BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Chamergo op 24 November 2016, 21:03:07
-
Hallo allemaal,
Laat ik mijzelf eerst maar even netjes voorstellen als nieuwkomer hier. Mijn naam is Marco, ik kom uit Den Helder wil de modelspoorhobby weer eens oppakken (na heel lang). Aangezien ik weinig ruimte heb moet het een klein baantje worden.
De afgelopen dagen ben ik aan het tekenen geslagen en ben met het volgende op de proppen gekomen. Aanvankelijke doel van de baan is experimenteren met digitaal en koploper. Maar ja, al tekenend kwam er toch ook een verhaal bij. Het betreft hier een voormalig doorgangsstation aan een dubbelsporige lijn, met een redelijk lokwerkplaatsje. Al vroeg in de vorige eeuw is het meest onrendabele deel van de lijn opgebroken, waardoor het een kopstation werd. De andere kant op is het een enkelsporige lijn geworden. Het emplacement is in de loop der jaren een beetje uitgedund, waardoor het misschien niet meer helemaal logisch is. Nu zijn de lijn en emplacement eigendom van een museumspoorwegmaatschappij.
Het station en emplacement is op de eerste etage.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baantje_op_de_bar-zichtbare_deel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baantje_op_de_bar-zichtbare_deel.jpg)
Van daaruit gaat het enkelsporig naar de onderste laag waar een schaduwstation met een keerlus is. Halverwege is nog een kruisspoor aangelegd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baantje_op_de_bar-onzichtbare_deel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baantje_op_de_bar-onzichtbare_deel.jpg)
Het lijkt me een opzet waar je wel leuk mee kunt rijden en rangeren, maar handige tips van de profi's zijn natuurlijk altijd welkom. Vandaar deze post.
Het wordt overigens een langdurig project ;-)
-
kruisspoor heeft geen zin, tenzij je het wil gebruiken om de features van Koploper onder de knie te krijgen.
-
Ja, ik weet ook niet of dat gehandhaafd blijft. Is er eigenlijk een beetje in een opwelling ingetekend. Het kan dus zomaar verdwijnen.
-
kruisspoor heeft geen zin, tenzij je het wil gebruiken om de features van Koploper onder de knie te krijgen.
welk spoor bedoel je met "kruipspoor"?
Verder de bruikbaarheid van je rangeersporen worden erg beperkt door de lengte van het bovenste kopspoortje (het rode spoor boven het oranje kopspoortje). De lengte van dat kopspoortje bepaalt met wat voor treinlengte je de rangeersporen kan benaderen. Ik gok dat een kleine loc + 2 wagens of een grote loc en een wagen het maximale is wat je daar op kwijt kan. Wil je dat ......
-
Het kruisspoor is in mijn ogen het lichtblauwe spoor bovenin. De eerste gedachte erachter was dat het blok vanaf het station maar het schaduwstation wel erg lang was. Daarentegen ligt het wel op een helling.
Wat de lengte van de trein betreft voor rangeren, tja, eigenlijk gewoon niet bij stil gestaan. Er moet kunnen worden omgelopen. Het spoortje zal ongeveer 20cm worden. Misschien kan ik het nog iets rekken, maar niet veel.
De nadruk ligt op het verkennen van digitaal met koploper. Wil gewoon helemaal automatisch een museumtreintje laten rijden, inclusief afkoppelen, omlopen, aankoppelen en weer wegrijden. Rangeren heeft minder prio.
-
Hallo Marco,
Welkom op het forum! Je plannetje ziet er leuk uit. Niet te druk, ruimte voor wat landschap. En prima om weer met de hobby te beginnen. Als je te groot begint, dreigt er het gevaar dat het project eindeloos wordt en de lol er af gaat.
De rangeersporen (paars en bruin): zijn die voor de lokbehandeling of is hier ook een goederenaansluiting (fabriek oid)? Als het alleen voor loks is, is het korte uithaalspoor rechts geen probleem.
Ik heb eigenlijk maar 1 opmerking: ik zie een tegenboog in je schaduwstation (waar het grijze wissel op het oranje spoor van de lus aansluit). Het hoeft niet direct problemen te geven, maar beter is om tegenbogen te vermijden omdat treinen er sneller op ontsporen. Door het linksafbuigend wissel te vervangen door een rechtsafbuigend exemplaar is het probleem opgelost.
Hetzelfde zie ik in het kruisingspoor (grijs wissel sluit aan op gele spoor). Door daar een linksafbuigend wissel te plaatsen is het probleem ook verdwenen. En als je het kruisingsspoor laat vervallen, ben je er ook :) Ik denk niet dat je perse een kruisingsspoor nodig hebt; zo lang is het spoor nu ook niet. Om koploper te leren kennen, kan het wel handig zijn.
Groet, wim
-
Hallo Wim,
Dank voor de reactie. Op zich is het niet de bedoeling om uitgebreid te rangeren, dus de sporen zijn voornamelijk voor de lokbehandeling. Misschien eens een of twee kolenwagentjes, maar dat is het vooralsnog. Geen uitgebreid goederenvervoer in ieder geval.
Het kruisingsspoor is inmiddels vervallen. Voorlopig heb ik meer dan genoeg mogelijkheden, aangezien mijn materieel toch nog zeer beperkt is. In de nieuwe versie heb ik direct de tegenboog aangepakt bij het schaduwstation. Zal binnenkort even de uiteindelijke versie posten.
Het begint er zo langzamerhand naar uit te zien dat ik maar eens een begin ga maken met de bodemplaat en de eerste rails ga leggen. Eens kijken of er nog iets zinvols onder de kerstboom ligt straks ;-)
Groeten,
Marco