BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: KNed op 02 December 2016, 00:01:09
-
Ik las dat de koninklijke trein woensdag 30 november gereden heeft van Amsterdan naar Utrecht met prinses Maxima en de Belgische prinses.
Heeft er iemand meer info? tractie, samenstelling, foto's?
Mvg, Koen
-
Op Somda (http://www.somda.nl/forum/18823/p599928/Opvallende+dingen+30+november/) kwam ik dit tegen.
-
Bedankt,
Wel interessant dat ze nu 2x 186 locs als tractie hebben. Dat was volgens mij altijd 1600/1700
Op Twitter kwam ik inmiddels ook diverse foto's tegen:
https://twitter.com/search?f=tweets&vertical=default&q=koninklijke%20trein&src=typd
O.a. deze: https://twitter.com/tonboon/status/803887785891471361 (https://twitter.com/tonboon/status/803887785891471361)
Koen
-
Waarom zou die lok losse sluitseinen hebben gekregen?
-
Waarschijnlijk omdat de trein niet verbonden met stuurstroomkabels is. Weet ik echter niet helemaal zeker.
-
Wel interessant dat ze nu 2x 186 locs als tractie hebben. Dat was volgens mij altijd 1600/1700
De 186 is het nieuwe paradepaardje.
-
En er zijn, in tegenstelling tot voorheen, geen 1700'en meer beschikbaar bij NSR voor dergelijke activiteiten.
-
Waarschijnlijk omdat de trein niet verbonden met stuurstroomkabels is. Weet ik echter niet helemaal zeker.
Nou, de stuurstroomkabels hebben natuurlijk ansich niet zoveel met de sluitseinen te maken
De Koninklijke trein rijdt met de achterste lok in opzending, en dan hebben de sluitseinen geen spanning of worden lantaarns gebruikt om de batterij van de lok te sparen.
-
Dank je wel. Wat is er dan wel nodig om de sluitseinen te laten branden? Of m.a.w. hoe zorg je dat de loc spanning krijgt? In de tijd van ICL/ICK was het wel mogelijk de sluitseinen van de achterop lopende loc te laten branden zonder dat deze loc de pantograaf opgebouwd had.
-
Batterijschakelaar op "IN" zetten.
-
En een traxx heeft dat niet?
-
Ik heb geen materieelbekendheid op die loc. Maar bij 17/1800 moest die schakelaar op in staan
-
Die heeft een traxx ook, maar dan werken ook meteen alle ETCS systemen. En op deze manier heeft de trein toch 2 rode lampen achterop. Ziet er misschien wat knullig uit, maar wel meest praktisch van allemaal
-
En er zijn, in tegenstelling tot voorheen, geen 1700'en meer beschikbaar bij NSR voor dergelijke activiteiten.
Denk eerder dat NSR met zo'n trein liever pronkt met nieuw glimmend materieel dan een vale 1700 van ruim twintig jaar oud... Twee jaar geleden had men nog het plan om twee 1700'en juist voor de Koninklijke trein apart te houden. Die stonden toen ook apart in het Amersfoortse hok...
Over de 'eindseinen' op de Traxx. Traxx in opzending kan geen sluit verlichting voeren dus dan maar twee van deze dingen achterop... Zo zie je ze achter op de Benelux bij een Traxx ook wel'ns hangen.
-
En een traxx heeft dat niet?
Een batterijschakelaar is gewoon de hoofdschakelaar om je batterij mee in- of uit te schakelen. Bij een lok die je sleept of wegzet zet je die dus uit om alle verbruikers van de batterij te scheiden zodat de batterij niet ontladen word.
Als ik hierboven hoor dat bij het inzetten van de batterijschakelaar gelijk de ERMTS actief word, dan is het geen optie die schakelaar in te zetten alleen voor de sluitseinen als je de lok sleept want dan weet je zeker dat bij aankomst de batterij wel leeg is en je de lok dus niet meer kunt opbouwen.
-
Ouder tractiematerieel had toch een pompje om de panto tegen de draad te zetten?
Gr. Erik.
-
Zon 1700 nieuw likje verf en glimt weer.
-
Ouder tractiematerieel had toch een pompje om de panto tegen de draad te zetten?
Gr. Erik.
Heeft nieuwer materieel ook, maar dan elektrisch aangestuurd
-
Oh dan zit er een knijpkat in? ;D
-
Ouder tractiematerieel had toch een pompje om de panto tegen de draad te zetten?
Gr. Erik.
Klopt, maar daarmee staat alleen je stroomafnemer tegen de draad, maar om je hoogspanningsschakelaars in te zetten heb je wel laagspanning nodig om ze te bedienen.
Dus daarom is het hebben van batterij spanning wel belangrijk want anders kon je niet ver :)
-
Een 186'er heeft een hulpcompressortje om een klein reservoirtje te vullen om de beugel en de hoofdschakelaar in te zetten. Ook dit gaat automatisch. Als de batterijen nu ook bijna leeg zijn dan doe je gewoon de loc aan de depotvoeding en kan die even laden. Met de 186 heb ik dat nog nooit gehad, met een 189'er wel.
-
Ze hebben tegenwoordig toch led verlichting? Dan houden de accu's het toch wel even uit?
