BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: christiandomburg op 22 November 2016, 17:39:52
-
Heren,
Zodra ik kortsluiting maak op mijn baan(wat onvermijdelijk is met testen). Dan verliest de dr5000 zijn communicatie, dat is opzich niet zo erg, maar ik moet dan de hele pc opnieuw opstarten omdat hij com 10 tot 12 bezet houdt ( pc geeft melding dat die niet beschikbaar zijn).
Heeft iemand een oplossing? Ik vind het een beetje vervelend worden.
Met vriendelijke groet,
C.Domburg
-
Chris,
Interessant.
Heb hier ongeveer het zelfde sinds een paar dagen, misschien wat langer, maar het valt me nu pas echt op de afgelopen dagen.
Ben gisteren overgeschakeld van COM naar TCP/IP omdat dit probleem inderdaad alleen op te lossen is met een harde restart van de PC. Ik zal het weer eens terug zetten naar COM, en zien wanneer het gebeurd en hoe.
Wat gebruik jij in combinatie met de DR5000? Ik gebruik iTrain versie 4.0.1. Verder gebruik ik Windows 10 als OS.
Andre
-
Andre,
Bedankt voor je reactie.
Ik gebruik itrain 3 (de laatste versie van 3) en Windows 7. Hoe heb jij hem omgezet naar TCP/IP?
gr chris
-
Hoi Chris,
1: In de DR5000 bij het LAN netwerk instellen op Loconet TCP/IP Binary
2: In iTrain Loconet TCP/IP kiezen, met het IP adres van de DR5000, en dan poort 5550
Hoe lang heb jij dit probleem al? Hoe lang heb je de DR5000?
Ik heb een maand of 2 zonder enige problemen met de DR5000 kunnen draaien. Het probleem doet zich voor sinds eind oktober, sinds ik iTrain 4 heb. Als ik dus hoor en zie dat jij iTrain 3 gebruikt, dan zou met me ook niet verbazen als Windows 'roet' in het eten heeft gegooid met een 'onverwachtte' update. Het enige dat niet veranderd is de laatste maanden is de DR5000.
Ben benieuwd wat we gaan vinden, en of er anderen hetzelfde probleem hebben/zien. Kan me niet voorstellen dat wij de enige zijn met de combi van HW en SW.
Andre.
-
Hmm ik ga dat eens proberen.
Verder werk ik met rosoft s88 bezetmelders, maar dat mag ook geen effect hebben.
Ik heb de dr5000 nu een maand of 4, en het is eigenlijk constant gebeurt. Ik reed eerst dinamo en weet daarmee dat als de adressering niet klopt(adressen overslaan enzo), dat het dan ook voor kan komen. Echter heb ik dit goed gecontroleerd met de dr5000 en daar mankeerde niets aan:(.
Gr
-
Ligt aan de software. Windows 10 heeft sinds de laatste updates problemen met bepaalde drivers. Dit was ook in combinatie met Itrain en een Lenz computerinterface. Dan is inderdaad de enige oplossing om de computer compleet op te starten.
Groeten Ronald.
-
Maar christiaan gebruikt Windows7 Ronald. geen W10.
De melders hebben er niets mee te maken Christiaan.
Mvg
Wim.
-
He broeder,
Heeft het TCP/IP verhaal nog wat opgelevert bij je?
-
hey allemaal,
Het heeft niet veel opgeleverd om te wisselen naar TCP/IP, probleem bleef hetzelfde.
het ging laatst wel redelijk goed, ik kon het comport probleem herstellen door de uddb er uit en er weet in te doen, echter dit was van korte duur, want daarna hielp het niet meer. Ook kon ik niet meer programmeren(ondanks dat de verbinding gewoon goed was), hij bleef oneindig uitlezen en ongeacht of dat ik de software opnieuw opstarten, dan ging hij daarna gewoon verder met het uitlees process.
ik heb inmiddels een reactie terug van digikeijs, maar ik moet daar nog op reageren.
Kortom, ik ben nog geen steek verder ??? :D ;D
-
Hoi,
Maar christiaan gebruikt Windows7 Ronald. geen W10.
Hum... Even over heen gelezen... Windows 7 zou er inderdaad niets mee te maken moeten hebben.
@Christian: Dat is vervelend dat het nog niet heeft geholpen. Heb je iets veranderd in je windows? Het kan maar iets kleins zijn.... Een update gehad of iets anders?
Groeten Ronald.
-
Chris,
Als je overschakeld naar TCP/IP lijkt het me sterk dat je nog een probleem in iTrain & DR5000 met de COM-poort hebt, omdat alles via het netwerk gaat ipv USB/COM-poort. Ik vraag me dus af wat het probleem is dat je nu hebt.
