BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: mass am see op 07 December 2016, 07:58:03
-
wat tegenviel: het koppelen van het stel. Gaat alleen als stel op de zij ligt. koppeling tussen B en AB bak kwam niet 100% dicht met geen mogelijkheid en wilde niks afbreken.... jammer
Gaan alle stellen zo moeilijk met het koppelen, bij mij breekt het angstzweet al uit bij de gedachten , maar zijn er trucjes voor zou een stuk schelen.
mvgr Evert en Bas
-
Ik begrijp dat het probleem vooral is dat de koppelingen naar beneden buigen. Bekend probleem. Een plaatje kunstsof van de juiste dikte op de rails kan dat misschien voorkomen. Bij de Koplopers en de plan v/t helpt dat. De bakken op de kant koppelen en dan het driedelig geheel op de rails tillen, is op den duur ook niet ideaal.
Maar ik ben benieuwd. Het is me een raadsel waarom iedere fabrikant voor zowat ieder nieuw stel maar weer een geheel nieuwe elektrisch geleidende koppeling wil bedenken. Vanwege de tegenstrijdige eisen die aan een elektrisch geleidende koppeling worden gesteld, is dat lastig en mislukt vaak. Maar er zijn goede voorbeelden. Gebruik die ter inspiratie.
-
Maar er zijn goede voorbeelden. Gebruik die ter inspiratie.
Henk, als je die nu even noemt of toont, dan weten wij ook waarover we praten.
Ted
-
Ik snap het wel, de wensen nemen alleen maar toe. En het blijft mechanisch denk ik altijd een afweging tussen makkelijk koppelen en een goede verbinding.
Maar ik heb koplopers, plan v en plan t, tee ram. Alles geeft zweetdruppels. Dus als de oplossing er is....
-
Daar heb ik toevallig weleens over nagedacht Ted. :)
De meest praktisch oplossing lijkt me toch het platte model van de Koploper en de Piko Hondekop handhaven. Mits daarbij een passend kunststof plaatje wordt geleverd dat je op de rails legt. Dat plaatje voorkomt dat de koppeling naar beneden buigt en kan misschien ook een geleidende vorm krijgen zodat de koppelingen ook niet opzij kunnen. In ieder geval koppelen mijn Koplopers probleemloos met alleen een vlak plaatje kunststof. Ik heb de plan U nog niet, maar mogelijk helpt het hier ook.
Een heel goede vind ik de vierpoler die Heljan heeft ontwikkeld voor ik dacht Van Biervliet en die inmiddels in het assortiment van Viessmann zit. Door de ronde vorm grijpen de koppelingen en de contacten als vanzelf in elkaar zonder dat het geheel een andere kant op kan. Meer polen moet denk ik ook mogelijk zijn.
De allerbeste zijn de Almrose magnetische koppelingen, maar die zijn slechts tweepolig. De magneetjes verzorgen ook de elektrische geleiding. Ik vraag me af of het mogelijk is te koppelen met een magneet met daarbij een apart contactplaatje voor de contacten.
Roco heeft ook al lang geleden een vierpoler ontwikkeld. Er moet eens naar de contacten worden gekeken, want die grijpen niet altijd goed in elkaar. Toch is die koppeling superieur aan de hopeloze gevallen die Roco voor de plan t/v heeft bedacht en die rare dingen op de TEE. ???
Verder ben ik van mening dat niet verder moet worden gegaan dan vier- of vijfpolig. Voor meer mogelijkheden vind ik de keuze voor twee decoders te prefereren.
-
Bij de Trix Ram zit ook zo'n plaatje om te koppelen.
Geen problemen meer gehad.
Dave
-
@Henk: Heljan heeft ook al heel lang een vierpolige koppeling met NEM-vork in z'n programma. Volgens mij is dat degene die VanBiervliet ook gebruikt...http://heljan.dk/shop/power-coupler-399p.html (http://heljan.dk/shop/power-coupler-399p.html)
Overigens moet het volgens mij voor de gemiddelde doe-het-zelvert een koud kunstje zijn om met een paar dunne plaatjes styreen een klein steuntje (oid) te bouwen wat onder de koppelingen gelegd/geschoven kan worden.
Rob
-
Denk het ook Rob. Maar hoe preciezer het hulpmiddel, hoe beter het werkt. Het is denk ik het beste als koppeling en hulpmiddel tegelijk worden ontwikkeld.