Koen
-
Maar dan heb je aan boord nog grotere verbruikers dan een frontlampje... ;)
-
Even nog een paar vraagjes over met name de Sr10. Als je foto's/video's van het interieur bekijkt, kun je zien dat sommige ramen zijn dichtgemaakt. Aan de buitenkant zie je dat echter niet, of men zou steeds dezelfde zijde van het rijtuig moeten fotograferen. Zijn die alleen aan de binnenzijde geblindeerd?
Dan schijnt de Sr11a of de Sr12a een keukentje te hebben gekregen. Weet iemand welke van de twee en waar het zit?
- Peter
-
Helpt dit: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23806.msg774676.html#msg774676 ?
Zo te zien zijn bij de Sr10 de ramen alleen aan de binnenzijde geblindeerd. Het verschil tussen beide zijden is te zien aan het roostertje in het midden. ;)
-
Jazeker, maar ik kon het met Google niet vinden. Bedankt!
- Peter
-
Dan schijnt de Sr11a of de Sr12a een keukentje te hebben gekregen. Weet iemand welke van de twee en waar het zit?
De 10-70 349 is voorzien van een barretje met een spoelbak, magnetron en koffie apparaat dat tegen de coupés is aangebouwd.
Bron: http://www.martijnhaman.nl/koninklijk_p2.htm
Martijn
-
Welke fabrikant waag zich aan deze drie rijtuigen als set? Iets voor Artitec of Marklin die de oude uitvoering heeft en waarschijnlijk niet op schaal.
Marc
-
Ik dacht eerder aan LS Models. Die gaan immers ook nog komen met de IC+ en met de ICRmh (HSL).
-
Nah, reken er maar niet op. Voor de Sr10 heb je een nieuwe mal nodig en voor de Sr10 en een van de Sr11a/Sr12a een nieuw interieur.
- Peter
-
Ik dacht eerder aan LS Models. Die gaan immers ook nog komen met de IC+ en met de ICRmh (HSL).
Bron?
-
LS Models? ::)
-
Wel een betrouwbare bron graag. :P
Je kunt aan de slag met drie LS Models ICR-bakken, maar vooral de Sr10 zal royaal :) verbouwd moeten worden. De Sr11a en Sr12a zijn volgens mij ICRm A-rijtuigen met een nieuw kleurtje (maar ik kan me vergissen), terwijl je voor de Sr10 willekeurig welke donor dan ook kunt gebruiken, zolang je maar zeven raampjes hebt die open kunnen. Oftewel, set 44055 en een reserve-onderdeel. Dat laatste is een beetje lastig.
- Peter
-
Sr 11 en 12 zijn inderdaad omgebouwde ICRm A-rijtuig. Sterker nog volgens Martijn Haman is dat de SR10 ook.
-
Wel een betrouwbare bron graag. :P
:)
Niet alleen volgens Martijn Haman maar volgens iedereen, De Sr10 is een omgebouwd ICR-A rijtuig (geen m, daar was in die tijd, 1994, geen sprake van). Het is simpeler om alleen de begeleidingsrijtuigen te maken, scheelt veel zaagwerk.
-
Wat ik bedoelde is dat de ICR(m) A en B van buiten identiek zijn. Dus voor de Sr10 kun je gewoon een B-bak gebruiken, alleen kom je dan in de knoei met de raampjes die al dan niet open kunnen. De (LS Models) ICRm A heeft vier raampjes die open kunnen en de B slechts twee. Je hebt er zeven nodig. Maar één deur is breder gemaakt, dus eigenlijk heb je de 44055 en een ICR (A of B, maakt niet uit) nodig. Dat de echte Sr10 uit een ICR A-bak is verbouwd, wil niet zeggen dat je dat in model ook moet dien. Maar gezien de prijzen voor LS Models zou dit een dure grap worden.
- Peter
-
Dat zeg ik ook, of niet? Voor de begeleidingsrijtuigen ben je met een ander kleurtje al klaar, de Sr10 vereist zaagwerk omdat de en ramen deuren aangepast zijn. In ieder geval had ik het over het voorbeeld, niet welke donor in model gebruikt kan worden. :)
-
Als ik hierboven hoor dat bij het inzetten van de batterijschakelaar gelijk de ERMTS actief word, dan is het geen optie die schakelaar in te zetten alleen voor de sluitseinen als je de lok sleept want dan weet je zeker dat bij aankomst de batterij wel leeg is en je de lok dus niet meer kunt opbouwen.
Zelfs een beetje plezierboot heeft een aparte startaccu waar verder niets op zit.
Dus je kunt al je verlichting rustig laten branden, tot die vanzelf uitgaat; starten kun je altijd ....
Merkwaardig dat zo'n hi-tech ding als een locomotief alles op een accu lijkt te hebben zitten.
-
Daar zitten natuurlijk wel wat verschillen in;
jij spreekt over een start accu, en elektrische treinen zijn voorzien van tractiebatterij. Die laatste is niet bedoeld om kort een hoog vermogen af te geven (=starten van een motor) maar langduriger stroom te leveren (=bijv. verlichting en stuurstroom etc...)
Daarnaast zal een speedboot, gok ik, een accu van 12 of 24 volt hebben en werken locomotieven en treinstellen doorgaans met 72 of 100 volt en hebben we het dus ook over veel grotere batterijsets die ook nog eens een veelvoud koste van die speedboot accu :)
Sterker nog, ik denk dat dat je van de niewprijs van een batterijset voor een lok of treinstel ookwel een aardig speedbootje kunt kopen ;D