BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: waterlelies op 25 November 2016, 12:40:52
-
Onlangs voor mijn N-baan enkele wisselaandrijvingen van het Tsjechische merk MTB aangeschaft. Niet in NL te verkrijgen volgens mij.
Ik heb dit gedaan omdat ik toch wel regelmatig problemen met de Conrad-aandrijvingen heb, en deze nogal groot zijn, vooral als je bij N-spoor vaak veel wissels naast en achter elkaar hebt liggen.
Ze zijn zeer compact, schuiven langzaam heen- en weer; pennetjes zijn goed vast te zetten. Afstand is af te stellen op 3,6 en 9 mm.Er is ook een wat zwaardere uitvoering die gaat tot 12 mm.
Bovendien schroefaansluiting voor aanwezig relaiscontact (0,5 A).
Heeft een van jullie al ervaring met dit product?
Ik heb het gekocht bij Richter in Duitsland. Prijs is ca 15 euro, maar verzendkosten 12,95! Komt in grote doos aan, maar kan net zo goed voor een paar euro in een gewatteerde envelop verzonden worden. Zal ik nog eens met hen opnemen.
Groet.
-
Kijk eens op http://www.digitaalservice.nl/Mp1.html (http://www.digitaalservice.nl/Mp1.html)
Onze ervaring is zeer positief.
Kan gewoon met een normale dekoder worden aangestuurd.
Binnenkort is ook de MP5 leverbaar, nog mooier!
-
Dank. Het blijkt dus dat dit artikel wel in NL te verkrijgen is tegen normale verzenkosten.
Als je zoekt op MTB komt dit bedrijf echter niet langs.
Ik vraag me ook af, of er een versie is of komt, die waterdicht is, want het lijkt me ook een prima aandrijving voor wissels in mijn tuinbaan.
-
We zijn pas dealer geworden.
MTB moet de site nog updaten. Wat er nu staat klopt niet maar dat het je waarschijnlijk al gemerkt. ;)
Een LGB/Sp1/sp0 wissel kan hij wel omzetten maar waterdicht is hij niet. Ook niet met wat kit o.i.d. daarvoor zal in een plastic doosje of zak moeten worden gemonteerd. Of er een echte buiten uitvoering komt ...?
-
Eigenlijk is het bovenstaande, hoe goed bedoeld ook, verkapte reclame. :police:
Ik ben ongeveer een jaar dealer van MTB.
Echter omdat reclame op dit forum niet toegestaan is, kon ik dit niet melden.
Als er dergelijke vragen op het forum voorbij komen reageer ik altijd per PB.
De berichten die ik krijg van mijn klanten over MTB zijn zeer positief! (y)
Met vriendelijke groet,
Maarten
-
Ik ben ongeveer een jaar dealer van MTB.
Echter omdat reclame op dit forum niet toegestaan is, kon ik dit niet melden.
En nou doe je het toch. ;D
Eerlijk gezegd kan ik er niet zo mee zitten. Als een importeur of dealer uit eigen beweging zoiets meldt is het andere koek. Maar nu was het een antwoord op een gerichte vraag. En dan zou het wel raar zijn als iemand die het antwoord weet niet zou reageren, ook al is hijzelf de gelukkige.
-
Ik ben het wel met Klaas eens, maar je kunt als dealer natuurlijk ook melden, dat je van anderen goede ervaringen hebt vernomen, zonder je bedrijfswebsite te vermelden.
Het is natuurlijk wel zo, dat als een dealer goede ervaringen meldt, dit misschien niet altijd objectief is.
Fre.d
-
http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?10,7649471 een objectieve test ;)
De resultaten van deze test deden mij besluiten om de MP1 in het assortiment te nemen.
En nou doe je het toch. ;D
Eerlijk gezegd kan ik er niet zo mee zitten. Als een importeur of dealer uit eigen beweging zoiets meldt is het andere koek. Maar nu was het een antwoord op een gerichte vraag. En dan zou het wel raar zijn als iemand die het antwoord weet niet zou reageren, ook al is hijzelf de gelukkige.
