BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Jeroen Water op 23 November 2007, 12:36:49
-
Beste Beneluxspoorders,
Ik heb al flink zitten spitten op internet, maar daar kom ik helaas dhet antwoord op mijn vraag niet tegen, dus hopelijk kunnen jullie me helepen:
Vanaf 1970 zijn de VAM wagens type Takkls gelverd aan NS, dus de wagens die Roco in H0 uitbrengt. Nu las ik op internet dat de Takkls in eerste instantie allemaal in de groene Compost uitvoering afgeleverd werden. In een layter stadium zijn de andere uitvoeringen gekomen. Nu ben ik benieuwd wanneer de VAM Reclycling en VAM Potgrond op de baan kwamen. Weet iemand dit?
Met vriendelijke groeten,
Jeroen
-
Helemaal niemand??????
Jeroen
-
Gm, ergens in een ander draadje wordt het een en ander geschreven over de ROCO wagens. Zelf heb ik een jubileums boek over de VAM.
Hierin is echter niets te vinden over wanneer nu de wagens een bepaalde kleurstelling kregen. Om enig uitsluitsel te verkrijgen is wellicht de literatuur uit die tijd nodig om het uit te pluizen.
Zo blijven dus sommige dingen voor eeuwig een raadsel.
Succes met je zoektocht, Wim
-
In Spoor en Trein nr 7 (?) staat een stuk van Hans Nahon over de particuliere wagens bij de NS.
Op pagina 127 het volgende:
Vijf wagens werden blauw (1989: 60 jaar VAM).
Bij schilderbeurten vanaf 1990 werd het opschrift ´compost´op de groene wagens niet meer aangebracht. In plaats daarvan werden de VAM-opschriftn vergroot. Bovendien verschenen er stickers op de wagens die aangaven dat de VAM ook ´deed´ in Groente-, Fruit- en Tuinafval (GFT).
Het is niet veel maar toch wat.
Mvg,
Kees
-
Bedankt!
Heeft iemand misschien foto's dia's ed. van de VAM treinen uit de jaren 70 en zou je na kunnen en willen kijken of de Potgrond en Reclycling in 1974 al bestonden?
Jeroen
-
In Spoor en Trein nr 7 (?) staat een stuk van Hans Nahon over de particuliere wagens bij de NS.
Mvg,
Kees
Zelfs in Vuil & Trein editie 12, waar in een heel hoofdstuk het afvalvervoer per spoor wordt beschreven is het niet te vinden. Kennelijk waren ze er ineens.....
-
Er wordt geschreven dat de VAM, al in 1968 het commercieele belang zag om de toenmalige "oude" grijzewagens in een fris groen jasje te steken.
De oude Vamora Potgrond wagen (oranje) is in een uitgave van NS (onze treinen en lokomotieven uit 1977) te zien.
De oude grijze wagen is waarschijnlijk, omdat NS oude foto's gebruikt (ze ijlen ietsje achter) tussen 68 en 74 omgeschilderd.
De VAM inschattend zou je er zomaar vanuit kunnen gaan, dat toen de nieuwe Vam wagens een schilderbeurt moesten krijgen, meestal na 5 jaar, ze de eerste de beste wagen omgeschilderd hebben.
Technisch gezien kan dat dus al in 1973 geweest zijn.
Het kan natuurlijk ook zijn dat pas later iemand bij de Vam het idee weer kreeg een wagen met reclame erop in te zetten.
Een model bespreking, van het Roco model, uit Railhobby* maart 1981,
gaat ervan uit dat Roco binnen afzienbare tijd de Vam-potaarde en de Vam-recycling uit zal brengen.
Begrensd de periode, mijnsinziens van 1973-1981, waarbij uit mijn grijze bolletje bijstaat dat de Vam-potaarde er zeker als eerste is geweest.
Ook kan het zijn dat men voor bedrijfsjubilia heeft gekozen om nieuwe reclame wagens "uit te brengen", uitgaande van 1929 kan dat dus de volgende plausibele jaartallen opleveren:
1969 - Vamora Potgrond oude wagen - oranje
1974 - VAM Potaarde, nieuwe wagen - geel
1979 - VAM Recicling, nieuwe wagen - blauw ???
Het is maar een gooi, aan de oude garde (Sobat ;D) om met keiharde bewijzen te komen!
Railhobby* = maandblad gemaakt door mensen, waarvan de jeugd geen idee heeft wie ze zijn, maar die de grijzende mannen onder ons, zeer waarderen ;)
Jaargangen 1978 - 1990 staan bij mij links bovenaan in de kast.