Ik bedoelde dezelfde koppeling van Heljan. Die zit inmiddels ook in het assortiment van Viessmann.
http://www.viessmann-modell.com/shop/product_info.php?info=p210_H0-Stromfuehrende-Kupplungen--vierpolig--2-Stueck-.html&XTCsid=890f4bfc7e12ef5f066e7c092f1dc652 (http://www.viessmann-modell.com/shop/product_info.php?info=p210_H0-Stromfuehrende-Kupplungen--vierpolig--2-Stueck-.html&XTCsid=890f4bfc7e12ef5f066e7c092f1dc652)
-
Ik snap het wel, de wensen nemen alleen maar toe. En het blijft mechanisch denk ik altijd een afweging tussen makkelijk koppelen en een goede verbinding.
Maar ik heb koplopers, plan v en plan t, tee ram. Alles geeft zweetdruppels. Dus als de oplossing er is....
Bij de GTW stellen van Piko koppelen de bakken probleemloos.
-
Om afdwalen te voorkomen (hand, eigen boezem en zo... ::)): misschien idee voor een van de mods om perikelen rondom het koppelen zoals hierboven af te splitsen in een apart draadje?
Rob
-
Voor de plan U is het voorlopig ook wel afgehandeld. Het stel heeft kennelijk een koppelprobleem. Mogelijk is de oplossing een dun plaatje dat je op de rails legt onder de koppelingen. Ongeveer de dikte van de afstand bovenkant spoorstaaf, onderkant koppeling. Dat kan ervoor zorgen dat de koppelingen tijdens het aankoppelen goed uitgelijnd blijven en niet wegbuigen. Als iemand succes boekt, horen we het wel. Ik kan nog niks proberen. :-\
Hoe lang moet dat duren, die decoders? ;D
-
Nou, nee, niet echt Henk...
Het stel heeft m.i. geen koppelingsprobleem...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Koppeling_PLAN_U.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Koppeling_PLAN_U.jpg)
De meest praktisch oplossing lijkt me toch het platte model van de Koploper en de Piko Hondekop handhaven.
Deze koppeling is in essentie dezelfde als die jij hier beschrijft. De U-koppeling heeft de 'notch' alleen aan de bovenkant i.t.t. aan de zijkanten bij Piko en Marklin.
Mits daarbij een passend kunststof plaatje wordt geleverd dat je op de rails legt. Dat plaatje voorkomt dat de koppeling naar beneden buigt en kan misschien ook een geleidende vorm krijgen zodat de koppelingen ook niet opzij kunnen.
... da's wellicht een goed idee, maar je duimen doen het even goed. ;) Dus zoals Chris al eerder schreef:
Bakken op de zijkant op een tafel, duim(en) onder de koppeling(en) houden en rustig de bakken naar elkaar toedrukken totdat je de klik van de 'notch' voelt/hoort. De 'eerste keer' ;) :P zal het een beetje stroef gaan. Dat is de eigenschap van de gebruikte stekerverbinding -> braampjes en veerspanning in de contactbussen. ( Die overigens 8 polig is om juist te voorkomen, dat er een functiedecoder in moet, hetgeen zo maar weer 25 - 30 euro op de aanschafprijs uitmaakt )
Het koppelen en ontkoppelen is m.i. niet moeilijker of lastiger dan bij de Piko HK/ICE3 en Marklin ICE3 dus als je vind dat die ook koppelings 'problemen' hebben, jouw goed recht ;)
Uit mijn RH test bleek, dat na 4 a 5 keer koppelen/ontkoppelen, de bakken gewoon op de rails tegen elkaar gedrukt konden worden, zonder dat daarbij de koppeling overmatig naar beneden zakt. Maar, een vulstukje er onder kan nooit kwaad :P
En dan maar hopen dat je geen Velaro E320 op de kant moet koppelen en dan het zestiendelig geheel op de rails moet zien te tillen ;D
Mijn ervaring is ( zo'n 10 jaar al weer bijna ) met 3 delige treinstellen, dat het gekoppeld oppakken prima gaat. Daarboven ( TEE DE-IV ) is het vervelend... dus moet je voor een andere oplossing gaan. Erg fraai zou daar naar mijn mening de oplossing zijn die Apple bij de power 'stekker' van de MacBooks gebruikt ( magnetisch + goud contacten ) ... maar dat zal wel een paar Euri meer kosten... :-\
Grtzz,
Karst
-
Voor de plan U is het voorlopig ook wel afgehandeld. Het stel heeft kennelijk een koppelprobleem.
