BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Hans Reints op 22 November 2007, 15:28:23
-
Dat het goed gaat met het europeese transport mag uit onderstaand bericht blijken;
21-11-2007
Europa begint de komende jaren aan dertig megaprojecten voor verkeer, voornamelijk grensoverschrijdende spoorlijnen. Zo komt er 960 miljoen voor een spoortunnel door de Brennerpas, 670 miljoen voor een HSL tussen Madrid en Lissabon en 750 miljoen voor een spoor van Lyon naar Oekraïne.
Europees Commissaris Jacques Barrot (Verkeer) heeft de projecten woensdag gepresenteerd in het Europees Parlement.
Nederland is betrokken bij enkele grote projecten, zoals het goederenspoor Rotterdam-Genua (403 miljoen euro). Die route is nu een van de drukste van Europa. Veel geld is er ook voor de Europese treinbeveiliging ERTMS op enkele Duitse trajecten, als vervolg op de Betuwelijn.
De EU studeert ondertussen op enkele toekomstige projecten, zoals een spoortunnel tussen Ierland en Engeland. Brussel reserveert 10 miljoen euro voor een studie.
Het Europees Parlement reageert vooralsnog tevreden. ,,Heel goed om grensoverschrijdende projecten zo naar voren te halen , en om alvast te studeren op een tunnel van Ierland naar Engeland. Het is verre toekomstmuziek, want op de Kanaaltunnel is ook lang gestudeerd. En daar gaat nu toch veel verkeer doorheen.''
Maar de wegvervoerders vinden dat ze er erg bekaaid van af komen. Een studie van 200 miljoen euro voor de Brenner spoortunnel vinden ze buitensporig. Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) zei al eerder dat de water- en spoorvervoer wel erg veel geld en aandacht krijgen van de overheid. ,,Wegvervoer is toch de ruggengraat van het vervoer. Het is beter daar efficiëncy te bevorderen'', aldus een deskundige.
Bron: ANP
-
Hier hadden we met de ZZL richting Duitsland en Scandinavie toch ook iets kunnen betekenen.
Weer een kans gemist...
-
Toch jammer dat de media consequent Betuwelijn noemt, terwijl het toch écht de Betuweroute is ::)
-
Een spoorlijn van Lyon naar Oekraïne? Hoe is die gepland? Over de Alpen?
mvg,
Gert
-
Nou dat beloofd wat de komende tijd.
-
Ik kan er niets aan doen hoor ;D
Heb het ook maar uit Brussel 8)
SK
-
Een spoorlijn van Lyon naar Oekraïne? Hoe is die gepland? Over de Alpen?
Inderdaad. Het gaat om de Fréjusbasistunnel in combinatie met een HSL annex goederenlijn (een beetje à la Lötschberg of Perthus dus) tussen Lyon / Chambéry en Turijn, gevolgd door een upgrade van Turijn - Villa Opicina aan de Sloveense grens, en vast ook allemaal projecten op de Balkan waar ik niet zo van op de hoogte ben ;D.
Overigens, ook een belangrijke, maar niet genoemd in het artikel: de ontwikkeling van de as Brussel - Luxemburg - Straatsburg. Die past in de wél genoemde corridor Rotterdam - Genua, maar is ook van belang voor het reizigersvervoer. Zo zul je eindelijk een beetje fatsoenlijk naar Luxemburg kunnen sporen en heb je de kortste route van West-Nederland naar de Alpen te pakken (men zie de TEE Edelweiss ;)).
-
Die tunnel tussen Wales (niet Engeland) en Ierland is leuk en er reizen bijzonder veel reizigers tussen Dublin en Londen (net een hele tijd zitten wikepedia-en), maar 80 kilometer (!) onderzeese tunnel gaat een dure grap worden. De Ierse regering heeft zelf al diverse onderzoeken uitgevoerd en die kwamen allemaal tot de conclusie dat het zich niet zou lonen.
- Peter
-
En Ierland heeft breedspoor dus voor het goederenverkeer hoeft het ook niet echt. Maar ja, zo zie ik weer hoe goed men daar in Brussel weer op de hoogte is ( doet ), met wat er in de provincie echt gebeurt. Vergader nog maar een potje verder daar.
Groeten, Alexander
-
Daar zijn oplossingen voor. Bovendien stelt spoorvervoer (zowel goederen als reizigers) in Ierland niet zo veel voor, dus daar zal de nadruk niet op liggen. Het gaat er meer om dat de helft van de 8,3m reizigers vanuit Dublin naar Groot-Brittannië vliegen en dat Dublin-Londen met 4,5m reizigers per jaar en 50 (!) vluchten per dag de op één na drukste route ter wereld is.
Niettemin, 80 kilometer onderzeese tunnel kost een paar knaken.
- Peter
-
hoe goed men daar in Brussel weer op de hoogte is ( doet ), met wat er in de provincie echt gebeurt.
Goh, zijn ze al begonnen met bouwen joh? ::) ::) Ik heb er geen moeite mee wanneer Brussel af en toe een studie uitvoeren naar haalbaarheid. En als je een studie hebt uitgevoerd, kun (en mag) je best tot de conclusie komen dat een project te duur is. Afgeven op de politiek omdat men buiten een kader durft te denken en bereid is te studeren naar onconventionele projecten is dan ook een beetje raar. Beter een project afwijzen met een gedegen onderbouwing dan er helemaal niet aan beginnen. En misschien is het niet eens zo erg onrendabel...8,3 miljoen reizigers per jaar is een potentieel om je vingers bij af te likken. Natuurlijk kost het een vermogen om zo'n tunnel te fiksen, maar laat ze dat eerst lekker uitrekenen ;D.