-
Nog opgeslagen van het oude BeneluxRail:
Alle VAM wagens bj. >'70 (dus alleen hydraulische kantelbakwagens) in juiste volgorde:
- VAM Compost-- vanaf '70 tot buitendienststelling
- VAM Recycling vanaf '82 tot buitendienststelling. Roco bracht 'm uit vanaf '82 . Fotografisch bewijs uit '84 zie RH91/3
- VAM Potgrond vanaf '82 tot buitendienststelling. Roco bracht 'm uit vanaf '82 . Fotografisch bewijs uit '84 zie RH91/3
- Regam gas uit afval vanaf '89 ?? tot buitendienststelling(Roco bracht 'm uit in '90) Fotografisch bewijs okt. '90 zie RH 91/3 blz 17
- VAM 60 vanaf '89 tot buitendienststelling (60 jaar Vam jubileum want opgericht in '29-'30)
- VAM vanaf '90 tot buitendienststelling. Fotografish bewijs uit '90 zie RH91/3
- VAM Compost GFT vanaf '94 ?? tot buitendienststelling (Roco bracht 'm uit in '94) fotografisch bewijs uit '95
En per nummer:
84 84 566 9 256-7 - Wit, Regam Gas uit afval
84 84 566 9 246-8 - Blauw, VAM 60
84 84 566 9 248-4 - Blauw, VAM 60
84 84 566 9 255-9 - Blauw, VAM 60
84 84 566 9 262-5 - Blauw, VAM 60
84 84 566 9 266-6 - Blauw, VAM 60
84 84 566 9 140-3 - Geel, VAM Potgrond (echter nooit potgrond vervoerd)
84 84 566 9 153-6 - Geel, VAM Potgrond (echter nooit potgrond vervoerd)
84 84 566 9 154-4 - Geel, VAM Potgrond (echter nooit potgrond vervoerd)
84 84 566 9 157-7 - Geel, VAM Potgrond (echter nooit potgrond vervoerd)
84 84 566 9 158-8 - Geel, VAM Potgrond (echter nooit potgrond vervoerd)
84 84 566 9 101-5 - Geel/Groen, VAM Recycling
84 84 566 9 105-6 - Geel/Groen, VAM Recycling
84 84 566 9 107-2 - Geel/Groen, VAM Recycling
84 84 566 9 112-2 - Geel/Groen, VAM Recycling
84 84 566 9 119-7 - Geel/Groen, VAM Recycling
84 84 566 9 231-0 - Geel/Groen, VAM Recycling
84 84 566 9 232-8 - Groen, VAM (groot VAM-logo)
84 84 566 9 233-6 - Groen, VAM (groot VAM-logo)
84 84 566 9 251-8 - Groen, VAM (groot VAM-logo)
84 84 566 9 261-7 - Groen, VAM (groot VAM-logo)
84 84 566 9 263-3 - Groen, VAM (groot VAM-logo)
84 84 566 9 265-8 - Groen, VAM (groot VAM-logo)
VAM Compost/GFT wagens waren lichter groen
Vamora potaarde is een voorloper van de Potgrond uitvoering en is toegepast op de "lucht zadelbak wagens" van de Vam met als bouwjaar '30 -'63.
Spoorweg Journaal nr 81 (4/1994) staat een zeer uitgebreid artikel over de VAM 65 jaar (incl. foto’s).
-
84 84 566 9 140-3 - Geel, VAM Potgrond (echter nooit potgrond vervoerd)
De kreten Recycling en Potgrond waren min of meer bedoeld om aan te geven wat er met de inhoud (het afval) gebeurde. Potgrond was een produkt wat er uiteindelijk uit voort kwam. Aannemelijk uit het GFT-afval en niet uit het huisvuil.... ;D
gr, Rob
-
Maar dat Roco de Potgrond en Recycling vanaf 1982 heeft geproduceert en de wagens in het echie op de foto staan in 1984, betekent nog niet expliciet dat ze vanaf 1982 reden. Roco kan ook enkele jaren later de wagens in model hebben uitgebracht.
Is er ook nog hard bewijs dat de Potgrond en Reclycling inderdaad van 1982 zijn, of dat ze enekele jaren eerder ook al reden?
In ieder geval, iedereen bedankt voor de info tot nu toe!
Jeroen
-
Ik meen ergens eens gelezen te hebben (volgens mij in de RH), dat het model van de REGAM eerder bestond dan het grote voorbeeld. Het kan ook een folder van ROCO zelf zijn geweest, zal er eens induiken.
MfG, Arjan
-
Is er ook nog hard bewijs dat de Potgrond en Reclycling inderdaad van 1982 zijn, of dat ze enekele jaren eerder ook al reden?
Zoals gezegd stond in de RH van maart 1981 het volgende:
Wij (RH) hebben van de Roco importeur gehoord dat Roco binnen afzienbare tijd de Potgrond en Recycling wagens ook uit gaat brengen.
Ze reden dus in ieder geval voor maart 1981 al rond.