BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: SpeedyF op 24 November 2016, 16:03:28
-
M'n beginplan, eerst maar eens redelijk simpel beginnen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Start.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Start.jpg)
Verder uitgebouwd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gevuld.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gevuld.jpg)
Ooit op een regenachtige zondagmiddag uitgedacht...
Veel te groot, komt nooit af, veel te duur!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ambitieus.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ambitieus.jpg)
-
Hi ?
Ziet er leuk uit zeker het (te dure) derde spoorplan.
Je moet alleen bij alle ideeën rangeren via het "hoofdspoor" en dat is niet zo handig.
Maak daar een extra wissel voor een uithaalspoor of zo.
groet
Harald
-
Mooi! Ik zie het helemaal voor me, een mooie line up van GWR machines bij de ringloods.
Verstuurd vanaf mijn S57 met Tapatalk
-
Hé Bandit
My 2 cents
Geweldig mooi depot.
Maar:
1 ik sluit mij aan bij Harald.
2 die hoek rechtsonder in je tafel, die zou ik diagonaal maken.
3 je komt niet goed weg met de helling van je (ik noem het maar even) "slingerspoor".
Hoe denk je over het volgende.
Haal heel het slingerspoor weg. In plaats daarvan maak je hiervan een schaduwstation. Op de plaat daarboven kun je een stad maken. De uitgang linksonder is zeg maar de uitgang van een station (alsof je onder de stationsoverkapping vandaan komt)
Door die stationsoverkapping zie je niet dat het spoor afbuigt naar het schaduwstation.
De ander uitgang bovenaan, daar kun je bijv een normale tunneluitgang van maken.
Oh ja, je hebt wel rekening gehouden met de installaties die nodig zijn in zo'n depot?
-
Thanks voor het meedenken; wordt zeker gewaardeerd!
Morgenochtend probeer ik een aantal suggestie's uit te werken. Voor het rangeren moet ik inderdaad de tunnel in. Wordt nog een uitdaging om dat te voorkomen.
In het slingerspoor zit inderdaad een klein rondje, waar ik 8 of 9 cm. hoogte moet winnen. Wordt steiler dan 3%, inderdaad wel erg steil!
IK hou jullie op de hoogte.
-
@ Harald.
Het door jou genoemde rangeer probleem nu enigzins opgelost; misschien maak ik de 4 "verticale" opstelsporen langs de locloods wel korter, zodat er meer ruimte beschikbaar komt. Ben er nog niet helemaal uit. Dat ik voor een loc wissel de tunnel (links) in moet vind ik niet erg; nu ook een aansluiting aan de rechterkant op het stoomdepot gemaakt, via de draaischijf.
@ Jeronimos
Het slingerspoor handhaaf ik, ik ben gek op bergen. Ik breng al jaren m'n zomer vakantie's in Zwitserland door en ga tegenwoordig steeds vaker bij spoorlijnen kijken. Dat slingerspoor doet me een beetje denken aan de Albula lijn; het bergstation wordt dan "Preda". Met de stijging kom ik nu wel weg; door de grotere lengte van de stijging heb ik nu net een doorrijhoogte van ong. 8,5 cm. bij 3% stijging. De getallen zijn automatisch berekend door Wintrack. De kortere lange rechte stukken hebben bijna 3,6 % maar dat moet kunnen.. :angel: :angel:
Ruimte voor alle installatie's heb ik: watertoren, grote (Faller) bekolingsinstallatie met kraan en kolenopslag, kleinere bekoling, werkplaatsen etc. Teken ik nog even in het sporenplan (beetje omslachtig met Wintrack). Past het toch niet, bouw ik het sporenplan om met b.v 1 of 2 opstelsporen minder.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/M-baan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/M-baan.jpg)
-
Wordt een "mission impossible" als er iets fout loopt op de centrale sporen.
-
Zorgen puntje, klopt.
De tunnels op de centrale sporen worden allemaal van onderen bereikbaar.
