BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: jaberson op 18 November 2016, 17:28:18
-
Hallo,
Vraag ? Nu heb ik al jaren een treinbaan van m rails .
Zou in de loop van de tijd wel naar c rails gaan .
Maar nu wil ik een central station aanschaffen maar welke .
M60226 of m60216 .?
En is dat te doen om te besturen met oude rails .
En de oude wissels aansturen wat moet ik daar voor hebben ,
Bij een marklin dealer krijg ik allemaal termen naar mij toegegooid waar ik niet zo veel mee kan ,ja alles nieuw aankopen !
Rijtuigen van mij zijn redelijk modern mfx uitgerust .
Iemand op dit forum kan mij dit denk ik wel uitleggen en vertellen hoe of wat
Dus kort samen gevat wil ik rijden met mfx locks en aansturen met een nieuw station .maar wel met de wissels van m rails ,wat moet ik daar dan nog bij kopen?
Mvg jeroen
-
Dag Jeroen,
Mag ik je adviseren om deze vraag neer te leggen op forum.3rail.nl
Daar zitten bijna alleen maar mensen die 3-rail rijden.
Op dit forum zijn ze ook wel, maar veel minder.
Suc6.
Martin.
-
Hoi Jeroen,
het grootste verschil tussen de CS3 en CS3+, alias 60226 en 60216, zijn de mogelijkheden tot gebruik van meerdere Central Stations. De 60216 heeft een speciale scheiding intern zitten, waardoor je meerdere Central Stations kan gebruiken in je systeem. Je kan altijd maar 1 CS zonder deze scheiding inzetten. Oftewel, heb jij de behoefte om in de toekomst meer CS te gaan gebruiken, dan zou een CS3+ een goede keuze zijn. Echter, koop je nu een CS3, dan werkt dat ook en mocht je dan in de toekomst willen uitbreiden naar een extra CS, dan moet je de CS3+ kopen. Voor nu scheelt dat geld, flink geld.
Je kan digitaal rijden op oude M rails, echter is het wel storingsgevoeliger, mijn voorkeur heeft het niet (maar wie ben ik), al doe ik het wel eens voor opstelterreinen. Zeker rails waarmee veel gespeeld is, kunnen veel last van stroomverlies door o.a. interne weerstand hebben, maar ook door slecht contact vanwege vuiligheid of zelfs roest. Een digitale lok, zeker een machine met mfx, is daar zeer gevoelig voor. Het mfx protocol is een communicatieprotol, uitgevonden door de Firma ESU, voor Märklin. Na onenigheid zijn deze twee uit elkaar gegaan en nu bieden zowel ESU als Märklin dus MFX aan. Het werkt onderling ook prima. Anders dan bij de de wat oudere digitale sturing (bij analoge sturing bestuur je de treinbaan, bij digitaal een loc), waarbij de communicatie alleen van centrale naar loc is (op enkele uitzonderingen, zoals bij het programmeren van CV's na), is de communicatie bij mfx in twee richtingen. De centrale geeft een signaal aan de loc en de loc geeft een signaal terug. Een voordeel is dat jij geen adressen hoeft op te zoeken en hoeft bij te houden welke functies er op een trein zitten (alhoewel dat betrekkelijk weinig werk is), maar dat de loc, zodra deze op de baan gezet wordt, zichzelf in je centrale programmeert, inclusief de aanwezige opties. Aan de centrale kan je ook zien of de loc contact maakt met de centrale, er gaan icoontjes knipperen als dat niet het geval is. Ook kan jij zien welke optie's je geactiveerd hebt. Goed, een goede willekeurige andere centrale houdt de functietoetsen ook gewoon bij, maar dan hoeft er niet persé iets onder die functietoets te zitten.
Voor je wissels heb je meerdere opties. De goedkoopste optie is gewoon een wisselschakelkastje 72720 halen. Hiermee kan je 4 wissels schakelen. Dit betekent dat je ieder wissel moet voorzien van bekabeling vanaf je wissel naar je bedieningsplek. Een andere optie is het gebruik van externe wisseldecoders. Hiermee kun je ook meerdere wissels schakelen. Alhoewel je deze vanaf de rails kan voeden, zou ik bij M rails directe voedingsdraden vanaf je centrale trekken. Deze decoders kunnen, bij M rails, handig zijn bij wisselstraten. De laatste optie is het gebruik van losse decoders per wissel. Deze decoders zijn kleiner en vaak goedkoper. Dit kan lonend zijn als je ergens achteraf een los wissel hebt liggen.
De CS3 is een multiprotocol centrale. Dat betekent voor jou dat je zowel "klassieke" Märklin Motorola decoders kan gebruiken, als DCC decoders. En dat opent deuren. Voor DCC is veel zelfbouw en open source, voor Motorola wat minder, bijvoorbeeld op basis van een Arduino of een PIC processor. Hierdoor kan je de kosten drastisch verlagen. De keuze hierin is simpelweg te groot om op te noemen.
Zo lang als jij niet geautomatiseerd wilt gaan rijden, blijft het hierbij. Als je ook nog geautomatiseerd wilt gaan rijden, wordt het een lastiger verhaaltje.
Groet,
Laurent
-
Mag ik je adviseren om deze vraag neer te leggen op forum.3rail.nl
Daar zitten bijna alleen maar mensen die 3-rail rijden.
Op dit forum zijn ze ook wel, maar veel minder.
Aan het voorgaande antwoord te zien weten we hier ook wel wat hoor ;)
-
Mag ik hier dan ook nog wat toevoegen:
Laurent sprak al over MFX protocol door ESU ontwikkeld voor Marklin, echter sinds de scheiding heeft ESU de Ecos met het M4 protocol, te vergelijken met MFX.
De centrale kost aanmerkelijk minder dan een CS3 en CS3+. We praten hier niet over tientjes maar over honderden.
Ook dat zou ik even in mijn achterhoofd houden.
Verder werken beiden centrales identiek behalve het 3+ gebeuren waarmee je de loc zelf kan besturen. Overigens moet je dit wel willen leren, want er zitten nogal wat haken en ogen aan.
Gr, Arie
-
Hoi
De Ecos ondersteunt MFX+ nu al niet meer, en ik vermoed dat dit in de toekomst alleen maar erger gaat worden.
Als je voor MFX kiest zou ik persoonlijk nooit een Ecos aanschaffen.
Dit is eigenlijk een DCC centrale (vergelijkbaar met een marklin CS1R!) die toevallig een soort MFX spreekt.
Voor de toekomst zou ik voor een CS3+ gaan. Maar met een CS2 ben je ook nog jaren gelukkig.
Wil je DCC (waarom zou je met marklin?) dan zou ik kijken naar iets dat railcom heeft, bijv een ecos.
Bart