Instellingen:
In iTrain moet je dus kiezen voor Loconet TCP/IP, en bij netwerk de zaken instellen als IP-adres en poort nummer: 5550. En er voor zorgen dat je geen interface hebt met de DR5000 via de COM-poort.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Capture_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Capture_1.png)
In de DR5000 moet je dus kijken wat het IP adres is, en bij de netwerk instellingen kiezen voor Loconet TCP/IP Binary, dus bijvoorbeeld geen XPRESSNET LAN, zoals in de handleiding staat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Capture2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Capture2.png)
Haal de USB kabel er even tussen uit om er zeker van te zijn dat het via het netwerk loopt, nadat je de DR5000 hebt geconfigureerd gebruik makend van de USB kabel.
Andre.
-
Ik denk dat ik dan een fout gemaakt heb:(
Maar ik ben er achter dat het misschien toch aan me pc kan liggen aangezien hij dit keer ook af en toe mijn OC32 eruit gooit.
Ik ga een andere pc proberen
-
Hoi Chris,
Nog succes gehad met de andere PC, COM poort issue opgelost?
Ben even nieuwsgierig omdat ik hier nog steeds issues heb met de COM poort en de DR5000.
Groetjes,
Andre
-
Andre,
Nee een andere pc was niet de oplossing helaas.
Ik heb hem maar opgestuurd naar digikeijs, ik hoop dat hun er wel iets aan kunnen doen.
Ik heb van xander(itrain) nog de tip gekregen om de baud naar 115200 te zetten alleen toen was hij al weg.
Gr,
Chris
-
Hoi Chris,
Nog succes gehad met de andere PC, COM poort issue opgelost?
Ben even nieuwsgierig omdat ik hier nog steeds issues heb met de COM poort en de DR5000.
Groetjes,
Andre
Kan je die problematische poort zien in apparaatbeheer? zo ja verwijder die dar en laat opnieuw zoeken naar apparaten
-
Met de ideeen/suggesties die hier staan eens even aan de slag gegaan.
Het rijden via TCP/IP gaat prima, dus daar heb ik de COM aansluiting niet echt voor nodig. Maar als je bijvoorbeeld wilt zien hoeveel stroom de baan gebruikt, is het toch wel handig om de COM poort met DR.Command erop aan de gang te hebben.
Dus aan het rijden gegaan met 1 PC met TCP/IP, en een andere PC gebruikt om de COM poorten aan te sluiten. En dit gaat 'prima'. Ik kan nu zien dat op sommige piek momenten er 2.8 Amps geleverd worden, en dat ik dus met booster mag gaan stoeien. (Dit was voor mij de reden om toch eens dieper in die COM poorten te duiken)
Maar dit laat ook zien dat ik problemen heb met de combinatie van de DR5000 op dezelfde PC als waar iTrain op loopt, in combinatie met TCP/IP en COM verbindingen (geconfigureerd op 115200). Had ik in September niet (toen reed ik met COM poorten, niet TCP/IP), maar nu dus wel. Wat er is veranderd zijn updates in Windows 10 en iTrain 3.x naar 4.x. Met name als ik in iTrain treinen laat rijden. Als ik een initiele connectie maak gaat het nog wel goed, maar zodra er gereden wordt beginnen de problemen, en verliest de DR5000 de COM poort, dwz, hij houdt ze wel bezet, want in de Device Manager blijven ze zichtbaar, maar hij kan er niets meer mee.
-
Beste Andre,
Ik ben de baan aan het opbouwen, ik gebruik hiervoor de Dr5000 met itrain 4. Op de PC draait Windows 7.
Bezetmeldingen en wisselsturingen werkt goed maar ik heb toch een paar vragen,
DR5000 is gekoppeld via LAN. Itrain geeft een koppeling aan met Lenz XpresNet (rechtsonder inscherm)
USB is dan ook gekoppeld, als ik echter de USB losneem dan stopt de communicatie gelijk en moet ik alles afsluiten en weer opstarten.
Volgens moet je met alleen LAN kunnen werken zonder USB.
Tevens:
Waarom beginnen de bezetmeldingen op 1.9 en niet op 1.1, instelling in de Dr5000 staat op 0
-
Hoi Ribo,
Voor de communicatie tussen de PC/iTrain en de DR5000 maak ik de keuze voor Loconet via TCP/IP. Niet de Xpress connectie.
Dit werkt prima.
Ja, in de manual van de DR5000 staat het gebruik van Loconet Serieel en Xpressnet via Lan voor iTrain, en niet Loconet via TCP/IP. Dit werkt echter voor mij het beste.
De bezetmeldingen kun je dan laten beginnen waar je wilt, bij mij op '1'.
Moest daar geloof ik wel de S88 settings voor uit zetten ergens in de DR5000 configuratie.
M'n baan staat op het moment 'uit' ivm wat klussen in de garage, dus ik kan niet even kijken, anders had ik dat wel even gedaan.
Andre