Verder zit ik er over te denken om aan de achterkant tussen de wand en de tafel een ruimte van 30 cm. te laten, misschien optisch ook mooier.
Verder leg ik vóór het bouwen van de bergen, trace's etc. het railplan eerst in hoofdlijnen uit om te zien of en waar ik ruimte heb om m'n voeten neer te kunnen zetten bij problemen en of dat werkbaar is. Zo niet, dan dus minder sporen. Misschien wel mogelijk om b.v. een Watertoren afneembaar te maken om ruimte te creëren.
Heeft m'n aandacht!
-
...
Verder leg ik vóór het bouwen van de bergen, trace's etc. het railplan eerst in hoofdlijnen uit om te zien of en waar ik ruimte heb om m'n voeten neer te kunnen zetten bij problemen en of dat werkbaar is. Zo niet, dan dus minder sporen. Misschien wel mogelijk om b.v. een Watertoren afneembaar te maken om ruimte te creëren.
Heeft m'n aandacht!
Voorzie dan nu ruimtes van ongeveer 40x40cm waar je geen scenery plaatst of de scenery op een volledig wegneembare plaat voorziet. En zorg daar voor een harde onderlaag anders moet je inderdaad met een leeflijn vanaf het plafond naar de sporen in het midden.
-
Ik ben maar een leek.. Maar vind het een mooi plan. Vooral die aansluitingen op die draaischijf vind ik wel wat hebben. Die van het station komt vind ik wel geinig.. Blijf dit volgen!
-
Een leuk plan.
Nou ben ik zelf geen voorstander van het volproppen van een baan met rails. Omdat vaak de Scenery geweld aangedaan wordt en de balans tussen scenery en spoor doorslaat en ik zie in jou baanplan veel spoor.
Wat ik mis is de 'noodzaak' van een trein om het depot te verlaten. Komt er nog een extra station ergens? Of een goederen depot of iets dergelijks waar treinen voor noodzakelijk zijn?
Dit is niet om je plan af te vallen, ik ben alleen bang dat als het eenmaal staat je het depot veelvuldig gaat gebruiken en de rest van het plan nauwelijks.
Groet,
Arbhin
-
Ik mis ergens een (verdoken) keerlus.
Nu heb je alleen een lok wissel als enige mogelijkheid om andersom te rijden.
-
Het betreft hier een stoom depot, maar al je sporen lopen naar een eind zonder omloop mogelijkheden.
Mag ik adviseren om even op SporenplanOnline te kijken naar diverse stoomdepot tekeningen?
Je zult zien dat na genoeg alle sporen een omloop mogelijkheid hebben. De sporen die dit niet hebben, geven de mogelijkheid aan een stoomloc om voor het inrijden van het eind-spoor om te rangeren, zodat de wagons geduwd het spoor op lopen.
Zover ik jou plan heb gevolgd kun je maar op een aantal plekken je loc om laten lopen en als je rangeert komt de loc op het hoofdspoor.
Net als in mijn voorgaand bericht: Geen enkele wil om je baanplan af te kraken. Enkel goed bedoeld advies.
Groet,
Arbhin
-
Een leuk plan.
Nou ben ik zelf geen voorstander van het volproppen van een baan met rails. Omdat vaak de Scenery geweld aangedaan wordt en de balans tussen scenery en spoor doorslaat en ik zie in jou baanplan veel spoor.
Wat ik mis is de 'noodzaak' van een trein om het depot te verlaten. Komt er nog een extra station ergens? Of een goederen depot of iets dergelijks waar treinen voor noodzakelijk zijn?
Dit is niet om je plan af te vallen, ik ben alleen bang dat als het eenmaal staat je het depot veelvuldig gaat gebruiken en de rest van het plan nauwelijks.
Groet,
Arbhin
He Hoi.
Links komt een "berggebied", ong. 2.70 * 1.30. Dat wordt vooral "natuur". Aan het stukje dubbelspoor in dat slinger gebied komt een bergstationnetje ("Preda", Albulla bahn) met een klein bergdorpje, veel bomen, misschien een steengroeve etc.
