BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Gouda op 28 November 2016, 21:15:02
-
Ik vroeg me af waarom er zoveel 2400 rijdend worden bewaard en bijvoorbeeld NS serie 500 600 niet? Deze vraag kwam bij afgelopen zaterdag bij op toen ik deze zag staan bij SSN in Rotterdam.(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161128/7ed1f8366681d662b1cbbe540ff4af57.jpg) Hij staat bij hun in de weg en ze hebben er geen behoefte om hem rijvaardig te maken.
Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk
-
Daar zijn er meer van bewaard dan van 2400'den hoor... Zes bij de VSM, twee bij de ZLSM, eentje bij de SSN, eentje bij de SGB en drie in het spoorwegmuseum. En dan volgens mij eentje in Drachten als monument.
-
Met deze twee links zou je een aardig overzicht moeten krijgen :)
http://www.nicospilt.com/index_Dieselloks_500.htm
https://nl.wikipedia.org/wiki/NS_500
-
En een bij de STAR, en een bij de MBS. En dan rijdt er nog een handvol commercieel in Nederland en een flinke handvol in diverse hoedanigheden in the UK.
-
Tijd om er een paar te verkopen aan een oudijzerboer en de opbrengst te steken in locs die het beter kunnen gebruiken ;D
-
Er stond er ook nog eentje bij de MBS. Weet niet of ze hem nog hebben. (Ik bedoel dus niet de NS 451!!!)
-
@Gouda
Er zijn behoorlijk veel 5/600en bewaard gebleven en rijden nog steeds rond.
Railpro heeft er een paar.
kanariegele 600 bij de Osse Overslag Centrale.
Oranje 600 Locon.
Spoorwegmuseum,star,mbs,sgb,vsm enzovoort.
Daarintegen zijn er naar mijn weten maar een paar 2400en
3x vsm
1x sgb
1x te Haarlem
1x spoorwegmuseum
Mvg jamie
-
De vraag is toch waarom bijna alle 2400'n rijvaardig bewaard zijn en de meeste 5/600'n niet of vergis ik me nu?
-
Volgens mij kun je het op twee manieren lezen :)
De vraag is "waarom zijn er nog zoveel 500/600-en en niet zoveel 2400?" Antwoord: valt wel mee, er zijn best nog veel 500/600-en in nederland en daarbuiten.
Of de vraag is "waarom worden de 500/600-en bij musea niet vaak rijvaardig gehouden?" Dan zou het antwoord kunnen zijn dat deze machines best nog veel op het normale spoor te vinden zijn, bij diverse bedrijven, en dus nog niet echt een museale status hebben.
-
En de meeste clubs hebben daarnaast ook een aantal sikken die ze gebruiken voor rangeerwerk, waardoor de aanwezige 500'den en 600'den niet direct nodig zijn.
-
Hoe bedoelen jullie eigenlijk weinig rijvaardig? Bij de VSM rijden er 4, bij het Spoorwegmuseum 2, eentje in Goes (nu in revisie), eentje in Limburg en volgens mij is die in Haaksbergen ook in revisie. Dan nog minstens zes commercieel, en dan nog de commerciƫle en museumlocs in Engeland...
-
Spuit elf....
-
Dan is het antwoord op beide vragen dus "valt wel mee" :)
-
Spuit elf....
::)
Tim geeft ten minste aan hoeveel locs er rijvaardig zijn bij de diverse organisaties. Dat heb ik nog niet voorbij zien komen in dit topic. Er is dus nog een behoorlijk aantal rijvaardig afgezien van de commerciƫle exemplaren.
-
...drie in het spoorwegmuseum...
De 508, de 512, de 629 en 673 ;)
Waarvan de 629 in revisie is en de 673 ook rijvaardig is.
-
In ieder geval ben ik wel wijzer geworden.
Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk
-
En wat is er met die Kandt hippel gebeurt? Die was toch bij een ijzerhandel aan het werk gezet? Wordt die nog steeds gebruikt?
Koen
-
@Koen
De donkerblauwe 691 heeft jarenlang in de haven van Moerdijk gestaan.
Op industriespoor.nl staat er dit over:
Cronimet, Moerdijk, 24-05-2014
Er staan al jaren twee ex-NS 600-en werkloos bij Cronimet (tot 2008 Cronifer) in Moerdijk. De achterste is de ex-NS 633. Deze was hier sinds 1994 actief en werd in 2005 onderdelenleverancier voor radioloc 691. Die heeft de fraaie blauwe kleur overgehouden aan werk aan de Betuweroute voor de firma Kandt.
Een stuk achter de locs vertakt het spoor zich in drie evenwijdige sporen (met dank aan Maarten van der Willigen).
Sinds een jaar of wat is die daar weg, evenals de 633. Op de site spoorpers.nl van Myron kom je de 691 weer tegen, nu in het geel met lichtblauw dak. Daar vond ik deze info:
HSL Logistik Hippel 691 in Oss Elzenburg
16 februari 2016- Voor rangeerwerkzaamheden in Oss heeft HSL Logistik een Hippel aangeschaft. Het betreft Hippel 691. De locomotief heeft zijn oude kleurstelling van het bedrijf Kandt verloren en is in de kleurstelling van OOC Terminals gebracht, omdat dit het enige bedrijf is waar de locomotief voor zal worden ingezet. HSL Logistik kocht de 691 samen met plukloc 633 van Cronimet Holland B.V., wat is gevestigd in Moerdijk. Hier stonden de locomotieven dan ook een tijd.
-
De 633 is er ook nog steeds, staat in Oss naast de loods en is vanaf de weg te zien.
Een van de bronzen nummerplaten van de 633 hangt bij mij aan de muur.
-
@Alewijn: bedankt voor de info!
Koen
-
In 2012 heb ik de 677 in Simpelveld (ZLSM) op de kiek gezet.
(https://s22.postimg.org/mcs2cxipd/2012_08_08_18_37_33.jpg)
(https://s22.postimg.org/aoy0idtkh/2012_08_08_18_38_12.jpg)
-
Ik fotografeerde de 639 in olijfgroen in de loods bij de ZLSM op 18-07-2013.
-
Het blijven leuke apparaten, die bakkies (y)