BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Harold34 op 01 December 2016, 08:45:15
-
Hoe kan ik mijn baan op meerdere plaatsen van een digitaal signaal voorzien? Ik heb mijn baan nu aangesloten op de (groene) "track out" Ik gebruik de Z21 centrale van Fleischmann.
(http://i.imgur.com/pTofw5U.jpg)
-
Op je trackout een ringleiding maken. Dat betekent dat je van daaruit op een 2-tal draden overal je rails aan kunt sluiten. Ik doe dat op elk stuk rail, dus tussen 2 railverbinders. Zo heeft elk stuk altijd spanning.
De "ring" mag overigens niet gesloten zijn. Voorbeeld:
(http://i55.tinypic.com/28s0kyg.jpg)
(http://i54.tinypic.com/ff616r.jpg)
Dit mag dus NIET:
(http://i51.tinypic.com/2eqau4n.jpg)
Bron: http://www.h0modelspoor.nl/
-
Inderdaad je soldeerbout van stal halen en gewoon meerdere draadjes aan de rails solderen en deze aan een centrale draad solderen.
Zelf heb ik alleen geen probleem met een rondlopende ring. Lang niet elk ontwerp leent zich hier voor maar als het kan zorgt het juist voor meer draad dikte (stroom kan linksom en rechtsom). De baan vormt vaker dan eens ook een ring en dat gaat ook probleemloos. DCC is dan ook niet zo snel.
Timo
-
De vorm hangt vooral af van de baan. Het is handig als de leiding ruwweg de rails volgt. Dus bij een rondlopende baan is een rondlopende leiding best logisch. En een stervormige leiding juist niet, zoals bovenstaand plaatje goed laat zien. De discussie gaat dan ook niet over de vorm, maar of de ring kan worden gesloten. Daar moeten we de vragensteller maar niet mee vermoeien. Er is geen reden om de ring te sluiten.
-
Er is geen reden om de ring te sluiten.
Inderdaad.
-
Afgezien van effectief dubbele draaddikte ::)
Timo
-
Er is geen reden om de ring te sluiten.
Die is er zeker wel, in ieder geval in theorie. Daar waar je de ring sluit heb je bij gesloten ring een lagere weerstand ten opzichte van het tegenoverliggende punt, en dus minder spanningsverlies. Bij een voldoende dikke ringleiding zal dat verschil in spanningsverlies echter niet of nauwelijks merkbaar zijn. Daar van uitgaande, sluit ik me aan bij
Daar moeten we de vragensteller maar niet mee vermoeien.
Belangrijker vind ik bij plaatje 1 dat theoretisch het aansluitpunt van de Z21 zich niet aan het begin of einde, maar juist in het midden van de ringleiding zou moeten bevinden.
-
Jongens, maak het nou niet moeilijker dan het is.... gewoon de boel aan elkaar knuppen en Harold kan rijden :)
-
Kort gezegd kan mijn vraag dus beantwoord worden met het volgende antwoord. D.m.v. een ringleiding.
-
Ja. Je bedenkt een baan. Dan kijk je wat de handigste plek is om je centrale neer te zetten. En van daaruit trek je op de handigste manier een ringleiding die het railplan ruwweg volgt. Dan wordt het vanzelf een ring of een ster of een hoofdleiding met aftakkingen of wat dan ook.
Belangrijk is voldoende dik draad - zeg minstens 1,5 mm2 installatiedraad - en dan maken de vorm en het preciese aansluitpunt elektrisch allemaal niets meer uit.
-
Ja, maar die kan rond lopen maar hoeft niet. Vandaar dat veel mensen de term centrale voedingsleiding, CVL in het kort, prefereren. :angel:
Maar nog makkelijker gezegd kan je je vraag beantwoorden met "door middel van de meerdere draden gewoon aan elkaar te knuppen". ;D Okay, dit netjes en gestructureerd doen met voldoende dikke draden maakt het wel makkelijker en betrouwbaarder ;D
@Ronald, jij begon ;) ;D ;D ;D :angel: :angel: :police:
Timo duikt al weg ;D
-
bedankt voor de info. Over en sluiten !
-
Ok :) Op veler verzoek: mag-ie-rondlopen mag in een apart draadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,71808.msg3221704229.html#msg3221704229) bediscussieerd worden.
Reinout-de-moderator
-
Mooi, is mijn vraag al opgelost ;) Wilde net een nieuw item gaan starten met deze vraag, maar is dus niet meer nodig. Wist nm. niet of dit wel kon/mocht op de z21.... ::)
Bedankt forum (y)
Grt. Lars