Daar gaan dus kleine "boemel" treintjes stoppen zodat een sneltrein of in kan halen of de sneltrein vanaf de tegenovergestelde richting kan passeren.
Wordt het toch te veel spoor, dan kan ik eenvoudig wat opstelsporen weglaten, de 4 opstelsporen van het hoofdtrace bij het station kunnen er ook 3 of desnoods 2 worden etc.
Nogmaals - bedankt voor het meedenken!! In m'n kennissen kring ben ik de enige met deze hobby, die hebben geen ideen op dit gebied ;D ;D
@ Sporenplan Online - kende ik niet, kom ik nog op terug!
-
Ik mis ergens een (verdoken) keerlus.
Nu heb je alleen een lok wissel als enige mogelijkheid om andersom te rijden.
Op de afmetingen die ik heb gekozen kan ik geen keerlus kwijt. Het is mij in ieder geval niet gelukt >:( >:(
Als ik wil kan ik het plan groter maken, de ruimte op zich is groot genoeg (7,40 * 3,15). Het grootste sporenplan (zie het begin van dit draadje) past er b.v. in, maar dat wordt voor mij veel te groot (komt nooit af), en ook veel te duur.
-
Wat denk je van een simpele overloopwissel tussen de 2 sporen in de rechterbovenhoek - die liggen toch quasi op gelijke hoogte.
Als je dan naar je verder verloop kijkt heb je gelijk een keerlus.
-
Welke achtergrond heb je voor je baan bedacht? Zwitsers, Duits of Nederlands?
Of misschien engels?
Het is dan misschien verstandig om ook even te kijken bij dergelijke landen hoe de stoomdepots waren opgebouwd in die tijd.
Als je Nederlands als basis hebt, zijn bergen op de achtergrond misschien niet helemaal conform de werkelijkheid.
Engeland heeft veel heuvels en je vind daar veel voorbeelden uit het stoom tijdperk (google bv 'closed railways').
Frankrijk heeft veel verschillende landschappen, van strand tot hoge bergen.
Duitsland is een veelvuldig gebruikt voorbeeld voor modelbouw, voorbeelden ten over ook.
Succes!
-
Heeft even geduurd.... :angel:
Diverse nieuwe baanplannen geprobeerd; op de ruimte die ik heb lukt het niet om én een bergtrace, én een groot lokdepot én een volwaardig rangeer terrein te combineren.
Voor mij ligt het zwaartepunt op het depot, en daarna het bergtraject. Kortom - dat "volwaardig" rangeren zit er even niet in, het blijft behelpen met deels over het hoofdtrace etc.
Ik heb het baanplan nog op wat kleine puntjes aangepast, ik zal nog even een plaatje posten.
Ben nu bezig met het vrijmaken van de "rommel"kamer (inderdaad, de helft van wat er stond kan inderdaad weg ;D ), en dan kan het bouwen beginnen!!! (y) (y)
-
Welke achtergrond heb je voor je baan bedacht? Zwitsers, Duits of Nederlands?
Of misschien engels?
Het is dan misschien verstandig om ook even te kijken bij dergelijke landen hoe de stoomdepots waren opgebouwd in die tijd.
Als je Nederlands als basis hebt, zijn bergen op de achtergrond misschien niet helemaal conform de werkelijkheid.
Engeland heeft veel heuvels en je vind daar veel voorbeelden uit het stoom tijdperk (google bv 'closed railways').
Frankrijk heeft veel verschillende landschappen, van strand tot hoge bergen.
Duitsland is een veelvuldig gebruikt voorbeeld voor modelbouw, voorbeelden ten over ook.
Succes!
Hoi.