Uit het topic zou men kunnen opmaken dat er maar 1 adres in Nederland het zou verkopen, en ja dan moet ik eigenlijk wel melden dat er meer adressen in NL zijn ;)
Het is soms wel lastig, wat kan wel en wat niet.
Er wordt regelmatig gevraagd op het forum waar kan ik dit en waar dat kopen.
Dan is het heel verleidelijk om even een berichtje te doen, van: "is bij ons te bestellen"
Terwijl dat wel een antwoord is op een gerichte vraag.
M.v.g. Maarten
PS dealerpagina's van fabrikanten worden vaak niet goed bijgehouden, winkels die allang gesloten zijn vind je er vaak nog en winkels die al enkele jaren dealer zijn worden (nog) niet vermeld.
-
Een wisselaandrijving voor buitengebruik vind je hier:
http://www.train-line45.de/Gleismaterial-Messing/Weichen/Zubehoer-fuer-Weichen/Weichenantrieb-Elektro-DCC-kombiniert.htm?shop=trainline&a=article&ProdNr=1020002&t=24&c=93&p=93 (http://www.train-line45.de/Gleismaterial-Messing/Weichen/Zubehoer-fuer-Weichen/Weichenantrieb-Elektro-DCC-kombiniert.htm?shop=trainline&a=article&ProdNr=1020002&t=24&c=93&p=93)
-
Ik ben ongeveer een jaar dealer van MTB.
Echter omdat reclame op dit forum niet toegestaan is, kon ik dit niet melden.
Voor 50 euro per jaar heb je een commercieel account, kun je melden wat je wilt..
-
De discussie is verlopen richting het wel of niet commerciele gehalte.
Ik ga terug naar de vraag.
Heb inmiddels enkele mtb aandrijvingen geplaatst, welke goed werken.
Alleen bij Peco-wissels met een veer hebben de mtb's moeite om door de veerdruk heen te komen.
Ze redden het wel, maar ik vraag me af hoe lang.
Heeft iemand hiermee ervaring?
-
Wij hebben ze continue in de test staan. Al ruim 2 maanden gaan ze dagelijks honderden keren om. (zondag's hebben ze pauze)
We testen met een Piko (0.8mm staal) en Peco (1mm staal) wissel.
Ook Peco's gaan prima mits je de 1 mm staalpin gebruikt. Haal je de Pecoveer eruit dan is 0.8 aan te bevelen en gaat de wissel mooi langzaam om.
Ik durf wel te zeggen dat ze heel lang mee zullen gaan. Ook met niet aangepaste Peco's
-
Top Peter (y)
Dit soort informatie is erg nuttig.
Gr. Maarten
-
Peter,
Ik heb een vraagje met betrekking tot het omschakelmoment van de extra polarisatieschakelaar van de MP1.
Schakelt deze exact om in het midden van de omloopbeweging, dus terwijl de wisseltongen beide los zijn van de aanliggende rails?
Indien dit het geval is zou het bij juiste afstelling dus niet noodzakelijk zijn om de N Peco-wissels aan te passen volgens de "extra zaagsnede-methode" zodat de wisseltongen met het puntstuk verbonden kunnen blijven...
Groeten,
Bert
-
Of hij precies in het midden omschakelend durf ik niet te zeggen. De ingebouwde schakelaar wordt mechanisch bedient halverwege de slag. Overigens is het bij een Peco niet belangrijk. Het puntstuk isoleer je ten opzichte van de wisseltongen.
Er zijn standaard al een zaagsneden in de rails gemaakt met daaronder een draadje gepuntlast. Als je dit weghaald is het puntstuk nergens mee verbonden behalve met de MP1 schakelaar. Dan maakt het niet meer uit wanneer de omschakeling plaats vindt.
-
Bij de oudere Peco Electrofrogs zit die zaagsnede er nog niet in.
-
Dat is ook weer waar maar met wat handigheid en een dremel moet het wel lukken.
Hoewel het bij N-spoor het wel een uitdaging is ;D.
Bij de Mtb kan je ook het stuk waar de pin in vastgeklemd zit naar links of recht schuiven zodat de de wisseltongen op juiste moment bewegen. Dus je past het schakelmoment niet aan maar de wisseltong beweging.