Hier legt Chris het anders helder uit.. Beide baken vastpakken, en met beide duimen onder de koppeling (om ervoor te zorgen dat ze niet naar beneden buigen)
Zo blijven de koppelingen in lijn en dan rustig drukken.
De koppelingen klikken dan in elkaar.
Als dan al twee bakken vast zitten, leg ik het stel op zijn kant en herhaal het met de laatste bak.
Dan zet ik het complete stel op de rails.
Zou toch geen probleem moeten zijn, dat koppelen.
-
Is het ook niet ;) :P
-
Tja Karst, zoals gezegd, ik ga het nog beleven.
Persoonlijk vind ik het toch wel heel prettig als een stel op de rails is te koppelen en niet in zijn geheel op de rails moet worden getild. Daar zit een risico aan.
Als ik de foto zo bekijk dan is de plaatjesmethode bij deze koppeling ook wel heel gemakkelijk uitvoerbaar.
Het koppelen en ontkoppelen is m.i. niet moeilijker of lastiger dan bij de Piko HK/ICE3 en Marklin ICE3 dus als je vind dat die ook koppelings 'problemen' hebben, jouw goed recht ;)
Niet zo'n goed voorbeeld Karst. Juist bij deze stellen was de vraag naar vervangende koppelingen veel groter dan de fabrikanten hadden verwacht. Op den duur ging Piko stellen kanabaliseren om gebroken koppelingen te kunnen vervangen.
Mensen rapporteren hier dat ze koppelen lastig vinden. Oplossingen worden aangedragen. Meer is het niet.
-
...Uit mijn RH test bleek, dat na 4 a 5 keer koppelen/ontkoppelen, de bakken gewoon op de rails tegen elkaar gedrukt konden worden, zonder dat daarbij de koppeling overmatig naar beneden zakt...
;)
-
Ik vind de koppeling geweldig: vooral het feit dat deze 8-polig is. Hij zal wel niet los te koop zijn, anders wilde ik die wel. Het is alleen geen koppeling zoals de beugelkoppeling, haakkoppeling etc., die je naar elkaar rijdt en die dan koppelt. Het lijkt me ook niet dat koppelen en ontkoppelen regelmatig moet. Tenslotte werd een plan U ook duurzaam gekoppeld. Alleen als die van de baan de doos in moet of van de doos op de baan. En inderdaad: op zijn kant leggen, dan kun je er met je vingers aan de onderkant goed bij en druk je ze zo in elkaar en maak je ze weer los. De truc met het plaatje eronder snap ik ook, maar het risico van beschadiging van het kortkoppelmechanisme lijkt me dan wel groter: met doordrukken druk je daarop en als je het stel op de kant legt en koppelt heb je dat risico minder.
Tip voor een volgende: maak ze kant onafhankelijk door aan de rechterkant 4 pennen te zetten en links 4 bussen. Is voor de plan U niet erg, want die hoort maar op één manier in elkaar.
mvg,
Ivo
-
Sorry Ivo. Maar ik gebruik die plaatjesmethode al jaren en het risico dat jij benoemt is nog nooit opgetreden. Kan me er ook weinig bij voorstellen.
Fabrikanten moeten uitgaan van de doorsnee modelspoorder en niet van de subtiliteit van de eigen ontwerpers. Mensen rapporteren hier dat ze koppelen lastig vinden. Kan best meevallen. Ik ga het nog zien. Maar gelijk roepen dat het niet waar kan zijn, is ook wat typisch.
-
Tip voor een volgende: maak ze kant onafhankelijk door aan de rechterkant 4 pennen te zetten en links 4 bussen. Is voor de plan U niet erg, want die hoort maar op één manier in elkaar.
Als ik erover nadenk is dit een leuk idee, maar elektrisch onzin, want je verbind dan niet de juiste polen met elkaar. Dus ik streep deze suggestie door :)
mvg,
Ivo
-
Sorry Ivo. Maar ik gebruik die plaatjesmethode al jaren en het risico dat jij benoemt is nog nooit opgetreden. Kan me er ook weinig bij voorstellen.
