BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: guest9985 op 26 November 2016, 13:13:29
-
Allen,
Ik heb een nieuw schaduwstation ontworpen met rails en wissels van Peco (code 100).
Peco omdat ik daarvan een flinke hoeveelheid heb.
https://www.flickr.com/photos/72878986@N00/31135685061 (https://www.flickr.com/photos/72878986@N00/31135685061)
Ik ben echter niet zo tevreden met de aansluiting van de R2 binnenbochten.
Ziet iemand een verbetering?
Mijn tafel tegen de muur is max. 455 cm breed. diepte wil ik zo min mogelijk maken - ontwerp geeft 112 cm diepte en 450 breedte aan.
Alvast dank, Martin.
-
Als je de s-bocht recht legt hoeveel opstel-lengte ben je dan kwijt? 10cm?
Dan is het overwegen waard, vooral lange rijtuigen vinden zo'n s-bocht niet altijd even fijn.
-
Een recht stuk i.p.v. die kleine slinger had ik in eerste instantie gedaan.
Het verschil is ca. 20 cm - teveel vanwege mijn lange Thalys en ICE.
Mijn langste rijtuigen zijn de bekende Lima Plan E, daarnaast een DDM en Koploper 4-delig.
Martin.
-
als je nou die S bocht eruit haalt en daar reeds met een wissel begint dan win je vrij veel aan opstelruimte.
-
Hallo Martin,
Je hebt je opstelsporen nu helemaal recht gemaakt. Maar wat belet je om daar een ruime boog in te maken? Daardoor heb je aan de andere zijde geen geslinger in een S-bocht nodig. Je opstelsporen worden wellicht nog ietsje langer...
Gebruik wel flexrail om een lekker ruime boog in de opstelsporen aan te leggen.
Groet, Wim
-
Ik heb een nieuw schaduwstation ontworpen met rails en wissels van Peco (code 100).
Peco omdat ik daarvan een flinke hoeveelheid heb.
Er zitten extreem veel linker wissels in je tekening. Ik neem aan dat je daar een flinke hoeveelheid van hebt.
Waarom liggen de sporen die het dichtst tegen elkaar aanliggen (midden van de tekening) zo ver uit elkaar? Zit daar iets tussen (balk, scheiding, o.i.d.) waardoor je niet dichter naar elkaar toe kunt komen?
-
@Wim: flexrail wil ik zoveel mogelijk gebruiken.
@Jan-Willem: inderdaad heb ik veel linker wissels en nogal wat flexrails.
Die wat grote tussenruimte in het midden is puur een toevalligheid die in mijn ontwerp zit.
Hier is mijn stationsplan: https://www.flickr.com/photos/72878986@N00/31135684151 (https://www.flickr.com/photos/72878986@N00/31135684151)
Ontwerp is met Piko rails en wissels - in de loop der jaren hier een flinke hoeveelheid van vergaard.
Groet, Martin.
-
Hallo Martin,
Hierbij een schetsje, ik heb alleen het bovenste station aangepast. Het onderste gaat op dezelfde manier:
(http://i96.photobucket.com/albums/l186/whesselink/martin%20schaduw%20whes_zpsb53vxwpe.png) (http://s96.photobucket.com/user/whesselink/media/martin%20schaduw%20whes_zpsb53vxwpe.png.html)
Door de opstelsporen in een lange boog te leggen en de wisselstraat te verschuiven en onder een andere hoek te plaatsen, moet het denk ik lukken. Uiteraard moet je even met een tekenprogramma proberen of het echt past.
De S bocht is in ieder geval verdwenen. Een ander voordeel is dat alle opstelsporen vrijwel even lang zijn. Dat geeft meer flexibiliteit voor je treinen.
Groet, Wim
-
@wim:
Dat bedoelde je dus met de flex-rails in die s-bocht.
Zal ik straks of anders morgen gaan proberen te tekenen.
Alhoewel - de s-bocht is nu in de eerste wissels, maar geeft wel langere opstelsporen.
Misschien lukt het tekenen met alleen linker wissels.
Martin.
-
Met die flex-rails vanaf de R2 bochten is het mij aardig gelukt.
Ik heb nu lange sporen.
Dank allen.
Martin.
PS - draadje mag dicht.
-
Kun je de uiteindelijke versie nog laten zien Martin? Ik ben wel benieuwd hoe het nu is geworden. En anderen waarschijnlijk ook wel ;)
Groet, Wim
-
Dat gaat een beetje moeilijk.
Vandaag de tafel in zijn geheel verwijderd om opnieuw opgebouwd te worden met ander plaatmateriaal en isolatie.
Zal wel de nodige weken duren voordat er weer treintjes kunnen rijden.
Martin
-
Ik bedoelde de schets/ontwerptekening :)
Hoewel ik ook geïnteresseerd ben in het daadwerkelijk gebouwde schadustation.
Groet, Wim