-
Zoals Klaas al meldt zijn niet alle Peco Electrofrogs al "voorgezaagd": die voor Spoor N (code 55) in ieder geval niet.
Inmiddels heb ik hier nog wat getest en gezien dat de omschakeling redelijk "in het midden" plaatsvindt.
Maar - gelet op de constructie - is daarvoor geen enkele garantie: de microschakelaar wordt bediend door een nok op de as van het excentriek. De afstand nok/microschakelaar is daarbij dus een mogelijke variabele.
Bij te vroeg of te laat schakelen zou er dus kortsluiting kunnen optreden via de nog aanliggende wisseltong.
Maar dit wordt naar mijn idee eigenlijk weer voorkomen via de interne "kortsluitbeveiliging" in het schakelcircuit van de MP1 zelf.
Aangesloten op mijn DR5000 centrale kan ik zelfs het via de MP1 gepolariseerde puntstuk kortsluiten zonder dat de DR5000 vanwege kortsluiting uitschakelt: de kortsluitbeveiliging via de thermische weerstand reageert uiterst snel en blijkbaar afdoende.
Zelfs de Roco MultiMaus/10764 combinatie schakelt niet af bij het kortsluiten van het gepolariseerde puntstuk...
Mijn conclusie is dus dat het isoleren van puntstuk en wisseltongen niet echt noodzakelijk is doordat eventuele kortsluitmomenten tijdens het omlopen worden afgevangen door de interne kortsluitbeveiliging van de MP1.
Rijst natuurlijk wel de vraag hoelang deze kortsluitbeveiliging via de thermische weerstand bestand is tegen regelmatig optredende kortdurende kortsluiting...
Wie kan wat zeggen over de betrouwbaarheid c.q. levensduur van thermische weerstanden?
Dat is ook weer waar maar met wat handigheid en een dremel moet het wel lukken.
Hoewel het bij N-spoor het wel een uitdaging is ;D.
Ik maak mijn zaagsnedes met een simpel figuurzaagje voordat het wissel ingebouwd wordt, er moeten tenslotte ook nog wat draadjes en doorverbindingen gesoldeerd worden... ::)
Groeten,
Bert
-
Ik heb het erover gehad met de fabrikant ( in mijn beste tjechisch ;) en die vertelde dat de PTC er bij de volgende serie eruit is gehaald omdat hij te vaak kapot ging bij langdurige sluiting. Bij de MP5 is hij eral uit. Hij wordt vervangen door een externe PTC zodat hij makkelijk vervangbaar is.
-
Hallo Peter,
Wie kan wat zeggen over de betrouwbaarheid c.q. levensduur van thermische weerstanden?
Met jouw antwoord is die vraag dus beantwoord, bedankt!
Ik heb inmiddels ook een defecte PTC: weerstand nu permanent ca. 4,7 K... :'(
Dus voor alle zekerheid toch maar de "zaagsnedes" toepassen, het schakelmoment is dan niet meer relevant.
Groeten,
Bert
-
Binnenkort is ook de MP5 leverbaar, nog mooier!
Ik wil binnenkort ook wat experimenteren met de MTB wisselaandrijving.
Vraagje: Wat is er mooier aan de MP5 en wanneer is binnenkort?
René
-
MP5 heeft drie pluspunten:
- connector
- 2 schakelcontacten ipv één (voor puntstuk en evt. voor terugmelder)
- de slag, kan nu ook 12 mm.
De MP5 is inmiddels al leverbaar.
Gr. Maarten
-
leverbaar: Op de inmiddels bekende sites
-
Hallo Peter/Maarten,
Ik heb het erover gehad met de fabrikant ( in mijn beste tjechisch ;) en die vertelde dat de PTC er bij de volgende serie eruit is gehaald omdat hij te vaak kapot ging bij langdurige sluiting. Bij de MP5 is hij eral uit. Hij wordt vervangen door een externe PTC zodat hij makkelijk vervangbaar is.
Heeft de leverbare MP5 nu ook al een externe PTC?
Groeten,
Bert
-
Nee, wordt er niet bijgeleverd.
Laat hij aan de klanten over of ze dat willen, zegt de fabrikant.
-
Oké, duidelijk. ;)
Bedankt voor je reactie (y)
Bert