Blijkbaar ben ik onhandig of mijn zoon, want die heeft zo wel eens een Piko koppeling van een Hondekop kapot gemaakt
Fabrikanten moeten uitgaan van de doorsnee modelspoorder en niet van de subtiliteit van de eigen ontwerpers.
Eens. Goede oplossing kan ook zijn goede handleiding. Anders is misschien de enige oplossing beugelkoppeling zonder kortkoppeling. Het wordt voor fabrikanten ook steeds lastiger door aan ene kant hoge eisen (ben ik van ;) ) en gemiddelde modelspoorder. Het wordt moeilijk beide te helpen. Ik geloof dat Märklin nog steeds het degelijks is, maar voor mij soms (zeker niet altijd) iets minder
Mensen rapporteren hier dat ze koppelen lastig vinden. Kan best meevallen. Ik ga het nog zien. Maar gelijk roepen dat het niet waar kan zijn, is ook wat typisch.
Ook eens. Het is dus ook wel waar dat een speciale handeling beter werkt dan ze op de rails staand tegen elkaar aan te drukken. Dan krijg ik het ook niet voor elkaar
mvg,
Ivo
-
"modelspoorder" : een persoon die in model (diverse schalen) de werkelijkheid van het spoorbedrijf zoveel mogelijk probeert na te bootsen.
Zie bijvoorbeeld de opmerkingen over de kleur van raamranden, plaatsing van vignetten etc.
Nu lijkt mij dat in de werkelijke wereld van de Plan U het koppelen van bakken ook het nodige werk vraagt. Dus ja, de "echte modelspoorder" zal blij moeten zijn met de extra arbeid die bij het koppelen van het model verricht moet worden. ;D
-
Blijkbaar ben ik onhandig of mijn zoon, want die heeft zo wel eens een Piko koppeling van een Hondekop kapot gemaakt
Met een plaatje eronder als hulpmiddel Ivo?
Kijk het gaat mis als de koppelingen niet correct uitlijnen, heel vaak doordat de koppelingen naar beneden gaan buigen. Het hulpmiddel moet er nu net voor zorgen dat de koppelingen correct uitlijnen. En mijn ervaring is dan zelfs dat de koppelingen opeens heel gemakkelijk vastklikken. Over die koppelingen is meestal best goed nagedacht. Er wordt kennelijk alleen weinig rekening gehouden buigende koppelbomen.
-
Huishoudelijke mededeling: ik heb de koppelingszaken van het plan U draadje afgesplitst.
Reinout-de-moderator
-
Vroegah... Mocht je blij zijn dat je überhaupt frontseinen in je niet gemotoriseerde deel had... Of je zat opgescheept met een doos van een meter lengte omdat alle wagons van het treinstel verlicht waren...
Met de huidige lijst van eisen die gesteld worden mag je blij zijn dat je het met 8 pennetjes redt...
Storingsvrij over wisselstraten: 2 aders
Schakelbare Verlichting in de wagons: 2 aders
Front en sluitseinen: 3 aders voor de simpelste uitvoering.
Dan zit je al op 7 stuks... Stel dat je de verlichting op de collectieve retour zet, dan heb je bij 8 pinnetjes nog twee aders voor speciale functies over...
Als je dat met aparte decoders wilt dekken wordt dat een heel dure grap (functie decoder in de stuurstand, licht controller in de wagon, motor sturing en sound gebeuren in de motorwagen)
-
@IvanZon wat jij allemaal beschrijft wordt nog met één decoder en een vijfpolige koppeling bereikt, bijvoorbeeld in de Mätrix Koploper. Bij zoveel functies is het niet meer aan de orde om alles direct uit een decoder te voeden. De decoder wordt dan alleen schakelaar op afstand met de voeding in de rijtuigen.
Met een vijfpolige koppeling en een decoder in iedere kopbak is meer te schakelen dan ik ooit zou willen. Zijn er drie polen voor drie functies in de tussenrijtuigen.
-
Dit draadje even nieuw leven ingeblazen. Heb plan U netjes kunnen koppelen, volgens de methode van Karst, maar krijg ze nu niet meer uit elkaar of moet er een vorm van "geweld" gebruikt worden?
-
Gewoon op de rails de bakken voorzichtig uit elkaar trekken.
Ik zet de stellen trouwens ook op de rails in elkaar. :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1891_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1893_1.jpg)