Ik heb het mezelf heel gemakkelijk gemaakt! De afgelopen jaren kwam ik voor de kinderen in speelgoedwinkels, en omdat er ook een grote modelspoor afdeling was heb ik af en toe ook wat voor mezelf meegenomen. :angel: :angel:
De loks die ik ondertussen heb verzameld zijn vooral uit de tijdperken 2, 3 en een paar uit 4. Vooral Duits en Zwitsers; Stoom, Diesel en Elektrisch. Alle gebouwen gaan vooral uit tijdperk 2 en 3 komen, dat vind ik het leukst. Stijl Zuid-Duits / Zwitsers.
Het lokdepot wordt licht golvend (lijkt volgens mij wat natuur getrouwer), het berg trace rotsachtig. Ben al druk op Youtube aan het neuzen hoe je die maakt.
Over de echtheid maak ik me geen zorgen, het wordt dus een mengeling van beetje Sauerland (golvend) en bergtrace (Zwitsers,granieten rotsen etc.). Ben al heel vaak in Duitsland en Zwitserland geweest, weet dus redelijk hoe het er in het echt uit ziet.
Ik zal hier af en toe wat foto's plaatsen m.b.t. de voortgang.
Groeten!
-
Nog een leuke Site gevonden - http://www.moba-trickkiste.de/wie-macht-man-planen/datenbank-gleisplaene.html
-
Dus je tijdperk wordt: begin 4.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tijdperken_in_modelbouw_(modeltreinen) (https://nl.wikipedia.org/wiki/Tijdperken_in_modelbouw_(modeltreinen))
Volgens deze gegevens betekend dat ergens 1965-1970.
Je omgeving wordt Zuid-Duitsland, of ergens bij de grens met Zwitserland (ik weet niet hoe consequent het Zwitsers materieel in Duitsland, of andersom, verschijnt dat mogen andere mensen mij vertellen.
Misschien heb je iets aan de foto's van Nico Split?
http://www.nicospilt.com/index_Stolberg.htm (http://www.nicospilt.com/index_Stolberg.htm)
Voor mooie sfeer plaatjes moet je deze site echt even bekijken. Oude foto's en nieuwe foto's over oud materieel.
Hoe werkt die site die jij stuurde, Cupra?
-
Leuke site's, Thanks!
De site die ik stuurde kun je b.v. onder de kop "Insgesamt 353 Datensätze." op een van de rode Stations namen klikken, dan zie je b.v. (meestal) de volledige sporenplannen van het betreffende station.
Ik zag vanochtend net dat jij ook een Draadje had gestart m.b.t. een baanplan. Op de Link van mij staan b.v. heel veel plannen in N spoor.
Aan de naamgeving kun je ook al een en ander afleiden. "End Bahnhof", "Nebenbahn".... etc.
Je kunt ook zoeken.
-
Update: Was niet op het forum aanwezig, maar ben best wel actief geweest op het Modelbaan vlak!
Kamer leeg geruimd, de benodigde rails verzameld (alles 2'de hands, maar niet van nieuw te onderscheiden) en gisteren net hout voor de onderbouw opgehaald. De hele tafel wordt met "Underlayment" van 18 mm. dik gebouwd op balkjes van 5 * 7 cm. De balkjes liggen ongeveer 60 cm. uit elkaar. Het stijgende en dalende rail trace probeer ik te bouwen met Multiplex van 6 mm. dik (lekker buigzaam) op houten blokjes.
De tafel komt op 13 (beetje ongelukkig getal, is niet anders :( ) in hoogte verstelbare metalen poten te staan (haal ik bij Ikea, is gelukkig dicht bij ;D ); ik weet nog niet op welke hoogte de tafel komt.
Ik weet dat 3% meestal als max. stijging wordt aangehouden voor berg trace's.
VRAAG: wanneer ik niet met meer dan 8 of 9 wagons rij achter zware locs, geeft 5 % stijging dan grote problemen?
-
Het houten frame is klaar, het wachten is nu op Tafelpoten. Wordt dus zaterdag naar de Hornbach of Ikea.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Capture-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Capture-1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Capture-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Capture-2.jpg)