan stond?
En dat is in het algemeen eigenlijk de test die ik mis. Wat geeft de IB en Koploper aan als dingen niet gaan zoals ze moeten gaan? Als hij had moeten keren, is de rijrichting in Koploper verandert? En op de IB?
Overigens lijkt me de kans dat het in ABC zit niet zo groot. Volgens mij hebben de meeste merken alleen het langzaam rijden van ABC ingebouwd en niet het pendelen. Met andere woorden, ze doen niets met de rijrichting. Zou ik zelf beginnen met analoog uit zetten.
Timo
-
Vanavond weer wat testen gedaan.
Ik heb de ingestelde geluidsopdrachten in Koploper gewist.
Resultaat: de genoemde treinen blijven geluid maken.
Ik heb een database van enkele maanden geleden ingelezen in Koploper.
Resultaat: geen veranderingen in geluiden of rojgedrag.
Ik heb de Beneluxtrein goed in de gaten gehouden:
Geconstateerd: zodra de 25.5 begint te remmen in een blok waar hij door moet rijden volgens Koploper, verandert de snelheid en de ingelegde rijweg in Koploper niet. De richtingspijl.op de IB veranderd wel van richting. Nadat de 25.5 tot stilstand is gekomen veranderen de front- en sluitseinen, opk op het stuurstandrijtuig met hetzelfde adres en rijdt de Beneluxtrein in tegengestelde richting weg. Koploper houdt nog steeds het ingelegde pad vast en de snelheid die de trein voor het remmen reed. Koploper meld de blokken waar de Beneluxtrein nu onterecht doorheen rijdt als bezet blok tijdens de passage van de trein.
Jeroen
-
Dus niet de decoder. En in dit geval niet koploper. Maar wel de IB die ineens iets anders doet. Congrats, 2 van de 3 uitgesloten.
Sorry, kan je niet inhoudelijk helpen maar vind het erg boeiend en ben erg nieuwsgierig.
-
Ik deel jouw mening vooralsnog volledig. Ik heb vandaag bij het rijden dit keer de richtingspijlen op de IB goed in de gaten gehouden bij de treinstellen. En inderdaad, op het moment dat Koploper een pad in tegengestelde richting legt en de trein ook netjes heeft kopgemaakt, is ook de richtingspijl op de IB van richting veranderd. Wanneer een treinstel echter de verkeerde richting op rijdt en dus niet heeft gekeerd, is ook de richtingspijl niet veranderd. Het lijkt er dus op dat de IB dit commando niet consequent doorgeeft aan de treinbaan. Daarnaast heb ik de laatste dagen ook gemerkt dat sommige wissels soms niet geschakeld worden, terwijl dat in Koploper wel gebeurd.
Mijn conclusie is hiermee vooralsnog ook dat de IB met een storing kampt. Nu vraag ik mij alleen wel af, zou het resetten van de IB nog soelaas bieden of is mijn IB aan vervanging toe?
Jeroen
-
Uitproberen? Ik weet niet of je dan alles opnieuw moet inregelen maar lijkt me de enige manier om erachter te komen.
Lijkt me trouwens stug dat ie stuk is, ik gok op wat 'scrambled eggs' nav de kortsluiting.
-
Ik heb de ingestelde geluidsopdrachten in Koploper gewist.
Bedoel je daarmee de conditionele acties in Koploper? Maar heb je ook gewoon in het rijwindow gekeken wat daar de staat van de functies is?
De richtingspijl.op de IB veranderd wel van richting.
Dat lijkt er dan inderdaad op dat de IB dan die opdracht verzint. Maar wel gek dat het altijd in hetzelfde blok gebeurd. Ik dacht dat IB zelf op zich niet zo veel intelligentie had...
En dat keren, gebeurd dat alleen als Koploper ook aan staat?
Je hebt niet per ongeluk een tweede trein met hetzelfde adres ofzo? Of deed de IB ook gekke kunstjes met virtuele adressen? (Niet zo enorm thuis in de IB. Nooit een gehad en laatste keer gebeuren is al even geleden...)
Maar reset van de IB lijkt me niet zo'n gek idee. Zo veel instellingen heeft een IB ook weer niet. Stuk minder dan de gemiddelde decoder in ieder geval.
Timo
-
Het heeft even geduurd, maar de problemen op mijn baan zijn gelukkig opgelost!
Enkele storingen deden zich voor omdat ik afgelopen najaar per abuis enkele voedingsdraden van de rails van sectie 2 op de ringleiding van sectie 1 had aangesloten. Daarbij zijn de boosters met elkaar in verbinding gezet, wat tot defecten in de boosters heeft geleid.
Andere problemen met het niet kopmaken van de treinstellen is ontstaan, omdat ik enkeke treinen handmatig verkeerd om op hun kopspoor had weggezet. Wanneer ik dan met Koploper ging rijden, reden die treinstellen natuurlijk tegen het stootblok aan, omdat Koploper niet wist dat ze verkeerd om stonden. Ik liet ze dan met de IB kopmaken, zodat de treinstellen alsnog de goede kant op reden. Alleen wist ik niet dat ze dan voor Koploper nog steeds verkeerd om stonden. Wanneer zo'n treinstel dan ook weer verkeerd om op het opstelspoor terug komt en Koploper dat treinstel automatisch laat kopmaken, dan zie je niets veranderen aan het treinstel, omdat na kopmaken de voorkant van de trein volgens Koploper naar het wissel staat, maar in werkelijkheid dus weer naar het stootjuk staat.
Ook het spontaan kopmaken van de Beneluxtrein in blokken waar dat niet de bedoeling was, is hiermee gelukkig ook opgelost.
Weer een ervaring rijker: als je met Koploper rijdt en een treinstel blijkt de verkeerde kant op te rijden, dan moet je dat in het rijwindow van Koploper corrigeren en niet met de IB.
Ik ben blij dat ik met hulp van met name Johan de Reuver en Wim Ros nu de problemen heb op kunnen lossen en wil deze heren heel erg bedanken voor hun hulp.
Momenteel kan ik weer rijden dankzij het mogen lenen van een IB en booster van Johan, zodat mijn apparatuur gecontroleerd en waar nodig gerepareerd kan worden.
Jeroen